Dranken

4 Voordelen van appelsap (en 5 nadelen)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!

Hele appels zijn een uiterst gezond voedingsmiddel, maar appelsap heeft voor- en nadelen.

Wanneer appels worden geperst, wordt hun hydraterende kwaliteit gemaximaliseerd en blijven sommige plantaardige stoffen behouden.

Het maken van sap vermindert echter andere voordelen van hele appels, waaronder vezels en het vermogen om honger te stillen.

Hier zijn 4 voordelen en 5 nadelen van het drinken van appelsap.

1. Ondersteunt hydratatie

Appelsap is voor 88% uit water en smaakt goed. Dit maakt het gemakkelijk te consumeren – vooral voor degenen die ziek zijn en een verhoogd risico op uitdroging hebben (1).

Sommige kinderartsen raden zelfs appelsap van halve sterkte aan – een mix van half sap en half water – voor zieke kinderen die licht uitgedroogd zijn en minstens één jaar oud zijn (23).

In een onderzoek naar licht gedehydrateerde kinderen met diarree en braken, hadden degenen die verdund appelsap aangeboden kregen 6,5% minder kans om vocht nodig te hebben dat via hun aderen werd toegediend dan degenen die een medicinale elektrolytische drank kregen (4).

Hoewel elektrolytische dranken speciaal zijn samengesteld om te hydrateren, houden sommige kinderen niet van de smaak en zullen ze niet drinken. Ze zijn ook relatief duur.

Verdund appelsap is een praktisch en aangenaam alternatief voor kinderen, maar ook voor volwassenen (4).

Zorg ervoor dat je verdund sap drinkt om te rehydrateren, want het hoge suikergehalte van volwaardig sap kan overtollig water in je darm trekken en de diarree verergeren – vooral tijdens het herstel van ziekte(56).

In ernstigere gevallen van uitdroging worden nog steeds medicinale elektrolytische dranken geadviseerd. Hoewel de hoeveelheid kalium in appelsap vergelijkbaar is met elektrolytische dranken, bevat het weinig natrium, dat ook via lichaamsvloeistoffen verloren gaat als je ziek bent(123).

Appelsap is rijk aan water en smaakt goed, waardoor het een goede keuze is om te hydrateren. Om bijwerkingen te voorkomen, verdunnen tot halve kracht wanneer je het gebruikt om te rehydrateren na een ziekte.

2. Bevat gunstige plantaardige stoffen

Appels zijn rijk aan plantaardige stoffen, met name polyfenolen. Terwijl het merendeel van deze stoffen in de schil zit, blijft een deel van het vruchtvlees van de appel in het sap zitten(7).

Deze plantaardige stoffen kunnen uw cellen beschermen tegen ontstekingen en oxidatieve schade. Beide processen zijn onderliggende factoren bij chronische aandoeningen, waaronder bepaalde kankers en hartziekten (8).

In één studie dronken gezonde mannen een 2/3 kopje (160 ml) appelsap, waarna wetenschappers hun bloed afnamen. Oxidatieve schade in hun bloed werd binnen 30 minuten na het drinken van het sap onderdrukt, en dit effect duurde tot 90 minuten (9).

Voor meer polyfenolen, kies voor troebel sap – dat pulp bevat – in plaats van helder sap, waarvan de pulp wordt verwijderd (7).

Uit een analyse bleek dat troebel appelsap tot 62% meer polyfenolen bevatte dan helder sap(7).

Het merendeel van het in de winkel gekochte appelsap ziet er helder uit, wat betekent dat je er gemakkelijk doorheen kunt kijken. Biologische variëteiten zijn vaker verkrijgbaar in de troebele vorm.

Appelsap bevat plantaardige stoffen die polyfenolen worden genoemd en die kunnen helpen uw cellen te beschermen tegen ziektedragende oxidatieve stress en ontstekingen. Troebel sap met pulp is hoger in polyfenolen dan helder sap.

3. Kan de gezondheid van het hart ondersteunen

Plantaardige stoffen – waaronder polyfenolen – in appelsap kunnen bijzonder gunstig zijn voor de gezondheid van het hart.

Polyfenolen kunnen voorkomen dat LDL (slechte) cholesterol wordt geoxideerd en zich in uw slagaders opbouwt. Hogere niveaus van geoxideerd LDL zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op een hartaanval en een beroerte(10).

Een studie stelde vast dat wanneer gezonde volwassenen gedurende 6 weken dagelijks 375 ml helder appelsap dronken, hun LDL (slechte) cholesterol 20% meer resistent was tegen oxidatie in vergelijking met het begin van de studie(11).

