Overige

10 Gezondheidsvoordelen van Spirulina

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Spirulina behoort tot de populairste supplementen ter wereld.

Het zit vol met verschillende voedingsstoffen en antioxidanten die uw lichaam en hersenen ten goede kunnen komen.

Hier zijn 10 wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van spirulina.

1. Spirulina is extreem rijk aan veel voedingsstoffen

Spirulina is een organisme dat zowel in zoet als in zout water groeit.

Het is een soort cyanobacteriën, een familie van eencellige microben die vaak worden aangeduid als blauwgroene algen.

Net als planten kunnen cyanobacteriën energie uit zonlicht produceren via een proces dat fotosynthese wordt genoemd.

Spirulina werd geconsumeerd door de oude Azteken, maar werd weer populair toen de NASA voorstelde om het in de ruimte te kweken voor gebruik door astronauten( 1 ).

Een standaard dagelijkse dosis spirulina is 1-3 gram, maar doses tot 10 gram per dag zijn effectief gebruikt.

Deze kleine alg zit vol met voedingsstoffen. Een enkele eetlepel (7 gram) gedroogd spirulina poeder bevat(2):

  • Eiwit: 4 gram
  • Vitamine B1 (thiamine): 11% van de ADH
  • Vitamine B2 (riboflavine): 15% van de ADH
  • Vitamine B3 (niacine): 4% van de ADH
  • Koper: 21% van de ADH
  • IJzer: 11% van de ADH

Het bevat ook behoorlijke hoeveelheden magnesium, kalium en mangaan en kleine hoeveelheden van bijna alle andere voedingsstoffen die je nodig hebt.

Bovendien bevat dezelfde hoeveelheid slechts 20 calorieën en 1,7 gram verteerbare koolhydraten.

Gram voor gram, spirulina is misschien wel het meest voedzame voedsel ter wereld.

Een eetlepel (7 gram) spirulina levert een kleine hoeveelheid vet – ongeveer 1 gram – waaronder zowel omega-6 als omega-3 vetzuren in een verhouding van ongeveer 1,5-1,0.

De kwaliteit van het eiwit in spirulina wordt als uitstekend beschouwd – vergelijkbaar met eieren. Het geeft alle essentiële aminozuren die je nodig hebt.

Er wordt vaak beweerd dat spirulina vitamine B12 bevat, maar dit is niet waar. Het heeft pseudovitamine B12, waarvan niet is aangetoond dat het effectief is bij de mens (34).

Spirulina is een soort blauwalg die zowel in zout als in zoet water groeit. Het kan één van de meest voedzame voedingsmiddelen op aarde zijn.

2. Krachtige antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen

Oxidatieve schade kan uw DNA en cellen beschadigen.

Deze schade kan leiden tot chronische ontstekingen, die bijdragen aan kanker en andere ziekten( 5 ).

Spirulina is een fantastische bron van antioxidanten, die kan beschermen tegen oxidatieve schade.

Het belangrijkste actieve bestanddeel wordt fycocyanine genoemd. Deze antioxidant geeft spirulina ook zijn unieke blauwgroene kleur.

Fycocyanine kan vrije radicalen bestrijden en de productie van ontstekingssignaalmoleculen afremmen, wat een indrukwekkende antioxidante en ontstekingsremmende werking heeft(678).

Phycocyanine is de belangrijkste actieve stof in spirulina. Het heeft krachtige antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen.

3. Kan “slechte” LDL- en triglycerideniveaus verlagen

Hartaandoeningen zijn de belangrijkste doodsoorzaak ter wereld.

Veel risicofactoren zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op hartaandoeningen.

Het blijkt dat spirulina een positieve invloed heeft op veel van deze factoren. Zo kan het bijvoorbeeld het totale cholesterol, “slechte” LDL-cholesterol en triglyceriden verlagen, terwijl het “goede” HDL-cholesterol verhoogt.

In een studie bij 25 mensen met diabetes type 2, heeft 2 gram spirulina per dag deze markers aanzienlijk verbeterd (9).

Een andere studie bij mensen met een hoog cholesterolgehalte stelde vast dat 1 gram spirulina per dag de triglyceriden verlaagde met 16,3% en “slechte” LDL met 10,1%(10).

Verschillende andere studies hebben gunstige effecten vastgesteld – hoewel met hogere doses van 4,5-8 gram per dag(1112).

Studies geven aan dat spirulina triglyceriden en “slechte” LDL-cholesterol kan verlagen en tegelijkertijd “goede” HDL-cholesterol kan verhogen.

4. Beschermt “slecht” LDL-cholesterol tegen oxidatie

Vettige structuren in uw lichaam zijn gevoelig voor oxidatieve schade.

Dit staat bekend als lipideperoxidatie, een belangrijke oorzaak van veel ernstige ziekten (1314).

Één van de belangrijkste stappen in de ontwikkeling van hartziekten is bijvoorbeeld de oxidatie van “slechte” LDL-cholesterol (15).

Interessant is dat de antioxidanten in spirulina bijzonder effectief blijken te zijn in het verminderen van lipide peroxidatie bij zowel mensen als dieren(1617).

In een studie bij 37 mensen met diabetes type 2, verminderde 8 gram spirulina per dag aanzienlijk de markers van oxidatieve schade. Het verhoogde ook de hoeveelheid antioxiderende enzymen in het bloed (18).

Vettige structuren in je lichaam kunnen geoxideerd raken, waardoor de progressie van veel ziekten toeneemt. De antioxidanten in spirulina kunnen dit helpen voorkomen.

5. Kan Anti-kanker eigenschappen bezitten

Er zijn aanwijzingen dat spirulina kankerbestrijdende eigenschappen heeft.

