Groenten

Top 14 gezondheidsvoordelen van broccoli

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!

Broccoli is een groene groente die vaag lijkt op een miniatuurboom. Het behoort tot de plantensoort die bekend staat als Brassica oleracea.

Het is nauw verwant aan kool, spruitjes, boerenkool en bloemkool – allemaal eetbare planten die samen als kruisbloemige groenten worden aangeduid.

Er zijn drie belangrijke soorten broccoli:

  • Calabrese broccoli
  • Sprouting broccoli
  • Paarse bloemkool – ondanks zijn naam een ​​soort broccoli

Broccoli is een voedzame krachtpatser vol vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten.

Hier zijn de 14 belangrijkste gezondheidsvoordelen van broccoli.

1. Boordevol vitamines, mineralen en bioactieve stoffen

Eén van de grootste voordelen van broccoli is het gehalte aan voedingsstoffen. Het zit vol met een breed scala aan vitaminen, mineralen, vezels en andere bioactieve stoffen.

Een 91 gram rauwe broccoli bevat (1):

  • Koolhydraten: 6 gram
  • Eiwitten: 2.6 gram
  • Vet: 0,3 gram
  • Vezels: 2,4 gram
  • Vitamine C: 135% van de ADH
  • Vitamine A: 11% van de ADH
  • Vitamine K: 116% van de ADH
  • Vitamine B9 (foliumzuur): 14% van de ADH
  • Kalium: 8% van de ADH
  • Fosfor: 6% van de ADH
  • Selenium: 3% van de ADH

Broccoli kan gekookt of rauw worden gegeten – beide zijn zeer gezond, maar bieden verschillende voedingsprofielen.

Verschillende kookmethodes, zoals koken, magnetron, roerbakken en stomen, veranderen de voedselsamenstelling van de groente, met name het verminderen van vitamine C, maar ook oplosbaar eiwit en suiker. Stomen lijkt de minste negatieve effecten te hebben(2).

Toch is broccoli, rauw of gekookt een uitstekende bron van vitamine C. Slechts een 78 gram gekookte broccoli zorgt voor 84% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) – meer dan een halve sinaasappel kan bieden( 3 , 4 ).

Broccoli is een rijke bron van meerdere vitaminen, mineralen en vezels. Verschillende kookmethodes kunnen de samenstelling van de groente beïnvloeden, maar broccoli is een gezonde aanvulling op uw voeding, of het nu gekookt of rauw is.

2. Bevat krachtige antioxidanten die gezondheidsbeschermende effecten bieden

Het gehalte aan antioxidanten in broccoli is mogelijk een van de belangrijkste voordelen voor de menselijke gezondheid (5).

Antioxidanten zijn moleculen die celbeschadiging door vrije radicalen remmen of neutraliseren. Dit kan leiden tot een verminderde ontsteking en een algemeen gezondheidsbeschermend effect.

Broccoli heeft hoge gehaltes aan glucorafanine, een verbinding die tijdens de spijsvertering wordt omgezet in een krachtige antioxidant genaamd sulforafaan( 6 ).

Proefbuis- en dierstudies geven aan dat sulforafaan meerdere gezondheidsvoordelen kan bieden, waaronder een verlaagde bloedsuikerspiegel, cholesterolgehalte, oxidatieve stress en de ontwikkeling van chronische ziekten. Er is echter meer onderzoek nodig om de rol van sulforafaan bij de mens te begrijpen(7).

Broccoli bevat ook meetbare hoeveelheden van de antioxidanten luteïne en zeaxanthine, die oxidatieve stress en cellulaire schade in de ogen kunnen voorkomen(8).

Broccoli bevat meerdere krachtige antioxidanten die gezonde cellen en weefsels in het hele lichaam kunnen ondersteunen.

3. Bioactieve stoffen kunnen bijdragen aan het verminderen van ontstekingen

Broccoli bevat verschillende bioactieve stoffen waarvan is aangetoond dat ze de ontsteking in de weefsels van uw lichaam verminderen.

Er wordt getheoretiseerd dat meerdere verbindingen synergetisch werken om dit effect te ondersteunen, hoewel sommige ook individueel lijken te werken (5).

Kaempferol, een flavonoïde in broccoli, toont een sterk ontstekingsremmend vermogen aan in zowel dier- als reageerbuisonderzoeken(910).

Een kleine menselijke studie bij tabaksrokers toonde ook aan dat het eten van broccoli leidt tot een significante vermindering van de markers van de ontsteking(11).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is er meer onderzoek nodig om beter te begrijpen hoe de consumptie van broccoli de ontsteking bij de mens beïnvloedt.