Wanneer gezonde vrouwen bovendien 310 ml helder appelsap dronken, steeg de antioxidantwerking van hun bloed binnen 1 uur na het drinken van het sap met bijna 11%, in vergelijking met een placebodrankje (12).

Deze verhoging van de antioxidantactiviteit betekent meer potentiële bescherming tegen hartaandoeningen. Toch zijn er meer menselijke studies nodig om deze voordelen voor de gezondheid van het hart te bevestigen.

Menselijke studies suggereren dat het drinken van appelsap de antioxidant activiteit in je bloed kan verhogen en LDL (slechte) cholesterol kan helpen beschermen tegen oxidatie. Dit kan uw risico op hartaandoeningen verkleinen.

4. Kan uw hersenen beschermen naarmate u ouder wordt

Voorlopige studies suggereren dat appelsap de hersenfunctie en de geestelijke gezondheid kan ondersteunen als je ouder wordt.

Een deel van deze bescherming kan te wijten zijn aan de antioxiderende werking van de polyfenolen in het sap. Ze kunnen uw hersenen beschermen tegen schade door onstabiele moleculen die vrije radicalen worden genoemd(813).

In een reeks studies kregen oudere muizen dagelijks appelsap dat gelijk stond aan 480-720 ml voor een mens. Wanneer de muizen het sap een maand lang consumeerden, kregen ze het:

  • Presteerde significant beter op doolhof-gebaseerde geheugentests, vergeleken met een controlegroep die het sap niet ontving (14)
  • Handhaafde de hersenniveaus van acetylcholine, een zenuwboodschapper die belangrijk is voor het geheugen en een goede geestelijke gezondheid en die bij veroudering neigt af te nemen – zoals het geval was in de controlegroep in deze studie (15)
  • Onderdrukte een toename van bèta-amyloïde eiwitfragmenten in de hersenen, die geassocieerd zijn met hersenschade bij de ziekte van Alzheimer (16)

Bovendien, wanneer mensen met de ziekte van Alzheimer 240 ml appelsap per dag dronken gedurende 1 maand, verbeterden hun gedrags- en mentale symptomen – zoals angst, rusteloosheid en valse overtuigingen – met 27%. Het geheugen en het oplossen van problemen verbeterde echter niet(17).

Verdere menselijke studies zijn nodig om de voordelen van appelsap voor de hersenfunctie te bevestigen en te verduidelijken hoeveel er nodig zou zijn voor dit doel.

Uit dierstudies blijkt dat appelsap het geheugen en andere aspecten van de gezondheid van de hersenen kan helpen beschermen bij het ouder worden. Voorlopig menselijk onderzoek suggereert dat het gedrag en de geestelijke gezondheid bij de ziekte van Alzheimer kan verbeteren.

5 Nadelen van appelsap

Het persen van appels leidt tot het verlies van sommige voordelen en creëert potentiële gezondheidsrisico’s.

Hier zijn de top 5 zorgen met betrekking tot het drinken van appelsap, samen met manieren om een aantal van hen te ondervangen.

1. Kan bijdragen aan gewichtstoename

AAls je appelsap drinkt, is portie controle essentieel. Een 1-kop (240 ml) portie heeft 114 calorieën, terwijl een middelgrote appel 95 calorieën bevat(118).

Het sap kan sneller worden geconsumeerd dan een hele appel, waardoor u in korte tijd een groot aantal calorieën kunt opnemen.

Bovendien is sap niet erg goed om honger te stillen of om je een vol gevoel te geven. Dit kan ertoe leiden dat u overtollige calorieën binnenkrijgt (19).

In een studie kregen volwassenen een hele appel, appelmoes of appelsap in gelijke hoeveelheden op basis van calorieën. Hele appels bevredigen hun honger het best. Sap was de minst vullend – zelfs als er vezels aan werden toegevoegd (20).

Om deze redenen is het risico om te veel calorieën in te nemen en gewichtstoename door het drinken van sap groter, in vergelijking met het eten van hele appels. Dit geldt zowel voor volwassenen als voor kinderen(182122).

De American Academy of Pediatrics beveelt de volgende dagelijkse limieten voor sap aan:

LeeftijdSap limiet
1–31/2 kop (120 ml)
3–61 / 2–3 / 4 kop (120–175 ml)
7–181 kop (240 ml)

Eén kopje (240 ml) is ook de aanbevolen dagelijkse limiet voor volwassenen (2324).

2. Weinig vitamines en mineralen

Een portie appelsap van 240 ml is geen goede bron van vitamines of mineralen, wat betekent dat het niet ten minste 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor enige micronutriënt (1).

