Groenten

10 Gezondheidsvoordelen van boerenkool

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Van alle supergezonde groenten is boerenkool de winnaar.

Het is absoluut één van de gezondste en meest voedzame plantaardige voedingsmiddelen die er bestaan.

Boerenkool zit vol met allerlei heilzame stoffen, waarvan sommige krachtige medicinale eigenschappen hebben.

Hier zijn 10 gezondheidsvoordelen van boerenkool die worden ondersteund door de wetenschap.

1. Boerenkool is een van de meest voedzame voedingsmiddelen ter wereld

Boerenkool is een populaire groente en behoort tot de koolfamilie.

Het is een kruisbloemige groente zoals kool, broccoli, bloemkool en spruitjes.

Er zijn veel verschillende soorten boerenkool. De bladeren kunnen groen of paars zijn en hebben een gladde of gekrulde vorm.

De meest voorkomende soort boerenkool wordt gekrulde boerenkool of Schotse boerenkool genoemd, die groene en gekrulde bladeren heeft en een harde, vezelige stengel.

Een enkele kop rauwe boerenkool (ongeveer 67 gram) bevat ( 1 ):

  • Vitamine A: 206% van de ADH (van bètacaroteen)
  • Vitamine K: 684% van de ADH
  • Vitamine C: 134% van de ADH
  • Vitamine B6: 9% van de ADH
  • Mangaan: 26% van de ADH
  • Calcium: 9% van de ADH
  • Koper: 10% van de ADH
  • Kalium: 9% van de ADH
  • Magnesium: 6% van de ADH

Het bevat ook 3% of meer van de ADH voor vitamine B1 (thiamine), vitamine B2 (riboflavine), vitamine B3 (niacine), ijzer en fosfor

Dit komt met een totaal van 33 calorieën, 6 gram koolhydraten (waarvan 2 vezel) en 3 gram eiwit.

Boerenkool bevat zeer weinig vet, maar een groot deel van het vet dat erin zit is een omega-3-vetzuur dat alfa-linoleenzuur wordt genoemd.

Gezien het ongelooflijk lage caloriegehalte behoort boerenkool tot de meest voedingsrijke voedingsmiddelen die er bestaan. Het eten van meer boerenkool is een geweldige manier om het totale voedingsstofgehalte van je voeding drastisch te verhogen.

Boerenkool heeft een zeer hoog gehalte aan voedingsstoffen en een zeer laag caloriegehalte, waardoor het een van de meest voedingsrijke voedingsmiddelen op de wereld is.

2. Boerenkool zit boordevol krachtige antioxidanten zoals quercetine en kaempferol

Boerenkool is net als andere bladgroenten, zeer rijk aan antioxidanten.

Deze omvatten bèta-caroteen en vitamine C, evenals diverse flavonoïden en polyfenolen (2).

Antioxidanten zijn stoffen die oxidatieve schade door vrije radicalen in het lichaam helpen tegengaan (3).

Oxidatieve schade wordt beschouwd als één van de belangrijkste oorzaken van veroudering en vele ziekten, waaronder kanker( 4 ).

Maar veel stoffen die toevallig antioxidanten zijn, hebben ook andere belangrijke functies.

Zo zijn er de flavonoïden quercetine en kaempferol, die in relatief grote hoeveelheden worden aangetroffen in boerenkool (5).

Deze stoffen zijn grondig bestudeerd in reageerbuizen en dieren.

Ze hebben een krachtige hartbeschermende, bloeddrukverlagende, ontstekingsremmende, anti-virale, anti-depressieve en anti-kanker werking, om er maar een paar te noemen(678).

In boerenkool worden veel krachtige antioxidanten gevonden, waaronder quercetine en kaempferol, die een groot aantal gunstige effecten op de gezondheid hebben.

3. Het is een uitstekende bron van vitamine C

Vitamine C is een belangrijke wateroplosbare antioxidant die vele vitale functies in de lichaamscellen dient.

Het is bijvoorbeeld nodig voor de synthese van collageen, het meest voorkomende structurele eiwit in het lichaam.

Boerenkool bevat veel meer vitamine C dan de meeste andere groenten en is ongeveer 4,5 keer zoveel als spinazie9 ).

De waarheid is dat boerenkool eigenlijk één van ’s werelds beste bronnen van vitamine C is. Een 67 gram rauwe boerenkool bevat zelfs meer vitamine C dan een hele sinaasappel( 10 ).

