Dranken

10 Indrukwekkende voordelen van witte thee

Witte thee wordt gemaakt van de Camellia sinensis- plant.

De bladeren en toppen worden geplukt net voordat ze volledig open zijn, wanneer ze bedekt zijn met fijne witte haartjes. Dit is waar witte thee zijn naam aan ontleent (1).

Groene thee en zwarte thee worden ook gemaakt van de Camellia sinensis plant. Verschillende verwerkingsmethoden geven ze echter hun unieke smaken en aroma’s.

Witte thee is de minst verwerkte van de drie theesoorten. Hierdoor behoudt het een hoog gehalte aan antioxidanten ( 2 , 3 ).

Dit zou één van de redenen zijn waarom studies witte thee hebben gekoppeld aan vele gezondheidsvoordelen. Het kan bijvoorbeeld helpen om het risico op hartaandoeningen te verminderen, huidveroudering tegen te gaan en zelfs helpen bij gewichtsverlies.

In dit artikel worden 10 door de wetenschap gesteunde voordelen van het drinken van witte thee opgesomd.

1. Het is rijk aan antioxidanten

Witte thee zit vol met een soort polyfenolen genaamd catechines ( 3 ).

Polyfenolen zijn plantaardige moleculen die fungeren als antioxidanten in het lichaam. Antioxidanten beschermen de cellen tegen schade door verbindingen die vrije radicalen worden genoemd(4).

Te veel schade door vrije radicalen kan schadelijke gevolgen hebben voor het lichaam. Het houdt verband met veroudering, chronische ontstekingen, een verzwakt immuunsysteem en verschillende schadelijke ziekten (5).

Gelukkig lijkt witte thee één van de beste soorten thee voor de bestrijding van vrije radicalen. In feite suggereren studies dat witte thee vergelijkbare antioxidatieve voordelen heeft als groene thee, die bekend staat om zijn voordelen voor de gezondheid ( 3 ).

Een proefbuisstudie wees uit dat witte thee extract kan helpen bij de bescherming van dierlijke zenuwcellen tegen schade door een vrije radicaal genaamd waterstofperoxide(6).

Een ander proefbuisonderzoek wees uit dat wit theepoeder zeer effectief is bij het verminderen van ontstekingen door vrije radicalen in de menselijke huidcellen(7).

Hoewel de studies met proefbuisjes veelbelovend zijn, is er meer onderzoek op menselijke basis nodig naar witte thee en de voordelen van antioxidanten.

Witte thee zit vol met polyfenolen, die een antioxidant werking hebben. Ze helpen chronische ontstekingen te verminderen door het lichaam te beschermen tegen schade door vrije radicalen.

2. Kan het risico op hartaandoeningen verlagen

Hartziekte is de belangrijkste doodsoorzaak in de Nederland (8).

Het is sterk verbonden met chronische ontstekingen, die in verband worden gebracht met verschillende factoren. Deze omvatten dieet, lichaamsbeweging en leefstijlgewoonten zoals roken (9).

Polyfenolen zoals die in witte thee kunnen helpen het risico op hartziekten op verschillende manieren te verminderen.

Zo hebben verschillende studies aangetoond dat polyfenolen kunnen helpen om de bloedvaten te versoepelen en de immuniteit te verhogen (1011).

Andere studies hebben aangetoond dat polyfenolen kunnen voorkomen dat “slechte” LDL-cholesterol wordt geoxideerd, wat een andere risicofactor is voor hartaandoeningen (12).

In een analyse van vijf studies ontdekten wetenschappers dat mensen die drie kopjes of meer thee per dag dronken een 21% lager risico op hartziekten hadden (13).

Hoewel deze resultaten suggereren dat witte thee kan helpen om het risico op hart- en vaatziekten te verlagen, is het ook belangrijk om andere leefstijlveranderingen door te voeren voor een gezond hart. Deze omvatten het eten van meer fruit en groenten, regelmatig sporten en voldoende rust ( 14 ,1516).

Polyfenolen zoals die in witte thee kunnen helpen om de bloedvaten te versoepelen, de immuniteit te verhogen en te voorkomen dat slechte cholesterol wordt geoxideerd. Deze factoren kunnen helpen het risico op hartziekten te verlagen.

