Specerijen & Kruiden

Alfalfa – Voordelen, voedingsfeiten en bijwerkingen

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €17,95

BESTEL HIER!

Alfalfa, ook bekend als luzerne of Medicago sativa , is een plant die al honderden jaren als veevoer wordt geteeld.

Het werd lang gewaardeerd om zijn superieure gehalte aan vitaminen, mineralen en eiwitten, in vergelijking met andere voederbronnen (1).

Alfalfa maakt deel uit van de peulvruchtenfamilie, maar wordt ook beschouwd als een kruid.

Het lijkt oorspronkelijk uit Zuid- en Centraal-Azië te komen, maar sindsdien wordt het al eeuwenlang over de hele wereld verbouwd.

Naast het gebruik als veevoer heeft het ook een lange geschiedenis als geneeskrachtig kruid voor de mens.

De zaden of gedroogde bladeren kunnen worden genomen als supplement, of de zaden kunnen worden gekiemd en gegeten in de vorm van alfalfa kiemen.

Voedingswaarde van Alfalfa

Alfalfa wordt door de mens meestal geconsumeerd als een kruidensupplement of in de vorm van alfalfa kiemen.

Omdat de bladeren of zaden worden verkocht als voedingssupplementen en niet als voedsel, is er geen standaard voedingsinformatie beschikbaar.

Ze zijn echter meestal hoog in vitamine K en bevatten ook veel andere voedingsstoffen, waaronder vitamine C, koper, mangaan en foliumzuur.

Alfalfa kiemen bevatten dezelfde voedingsstoffen en zijn ook zeer caloriearm.

Zo bevat 33 gram alfalfa kiemen slechts 8 calorieën. Het bevat ook het volgende (2):

  • Vitamine K: 13% van de ADH.
  • Vitamine C: 5% van de ADH.
  • Koper: 3% van de ADH.
  • Mangaan: 3% van de ADH.
  • Foliumzuur: 3% van de ADH.
  • Thiamine: 2% van de ADH.
  • Riboflavine: 2% van de ADH.
  • Magnesium: 2% van de ADH.
  • IJzer: 2% van de ADH.

Een 33 gram bevat ook 1 gram eiwit en 1 gram koolhydraten, die afkomstig zijn van vezels.

Alfalfa heeft ook een hoog gehalte aan bioactieve plantaardige stoffen. Het gaat onder andere om saponinen, coumarines, flavonoïden, fytosterolen, fyto-oestrogenen en alkaloïden (1).

Alfalfa bevat vitamine K en kleine hoeveelheden van vele andere vitaminen en mineralen. Het is ook hoog in vele bioactieve plantaardige stoffen.

Alfalfa kan helpen het cholesterolgehalte te verlagen

Het cholesterolverlagende vermogen van Alfalfa is het best bestudeerde gezondheidsvoordeel tot nu toe.

Talrijke studies bij apen, konijnen en ratten hebben aangetoond dat het het cholesterolgehalte in het bloed kan verlagen (3456).

Enkele kleine studies hebben dit effect ook bij mensen bevestigd.

Een studie van 15 mensen bleek dat het eten van 40 gram alfalfazaden gemiddeld 3 keer per dag het totale cholesterolgehalte met 17% verlaagde en het “slechte” LDL-cholesterol met 18% na 8 weken (7).

Een andere kleine studie van slechts 3 vrijwilligers ontdekte ook dat 160 gram alfalfazaden per dag het totale cholesterolgehalte in het bloed kon verlagen ( 6 ).

Dit effect wordt toegeschreven aan het hoge gehalte aan saponinen, plantaardige stoffen waarvan bekend is dat ze het cholesterolgehalte verlagen.

Ze doen dit door de opname van cholesterol in de darm te verlagen en de uitscheiding van verbindingen die gebruikt worden om nieuwe cholesterol te creëren te verhogen (3).

De menselijke studies die tot nu toe zijn gedaan zijn te klein om overtuigend te zijn, maar ze laten een belofte zien voor alfalfa als een behandeling voor een hoog cholesterolgehalte.

Het is aangetoond dat alfalfa het cholesterolgehalte in zowel dierlijk als menselijk onderzoek verlaagt. Dit komt waarschijnlijk omdat het plantaardige stoffen bevat die saponinen worden genoemd.

Andere mogelijke gezondheidsvoordelen

Er is een lange lijst van traditionele toepassingen van alfalfa als geneeskrachtig kruid.

Ze omvatten het verlagen van de bloeddruk, werken als een diureticum, het verhogen van de productie van moedermelk, het behandelen van artritis en het wegwerken van nierstenen.

