Overige

11 Te vermijden voedingsmiddelen en dranken tijdens de zwangerschap – Wat niet te eten?

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Eén van de eerste dingen die mensen leren als ze zwanger zijn, is wat ze niet kunnen eten. Het kan een echte teleurstelling zijn als je een groot sushi-, koffie- of een biefstukfanaat bent.

Gelukkig kun je meer eten dan wat je niet kunt. Je moet gewoon leren hoe je de zeeën moet bevaren. Je zult goed moeten letten op wat je eet en drinkt om gezond te blijven.

Bepaalde voedingsmiddelen mogen slechts zelden worden geconsumeerd, terwijl andere volledig moeten worden vermeden. Hier zijn 11 voedingsmiddelen en dranken om te vermijden of te minimaliseren tijdens de zwangerschap.

1. Kwikrijke vissen

Kwik is een zeer giftig element. Het heeft geen bekend veilig blootstellingsniveau en komt het meest voor in vervuild water.

In grotere hoeveelheden kan het giftig zijn voor het zenuwstelsel, het immuunsysteem en de nieren. Het kan ook ernstige ontwikkelingsproblemen veroorzaken bij kinderen met nadelige gevolgen, zelfs in kleinere hoeveelheden.

Aangezien het in vervuilde zeeën wordt aangetroffen, kunnen grote zeevissen grote hoeveelheden kwik accumuleren. Daarom is het het beste om een hoog kwikgehalte te vermijden tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding.

Kwikrijke vissen die u wilt vermijden, zijn onder meer:

  • haai
  • zwaardvis
  • Koningsmakreel
  • tonijn (vooral grootoogtonijn)
  • marlijn
  • tegelvissen uit de Golf van Mexico
  • keizerbaars

Het is echter belangrijk op te merken dat niet alle vissen veel kwik bevatten, alleen bepaalde soorten.

Het consumeren van kwikarme vis tijdens de zwangerschap is zeer gezond, en deze vis kan tot drie keer per week worden gegeten, volgens de Food and Drug Administration (FDA).

Kwikarme vissen zijn er in overvloed en omvatten:

  • ansjovis
  • code
  • bot
  • schelvis
  • Zalm
  • tilapia
  • forel (zoetwater)

Vette vis zoals zalm en ansjovis zijn bijzonder goede opties, omdat ze veel omega-3-vetzuren bevatten, die belangrijk zijn voor uw baby.

2. Niet goed doorbakken of rauwe vis

Deze zal moeilijk zijn voor sushi-fans, maar het is een belangrijke. Rauwe vis, vooral schelpdieren, kan verschillende infecties veroorzaken. Dit kunnen virale, bacteriële of parasitaire infecties zijn, zoals norovirus, Vibrio, Salmonella en Listeria.

Sommige van deze infecties kunnen alleen op u van toepassing zijn, waardoor u uitdroging en zwakte krijgt. Andere infecties kunnen worden doorgegeven aan uw baby met ernstige of zelfs fatale gevolgen.

Zwangere vrouwen zijn vooral gevoelig voor listeria-infecties. Volgens de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) hebben zwangere vrouwen tot 10 keer meer kans om door Listeria geïnfecteerd te raken dan de algemene bevolking. Zwangere vrouwen lopen 24 keer meer risico.

Deze bacterie komt voor in de bodem en in besmet water of planten. Rauwe vis kan tijdens de verwerking besmet raken, inclusief roken of drogen.

De Listeria-bacterie kan via de placenta op uw baby worden overgedragen, zelfs als u geen ziekteverschijnselen vertoont. Dit kan leiden tot voortijdige bevalling, miskraam, doodgeboorte en andere ernstige gezondheidsproblemen, volgens de CDC.

Het is zeker aan te raden om rauwe vis en schelpdieren, waaronder veel sushi gerechten te vermijden. Maar maak je geen zorgen, je zult er na de geboorte van de baby nog veel meer van genieten en het is veiliger om weer te eten.

3. Onvoldoende verhit of rauw en verwerkt vlees

Sommige van dezelfde problemen met rauwe vis zijn ook van invloed op onvoldoende verhit vlees. Het eten van onvoldoende verhit of rauw vlees verhoogt het risico op infectie door verschillende bacteriën of parasieten, waaronder Toxoplasma , E. coli , Listeria en Salmonella .

Bacteriën kunnen de gezondheid van uw kleintje bedreigen en mogelijk leiden tot doodgeboorte of ernstige neurologische aandoeningen, waaronder verstandelijke beperkingen, blindheid en epilepsie.

Hoewel de meeste bacteriën op het oppervlak van hele stukken vlees worden aangetroffen, kunnen andere bacteriën in de spiervezels blijven hangen.

