Groenten

7 Verrassende gezondheidsvoordelen van aubergines

Aubergines behoren tot de nachtschadefamilie van planten en worden in veel verschillende gerechten over de hele wereld gebruikt.

Hoewel ze vaak als groente worden beschouwd, zijn ze technisch gezien een vrucht, omdat ze uit een bloeiende plant groeien en zaden bevatten.

Er zijn vele soorten die variëren in grootte en kleur. En terwijl aubergines met een dieppaarse schil het meest voorkomen, kunnen ze rood, groen of zelfs zwart zijn (1).

Naast het brengen van een unieke textuur en milde smaak aan recepten, brengt aubergine een groot aantal potentiële voordelen voor de gezondheid met zich mee.

Dit artikel gaat dieper in op 7 gezondheidsvoordelen van aubergines.

1. Rijk aan veel voedingsstoffen

Aubergines bevatten veel voedingsstoffen , wat betekent dat ze een goede hoeveelheid vitamines, mineralen en vezels in weinig calorieën bevatten.

Een 82 gram rauwe aubergine bevat de volgende voedingsstoffen ( 2 ):

  • Calorieën: 20
  • Koolhydraten: 5 gram
  • Vezels: 3 gram
  • Protein: 1 gram
  • Mangaan: 10% van de ADH
  • Foliumzuur: 5% van de ADH
  • Kalium: 5% van de ADH
  • Vitamine K: 4% van de ADH
  • Vitamine C: 3% van de ADH

Aubergines bevatten ook kleine hoeveelheden andere voedingsstoffen, waaronder niacine, magnesium en koper.

Aubergine levert een goede hoeveelheid vezels, vitamines en mineralen in een paar calorieën.

2. Hoog in Antioxidanten

Naast een verscheidenheid aan vitaminen en mineralen bevatten aubergines een groot aantal antioxidanten.

Antioxidanten zijn stoffen die het lichaam helpen beschermen tegen schade veroorzaakt door schadelijke stoffen die bekend staan als vrije radicalen (3).

Studies hebben aangetoond dat antioxidanten kunnen helpen bij het voorkomen van vele soorten chronische ziekten, zoals hartziekten en kanker (45).

Aubergines zijn vooral rijk aan anthocyanen, een type pigment met antioxiderende eigenschappen dat verantwoordelijk is voor hun levendige kleur(6).

Met name een anthocyaan in aubergines, nasunine genaamd is bijzonder heilzaam.

In feite hebben meerdere proefbuisonderzoeken bevestigd dat het effectief is bij het beschermen van cellen tegen schade door schadelijke vrije radicalen(78).

Aubergines zijn hoog in anthocyanen, een pigment met antioxiderende eigenschappen dat kan beschermen tegen celbeschadiging.

3. Kan het risico op hartaandoeningen verminderen

Dankzij hun antioxidantgehalte suggereren sommige studies dat aubergines het risico op hartziekten kunnen helpen verminderen.

In één studie kregen konijnen met een hoog cholesterolgehalte gedurende twee weken dagelijks 0,3 ons (10 ml) auberginesap toegediend.

Aan het einde van de studie hadden ze lagere niveaus van zowel LDL-cholesterol als triglyceriden, twee bloedmarkers die kunnen leiden tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten wanneer ze een verhoogd gehalte hebben(9).

Andere studies hebben aangetoond dat aubergines een beschermend effect kunnen hebben op het hart.

In één studie werden de dieren gedurende 30 dagen gevoederd met rauwe of gegrilde aubergines. Beide soorten verbeterden de hartfunctie en verminderden de ernst van het hartinfarct(10).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is het belangrijk op te merken dat het huidige onderzoek zich beperkt tot dier- en proefbuisstudies. Verder onderzoek is nodig om te evalueren hoe aubergines de hartgezondheid bij de mens kunnen beïnvloeden.

Sommige dierstudies hebben aangetoond dat aubergines de hartfunctie kunnen verbeteren en het LDL-cholesterol- en triglyceridengehalte kunnen verlagen, hoewel menselijk onderzoek nodig is.

4. Kan de bloedsuikercontrole bevorderen

Het toevoegen van aubergines aan uw dieet kan helpen om uw bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Dit komt vooral omdat de aubergines een hoog vezelgehalte hebben, dat ongeschonden door het spijsverteringsstelsel gaat(11).

Vezels kunnen de bloedsuikerspiegel verlagen door de verteringssnelheid en de opname van suiker in het lichaam te vertragen. Een tragere absorptie houdt de bloedsuikerspiegel stabiel en voorkomt pieken en crashes(12).