Broccoli bevat verschillende bioactieve stoffen die een ontstekingsremmend effect hebben in dier- en proefbuisonderzoeken. Er is echter meer menselijk onderzoek nodig.

4. Kan beschermen tegen bepaalde soorten kanker

Kruisbloemige groenten, zoals broccoli, bevatten verschillende bioactieve bestanddelen die de celbeschadiging door bepaalde chronische ziekten kunnen verminderen (12).

Meerdere kleine studies hebben aangetoond dat het eten van kruisbloemige groenten kan beschermen tegen bepaalde soorten kanker, namelijk:

  • Borst (13)
  • Prostaat (14)
  • Maag (15)
  • Colorectaal (16)
  • Nier (17)
  • Blaas (18)

Hoewel deze gegevens bemoedigend zijn, zijn ze niet sterk genoeg om definitieve gezondheidsclaims te maken over de rol van broccoli bij de behandeling of preventie van kanker.

Uiteindelijk is er meer menselijk onderzoek nodig om de relatie tussen kruisbloemige groenten en kankerpreventie te bepalen.

Meerdere studies hebben aangetoond dat kruisbloemige groenten, zoals broccoli, een kankerpreventief effect kunnen hebben, hoewel er meer onderzoek nodig is.

5. Antioxidanten en vezels kunnen de bloedsuikerspiegel helpen beheersen

Het eten van broccoli kan een betere beheersing van de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes ondersteunen. Hoewel het exacte mechanisme onbekend is, kan het gerelateerd zijn aan het antioxidantengehalte van broccoli(19).

Een menselijke studie toonde een significant verminderde insulineresistentie aan bij mensen met diabetes type 2 die gedurende een maand dagelijks broccolischeuten consumeerden(19).

Interessant is dat een dierlijk onderzoek een verlaagde bloedsuikerspiegel liet zien, naast een verminderde schade aan de alvleeskliercellen bij diabetische ratten die broccoli-extract kregen toegediend (20).

Broccoli is ook een goede bron van vezels. Sommige onderzoeken geven aan dat een hogere inname van voedingsvezels gepaard gaat met een lagere bloedsuikerspiegel en een betere controle op diabetes (2122).

Het eten van broccoli kan de bloedsuikerspiegel verlagen en de diabetische controle verbeteren. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het gehalte aan antioxidanten en vezels.

6. Kan de gezondheid van het hart op verschillende manieren ondersteunen

Verschillende studies geven aan dat broccoli de gezondheid van het hart op verschillende manieren kan ondersteunen.

Verhoogde “slechte” LDL-cholesterol- en triglyceridenniveaus staan bekend als belangrijke risicofactoren voor hartaandoeningen. Broccoli kan een rol spelen bij het verbeteren van deze markers.

Eén studie merkte op dat het triglyceriden- en “slechte” LDL-cholesterolgehalte aanzienlijk daalde en dat het “goede” HDL-cholesterolgehalte steeg bij mensen die werden behandeld met een broccoli supplement in poedervorm(23).

Sommige onderzoeken ondersteunen ook het idee dat specifieke antioxidanten in broccoli uw algehele risico op een hartaanval kunnen verlagen (7).

Een studie bij muizen die broccoli kregen toegediend, onthulde een potentieel beschermend effect tegen celdood en oxidatieve stress in het hartweefsel na een hartstilstand (24).

Bovendien wordt een hogere inname van vezelrijk voedsel zoals broccoli geassocieerd met een verlaagd risico op hartaandoeningen(25).

Onderzoek wijst uit dat broccoli kan helpen verschillende risicofactoren voor hartziekten te verlagen en schade aan het hartweefsel te voorkomen.

7. Bevordert een gezonde spijsvertering en verminderde constipatie

Broccoli is rijk aan vezels en antioxidanten – die beide een gezonde darmwerking en spijsvertering kunnen ondersteunen.

Darmregelmatigheid en een sterke gemeenschap van gezonde bacteriën in de dikke darm zijn twee belangrijke componenten voor de spijsvertering. Het eten van vezel- en antioxidantrijke voedingsmiddelen zoals broccoli kan een rol spelen bij het behoud van een gezonde darmfunctie(262728).

Een studie bij muizen op een broccoli dieet vond verlaagde niveaus van ontsteking in de dikke darm, evenals gunstige veranderingen in de darmbacteriën (29).

Een recente menselijke studie gaf aan dat mensen die broccoli aten gemakkelijker konden poepen dan individuen in de controlegroep (30).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is er meer menselijk onderzoek nodig om beter te begrijpen hoe broccoli de spijsverteringsgezondheid beïnvloedt.

Het eten van broccoli kan de darmregelmatigheid en gezonde darmbacteriën ondersteunen, hoewel er meer onderzoek nodig is.