Sommige hele stukken vlees – zoals ossenhaas, entrecote of ribeye van rundvlees , lam en kalfsvlees – kunnen veilig zijn om te consumeren als ze niet helemaal gaar zijn. Dit geldt echter alleen als het stuk vlees heel of ongesneden is en aan de buitenkant helemaal gaar is .

Gesneden vlees, inclusief vleespasteitjes, hamburgers, gehakt, varkensvlees en gevogelte, mag nooit rauw of onvoldoende gaar worden gegeten. Dus houd die hamburgers op de grill voorlopig goed gaar.

Hotdogs, lunchvlees en delicatessenvlees zijn ook een punt van zorg, wat soms verrassend is voor zwangere mensen. Deze vleessoorten kunnen tijdens verwerking of opslag besmet raken met verschillende bacteriën.

Zwangere vrouwen mogen geen verwerkte vleesproducten consumeren, tenzij ze opnieuw zijn opgewarmd tot ze gloeiend heet zijn.

4. Rauwe eieren

Rauwe eieren kunnen besmet zijn met de Salmonella- bacterie.

Symptomen van salmonella-infecties zijn onder meer koorts, misselijkheid, braken, buikkrampen en diarree.

In zeldzame gevallen kan de infectie echter krampen in de baarmoeder veroorzaken, wat kan leiden tot vroeggeboorte of doodgeboorte.

Voedingsmiddelen die gewoonlijk rauwe eieren bevatten, zijn onder meer:

  • licht roerei
  • gepocheerde eieren
  • Hollandaise saus
  • huisgemaakte mayonaise
  • enkele zelfgemaakte saladedressings
  • huisgemaakt ijs
  • zelfgemaakte cake glazuur

De meeste commerciële producten die rauwe eieren bevatten zijn gemaakt met gepasteuriseerde eieren en zijn veilig om te consumeren. Lees echter altijd het etiket om er zeker van te zijn.

Voor de zekerheid moet u eieren altijd goed koken of gepasteuriseerde eieren gebruiken. Bewaar die half gekookte eieren en zelfgemaakte mayo tot na de geboorte van de baby.

5. Orgaanvlees

Orgaanvlees is een goede bron van verschillende voedingsstoffen.

Deze omvatten ijzer, vitamine B12, vitamine A, zink, selenium en koper – die allemaal goed zijn voor u en uw baby. Het eten van te veel dierlijke vitamine A (voorgevormde vitamine A) is echter niet aan te raden tijdens de zwangerschap.

Het eten van te veel voorgevormde vitamine A, vooral in het eerste trimester van de zwangerschap, kan leiden tot aangeboren misvormingen en een miskraam.

Hoewel dit meestal wordt geassocieerd met vitamine A supplementen, is het het beste om uw consumptie van orgaanvlees zoals lever te houden tot slechts een paar ons per week.

6. Cafeïne

U kunt een van de miljoenen mensen zijn die van hun dagelijkse kopjes koffie, thee, frisdrank of cacao houden. Je bent zeker niet alleen als het gaat om onze liefde voor cafeïne.

Zwangere mensen worden over het algemeen geadviseerd om hun cafeïne-inname te beperken tot minder dan 200 milligram (mg) per dag.

Cafeïne wordt zeer snel geabsorbeerd en gaat gemakkelijk over in de placenta. Omdat baby’s en hun placenta’s niet het belangrijkste enzym hebben dat nodig is om cafeïne te metaboliseren, kunnen hoge niveaus worden opgebouwd.

Het is aangetoond dat een hoge cafeïne-inname tijdens de zwangerschap de groei van de foetus beperkt en het risico op een laag geboortegewicht bij de bevalling verhoogt.

Een laag geboortegewicht – gedefinieerd als minder dan 5 pond (of 2,5 kg) – wordt geassocieerd met een verhoogd risico op kindersterfte en een hoger risico op chronische ziekten in de volwassenheid.

Houd dus uw dagelijkse kopje koffie of frisdrank in de gaten om ervoor te zorgen dat uw baby niet wordt blootgesteld aan te veel cafeïne.

7. Rauwe kiemgroenten

Uw gezonde salade keuze mag ook niet vrij zijn van malafide ingrediënten. Rauwe kiemgroenten waaronder alfalfa , radijs en taugé, kunnen besmet zijn met salmonella .

De vochtige omgeving die zaden nodig hebben om te beginnen met kiemen is ideaal voor dit soort bacteriën, en ze zijn bijna onmogelijk het het er af te wassen.

Daarom wordt geadviseerd om rauwe kiemgroenten te vermijden. Kiemen zijn echter veilig om te consumeren nadat ze gekookt zijn.

8. Ongewassen groenten en fruit

Het oppervlak van ongewassen of ongeschilde vruchten en groenten kan besmet zijn met verschillende bacteriën en parasieten.

Deze omvatten Toxoplasma , E. coli , Salmonella en Listeria , die uit de grond of door behandeling kunnen worden verkregen.