3. Kan u helpen om af te vallen

Groene thee is vaak de eerste thee die in je opkomt als je denkt aan thee om af te vallen .

Witte thee kan echter net zo effectief zijn als het gaat om het verbranden van vet.

Beide theesoorten hebben vergelijkbare niveaus van cafeïne en catechinen zoals epigallocatechin gallate (EGCG), een verbinding in groene thee gekoppeld aan het verbranden van vet. Samen lijken deze verbindingen een synergetisch effect te hebben (1718).

Zo bleek uit een proefbuisstudie dat het extract van witte thee de vetafbraak kon stimuleren en de vorming van nieuwe vetcellen kon voorkomen. Dit was grotendeels te danken aan EGCG(19).

Een overzicht van studies suggereert ook dat witte thee kan helpen om uw stofwisseling te stimuleren met een extra 4-5%. Dit kan gelijk staan aan het verbranden van 70-100 extra calorieën per dag (20).

Misschien omdat witte thee niet erg populair is, is er geen onderzoek naar de effecten van het drinken van witte thee en langdurig gewichtsverlies. Meer onderzoek op dit gebied is nodig.

Witte thee is een goede bron van cafeïne en catechinen zoals EGCG. Deze twee verbindingen kunnen een synergetisch effect hebben dat het lichaam helpt bij het verbranden van vet en het stimuleren van de stofwisseling.

4. Help uw tanden te beschermen tegen bacteriën

Witte thee is een uitstekende bron van fluoride, catechinen en tannines (21).

Deze combinatie van moleculen kan helpen bij het versterken van de tanden door het bestrijden van bacteriën en suiker.

Fluoride kan helpen bij het voorkomen van gaatjes in het gebit door het oppervlak van de tanden beter bestand te maken tegen zuuraanvallen door bacteriën in combinatie met suiker(2223).

Catechines zijn plantaardige antioxidanten die overvloedig aanwezig zijn in witte thee. Het is aangetoond dat ze de groei van tandplakbacteriën remmen (18Vertrouwde bron24Vertrouwde bron).

Catechinen zijn plantaardige antioxidanten die overvloedig aanwezig zijn in witte thee. Het is aangetoond dat ze de groei van plaque veroorzaakte bacteriën remmen (23).

Witte thee is een geweldige bron van fluoride, catechinen en tannines. Verschillende studies hebben aangetoond dat deze verbindingen kunnen helpen bij de bestrijding van bacteriën die tandplak veroorzaken.

5. Heeft verbindingen die kanker kunnen bestrijden

Kanker is de tweede meest voorkomende doodsoorzaak in Nederland(25).

Verschillende proefbuisonderzoeken hebben aangetoond dat witte thee een anti-kankereffect kan hebben.

In één reageerbuisstudie heeft het extract van witte thee celdood veroorzaakt bij verschillende soorten longkanker (26).

In twee andere reageerbuisstudies werd gekeken naar de effecten van witte thee op darmkankercellen(2728).

De studies ontdekten dat het extract van witte thee de groei van darmkankercellen onderdrukte en de uitzaaiing ervan tegenhield. De antioxidanten in het extract van witte thee beschermden ook de normale cellen tegen schade door schadelijke moleculen (2728).

Het is echter de moeite om te vermelden dat in deze proefbuisjesstudies grote hoeveelheden witte thee werden gebruikt. Meer studies bij de mens zijn nodig om de effecten van het drinken van witte thee op kanker te begrijpen.

Uit onderzoek met proefbuisjes is gebleken dat het extract van witte thee verschillende soorten kankercellen onderdrukte en de verspreiding ervan tegenhield. Er is echter meer menselijk onderzoek nodig.

6. Kan het risico op insulineresistentie verlagen

Insuline is een ongelooflijk belangrijk hormoon. Het helpt bij het verplaatsen van voedingsstoffen uit de bloedbaan naar de cellen om ze te gebruiken of op te slaan voor later.

Als gevolg van verschillende factoren, waaronder een hoge suikerconsumptie, reageren sommige mensen echter niet meer op insuline. Dit wordt insulineresistentie genoemd.

