Fruit

De 20 gezondste vruchten ter wereld

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Regelmatig fruit eten kan de gezondheid bevorderen.

Niet alle vruchten zijn echter gelijk. Sommige daarvan bieden unieke voordelen voor de gezondheid.

Hier zijn de 20 gezondste vruchten ter wereld.

1. Grapefruit

Grapefruit is één van de gezondste citrusvruchten.

Naast het feit dat het een goede bron van vitaminen en mineralen is, staat het bekend om zijn vermogen om te helpen bij het afvallen en het verminderen van de insulineresistentie.

In een studie bij 91 mensen bijvoorbeeld, verloren degenen die een halve verse grapefruit aten voor de maaltijd 2,9 pond (1,3 kg) meer gewicht dan degenen die dat niet deden (1).

In dezelfde studie had de grapefruitgroep een aanzienlijke vermindering van het insulinegehalte en een verminderde insulineresistentie(1).

Ook is aangetoond dat het eten van grapefruit het cholesterolgehalte verlaagt en nierstenen helpt voorkomen(234).

Grapefruit is zeer voedzaam. Het eten ervan kan de insulineresistentie en het cholesterolgehalte verlagen en nierstenen helpen voorkomen. Grapefruit kan ook nuttig zijn voor gewichtsverlies.

2. Ananas

Onder de tropische vruchten is ananas een superster op het gebied van voeding. Eén 237 ml ananas levert 131% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine C en 76% van de ADH voor mangaan( 5 ).

Ananas bevat ook bromelaïne, een mengsel van enzymen dat bekend staat om zijn ontstekingsremmende eigenschappen en zijn vermogen om eiwit te verteren(6).

Uit reageerbuis- en dierstudies suggereren dat bromelaïne kan helpen bij de bescherming tegen kanker en tumorgroei (78).

Ananas is rijk aan vitamine C en mangaan. Het bromelaïne gehalte kan ontstekingen tegengaan en het risico op kanker verkleinen.

3. Avocado

Avocado is anders dan de meeste andere fruitsoorten.

De meeste vruchten hebben veel koolhydraten, terwijl avocado weinig koolhydraten bevat en voornamelijk bestaat uit gezonde vetten.

Het merendeel van het vet in avocado is oliezuur, een enkelvoudig onverzadigd vet dat gekoppeld is aan een verminderde ontsteking en een betere gezondheid van het hart (910).

Naast gezonde vetten zitten avocado’s vol met kalium, vezels en magnesium ( 11 ).

Een hele avocado levert 28% van de ADH voor kalium. Een adequate kaliuminname gaat gepaard met een verlaagde bloeddruk en een lager risico op een beroerte ( 11 ,12)

Avocado’s zijn rijk aan gezonde vetten en kalium, die beide bekend staan om hun rol in het bevorderen van de gezondheid van het hart.

4. Bosbessen

Bosbessen hebben krachtige gezondheidsvoordelen.

Ze hebben een indrukwekkend voedingsprofiel, omdat ze bijzonder rijk zijn aan vezels, vitamine C, vitamine K en mangaan ( 13 ).

Bosbessen bevatten ook een uitzonderlijk hoog gehalte aan antioxidanten.

In feite worden ze verondersteld het hoogste gehalte aan antioxidanten te bevatten van de meest geconsumeerde vruchten (14).

De antioxidanten in bosbessen kunnen het risico op chronische aandoeningen, zoals hartziekten, diabetes en Alzheimer (15).

Bosbessen staan ​​ook bekend om hun krachtige effecten op het immuunsysteem.

Uit een studie bleek dat het regelmatig eten van bosbessen kan leiden tot een toename van de natural killer cells in het lichaam. Deze helpen je te verdedigen tegen oxidatieve stress en virale infecties(16).

Bovendien kunnen de antioxidanten in bosbessen een beschermend effect hebben op je hersenen. Zo is bijvoorbeeld aangetoond dat het eten van bosbessen het geheugen van oudere volwassenen verbetert (1718).

Bosbessen zijn rijk aan enkele belangrijke voedingsstoffen. Ze hebben een hoge antioxidatieve capaciteit en immuunversterkende eigenschappen, die het lichaam kunnen beschermen tegen ziekten.

5. Appels

Appels behoren tot de meest populaire vruchten, en zijn toevallig ook ongelooflijk voedzaam.