Dat gezegd hebbende, wordt vitamine C – of ascorbinezuur – meestal toegevoegd. In veel gevallen wordt appelsap verrijkt om 100% of meer van de ADH voor vitamine C per portie te leveren(25).

Indien niet verrijkt, levert appelsap ongeveer 2% van de ADH voor deze vitamine per portie. Ter vergelijking: één middelgrote appel levert gemiddeld 9% van de ADH(1).

Als u een verscheidenheid aan hele vruchten en groenten eet, kunt u gemakkelijk aan uw quota voor vitamine C voldoen zonder dat u verrijkte sappen hoeft te drinken.

3. Hoog in suiker – laag in vezels

Kies voor 100% sapsoorten in plaats van dranken die een mengsel zijn van appelsap, toegevoegde suiker en water.

Toch zijn vrijwel alle calorieën in 100% appelsap afkomstig van koolhydraten – meestal van fructose en glucose, twee natuurlijk voorkomende suikers (1).

Tegelijkertijd levert een 1-kop (240 ml) portie sap – helder of troebel – slechts 0,5 gram vezels.

Ter vergelijking: een middelgrote appel met schil bevat 4,5 gram vezels – of 18% van de ADH – voor deze voedingsstof (17).

Vezels, evenals eiwitten en vetten, helpen de spijsvertering te vertragen en bevorderen een meer gematigde stijging van de bloedsuikerspiegel. De combinatie van een hoog suikergehalte en een laag vezelgehalte in het sap kan de bloedsuikerspiegel doen stijgen.

Als je appelsap drinkt, koppel het dan aan iets dat eiwit en gezond vet bevat om de invloed op je bloedsuikerspiegel te verminderen (26).

Wanneer gezonde volwassenen bijvoorbeeld een ontbijt van appelsap, brood en pindakaas aten, was hun stijging van de bloedsuikerspiegel 30% minder in vergelijking met dezelfde maaltijd zonder pindakaas (26).

4. Stimuleert tandbederf

Het drinken van vruchtensap is gekoppeld aan tandbederf. Bacteriën in de mond consumeren de suikers in het sap en produceren zuren die het tandglazuur kunnen aantasten en leiden tot gaatjes (27).

In een proefbuisstudie die de tandheelkundige effecten van 12 verschillende soorten vruchtensap beoordeelde, bleek appelsap het tandglazuur het meest beschadigen(28).

Als je appelsap drinkt, vermijd dan het rond te spoelen in je mond. Hoe langer uw tanden aan suiker worden blootgesteld, hoe groter de kans op gaatjes. Het gebruik van een rietje kan ook het risico op tandbederf verkleinen (2729).

5. Vervuild met pesticiden

Als je niet-biologische sappen drinkt, is de besmetting met pesticiden een ander punt van zorg. Pesticiden zijn chemicaliën die worden gebruikt om gewassen te beschermen tegen insecten, onkruid en schimmels.

Toen het Amerikaanse ministerie van Landbouw 379 monsters van niet-biologisch, 100% appelsap testte, bevatte ongeveer de helft daarvan detecteerbare niveaus van ten minste één pesticide ( 30 ).

Hoewel deze residuen onder de door het Amerikaanse Environmental Protection Agency vastgestelde grenswaarden lagen, zijn kinderen kwetsbaarder voor blootstelling aan bestrijdingsmiddelen dan volwassenen. Als uw kind regelmatig appelsap drinkt, is het waarschijnlijk het beste om te kiezen voor biologisch ( 30 ,3132).

Biologisch sap heeft ook de voorkeur voor volwassenen, omdat het onzeker is hoe langdurige blootstelling aan kleine hoeveelheden pesticiden je risico op bepaalde kankers, vruchtbaarheidsproblemen of andere gezondheidsproblemen kan verhogen(3133).

U moet de hoeveelheid appelsap in uw voeding beperken, omdat het niet erg voedzaam is, veel suiker bevat, tandbederf bevordert en weinig vitaminen, mineralen en vezels bevat. Niet-biologisch sap is ook vaak besmet met pesticiden.

Tot slot

Appelsap kan nuttig zijn om te rehydrateren als je ziek bent. De ziektebestrijdende plantaardige stoffen kunnen ook je hart en hersenen beschermen als je ouder wordt.

Appelsap is echter niet erg voedzaam in vergelijking met hele appels, en biedt ook niet veel vezels, vitaminen of mineralen.

Maar als je het echt lekker vindt, kies dan voor troebel, biologisch sap met het vruchtvlees om meer heilzame plantaardige stoffen te krijgen en besmetting met pesticiden te voorkomen.

Vanwege het hoge caloriegehalte, zorg ervoor dat u met mate van dit sap kunt genieten.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft Office ProPlus 

 Nu €14,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image