Specerijen & Kruiden

Basilicum: voeding, gezondheidsvoordelen, gebruik en meer

Basilicum is een smakelijk, bladgroen kruid dat oorspronkelijk uit Azië en Afrika komt.

Het behoort tot de muntfamilie, en er bestaan veel verschillende variëteiten.

Dit aromatische kruid is populair als smaakmaker in gerechten, maar wordt ook gebruikt in thee en supplementen die een reeks gezondheidsvoordelen kunnen bieden.

In dit artikel leest u alles wat u moet weten over basilicum, de voordelen en het gebruik ervan.

Meest voorkomende variëteiten

De wetenschappelijke naam van de basilicum die vaak wordt gekocht om mee te koken is Ocimum basilicum (afgekort O. basilicum ).

Er zijn veel verschillende variëteiten van O. basilicum , waaronder (1):

  • Zoete basilicum: De meest verbouwde, populaire basilicum, bekend om zijn gebruik in Italiaanse gerechten. Meestal gedroogd verkocht in supermarkten. Heeft een zoethout-kruidnagel smaak.
  • Struikbasilicum of Griekse basilicum: Heeft een sterk aroma maar milde smaak, dus het kan worden vervangen door zoete basilicum. Vormt een compacte struik met kleine bladeren en groeit goed in een pot.
  • Thaise basilicum: Heeft een anijs-zoethoutsmaak en wordt veel gebruikt in Thaise en Zuidoost-Aziatische gerechten.
  • Kaneelbasilicum: afkomstig uit Mexico. Heeft een kaneelachtige smaak en geur. Wordt vaak geserveerd met peulvruchten of pittige, roergebakken groenten.
  • Sla basilicum: Heeft grote, gerimpelde, zachte bladeren met een zoethoutachtige smaak. Lekker in salades of in combinatie met tomaten en olijfolie.

De basilicum die vaak in supplementen en kruidenthee wordt gebruikt, is de heilige basilicum – soms tulsi genoemd – van de soort O. tenuiflorum, ook bekend als O. sanctum. Het wordt aan sommige Thaise gerechten toegevoegd omwille van zijn uitgesproken smaak(1).

Zoete basilicum wordt het meest gebruikt om mee te koken, maar er zijn veel andere soorten – met iets andere smaakprofielen – verkrijgbaar. Het belangrijkste type basilicum voor supplementen en kruidenthee is heilige basilicum, een verwante maar verschillende soort.

Voedingsstoffen en plantaardige stoffen

Omdat recepten relatief kleine hoeveelheden basilicum vereisen, draagt ​​dit kruid weinig vitamines en mineralen bij in typische diëten.

Hier is het meest opvallende gehalte aan voedingsstoffen van 1 eetlepel (ongeveer 2 gram) zoete basilicum ( 2 , 3 ):

Verse bladeren, gehaktGedroogde bladeren, verkruimeld
Calorieën0.65
Vitamine A.3% van de ADH4% van de ADH
Vitamine K13% van de ADH43% van de ADH
Calcium0,5% van de ADH4% van de ADH
Ijzer0,5% van de ADH5% van de ADH
Mangaan1,5% van de ADH3% van de ADH

Hoewel gedroogde basilicum meer geconcentreerd is in voedingsstoffen, gebruik je er minder van in recepten vergeleken met verse. Daarom is geen van beide een belangrijke bron van de meeste voedingsstoffen – behalve vitamine K.

Basilicum levert ook heilzame plantaardige stoffen die antioxidanten, ontstekingsremmers en andere gezondheidseigenschappen bezitten(45).

Bovendien geven deze verbindingen basilicum zijn “essentie” – of uitgesproken aroma en smaak. Daarom worden oliën uit basilicum en andere planten essentiële oliën genoemd (4).

Omdat basilicum over het algemeen in kleine hoeveelheden wordt gebruikt, is de enige belangrijke voedingsstof die het levert vitamine K. Basilicum levert ook plantaardige stoffen, die bijdragen tot het aroma, smaak en gezondheidsvoordelen.

Voordelen voor de gezondheid

Basilicum is niet alleen een populaire volksremedie voor kwalen als misselijkheid en insectenbeten, maar wordt ook veel gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde, de Ayurvedische geneeskunde en andere holistische geneeswijzen (467).

Tegenwoordig bestuderen wetenschappers de potentiële medicinale voordelen van basilicum. Extracten of essentiële oliën van basilicum, die geconcentreerde hoeveelheden van plantaardige stoffen leveren, worden meestal getest in plaats van hele bladeren (8).

Testbuis- of dierstudies worden meestal gedaan om te bepalen of stoffen de moeite waard zijn om te ontwikkelen tot medicijnen en te testen op mensen.