Ze bevatten een hoge hoeveelheid vezels, vitamine C, kalium en vitamine K. Ze leveren ook enkele B-vitamines( 19 ).

Studies suggereren dat de antioxidanten in appels de gezondheid van het hart kunnen bevorderen en het risico op diabetes type 2, kanker en Alzheimer kunnen verkleinen (20212223).

De antioxidant activiteit in appels is ook in verband gebracht met een verhoogde botdichtheid in dier- en reageerbuisstudies (24).

Een ander opmerkelijk gezondheidsvoordeel van appels is hun pectinegehalte.

Pectine is een prebiotische vezel die de goede bacteriën in de darm voedt en helpt de spijsvertering en de stofwisseling te verbeteren(2526).

Appels zijn zeer voedzaam. Hun voedingsstoffen, antioxidanten en vezels kunnen het risico op ziekten verminderen en de spijsvertering verbeteren.

6. Granaatappel

Granaatappels behoren tot de gezondste fruitsoorten die je kunt eten.

Ze zijn niet alleen voedzaam, maar bevatten ook krachtige plantaardige stoffen die verantwoordelijk zijn voor de meeste van hun gezondheidsvoordelen.

Het antioxidantengehalte van granaatappels blijkt drie keer zo hoog te zijn als dat van groene thee en rode wijn (27).

Studies hebben ook aangetoond dat granaatappels ontstekingsremmende effecten hebben en het risico op kanker kunnen helpen verkleinen (282930).

Granaatappels hebben een groot gezondheidsvoordeel. Ze zijn ongelooflijk rijk aan antioxidanten en andere plantaardige stoffen die kunnen helpen bij het verminderen van ontstekingen en het voorkomen van ziekten.

7. Mango

Mango’s zijn een uitstekende bron van vitamine C.

Ze bevatten ook oplosbare vezels, die veel voordelen voor de gezondheid kunnen bieden.

Bovendien hebben mango’s sterke antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen die het risico op ziekte kunnen helpen verkleinen (31, 32).

In dierstudies is aangetoond dat de plantaardige stoffen in mango’s bescherming bieden tegen diabetes (3133).

Mango’s bevatten vitamine C en oplosbare vezels. Ze bevatten ook plantaardig materiaal met antioxiderende en ontstekingsremmende effecten.

8. Aardbeien

Aardbeien zijn zeer voedzaam.

Hun vitamine C, mangaan, foliumzuur en kaliumgehalte zijn waar ze echt in uitblinken( 34 ).

In vergelijking met andere vruchten hebben aardbeien een relatief lage glycemische index. Het eten ervan mag geen grote bloedsuikerspiegel pieken veroorzaken( 35 ,36).

Net als andere bessen hebben aardbeien een hoog antioxiderend vermogen, wat het risico op chronische ziekten kan verminderen (37).

Uit dier- en proefbuisonderzoeken is gebleken dat aardbeien ook kunnen helpen bij het voorkomen van kanker en tumorvorming (3839).

Aardbeien zijn rijk aan verschillende voedingsstoffen en antioxidanten. Het eten ervan kan je helpen je bloedsuikerspiegel te beheersen en je risico op sommige ziekten te verminderen.

9. Cranberries

Cranberries hebben indrukwekkende gezondheidsvoordelen.

Ze hebben een uitstekend voedingsprofiel en zijn rijk aan vitamine C, mangaan, vitamine E, vitamine K1 en koper( 40 ).

Ze bevatten ook een aanzienlijke hoeveelheid antioxidanten, flavanol polyfenolen genaamd, die de gezondheid kunnen verbeteren (4142).

Wat de cranberry’s uniek maakt van andere vruchten is dat hun sappen en extracten helpen bij het voorkomen van urineweginfecties(4344).

Proanthocyanidinen van het type A worden geacht verantwoordelijk te zijn voor dit effect, omdat ze kunnen voorkomen dat bacteriën zich hechten aan de binnenwand van de blaas en de urinewegen(4344).

Cranberries zijn rijk aan verschillende voedingsstoffen en antioxidanten. Ze bevatten ook nuttige plantaardige stoffen die urineweginfecties helpen voorkomen.

10. Citroenen

Citroenen zijn een zeer gezonde citrusvrucht die bekend staat om zijn hoge vitamine C-gehalte.

Ze kunnen bijzonder nuttig zijn bij het bevorderen van de gezondheid van het hart door hun potentieel om de bloedlipiden en de bloeddruk te verlagen(4546).