Helaas komt insulineresistentie veel voor en is het gekoppeld aan veel chronische gezondheidsaandoeningen, waaronder diabetes type 2, hartziekten en het metaboolsyndroom (29).

Interessant is dat studies hebben aangetoond dat polyfenolen zoals die in witte thee het risico op insulineresistentie(30).

Dierstudies hebben aangetoond dat EGCG en andere polyfenolen in witte thee de effecten van insuline kunnen versterken en een hoge bloedsuikerspiegel kunnen voorkomen(31).

In een analyse van 17 studies met meer dan 1.100 mensen vonden wetenschappers dat de moleculen in de thee, zoals polyfenolen, de bloedsuiker- en insulinespiegels significant verlaagden (32).

Hoewel het onderzoek veelbelovend lijkt, zullen meer studies op menselijke basis, specifiek over witte thee, helpen verduidelijken of het risico op insulineresistentie kan worden verminderd.

Insulineresistentie is een schadelijke aandoening die verband houdt met veel chronische ziekten. Studies hebben aangetoond dat polyfenolen zoals die in witte thee het risico op insulineresistentie kunnen verlagen en de regulering van de bloedsuikerspiegel kunnen verbeteren.

7. Verbindingen in witte thee kunnen beschermen tegen osteoporose

Osteoporose is een gezondheidstoestand waarbij de botten hol en poreus worden.

Het treft maar liefst 44 miljoen Amerikanen ouder dan 50 jaar en kan leiden tot breuken en een lagere kwaliteit van leven(33).

Studies hebben aangetoond dat vrije radicalen en chronische ontstekingen osteoporose kunnen versnellen. Deze twee factoren kunnen cellen onderdrukken die de botgroei bevorderen en de afbraak van botten bevorderen( 34 ).

Omgekeerd is aangetoond dat catechinen die in witte thee worden aangetroffen, deze risicofactoren bestrijden. Men denkt dat ze cellen onderdrukken die botten afbreken (353637).

Deze catechinen zijn overvloedig aanwezig in witte thee in vergelijking met andere soorten thee(20).

Osteoporose komt veel voor bij ouderen en kan leiden tot breuken. Verbindingen die in witte thee worden gevonden, waaronder de polyfenolen die catechinen worden genoemd, kunnen het risico op osteoporose verlagen door de groei van de botten te bevorderen en de afbraak van botten te onderdrukken.

8. Kan helpen bij het bestrijden van huidveroudering

Naarmate mensen ouder worden, is het normaal dat hun huid rimpeliger en losser wordt.

Huidveroudering gebeurt op twee manieren – interne veroudering en externe veroudering.

Externe veroudering treedt op wanneer omgevingsfactoren de huid beschadigen en veroudering bevorderen. Zo kunnen bijvoorbeeld de UV-stralen van de zon de huid na verloop van tijd beschadigen door ontstekingen (3839).

Interne veroudering wordt ook wel natuurlijke veroudering genoemd. Het wordt veroorzaakt door schade van verschillende factoren in het lichaam, zoals vrije radicalen en bepaalde enzymen(40).

Enzymen die elastase en collagenase worden genoemd, kunnen het vezelnetwerk van de huid beschadigen, waardoor het normaal gesproken strak en stevig blijft (40).

De verbindingen in witte thee kunnen helpen uw huid te beschermen tegen de effecten van zowel interne als externe veroudering.

In een studie ontdekten wetenschappers dat het aanbrengen van witte thee-extracten op de huid helpt beschermen tegen de schadelijke effecten van de UV-stralen van de zon( 41 ).

Veel studies hebben aangetoond dat polyfenolen, die in witte thee worden aangetroffen, verschillende cellulaire componenten kunnen onderdrukken die het vezelnetwerk kunnen beschadigen dat de huid helpt om strak en stevig te blijven (424344).

Witte thee en zijn verbindingen kunnen de huid beschermen tegen schade door veroudering. Dit omvat externe schade door de UV-stralen van de zon en interne schade door cellulaire componenten die het vezelnetwerk van de huid kunnen beschadigen.