Potentiële voordelen van zoete basilicum

Hieronder volgt een overzicht van de mogelijke voordelen van extracten van zoete basilicum, voornamelijk gebaseerd op studies in muizen en reageerbuizen. Het is niet zeker of bij mensen dezelfde resultaten worden bereikt.

Voorlopige studies suggereren dat zoete basilicum:

  • Verminder geheugenverlies als gevolg van stress en veroudering (910).
  • Verminder depressie gerelateerd aan chronische stress (1112).
  • Verminder schade aan een beroerte en ondersteun het herstel, of dit nu vóór of direct na een beroerte wordt gegeven (1314).
  • Verbeter nuchtere bloedsuikerspiegel, cholesterol en triglyceriden (151617).
  • Verlaag de bloeddruk bij mensen met hypertensie (18).
  • Ontspan de bloedvaten en verdun uw bloed, vergelijkbaar met aspirine (1920).
  • Beschermt tegen de schade van aspirine aan uw darmen, met name het voorkomen van zweren (21).
  • Voorkom bepaalde vormen van kanker , waaronder borst-, darm- en pancreaskanker (82223).
  • Verhoog de mentale alertheid bij inademing als aromatherapie (2425).
  • Remmen de groei van bacteriën die tandbederf veroorzaken (26).
  • Verbetering van de voedselveiligheid, zoals geïntegreerd in voedselverpakkingen door fabrikanten (8272829).
  • Een alternatief bieden voor antibiotica bij infectieziekten, inclusief het bestrijden van antibioticaresistente bacteriestammen (730).
  • Weren insecten af, zoals muggen en teken (3132).

Muizenonderzoeken geven doorgaans 100-400 mg basilicum-extract per kg (220-880 mg per pond) lichaamsgewicht. De juiste doses voor mensen zijn niet bekend (41015).

Mogelijke voordelen van heilige basilicum

Heilig basilicum heeft een lange geschiedenis van gebruik voor vele kwalen, waaronder veel van de hierboven genoemde. Hoewel er weinig studies bij mensen beschikbaar zijn, zijn de resultaten bemoedigend(33).

Toen 60 mensen met diabetes type 2 gedurende drie maanden elke dag voor het ontbijt en het avondeten 250 mg van het extract van heilig basilicum innamen naast een diabetesmedicijn, hadden ze een daling van de gemiddelde bloedsuiker met 18% in vergelijking met degenen die alleen het medicijn innamen( 34 ).

In een studie bij 158 mensen met ten minste drie symptomen van stress, was het dagelijks innemen van 1.200 mg van het extract van basilicum gedurende zes weken 39% effectiever bij het verbeteren van algemene stresssymptomen dan een placebo(35).

Meer studies bij mensen zijn nodig om de effectiviteit en de dosering te verifiëren.

Zowel zoete als heilige basilicum hebben een lange geschiedenis van medicinaal gebruik. Een paar studies bij mensen suggereren voordelen voor bloedsuiker en stress, maar meer onderzoek is nodig.

Kopen, telen en bewaren

Hoewel verse basilicum een sterkere smaak geeft, is gedroogde basilicum minder duur en handiger. U kunt basilicum ook bevroren in blokjes kopen in de diepvriesafdeling van winkels.

Zoete basilicum is het meest populair, maar u kunt ook andere soorten vinden op boerenmarkten of etnische markten, zoals Aziatische voedingswinkels. U kunt ook proberen uw eigen basilicum te kweken.

U kunt basilicum overal telen waar de nachttemperatuur minstens twee maanden boven de15,5℃ ligt. Basilicum is gevoelig voor kou en staat graag de hele dag in de zon.

Je kunt basilicum kweken uit een zaadje dat in aarde is geplant of een stengel die is afgesneden van een andere plant die je in water zet totdat de wortels beginnen te groeien. Basilicum gedijt het best in een goed waterdoorlatende tuin- of terraspot.

Oogst de basilicumblaadjes wanneer u ze nodig hebt, maar pluk ze niet gewoon van uw planten. Om de groei te bevorderen, snijdt u de stengel onderaan af, zodat er nog maar twee tot vier blaadjes aan de plant zitten.

Doe verse basilicumstengels in een pot met kraanwater om de bladeren een paar dagen vers te houden. Het is de vraag of u verse basilicum in de koelkast moet bewaren, aangezien koude temperaturen de blaadjes kunnen doen verkleuren.

Als u veel verse basilicum heeft, kunt u de blaadjes drogen en ze bewaren in een pot met een goed sluitend deksel. Verkruimel de blaadjes niet tot je ze nodig hebt, want zo blijven hun essentiële oliën, aroma en smaak behouden.