Op basis van de bevindingen van dierstudies hebben onderzoekers ook voorgesteld dat de plantaardige stoffen in citroenen kunnen helpen bij het voorkomen van gewichtstoename(4748).

Andere studies tonen aan dat het citroenzuur in citroensap het vermogen heeft om nierstenen te behandelen (49).

Citroenen zijn rijk aan vitamine C en andere plantaardige stoffen die de gezondheid van het hart kunnen bevorderen, gewichtsverlies kunnen stimuleren en nierstenen kunnen helpen voorkomen.

11. Durian

Durian heeft de bijnaam ‘koning van het fruit’.

Een kop (237 ml) durian levert 80% van de ADH voor vitamine C ( 50 ).

Het is ook rijk aan mangaan, B-vitamines, koper, foliumzuur en magnesium ( 50 ).

Verder bevat durian verschillende gezonde plantaardige stoffen die functioneren als antioxidanten (51).

Durian is rijk aan voedingsstoffen en plantaardige stoffen die een aantal veelbelovende gezondheidsvoordelen kunnen bieden.

12. Watermeloen

Watermeloen is rijk aan vitamine A en C. Het is ook rijk aan enkele belangrijke antioxidanten, waaronder lycopeen, carotenoïden en cucurbitacine E.

Sommige van de antioxidanten van watermeloenen zijn onderzocht op hun anti-kanker werking.

De inname van lycopeen is gekoppeld aan een verminderd risico op kanker van het spijsverteringsstelsel, terwijl cucurbitacine E de groei van tumoren kan remmen (5253).

Het consumeren van lycopeenrijk voedsel kan ook de gezondheid van het hart bevorderen vanwege hun vermogen om het cholesterolgehalte en de bloeddruk te verlagen(52).

Van alle vruchten is watermeloen één van de meest hydraterende. Het bestaat voor 92% uit water, waardoor u zich voller kunt voelen (52).

Watermeloen is rijk aan water, voedingsstoffen en antioxidanten. Het is ook bijzonder hoog in een krachtige antioxidant genaamd lycopeen.

13. Olijven

Olijven zijn een goede bron van vitamine E, ijzer, koper en calcium.

Ze leveren ook veel antioxidanten, die kunnen helpen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten en leverbeschadiging en hebben een ontstekingsremmende werking (545556).

Net als avocado’s bevatten olijven oliezuur, wat verschillende voordelen kan bieden voor de gezondheid van het hart en de preventie van kanker (5758).

Bovendien hebben dierstudies een verband gelegd tussen een aantal plantaardige stoffen in olijven met een verlaagd risico op osteoporose (59).

Olijven leveren een verscheidenheid aan vitaminen, mineralen en antioxidanten. Deze kunnen het risico op hart- en vaatziekten, kanker en osteoporose verlagen.

14. Bramen

Bramen zijn een andere ongelooflijk gezonde vrucht, vol met vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten.

Ze leveren een indrukwekkende hoeveelheid vitamine C, vitamine K en mangaan.

Een kop (237 ml) bramen levert maar liefst 8 gram vezels ( 60 ).

Ook is aangetoond dat de antioxidanten in bramen ontstekingen en veroudering van de slagaders kunnen verminderen. Beide effecten kunnen beschermen tegen chronische ziekten, zoals hartziekten en kanker (3761).

Bramen zijn een goede bron van vele voedingsstoffen en heilzame plantaardige stoffen. Hun antioxidanten en ontstekingsremmende eigenschappen kunnen het risico op chronische ziekten verlagen.

15. Sinaasappelen

Sinaasappels zijn één van de meest populaire en voedzame vruchten ter wereld.

Het eten van een middelgrote sinaasappel levert een aanzienlijke hoeveelheid vitamine C en kalium op. Ze zijn ook een goede bron van B-vitamines, zoals thiamine en foliumzuur ( 62 ).

De plantaardige stoffen in sinaasappels zijn verantwoordelijk voor de meeste van hun gezondheidsvoordelen. Deze omvatten flavonoïden, carotenoïden en citroenzuur.

Zo kan citroenzuur het risico op nierstenen verminderen (6364).

Sinaasappels zijn vergelijkbaar met citroenen met hun indrukwekkende hoeveelheden vitamine C en citroenzuur, die helpen de ijzeropname te verhogen en bloedarmoede te voorkomen (6566).