Boerenkool heeft een extreem hoog gehalte aan vitamine C, een antioxidant die veel belangrijke functies heeft in het lichaam. Een 67 gram rauwe boerenkool bevat eigenlijk meer vitamine C dan een sinaasappel.

4. Boerenkool kan helpen het cholesterol te verlagen, wat het risico op hartziekten kan verkleinen.

Cholesterol heeft veel belangrijke functies in het lichaam.

Zo wordt het gebruikt om galzuren te maken, wat stoffen zijn die het lichaam helpen om vetten te verteren.

De lever zet cholesterol om in galzuren, die vervolgens bij het eten van een vette maaltijd in het spijsverteringsstelsel terechtkomen.

Als al het vet is opgenomen en de galzuren hun doel hebben bereikt, worden ze weer opgenomen in de bloedbaan en weer hergebruikt.

Stoffen die galzuren worden genoemd, kunnen de galzuren in het spijsverteringsstelsel binden en voorkomen dat ze opnieuw worden opgenomen. Dit vermindert de totale hoeveelheid cholesterol in het lichaam.

Boerenkool bevat eigenlijk galzuren, die het cholesterolgehalte kunnen verlagen. Dit zou kunnen leiden tot een verminderd risico op hartziekten in de loop van de tijd ( 11 ).

Een studie heeft aangetoond dat het drinken van koolsap elke dag gedurende 12 weken het HDL (de “goede”) cholesterolgehalte met 27% verhoogt en het LDL-gehalte met 10% verlaagt, terwijl het ook de antioxidantstatus verbetert( 12 ).

Volgens één studie verhoogt het stomen van boerenkool het galbindende effect drastisch. Gestoomde boerenkool is eigenlijk 43% zo krachtig als cholestyramine, een cholesterolverlagend middel dat op vergelijkbare wijze functioneert ( 13 ).

Boerenkool bevat stoffen die galzuren binden en het cholesterolgehalte in het lichaam verlagen. Gestoomde boerenkool is bijzonder effectief.

5. Boerenkool is één van ’s werelds beste bronnen van Vitamine K

Vitamine K is een belangrijke voedingsstof.

Het is absoluut cruciaal voor de bloedstolling en doet dit door bepaalde eiwitten te “activeren” en ze het vermogen te geven om calcium te binden.

Het bekende antistollingsmiddel Warfarine werkt eigenlijk door de functie van deze vitamine te blokkeren.

Boerenkool is één van ’s werelds beste bronnen van vitamine K, met een enkele rauwe portie van 67 gram die bijna 7 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bevat.

De vorm van vitamine K in boerenkool is K1, wat anders is dan vitamine K2. K2 komt voor in gefermenteerde sojaproducten en bepaalde dierlijke producten. Het helpt hartaandoeningen en osteoporose te voorkomen( 14 ).

Vitamine K is een belangrijke voedingsstof die betrokken is bij de bloedstolling. Een 67 gram boerenkool bevat 7 keer de ADH voor vitamine K.

6. Er zijn tal van kankerbestrijdingsstoffen in boerenkool.

Kanker is een vreselijke ziekte die wordt gekenmerkt door de ongecontroleerde groei van cellen.

Boerenkool zit eigenlijk vol met verbindingen waarvan wordt aangenomen dat ze een beschermende werking hebben tegen kanker.

Eén daarvan is sulforafaan, een stof waarvan is aangetoond dat deze helpt bij het bestrijden van de vorming van kanker op moleculair niveau ( 15 ,161718).

Het bevat ook een indool-3-carbinol, een andere stof waarvan wordt aangenomen dat deze helpt bij het voorkomen van kanker(19).

Studies hebben aangetoond dat kruisbloemige groenten (waaronder boerenkool) het risico op verschillende vormen van kanker aanzienlijk kunnen verlagen, hoewel het bewijs bij de mens verdeeld is (2021).

Boerenkool bevat stoffen waarvan is aangetoond dat ze helpen bij de bestrijding van kanker in proefbuis- en dierstudies, maar het menselijk bewijs is verdeeld.

7. Boerenkool bevat zeer veel bètacaroteen

Boerenkool wordt vaak beweerd dat het een hoog gehalte aan vitamine A heeft, maar dit is niet helemaal juist.

Het bevat eigenlijk veel bètacaroteen, een antioxidant die het lichaam kan omzetten in vitamine A (22).