Ander onderzoek suggereert dat polyfenolen, of natuurlijke plantaardige verbindingen, die gevonden worden in voedsel zoals aubergine, de suikeropname kunnen verminderen en de insulineafscheiding kunnen verhogen, wat beide kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen (13).

In een proefbuisstudie werd gekeken naar met polyfenolen verrijkte extracten van aubergine. Het toonde aan dat ze het gehalte aan specifieke enzymen die de suikerabsorptie beïnvloeden kunnen verminderen, waardoor de bloedsuikerspiegel wordt verlaagd(14).

Aubergines passen goed in de huidige voedingsaanbevelingen voor de bestrijding van diabetes, waaronder een vezelrijk dieet met volkoren granen en groenten(15).

Aubergines bevatten veel vezels en polyfenolen, die beide de bloedsuikerspiegel kunnen helpen verlagen.

5. Kan helpen bij het afvallen

Aubergines zijn hoog in vezels en laag in calorieën, waardoor ze een uitstekende aanvulling zijn op elk afslankschema.

Vezels bewegen zich langzaam door het spijsverteringskanaal en kunnen volheid en verzadiging bevorderen, waardoor de calorie-inname wordt verminderd (16).

Elke 82 gram rauwe aubergine bevat 3 gram vezels en slechts 20 calorieën ( 2 ).

Daarnaast worden aubergines vaak gebruikt als een vezelrijke, caloriearme vervanging voor ingrediënten met een hoger caloriegehalte in recepten.

Aubergine is hoog in vezels maar laag in calorieën, die beide kunnen helpen bij het bevorderen van gewichtsverlies. Het kan ook worden gebruikt in plaats van de ingrediënten met een hoger caloriegehalte.

6. Kan kankerbestrijdende voordelen hebben

Aubergine bevat verschillende stoffen die potentie hebben om kankercellen te bestrijden.

Zo zijn bijvoorbeeld solasodine rhamnosylglycosiden (SRG’s) een soort verbinding die in sommige nachtschadeplanten, waaronder aubergine wordt aangetroffen.

Sommige dierstudies hebben aangetoond dat SRG’s de dood van kankercellen kunnen veroorzaken en ook kunnen helpen bij het verminderen van de herhaling van bepaalde soorten kanker(17).

Hoewel onderzoek over het onderwerp beperkt is, is aangetoond dat SRG’s vooral effectief zijn tegen huidkanker wanneer ze direct op de huid worden aangebracht (181920).

Bovendien hebben verschillende studies aangetoond dat het eten van meer groenten en fruit, zoals aubergine, bescherming kan bieden tegen bepaalde soorten kanker.

Een overzicht van ongeveer 200 studies toonde aan dat het eten van groenten en fruit geassocieerd wordt met bescherming tegen alvleesklier-, maag-, colorectale, blaas-, baarmoederhals- en borstkanker (21).

Er is echter meer onderzoek nodig om te bepalen hoe de verbindingen die in aubergines worden gevonden, specifiek van invloed kunnen zijn op kanker bij de mens.

Aubergines bevatten solasodine rhamnosylglycosiden, die volgens studies met proefbuisjes kunnen helpen bij de behandeling van kanker. Het eten van meer groenten en fruit kan ook bescherming bieden tegen bepaalde soorten kanker.

7. Zeer gemakkelijk toe te voegen aan uw dieet

Aubergine is ongelooflijk veelzijdig en kan gemakkelijk worden opgenomen in uw dieet.

Het kan worden gebakken, geroosterd, gegrild of gefrituurd en met een scheutje olijfolie en een flinke scheut kruiden worden genuttigd.

Het kan ook gebruikt worden als een caloriearme vervanger voor veel calorierijke ingrediënten.

Dit kan uw koolhydraat- en calorie-inname verminderen en tegelijkertijd het vezel- en voedingsgehalte van uw maaltijd verhogen.

Aubergine is een veelzijdig ingrediënt dat op verschillende manieren kan worden bereid en genoten.

Tot slot

Aubergine is een vezelrijk, caloriearm voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen en veel potentiële gezondheidsvoordelen biedt.

Van het verminderen van het risico op hart- en vaatziekten tot het helpen bij het beheersen van de bloedsuikerspiegel en gewichtsverlies, aubergines zijn een eenvoudige en heerlijke aanvulling op elk gezond dieet.

Ze zijn ook ongelooflijk veelzijdig en passen goed in veel gerechten. (Bron)