Overige

Ahornsiroop: gezond of ongezond?

Ahornstroop is een populaire natuurlijke zoetstof waarvan wordt beweerd dat hij gezonder en voedzamer is dan suiker.

Het is echter belangrijk om te kijken naar de wetenschap achter sommige van deze beweringen.

In dit artikel wordt uitgelegd of ahornsiroop gezond of ongezond is.

Wat is ahornsiroop?

Ahornstroop wordt gemaakt van de circulerende vloeistof of sap van esdoorn.

Het wordt al eeuwenlang geconsumeerd in Noord-Amerika. Meer dan 80% van het wereldaanbod wordt nu geproduceerd in de provincie Quebec in het oosten van Canada.

Er zijn twee belangrijke stappen in de productie van ahornsiroop:

  • Er wordt een gat geboord in een esdoorn zodat het sap in een bakje stroomt.
  • Het sap wordt gekookt tot het meeste water verdampt is, waardoor een dikke, gesuikerde siroop overblijft die vervolgens wordt gefilterd om onzuiverheden te verwijderen.

Het eindproduct kan worden gebruikt om veel gerechten zoeter te maken.

Ahornsiroop wordt gemaakt door het sap van esdoornbomen te laten verdampen, waardoor een dikke siroop overblijft. Het wordt al eeuwen in Noord-Amerika gegeten.

Wordt geleverd in verschillende kwaliteiten

Er zijn verschillende soorten ahornstroop die worden gekenmerkt door kleur, hoewel de classificatie per land kan verschillen.

In de VS wordt ahornstroop geclassificeerd als Grade A of B, waarbij Grade A verder wordt ingedeeld in drie groepen – Licht Amber, Medium Amber en Donker Amber – en Grade B is de donkerste beschikbare siroop( 1 ).

De donkere siropen worden gemaakt van sap dat later in het oogstseizoen wordt geëxtraheerd. Deze hebben een sterkere esdoornsmaak en worden meestal gebruikt voor het bakken, terwijl de lichtere direct bovenop voedsel zoals pannenkoeken worden besprenkeld.

Bij het kopen van ahornstroop moet u de etiketten van het voedsel goed lezen. Op deze manier krijg je echte ahornstroop – niet alleen ahornstroop, die kan worden geladen met geraffineerde suiker of hoge-fructose-maïsstroop.

Er zijn verschillende soorten ahornstroop op basis van kleur. Grade B is het donkerst en heeft de sterkste esdoornsmaak.

Bevat enkele vitaminen en mineralen – Maar is rijk aan suiker

Wat ahornstroop onderscheidt van geraffineerde suiker zijn de mineralen en antioxidanten.

Ongeveer 80 ml pure ahornsiroop bevat ( 2 ):

  • Calcium: 7% van de ADH
  • Kalium: 6% van de ADH
  • IJzer: 7% van de ADH
  • Zink: 28% van de ADH
  • Mangaan: 165% van de ADH

Hoewel ahornstroop een behoorlijke hoeveelheid van sommige mineralen met name mangaan en zink levert, houd er rekening mee dat het ook veel suiker bevat.

Ahornstroop is ongeveer 2/3 sacharose of tafelsuiker – 180 ml levert ongeveer 60 gram suiker.

Overmatig gebruik van suiker kan een belangrijke oorzaak zijn van enkele van ’s werelds grootste gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, diabetes type 2 en hartziekten( 3 ,45).

Het feit dat ahornstroop enkele mineralen bevat is een zeer slechte reden om het te eten, gezien het hoge suikergehalte. De meeste mensen eten al veel suiker.

De beste manier om aan deze mineralen te komen is door volwaardige voedingsmiddelen te eten. Als je een uitgebalanceerd dieet eet is de kans dat je een van deze voedingsstoffen mist erg klein.

Bovendien kan het hoge suikergehalte van invloed zijn op je bloedsuikerspiegel – hoewel ahornstroop in dat opzicht een betere optie kan zijn dan gewone suiker.

De glycemische index van ahornstroop ligt rond de 54. Ter vergelijking, tafelsuiker heeft een glycemische index van ongeveer 65( 6 ).

Dit betekent dat ahornstroop de bloedsuikerspiegel trager verhoogt dan gewone suiker.

Ahornstroop bevat een kleine hoeveelheid mineralen, zoals mangaan en zink. Het is echter zeer rijk aan suiker.

Zorgt op zijn minst voor 24 antioxidanten

Oxidatieve schade, die wordt veroorzaakt door vrije radicalen, wordt verondersteld deel uit te maken van de mechanismen achter veroudering en vele ziekten.

Antioxidanten kunnen vrije radicalen neutraliseren en oxidatieve schade verminderen, waardoor het risico op sommige ziekten mogelijk afneemt.

Studies geven aan dat ahornstroop een goede bron van antioxidanten is. Eén studie vond 24 verschillende antioxidanten in ahornstroop ( 7 ).

Donkere siropen zoals Grade B leveren meer van deze heilzame antioxidanten dan lichtere (8).

Het totale gehalte aan antioxidanten is echter nog steeds laag in vergelijking met de grote hoeveelheden suiker.

Een studie schatte dat het vervangen van alle geraffineerde suiker in het gemiddelde eetpatroon door alternatieve zoetstoffen zoals ahornstroop je totale antioxidantinname net zo zou verhogen als het eten van een enkele portie noten of bessen9 ).

Als je wilt afvallen of je metabolische gezondheid wilt verbeteren, kun je beter de zoetstoffen helemaal overslaan in plaats van voor ahornstroop te gaan.

Hoewel er een aantal antioxidanten in ahornstroop zitten, compenseren ze de hoge dosis suiker niet.

Biedt andere verbindingen

In ahornstroop zijn tal van potentieel nuttige stoffen aangetroffen.

Sommige van deze stoffen zijn niet aanwezig in de ahornboom, maar worden gevormd wanneer het sap wordt gekookt om siroop te verkrijgen.

Eén daarvan is quebecol, genoemd naar de ahornproducerende provincie Quebec.

Het is aangetoond dat de actieve stoffen in de ahornstroop de groei van kankercellen helpen verminderen en de afbraak van koolhydraten in je spijsverteringskanaal kunnen vertragen( 10 , 11 , 12 , 13 , 14 ).

Menselijke studies om deze gezondheidseffecten te bevestigen, die in proefbuisjesstudies zijn gevonden ontbreken echter.

Houd er bovendien rekening mee dat de meeste onderzoeken naar ahornstroop – die vaak vergezeld gaan van misleidende krantenkoppen – worden gesponsord door de producenten van ahornstroop.

Ahornstroop heeft andere verbindingen die de gezondheid ten goede kunnen komen – maar de meeste studies zijn misleidend en worden gesponsord door de ahornstroopindustrie.

In het kort

Hoewel de ahornstroop enkele voedingsstoffen en antioxidanten bevat, is het ook zeer rijk aan suiker.

Calorie voor calorieën, ahornstroop is een zeer slechte bron van voedingsstoffen in vergelijking met volwaardige voedingsmiddelen zoals groenten, fruit en onbewerkt dierlijk voedsel.

Het vervangen van geraffineerde suiker door pure, kwaliteitsvolle ahornstroop zal waarschijnlijk een netto gezondheidsvoordeel opleveren, maar het toevoegen ervan aan je eetgewoonten zal het alleen maar erger maken.

Ahornstroop is een minder slechte versie van suiker, net als kokossuiker. Het kan niet objectief gezien als gezond worden bestempeld.

Als je het consumeert, kun je dat het beste met mate doen – zoals bij alle zoetstoffen.(Bron)