Om deze reden kan boerenkool een effectieve manier zijn om het gehalte aan deze zeer belangrijke vitamine in uw lichaam te verhogen (23).

Boerenkool heeft een zeer hoog gehalte aan bètacaroteen, een antioxidant die het lichaam kan omzetten in vitamine A.

8. Boerenkool is een goede bron van mineralen

Boerenkool is rijk aan mineralen, waar veel mensen een tekort aan hebben.

Het is een goede plantaardige bron van calcium, een voedingsstof die zeer belangrijk is voor de gezondheid van de botten en die een rol speelt in allerlei cellulaire functies.

Het is ook een goede bron van magnesium, een ongelooflijk belangrijk mineraal waar de meeste mensen geen genoeg van binnen krijgen. Het eten van veel magnesium kan een bescherming bieden tegen diabetes type 2 en hartaandoeningen( 24 ).

Boerenkool bevat ook nogal wat kalium, een mineraal dat helpt om de elektrische gradiënten in de cellen van het lichaam in stand te houden. Een adequate kaliuminname is gekoppeld aan een verminderde bloeddruk en een lager risico op hartaandoeningen (25).

Een voordeel dat boerenkool heeft ten opzichte van de bladgroenten, zoals spinazie, is dat het weinig oxalaat bevat, een stof die in sommige planten voorkomt en die de opname van mineralen kan verhinderen ( 26 ).

Er worden veel belangrijke mineralen gevonden in boerenkool, waarvan sommige over het algemeen ontbreken in de moderne voeding. Deze omvatten calcium, kalium en magnesium.

9. Boerenkool bevat veel luteïne en zeaxanthine, krachtige voedingsstoffen die de ogen beschermen

Eén van de meest voorkomende gevolgen van het ouder worden is dat het gezichtsvermogen verslechtert.

Gelukkig zijn er verschillende voedingsstoffen in de voeding die dit kunnen helpen voorkomen.

Twee van de belangrijkste zijn luteïne en zeaxanthine, carotenoïde antioxidanten die in grote hoeveelheden voorkomen in boerenkool en sommige andere voedingsmiddelen.

Veel studies hebben aangetoond dat mensen die voldoende luteïne en zeaxanthine eten een veel lager risico hebben op maculadegeneratie en staar, twee veel voorkomende oogaandoeningen (2728).

Boerenkool bevat veel luteïne en zeaxanthine, voedingsstoffen die in verband zijn gebracht met een drastisch verminderd risico op maculadegeneratie en staar.

10. Boerenkool moet in staat zijn om u te helpen om af te vallen.

Boerenkool heeft verschillende eigenschappen die het een gewichtsverlies vriendelijk voedsel maken.

Het is zeer laag in calorieën, maar biedt nog steeds een aanzienlijke hoeveelheid die u zou moeten helpen zich vol te voelen.

Vanwege het lage caloriegehalte en het hoge watergehalte heeft boerenkool een lage energiedichtheid. Het eten van veel voedsel met een lage energiedichtheid is aangetoond om te helpen bij het afvallen in tal van studies(2930).

Boerenkool bevat ook kleine hoeveelheden eiwitten en vezels. Dit zijn twee van de belangrijkste voedingsstoffen als het gaat om afvallen.

Hoewel er geen studie is die direct de effecten van boerenkool op het gewichtsverlies test, is het logisch dat het een nuttige aanvulling op een voeding voor gewichtsverlies zou kunnen zijn.

Als een voedingsmiddel met weinig calorieën is boerenkool een uitstekende aanvulling op een gewichtsverlies dieet.

Conclusie

Gelukkig is het toevoegen van boerenkool aan je eten relatief eenvoudig. U kunt het gewoon aan uw salades toevoegen of in recepten gebruiken.

Een populair tussendoortje is boerenkoolchips, waarbij je wat extra vergine olijfolie of avocado-olie op je boerenkool sprenkelt, wat zout toevoegt en het vervolgens in een oven bakt tot het droog is.

Het smaakt absoluut heerlijk en is een geweldige knapperige, supergezonde snack.

Veel mensen voegen ook boerenkool toe aan hun smoothies om de voedingswaarde te verhogen.

Aan het einde van de dag is boerenkool zeker één van de gezondste en meest voedzame voedingsmiddelen op de wereld.

Als je de hoeveelheid voedingsstoffen die je binnenkrijgt drastisch wilt verhogen, overweeg dan om boerenkool te gebruiken.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image