Je kunt kunt basilicum vers, gedroogd of bevroren kopen, maar verse basilicum heeft de beste smaak. Probeer het zelf te kweken als u tenminste een paar maanden de tijd hebt met warme nachttemperaturen. Om het een paar dage

Culinair gebruik

Basilicum geeft pit aan tomatengerechten, salades, courgette, aubergines, vleeskruiden, vulling, soepen, sauzen en meer.

Pesto – een romige, groene saus – is een van de populairste toepassingen van basilicum. Hij wordt meestal gemaakt van fijngestampte basilicum, knoflook, parmezaanse kaas, olijfolie en pijnboompitten, maar er zijn ook zuivelvrije versies verkrijgbaar. Probeer het ook eens als dip of als broodbeleg.

Basilicum is een goede aanvulling op andere kruiden en specerijen, zoals knoflook, marjolein, mosterd, oregano, paprika, peterselie, peper, rozemarijn en salie.

Als je verse basilicum hebt, neem dan alleen de bladeren, niet de steel. Het is over het algemeen het beste om verse basilicum toe te voegen aan de laatste stap van het koken, omdat warmte de smaak en heldergroene kleur kan verminderen ( 36 ).

Als een recept verse basilicum vereist, maar u alleen gedroogde hebt, gebruik dan slechts 1/3 van de hoeveelheid, omdat gedroogde basilicum geconcentreerder is.

Als u zonder recept kookt, gebruik dan de volgende hoeveelheden per 1 pond (450 gram) voedsel als algemene richtlijn ( 2 , 3 ):

Gedroogde basilicumVerse basilicum
Groenten, granen of peulvruchten1,5 theelepels2 eetlepels
Vlees, gevogelte of vis2 theelepels2,5 eetlepels
Gebakken goederen1,5 theelepels2 eetlepels

Basilicum verlevendigt vele gerechten, waaronder pasta’s, salades en sauzen. Als u verse basilicum gebruikt, voeg deze dan pas aan het eind van het koken toe, omdat de smaak en kleur door de warmte minder worden. Gebruik ongeveer 1/3 van de hoeveelheid gedroogde basilicum in vergelijking met verse.

Veiligheid en bijwerkingen

Basilicum is over het algemeen veilig als het in kleine hoeveelheden wordt geconsumeerd, maar een paar voorzorgsmaatregelen zijn op zijn plaats.

Basilicumbladeren bevatten veel vitamine K, dat de bloedstolling bevordert. Een hoge inname zou bloedverdunnende medicijnen kunnen verstoren, zoals warfarine( 37 ).

Als u een bloedverdunner gebruikt, probeer dan dagelijks consistente hoeveelheden vitamine K te consumeren, zodat uw arts uw medicatie kan regelen. Het eten van voedsel dat veel basilicum bevat – zoals pesto – kan dit bemoeilijken( 37 , 38 ,39).

Basilicum extracten – zoals die in supplementen – kunnen daarentegen uw bloed verdunnen, wat tot problemen kan leiden als u een bloedingsstoornis hebt of een operatie moet ondergaan(4041).

Bovendien moeten mensen die bloeddrukverlagende medicijnen of diabetes medicijnen gebruiken voorzichtig zijn met basilicum supplementen, omdat ze de bloeddruk en de bloedsuikerspiegel kunnen verlagen. Uw arts moet mogelijk de dosis van uw medicijn verlagen(1834).

Vermijd basilicum als u zwanger bent of probeert zwanger te worden. Dierstudies suggereren dat heilige basilicum supplementen een negatieve invloed kunnen hebben op sperma en weeën kunnen opwekken tijdens de zwangerschap. Risico’s tijdens de borstvoeding zijn onbekend (4243).

Hoewel basilicumallergieën zeldzaam zijn, zijn er een paar gevallen waargenomen bij mensen die reageerden op pesto (44).

Basilicum is over het algemeen veilig als het in kleine hoeveelheden wordt ingenomen, maar bepaalde gezondheidsproblemen en medicijnen vereisen voorzichtigheid.

Heilige basilicumsupplementen moeten worden vermeden door stellen die zwanger willen worden.

Tot slot

Basilicum is er in vele soorten. Hoewel dit kruid geen belangrijke voedingsstoffen aan uw gerecht toevoegt, kan het uw maaltijden wel opleuken.

Hoewel basilicum meestal wordt toegevoegd aan kruidenthee en supplementen, suggereren studies dat zoete basilicum vergelijkbare gezondheidsvoordelen kan bieden, zoals stressreductie en bloedsuikercontrole.

Hou er wel rekening mee dat er meer studies bij mensen nodig zijn naar beide soorten basilicum.

Probeer basilicum zelf te kweken en voeg het toe aan sauzen, salades en soepen – uw smaakpapillen zullen u dankbaar zijn.(bron)