Helaas zijn de meeste van deze voorgestelde gezondheidsvoordelen nog niet onderzocht. Een aantal ervan is echter wel tot op zekere hoogte onderzocht.

Verbeterde metabolische gezondheid

Een traditioneel gebruik van alfalfa is als een middel tegen diabetes.

Een recente dierstudie wees uit dat alfalfasupplementen de hoge niveaus van totaal, LDL en VLDL-cholesterol verlaagden bij diabetische dieren. Het verbeterde ook de bloedsuikerspiegel (8).

Een andere studie bij diabetische muizen bleek dat alfalfa extracten de bloedsuikerspiegel verlaagden door het verhogen van de afgifte van insuline uit de alvleesklier (9).

Deze resultaten lijken het gebruik van alfalfa voor de behandeling van diabetes te ondersteunen en de metabolische gezondheid te verbeteren. Dit moet echter worden bevestigd in menselijke studies.

Symptomen van de menopauze verlichten

Alfalfa is rijk aan plantaardige stoffen die fyto-oestrogenen worden genoemd en die chemisch vergelijkbaar zijn met het hormoon oestrogeen.

Dit betekent dat ze een aantal van dezelfde effecten in het lichaam kunnen veroorzaken als oestrogeen.

Fyto-oestrogenen zijn controversieel, maar ze kunnen verschillende voordelen hebben, waaronder het verlichten van de menopauze symptomen die worden veroorzaakt door verminderde oestrogeen niveaus.

De effecten van alfalfa op de menopauze symptomen zijn niet uitgebreid onderzocht, maar een studie toonde aan dat salie- en alfalfa extracten bij 20 vrouwen volledig in staat waren om het nachtelijk zweten en de opvliegers volledig op te lossen. (10).

De oestrogene effecten kunnen ook andere voordelen hebben. Een studie van overlevenden van borstkanker toonde aan dat vrouwen die alfalfa aten minder slaapproblemen hadden(11).

Er zijn echter meer studies nodig om deze mogelijke voordelen te bevestigen.

Antioxiderende effecten

Alfalfa heeft een lange geschiedenis in de ayurvedische geneeskunde voor de behandeling van aandoeningen die worden veroorzaakt door ontstekingen en oxidatieve schade.

Dit komt omdat men dacht dat alfalfa een krachtige antioxidant zou zijn, die schade door vrije radicalen zou voorkomen.

Verschillende dierstudies hebben nu de antioxiderende werking ervan bevestigd.

Ze ontdekten dat alfalfa de mogelijkheid heeft om celdood en DNA-schade veroorzaakt door vrije radicalen te verminderen. Het doet dit door zowel het verlagen van de productie van vrije radicalen als het verbeteren van het vermogen van het lichaam om ze te bestrijden (12131415).

Een studie bij muizen heeft zelfs aangetoond dat een behandeling met alfalfa de schade door een beroerte of hersenletsel kan helpen verminderen(16).

Niettemin zijn menselijke studies nodig om deze effecten te bevestigen. Dierstudies alleen wegen niet veel.

Alfalfa heeft veel mogelijke voordelen voor de gezondheid, maar slechts enkele daarvan zijn wetenschappelijk geëvalueerd. Het kan de metabole gezondheid ten goede komen, de symptomen van de menopauze hebben en een antioxiderende werking hebben, maar er zijn menselijke studies nodig.

Veiligheid en bijwerkingen

Hoewel alfalfa waarschijnlijk veilig is voor de meeste mensen, kan het voor sommige mensen schadelijke bijwerkingen veroorzaken.

Als u zwanger bent

Alfalfa kan baarmoederstimulatie of -samentrekkingen veroorzaken. Daarom moet het worden vermeden tijdens de zwangerschap (17).

Als u bloedverdunners gebruikt

Alfalfa en alfalfa kiemen hebben een hoog gehalte aan vitamine K. Hoewel dit de meeste mensen ten goede komt, kan het gevaarlijk zijn voor anderen.

Hoge doses vitamine K kunnen ervoor zorgen dat bloedverdunnende medicijnen, zoals warfarine, minder effectief zijn. Daarom is het belangrijk voor mensen die deze medicijnen gebruiken om grote veranderingen in hun inname van vitamine K te voorkomen (18).

Als u een auto-immuunziekte heeft

Er zijn gevallen gemeld van alfalfa supplementen die bij sommige mensen de reactivering van lupus veroorzaakten (19).

En in een apenstudie veroorzaakten alfalfa supplementen lupusachtige symptomen (20).

Dit effect zou te wijten zijn aan mogelijke immuunstimulerende effecten van het aminozuur l-cavanine, dat in alfalfa wordt aangetroffen.