8. Kan mentale achteruitgang vertragen en een gezonde hersenfunctie ondersteunen

Sommige van de voedingsstoffen en bioactieve stoffen in broccoli kunnen de mentale achteruitgang vertragen en een gezonde werking van de hersenen en het zenuwweefsel ondersteunen.

Een onderzoek onder 960 oudere volwassenen onthulde dat één portie donkergroene groenten, zoals broccoli per dag kan helpen bij het weerstaan ​​van mentale achteruitgang als gevolg van veroudering(31).

Bovendien toonde een dierstudie aan dat muizen die waren behandeld met kaempferol – een stof in broccoli – de incidentie van hersenletsel hadden verminderd en de ontsteking van zenuwweefsel na een beroerte-achtige gebeurtenis hadden verminderd (32).

Sulforafaan is een andere krachtige bioactieve stof die aanwezig is in broccoli en die de hersenfunctie kan ondersteunen na een verminderde zuurstofvoorziening naar de hersenen.

In sommige studies vertoonden muizen die behandeld werden met sulforafaan een significant herstel van het hersenweefsel en een verminderde neurale ontsteking na hersenletsel of toxische blootstelling (33 3435).

De meeste huidige onderzoeken die het effect van bioactieve stoffen die in broccoli worden gevonden op de gezondheid van de hersenen evalueren, zijn beperkt tot dierstudies. Er is meer onderzoek nodig om te bepalen hoe deze verbindingen de neurologische functie in de mens ondersteunen.

Meerdere dierstudies tonen aan dat specifieke bioactieve stoffen in broccoli een beschermend effect kunnen hebben op het hersenweefsel. Er is echter meer onderzoek nodig om deze relatie in de mens vast te stellen.

9. Kan het verouderingsproces helpen vertragen

Kan helpen het verouderingsproces te vertragen
Het verouderingsproces wordt grotendeels toegeschreven aan oxidatieve stress en verminderde metabole functie in de loop van je leven( 36 ).

Hoewel veroudering een onvermijdelijk natuurlijk proces is, wordt aangenomen dat de kwaliteit van het voedsel een belangrijke rol speelt bij het bepalen van de genetische expressie en de ontwikkeling van leeftijdsgebonden ziekten(37).

Onderzoek toont aan dat sulforafaan, een belangrijke bioactieve stof in broccoli, het vermogen kan hebben om het biochemische proces van veroudering te vertragen door de expressie van antioxidantgenen te verhogen (37).

Toch is er meer menselijk onderzoek nodig om een oorzakelijk verband vast te stellen tussen de inname van broccoli via de voeding en het effect ervan op het verouderingsproces.

Sulforafaan, een stof die voorkomt in broccoli, kan het verouderingsproces mogelijk vertragen. 

Er is meer menselijk onderzoek nodig om deze functie beter te begrijpen.

10. Vitamine C-gehalte ondersteunt een gezond immuunsysteem

Het menselijk immuunsysteem is complex en heeft een veelheid aan voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren.

Vitamine C is aantoonbaar de meest essentiële voedingsstof voor de werking van het immuunsysteem – en broccoli zit er vol mee.

Onderzoek wijst uit dat vitamine C een rol speelt bij zowel de preventie als de behandeling van verschillende ziekten. Een dagelijkse inname van 100-200 mg vitamine C lijkt voldoende te zijn om bepaalde infecties te voorkomen(38).

Meestal wordt vitamine C geassocieerd met sinaasappels of aardbeien, maar broccoli verdient zeker een pluim – een 78 gram gekookte broccoli heeft 84% van de ADH voor deze vitamine ( 3 ).

Broccoli is een uitstekende bron van vitamine C, een voedingsstof waarvan bekend is dat deze een gezonde immuunrespons ondersteunt.

11. Kan tandheelkundige en mondgezondheid ondersteunen

Broccoli bevat een breed scala aan voedingsstoffen, waarvan bekend is dat ze de mondgezondheid ondersteunen en tandziekten voorkomen.

Broccoli is een goede bron van vitamine C en calcium, twee voedingsstoffen die in verband worden gebracht met een verlaagd risico op parodontale aandoeningen. Kaempferol, een flavonoïde in broccoli, kan ook een rol spelen bij het voorkomen van parodontitis ( 39 ,40).

Aanvullend onderzoek geeft aan dat het sulforafaan dat in broccoli wordt aangetroffen, het risico op mondkanker kan verlagen(41).

Sommige bronnen beweren dat het eten van rauwe broccoli kan helpen bij het handmatig verwijderen van tandplak en het bleken van uw tanden. Er bestaan echter geen rigoureuze wetenschappelijke gegevens die dit ondersteunen.