9. Kan helpen beschermen tegen de ziekte van Parkinson en Alzheimer

Verbindingen in witte thee, zoals de polyfenol EGCG, kunnen het risico op het ontwikkelen van de ziekte van Parkinson en de ziekte van Alzheimer verlagen.

Proefbuis- en dierstudies hebben aangetoond dat EGCG vrije radicalen kan onderdrukken, ontstekingen kan verminderen en andere risicofactoren voor beide ziekten kan verminderen.

Zo hebben verschillende studies met proefbuisjes aangetoond dat EGCG kan voorkomen dat eiwitten zich ongepast opvouwen en samenklonteren(4546).

Dit is een risicofactor voor zowel de ziekte van Parkinson als de ziekte van Alzheimer. Verkeerd gevouwen en samengeklonterde eiwitten kunnen ontstekingen bevorderen en de zenuwen in de hersenen beschadigen( 47 ,48).

Er zijn ook verschillende menselijke studies die een verband hebben gelegd tussen het drinken van thee en een lager risico op beide ziekten.

Zo bleek uit een overzicht van acht studies met meer dan 5.600 mensen dat mensen die thee dronken een 15% lager risico hadden op de ziekte van Parkinson dan mensen die geen thee dronken(49).

Een andere analyse van 26 studies en meer dan 52.500 mensen vonden dat het dagelijks drinken van thee in verband werd gebracht met een 35% lager risico op hersenaandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer(50).

EGCG, dat in witte thee wordt aangetroffen, is in verband gebracht met een lager risico op de ziekten van Alzheimer en Parkinson. EGCG kan helpen bij het bestrijden van ontstekingen en het voorkomen van het samenklonteren van eiwitten en het beschadigen van zenuwen, twee aandoeningen die verband houden met deze aandoeningen.

10. Het is gemakkelijk te bereiden

Witte thee is niet alleen gezond – het is ook heel gemakkelijk te bereiden.

Voeg gewoon losse witte thee toe aan een pot en giet heet water over de theebladeren. Laat de blaadjes vijf tot acht minuten trekken, zeef ze dan en serveer de thee.

Idealiter zou het water 170–185 ° F (75–85 ° C) moeten zijn. Vermijd het gebruik van kokend water omdat het de delicate smaak van witte thee kan verpesten.

Breng het water in plaats daarvan aan de kook en laat het een minuut of twee staan om af te koelen..

Witte thee heeft een subtiele maar verfrissende smaak. Het kan zowel warm als koud gedronken worden.

Als u de voorkeur geeft aan een sterkere thee, dan kunt u meer droge bladeren toevoegen als u dat wilt. Het is het beste om te experimenteren totdat je de juiste smaakbalans voor je smaakvoorkeuren creëert.

U kunt witte theeblaadjes online kopen of bij uw plaatselijke reformwinkel.

Je kunt ook kant-en-klare zakjes witte thee kopen bij je plaatselijke supermarkt. Deze zakjes kunnen twee tot drie minuten in heet water worden ondergedompeld en vervolgens worden verwijderd, zodat u heerlijke thee krijgt.

Om witte thee te maken, kunt u gewoon losse witte thee vijf tot acht minuten laten trekken in heet water. Het heeft een subtiele maar verfrissende smaak, zodat u meer blaadjes kunt toevoegen als u de voorkeur geeft aan een sterkere thee.

Conclusie

Witte thee zit boordevol antioxidanten, wat het een ongelooflijk gezonde thee maakt.

Studies hebben witte thee en zijn bestanddelen in verband gebracht met een aantal indrukwekkende gezondheidsvoordelen, waaronder een lager risico op hartziekten en kanker. Het kan u ook helpen om gewicht te verliezen.

Helaas is witte thee niet zo vaak bestudeerd als andere theesoorten, zoals groene thee, omdat het niet zo populair is. Meer studies bij mensen over witte thee zouden de gezondheidsvoordelen ervan helpen verduidelijken.

Alles bij elkaar genomen is witte thee een geweldige aanvulling op uw voeding en het is gemakkelijk te bereiden. Het heeft een subtiele maar verfrissende smaak en kan zowel warm als koud gedronken worden.(Bron)