Daarom wordt degenen die lupus of een andere auto-immuunziekte hebben geadviseerd om dit te vermijden.

Als u een verzwakt immuunsysteem heeft

De vochtige omstandigheden die nodig zijn om alfalfazaden te laten ontkiemen zijn ideaal voor de groei van bacteriën.

Daarom zijn de in de winkel verkochte kiemen soms besmet met bacteriën en zijn er in het verleden meerdere bacterie-uitbraken in verband gebracht met alfalfa kiemen(21).

Het eten van besmette kiemen kan iedereen ziek maken, maar de meeste gezonde volwassenen zullen herstellen zonder gevolgen op lange termijn. Toch kan een dergelijke infectie voor mensen met een verzwakt immuunsysteem zeer ernstig zijn.

Daarom adviseert de FDA kinderen, zwangere vrouwen, ouderen of iemand anders met een verzwakt immuunsysteem om alfalfa kiemen te vermijden.

Alfalfa kan schadelijk zijn voor sommige mensen, waaronder zwangere vrouwen, mensen die bloedverdunners nemen en mensen met een auto-immuunziekte of een verzwakt immuunsysteem.

Hoe Alfalfa toe te voegen aan uw voeding

Alfalfa supplementen kunnen in poedervorm worden gebruikt, als tablet worden ingenomen of worden gebruikt om thee te zetten.

Omdat er zo weinig menselijke studies zijn gedaan naar alfalfazaden, bladeren of extracten, is het moeilijk om een veilige of effectieve dosis aan te bevelen.

Kruiden supplementen zijn ook berucht om het feit dat ze niet bevatten wat er op het etiket staat, dus zorg ervoor dat u uw onderzoek doet en koop bij een gerenommeerde fabrikant (22).

Een andere manier om alfalfa aan uw voeding toe te voegen is door het als kiemen te eten. Alfalfa kiemen kunnen op vele manieren aan uw eten worden toegevoegd, bijvoorbeeld in een broodje of gemengd in een salade.

Je kunt deze kopen bij natuurvoedingswinkels of ze thuis laten ontkiemen . Hier is hoe:

  • Voeg 2 eetlepels alfalfazaden toe aan een kom, bedek de kiemen met 2-3 keer de hoeveelheid koel water.
  • Laat ze een nacht of ongeveer 8–12 uur weken.
  • Giet de kiemen af ​​en spoel ze goed af met koud water. Giet ze opnieuw af en verwijder zoveel mogelijk water.
  • Bewaar de kiemen niet in direct zonlicht en op kamertemperatuur gedurende 3 dagen. Spoel ze elke 8-12 uur grondig af en laat ze uitlekken.
  • Verplaats de kiemen op dag 4 naar een gebied met indirect zonlicht om fotosynthese mogelijk te maken. Ga door met spoelen en laat ze elke 8–12 uur goed uitlekken.
  • Op dag 5 of 6 zijn je spruitjes klaar om te eten.

Houd echter rekening met het hoge risico op bacteriële besmetting. Het is een goed idee om voorzorgsmaatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de kiemen in veilige omstandigheden worden gekweekt en opgeslagen.

U kunt supplementen nemen of alfalfa kiemen eten. Kiemen kunnen gemakkelijk worden toegevoegd aan sandwiches, salades en meer. U kunt kiemen kopen of zelf thuis maken.

Tot slot

Van alfalfa is aangetoond dat het helpt bij het verlagen van het cholesterol, en het kan ook voordelen hebben voor de bloedsuikerspiegel en het verlichten van symptomen van de menopauze.

Mensen nemen het ook vanwege het hoge gehalte aan antioxidanten, vitamine C en K, koper, foliumzuur en magnesium . Alfalfa bevat ook extreem weinig calorieën.

Dat gezegd hebbende, sommige mensen moeten alfalfa misschien vermijden, inclusief zwangere vrouwen, mensen die bloedverdunnende medicijnen gebruiken of mensen met een auto-immuunziekte.

Hoewel alfalfa nog veel meer bestudeerd moet worden, is het toch veelbelovend.(bron)

Windows 10 Professional
Windows 10 Home upgraden naar Windows 10 Pro

Normaal €119 tijdelijk slechts €11,95

BESTEL HIER!

Adobe Acrobat Pro DC 2020 Windows 

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €167 VOOR €79,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €17,95

BESTEL HIER!
close-link
Windows 10 Professional
Windows 10 Home upgraden naar Windows 10 Pro

Normaal €119 tijdelijk slechts €11,95

BESTEL HIER!
close-link