Uiteindelijk is er meer menselijk onderzoek nodig om de rol van broccoli in het behoud van een gezonde mond beter te begrijpen.

Bepaalde voedingsstoffen die in broccoli worden aangetroffen, worden in verband gebracht met een verlaagd risico op bepaalde tand- en mondziekten.

12. Kan gezonde botten en gewrichten bevorderen

Veel van de voedingsstoffen die in broccoli worden aangetroffen, staan erom bekend dat ze gezonde botten ondersteunen en botgerelateerde aandoeningen kunnen voorkomen.

Broccoli is een goede bron van vitamine K en calcium, twee vitale voedingsstoffen voor het behoud van sterke, gezonde botten(424344).

Het bevat ook fosfor, zink en vitamine A en C, die ook nodig zijn voor gezonde botten ( 45 ).

Een proefbuisstudie geeft aan dat het sulforafaan dat in broccoli wordt aangetroffen, kan helpen bij het voorkomen van artrose. Er is echter meer onderzoek nodig om definitieve conclusies te trekken over de rol ervan bij de mens(46).

Veel van de voedingsstoffen in broccoli – waaronder calcium, vitamine K en fosfor – zijn noodzakelijk voor het behoud van gezonde botten. Bovendien geeft eerder onderzoek aan dat bepaalde antioxidanten in broccoli sommige gewrichtsaandoeningen kunnen voorkomen.

13. Het voedingsstofgehalte kan een gezonde zwangerschap ondersteunen

Uw lichaam heeft tijdens de zwangerschap een veelheid aan vitaminen, mineralen en eiwitten nodig om zowel baby als moeder te ondersteunen.

Broccoli is een goede bron van B-vitamines, namelijk B9, ook wel foliumzuur genoemd .

Foliumzuur is een essentiële voedingsstof voor de ontwikkeling van de foetale hersenen en het ruggenmerg. Regelmatige consumptie van foliumzuurrijke voedingsmiddelen zoals broccoli kan helpen om een gezonde zwangerschap te garanderen.

Daarnaast geven sommige dierstudies aan dat door de moeder gegeten broccoli een gezondere cognitieve ontwikkeling van de pasgeborene kan ondersteunen (4748).

Er is meer onderzoek nodig om beter te begrijpen hoe broccoli en zijn bioactieve bestanddelen een gezondere zwangerschapsuitkomst kunnen ondersteunen.

Broccoli bevat voedingsstoffen die van vitaal belang zijn voor bepaalde aspecten van de ontwikkeling van de foetus. Foliumzuur is in dit verband bijzonder belangrijk. Er is echter meer onderzoek nodig om dit onderwerp verder te bestuderen.

14. Kan uw huid beschermen tegen schade door de zon

Huidkanker neemt toe, mede door een beschadigde ozonlaag en een verhoogde blootstelling aan ultraviolette (UV) stralen (49).

Onderzoek wijst uit dat bioactieve stoffen in broccoli kunnen beschermen tegen schade door UV-straling die leidt tot huidkanker.

In sommige dierstudies resulteerde de behandeling met broccoli-extract in een significant verminderde tumorgroei en prevalentie bij muizen met door UV-straling veroorzaakte huidkanker(495051).

Kleine menselijke studies hebben vergelijkbare resultaten behaald, waarbij een significant beschermend effect van broccolisextract tegen huidbeschadiging en kankerontwikkeling na blootstelling aan de zon aan het licht kwam (49).

Uiteindelijk is meer onderzoek nodig om te begrijpen hoe broccoli en zijn bioactieve bestanddelen de huid kunnen beschermen tegen schade door de zon.

Uit onderzoek bij kleine dieren en mensen bleek dat de groei van tumoren aanzienlijk afnam wanneer broccolisextract werd gebruikt als een beschermende therapie tegen UV-straling.

Tot slot

Broccoli is een voedingsrijke groente die uw gezondheid op verschillende manieren kan verbeteren, bijvoorbeeld door ontstekingen te verminderen, de bloedsuikerspiegel te verbeteren, de immuniteit te versterken en de gezondheid van het hart te bevorderen.

Houd er echter rekening mee dat een goede gezondheid niet van één enkel voedingsmiddel afkomstig is. Broccoli is slechts één van de vele gezonde voedingsmiddelen die kunnen bijdragen aan een optimale gezondheid.

Het opnemen van deze voedzame groente in uw gezonde, evenwichtige voeding kan u helpen uw gezondheidsdoelen gemakkelijker te bereiken.(bron)

Adobe Photoshop Elements 2021 (Windows/Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP €49,50
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.

Adobe Photoshop Elements 2021 (Windows/Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP €49,50
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!
close-link