Sinaasappels bevatten enkele belangrijke vitaminen, mineralen en antioxidanten. Deze kunnen het risico op verschillende aandoeningen zoals nierstenen en bloedarmoede verminderen.

16. Bananen

Bananen zijn rijk aan vitaminen en mineralen en hebben heel wat gezondheidsvoordelen te bieden.

Ze staan bekend om hun hoge kaliumgehalte. Eén middelgrote banaan levert 12% van de ADH voor dit mineraal( 67 ).

Een unieke eigenschap van bananen is hun koolhydraat samenstelling.

De koolhydraten in groene onrijpe bananen bestaan ​​grotendeels uit resistent zetmeel, wat de bloedsuikerspiegel kan verbeteren en je een vol gevoel kan geven (68).

Bananen bevatten ook pectine, wat de beheersing van de bloedsuikerspiegel en de gezondheid van de spijsvertering kan verbeteren(697071).

Bovendien hebben studies aangetoond dat bananen door het hoge gehalte aan koolhydraten en mineralen een uitstekende brandstofbron zijn voor het sporten (72).

Bananen leveren verschillende voedingsstoffen en plantaardige stoffen, waaronder resistent zetmeel en pectine. Bananen kunnen voordelen hebben voor de lichaamsbeweging, de bloedsuikerbeheersing en de spijsvertering.

17. Rode en paarse druiven

Druiven zijn erg gezond. Hun hoge gehalte aan antioxidanten is wat ze opvalt.

Van de anthocyanen en resveratrol in druiven is aangetoond dat ze beide ontstekingen verminderen (7374).

Ook dierstudies suggereren dat de plantaardige stoffen in druiven kunnen helpen om je hart, ogen, gewrichten en hersenen te beschermen (7576777879).

Rode en paarse druiven zijn rijk aan voedingsstoffen en andere plantaardige stoffen die ontstekingen kunnen verminderen en het risico op ziekten kunnen verlagen.

18. Guava

Guava heeft een opmerkelijk voedingsprofiel.

Als je slechts 28 gram guave eet, krijg je 107% van de ADH voor vitamine C ( 80 ).

Guave is ook rijk aan vezels, foliumzuur, vitamine A, kalium, koper en mangaan ( 80 ).

Van de antioxidanten in guave is aangetoond dat ze de cellen beschermen tegen oxidatieve schade, wat aangeeft dat ze het risico op chronische ziekten kunnen helpen verlagen (8182).

Guave is een andere belangrijke bron van pectine, die de spijsvertering ten goede komt en kan helpen bij het voorkomen van darmkanker (83).

Guave is rijk aan vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten. Het kan ontstekingen verminderen en helpen bij het voorkomen van bepaalde kankers.

19. Papaja

Papaja is een zeer gezonde vrucht met veel vitamine C, vitamine A, kalium en foliumzuur.

Het is ook rijk aan het anti-kanker antioxidant lycopeen (84).

Bovendien tonen studies aan dat het lichaam lycopeen beter absorbeert uit papaja’s dan uit andere lycopeenrijke groenten en fruit (85).

Er is ook enig bewijs dat papaja de spijsvertering kan verbeteren. Het bevat papaïne, een enzym dat eiwit makkelijker verteerbaar maakt (86).

Papaja is voedzaam en rijk aan antioxidanten. Het eten ervan kan het risico op kanker verminderen en de spijsvertering verbeteren.

20. Kersen

Kersen zijn rijk aan voedingsstoffen, vooral kalium, vezels en vitamine C.

Ze bevatten antioxidanten, waaronder anthocyanen en carotenoïden, die ontstekingen verminderen en verschillende ziekten kunnen helpen voorkomen(8788).

Een ander indrukwekkend gezondheidsvoordeel van kersen is hun melatonine gehalte (89).

Melatonine is een hormoon dat je hersenen signaleert wanneer het tijd is om te slapen. Het kan helpen bij de behandeling van slapeloosheid en andere slaapstoornissen (90).

Een studie concludeerde dat het melatoninegehalte in kersensap de duur en de kwaliteit van de slaap verbetert (91).

Kersen zijn rijk aan voedingsstoffen en antioxidanten. Ze bevatten ook melatonine, wat de kwaliteit van uw slaap kan verbeteren.

Conclusie

Alle vruchten zijn gezond, maar sommige zijn zelfs gezonder dan andere.

Probeer verschillende soorten fruit uit de bovenstaande lijst te eten om uw gezondheid te stimuleren.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image