Onderzoek bij dieren geeft aan dat het het optreden van kanker en de grootte van de tumor kan verkleinen (1920).

De effecten van Spirulina op mondkanker – of kanker van de mond – zijn bijzonder goed onderzocht.

Een studie onderzocht 87 mensen uit India met precancereuze laesies – genaamd orale submucous fibrosis (OSMF) – in de mond.

Van degenen die een jaar lang 1 gram spirulina per dag innamen, zag 45% hun laesies verdwijnen – vergeleken met slechts 7% in de controlegroep (21).

Toen deze mensen stopten met het innemen van spirulina, herstelde bijna de helft van hen de laesies in het volgende jaar.

In een ander onderzoek bij 40 personen met OSMF-letsels leidde 1 gram spirulina per dag tot een grotere verbetering van de OSMF-symptomen dan het geneesmiddel Pentoxyfilline (22).

Spirulina kan anti-kanker eigenschappen bezitten en lijkt vooral effectief tegen een type precancereuze laesie van de mond die OSMF wordt genoemd.

6. Kan de bloeddruk verlagen

Hoge bloeddruk is een belangrijke oorzaak van veel ernstige ziekten, waaronder hartaanvallen, beroertes en chronische nieraandoeningen.

Alhoewel 1 gram spirulina ineffectief is, is aangetoond dat een dosis van 4,5 gram per dag de bloeddruk vermindert bij personen met een normaal niveau(1011).

Deze verlaging zou worden aangedreven door een verhoogde productie van stikstofmonoxide, een signaalmolecuul dat uw bloedvaten helpt te ontspannen en te verwijden(23).

Een hogere dosis spirulina kan leiden tot een lagere bloeddruk, een belangrijke risicofactor voor veel ziekten.

7. Verbetert de symptomen van allergische rhinitis

Allergische rhinitis wordt gekenmerkt door een ontsteking in uw neusgaten.

Het wordt veroorzaakt door milieu allergenen, zoals pollen, dierlijk haar of zelfs tarwegruis.

Spirulina is een populaire alternatieve behandeling voor symptomen van allergische rinitis en er zijn aanwijzingen dat het effectief kan zijn(24).

In één onderzoek bij 127 mensen met allergische rhinitis verminderde 2 gram per dag de symptomen zoals loopneus, niezen, verstopte neus en jeuk aanzienlijk (25).

Spirulina supplementen zijn zeer effectief tegen allergische rhinitis en het verminderen van verschillende symptomen.

8. Kan effectief zijn tegen bloedarmoede

Er zijn veel verschillende vormen van bloedarmoede.

De meest voorkomende wordt gekenmerkt door een afname van hemoglobine of rode bloedcellen in uw bloed.

Bloedarmoede komt vrij vaak voor bij oudere volwassenen, wat leidt tot langdurige gevoelens van zwakte en vermoeidheid(26).

In een studie bij 40 oudere mensen met een geschiedenis van bloedarmoede, verhoogden spirulina supplementen het hemoglobinegehalte van de rode bloedcellen en verbeterden de immuunfunctie (27).

Hou er rekening mee dat dit slechts één studie is. Er is meer onderzoek nodig voordat er aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Een studie suggereert dat spirulina de bloedarmoede bij oudere volwassenen kan verminderen, hoewel er meer onderzoek nodig is.

9. Kan de spierkracht en het uithoudingsvermogen verbeteren

Door inspanning geïnduceerde oxidatieve schade is een belangrijke oorzaak van spiervermoeidheid.

Bepaalde plantaardige voedingsmiddelen hebben antioxiderende eigenschappen die atleten en fysiek actieve personen kunnen helpen deze schade te minimaliseren.

Spirulina lijkt gunstig te zijn, aangezien sommige studies wezen op een verbetering van de spierkracht en het uithoudingsvermogen.

In twee onderzoeken verbeterde spirulina het uithoudingsvermogen, waardoor de tijd die mensen nodig hadden om vermoeid te raken aanzienlijk werd verlengd (2829).

Spirulina kan meerdere trainingsvoordelen bieden, waaronder een verbeterd uithoudingsvermogen en een verhoogde spierkracht.

10. Kan helpen bij het beheersen van de bloedsuikerspiegel

Dierstudies koppelen spirulina aan significant lagere bloedsuikerspiegels.

In sommige gevallen heeft het beter gepresteerd dan de populaire diabetes medicijnen, waaronder Metformine (303132).

Er is ook enig bewijs dat spirulina effectief kan zijn bij mensen.

In een twee maanden durende studie bij 25 mensen met diabetes type 2, leidde 2 gram spirulina per dag tot een indrukwekkende verlaging van de bloedsuikerspiegel (9).

HbA1c, een marker voor de lange termijn bloedsuikerspiegel, daalde van 9% naar 8%, wat aanzienlijk is. Studies schatten dat een verlaging van deze marker met 1% het risico op diabetesgerelateerde sterfte met 21% kan verlagen(33).

Deze studie was echter klein en van korte duur. Meer studies zijn nodig.

Er zijn aanwijzingen dat spirulina ten goede kan komen aan mensen met diabetes type 2, waardoor de nuchtere bloedsuikergehalte aanzienlijk wordt verlaagd.

Tot slot

Spirulina is een soort cyanobacteriën – ook wel blauwgroene algen genoemd – dat ongelooflijk gezond is.

Het kan uw bloedlipideniveaus verbeteren, oxidatie onderdrukken, de bloeddruk als de bloedsuikerspiegel verlagen.

Hoewel er meer onderzoek nodig is voordat er sterke claims kunnen worden gemaakt, kan spirulina een van de weinige superfoods zijn die de titel waardig zijn.

Als u dit supplement eens wilt proberen, is het overal verkrijgbaar in winkels en online .(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image