De besmetting kan op elk moment tijdens de productie, oogst, verwerking, opslag en het transport of de verkoop plaatsvinden. Een gevaarlijke parasiet die kan blijven hangen op fruit en groenten heet Toxoplasma.

De meerderheid van de mensen die toxoplasmose krijgen, hebben geen symptomen, terwijl anderen het gevoel kunnen hebben dat ze een maand of langer griep hebben.

De meeste baby’s die in de baarmoeder zijn geïnfecteerd met de Toxoplasma- bacterie, hebben bij de geboorte geen symptomen. Maar symptomen zoals blindheid of verstandelijke beperkingen kunnen zich op latere leeftijd ontwikkelen.

Bovendien heeft een klein percentage van de geïnfecteerde pasgeborenen bij de geboorte ernstig oog- of hersenletsel.

Tijdens de zwangerschap is het erg belangrijk om het risico op infectie te minimaliseren door het grondig wassen met water, schillen of het koken van fruit en groenten. Houd het ook na de komst van de baby als een goede gewoonte.

9. Ongepasteuriseerde melk, kaas en vruchtensap

Rauwe melk , ongepasteuriseerde kaas en zacht gerijpte kazen kan een reeks schadelijke bacteriën bevatten, waaronder Listeria , Salmonella , E. coli en Campylobacter . (Deze klinken nu waarschijnlijk bekend in de oren.)

Hetzelfde geldt voor ongepasteuriseerd sap, dat ook gevoelig is voor bacteriële besmetting. Deze infecties kunnen allemaal levensbedreigende gevolgen hebben voor een ongeboren baby.

De bacterie kan van nature voorkomen of veroorzaakt worden door besmetting tijdens het ophalen of opslaan. Pasteurisatie is de meest effectieve manier om schadelijke bacteriën te doden, zonder de voedingswaarde van de producten te veranderen.

Om het risico op infecties te minimaliseren, eet u alleen gepasteuriseerde melk, kaas en vruchtensap.

10. Alcohol

Het wordt geadviseerd om het drinken van alcohol tijdens de zwangerschap volledig te vermijden, omdat dit het risico op een miskraam en doodgeboorte verhoogt. Zelfs een kleine hoeveelheid kan de ontwikkeling van de hersenen van uw baby negatief beïnvloeden.

Het drinken van alcohol tijdens de zwangerschap kan ook het foetale alcoholsyndroom veroorzaken, waarbij sprake is van misvormingen in het gezicht, hartafwijkingen en verstandelijke beperkingen.

Aangezien geen enkele hoeveelheid alcohol veilig is gebleken tijdens de zwangerschap, is het aan te raden om dit helemaal te vermijden.

11. Bewerkte junkfood

Er is geen betere tijd dan zwangerschap om te beginnen met het eten van voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen om zowel jou als je opgroeiende kleintje te helpen. Je hebt verhoogde hoeveelheden van veel essentiële voedingsstoffen nodig, waaronder eiwitten, foliumzuur, choline en ijzer .

Het is ook een mythe dat je ‘voor twee eet’. Je kunt dus eten zoals je normaal doet tijdens het eerste semester met ongeveer 350 calorieën per dag in uw tweede trimester en ongeveer 450 calorieën per dag in uw derde trimester.

Een optimaal plan voor het eten van de zwangerschap moet voornamelijk bestaan uit volwaardige voeding, met voldoende voedingsstoffen om aan de behoeften van jou en je baby te voldoen. Verwerkte junkfood is over het algemeen laag in voedingsstoffen en hoog in calorieën, suiker en toegevoegde vetten.

Hoewel enige gewichtstoename noodzakelijk is tijdens de zwangerschap, is overgewicht gekoppeld aan vele complicaties en ziekten. Deze omvatten een verhoogd risico op zwangerschapsdiabetes evenals zwangerschaps- of geboortecomplicaties.

Blijf bij maaltijden en snacks die zich richten op eiwitten, groenten en fruit, gezonde vetten en vezelrijke koolhydraten zoals volkoren, bonen en zetmeelrijke groenten. Maak je geen zorgen, er zijn veel manieren om groenten in je maaltijden te stoppen zonder dat dit ten koste gaat van de smaak.

Tot slot

Wanneer u zwanger bent, is het essentieel om voedsel en dranken te vermijden die u en uw baby in gevaar kunnen brengen.

Hoewel de meeste voedingsmiddelen en dranken volkomen veilig zijn om van te genieten, moeten sommige, zoals rauwe vis, ongepasteuriseerde zuivelproducten, alcohol en kwikrijke vis worden vermeden.

Bovendien moeten sommige voedingsmiddelen en dranken zoals koffie en voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan toegevoegde suiker worden beperkt om een gezonde zwangerschap te bevorderen.

Als u meer wilt weten over wat u tijdens uw zwangerschap moet eten, bekijk dan dit artikel: Gezond eten tijdens de zwangerschap.

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image