Overige

Epsom Zout: voordelen, gebruik en bijwerkingen

Epsom zout is een populaire remedie voor vele kwalen.

Mensen gebruiken het om gezondheidsproblemen te verlichten, zoals spierpijn en stress. Het is ook betaalbaar, gemakkelijk te gebruiken en onschadelijk wanneer het op de juiste manier wordt gebruikt.

Dit artikel geeft een uitgebreid overzicht van Epsom zout, inclusief de voordelen, het gebruik en de bijwerkingen.

Wat is Epsom zout?

Epsom zout wordt ook wel magnesiumsulfaat genoemd. Het is een chemische verbinding die bestaat uit magnesium, zwavel en zuurstof.

Het ontleent zijn naam aan de stad Epsom in Surrey, Engeland, waar het oorspronkelijk werd ontdekt.

Ondanks zijn naam is Epsom zout heeft het een heel andere samenstelling dan tafelzout. Het werd waarschijnlijk “zout” genoemd vanwege zijn chemische structuur.

Het ziet er hetzelfde uit als tafelzout en wordt vaak opgelost in baden, vandaar dat je het ook wel “badzout” kunt noemen. Hoewel het lijkt op tafelzout, is de smaak duidelijk anders. Epsom zout is vrij bitter en onsmakelijk.

Sommige mensen consumeren het nog steeds door het zout op te lossen in water en het te drinken. Maar door de smaak wil je het waarschijnlijk niet aan eten toevoegen.

Al honderden jaren wordt dit zout gebruikt voor de behandeling van kwalen, zoals constipatie, slapeloosheid en fibromyalgie. Helaas zijn de effecten ervan op deze aandoeningen niet goed onderzocht.

De meeste van de gerapporteerde voordelen van Epsom zout worden toegeschreven aan het magnesium, een mineraal waar veel mensen onvoldoende van krijgen.

U kunt Epsom zout online vinden en bij de meeste drogisterijen en supermarkten. Het bevindt zich meestal in de apotheek of in de cosmetische sector.

Epsom zout – ook wel badzout of magnesiumsulfaat genoemd – is een mineralen verbinding waarvan wordt aangenomen dat deze veel voordelen heeft voor de gezondheid.

Hoe werkt het?

Wanneer Epsom zout in water wordt opgelost, komt er magnesium- en sulfaationen vrij.

Het idee is dat deze deeltjes door de huid kunnen worden geabsorbeerd, waardoor je magnesium en sulfaten krijgt – die belangrijke lichaamsfuncties dienen.

Ondanks beweringen dat het tegendeel is, is er geen goed bewijs dat magnesium of sulfaten via de huid in het lichaam worden opgenomen(1).

Toch wordt Epsom zout het meest gebruikt in baden, waar het eenvoudigweg wordt opgelost in badwater.

Het kan echter ook als cosmetica op de huid worden aangebracht of via de mond worden ingenomen als magnesiumsupplement of laxeermiddel.

Epsomzout lost op in water en kan dus worden toegevoegd aan baden en worden gebruikt als een cosmetisch product. Er is echter geen bewijs dat uw lichaam zijn mineralen via de huid kan opnemen.

Gerapporteerde gezondheidsvoordelen en gebruik van Epsom zout

Veel mensen, waaronder enkele professionals in de gezondheidszorg, beweren dat Epsom zout therapeutisch is en gebruiken het als een alternatieve behandeling voor verschillende aandoeningen.

Zorgt voor magnesium

Magnesium is het op drie na meest voorkomende mineraal in het lichaam, waarvan calcium het eerste is.

Het is betrokken bij meer dan 325 biochemische reacties die uw hart en zenuwstelsel ten goede komen.

Veel mensen verbruiken niet genoeg magnesium. Zelfs als je dat wel doet, kunnen factoren als fytaten en oxalaten in de voeding interfereren met de hoeveelheid die je lichaam opneemt (2).

Hoewel magnesiumsulfaat waarde heeft als magnesiumsupplement, beweren sommige mensen dat magnesium misschien beter wordt opgenomen via Epsom zoutbaden dan wanneer het via de mond wordt ingenomen.

Deze bewering is niet gebaseerd op enig beschikbaar bewijs.

Voorstanders van de theorie wijzen op een ongepubliceerde studie bij 19 gezonde mensen. De onderzoekers beweerden dat alle deelnemers, op drie na, een hoger magnesiumgehalte in het bloed vertoonden na het weken in een Epsom zoutbad.

Er werden echter geen statistische tests uitgevoerd en het ontbrak de studie aan een controlegroep( 3 ).

Als gevolg daarvan waren de conclusies ongegrond en zeer twijfelachtig.

Onderzoekers zijn het erover eens dat magnesium niet wordt geabsorbeerd door de huid van mensen – in ieder geval niet in wetenschappelijk relevante hoeveelheden (1).

Bevordert slaap en stressvermindering

Adequate magnesium niveaus zijn essentieel voor de slaap en stress beheersing, waarschijnlijk omdat magnesium helpt uw hersenen te produceren neurotransmitters die slaap induceren en stress te verminderen(4).

Magnesium kan je lichaam ook helpen om melatonine te produceren, een hormoon dat de slaap bevordert(5).

Een laag magnesiumgehalte kan de kwaliteit van de slaap en stress negatief beïnvloeden. Sommige mensen beweren dat het innemen van Epsom zoutbaden deze problemen kan omkeren door je lichaam magnesium door de huid te laten absorberen.

Het is waarschijnlijker dat de kalmerende effecten van Epsom zoutbaden gewoon te wijten zijn aan de ontspanning die wordt veroorzaakt door het nemen van warme baden.

Helpt bij constipatie

Magnesium wordt vaak gebruikt voor de behandeling van constipatie.

Het lijkt nuttig te zijn omdat het water in de dikke darm trekt, wat de stoelgang bevordert (67).

Magnesium wordt meestal via de mond genomen om constipatie te verhelpen in de vorm van magnesiumcitraat of magnesiumhydroxide.

Er wordt echter ook gezegd dat het innemen van Epsom zout effectief is, hoewel het niet goed bestudeerd wordt. Toch noemt de FDA het als een goedgekeurd laxeermiddel.

Het kan via de mond met water worden ingenomen volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Volwassenen wordt meestal geadviseerd om 2-6 theelepels (10-30 gram) Epsom zout per keer in te nemen, opgelost in ten minste 237 ml water en onmiddellijk geconsumeerd. U kunt een laxatief effect verwachten in 30 minuten tot 6 uur.

U moet ook weten dat het consumeren van Epsom zout onaangename bijwerkingen kan veroorzaken, zoals een opgeblazen gevoel en een vloeibare ontlasting(7).

Het moet slechts af en toe als laxeermiddel worden gebruikt, niet voor langdurige verlichting.

Trainingsprestaties en herstel

Sommige mensen beweren dat het innemen van Epsom zoutbaden spierpijn kan verminderen en krampen kan verlichten – beide belangrijke factoren voor de trainingsprestaties en het herstel.

Het is algemeen bekend dat voldoende magnesiumgehalte nuttig is bij het sporten, omdat magnesium uw lichaam helpt bij het gebruik van glucose en melkzuur (8).

Alhoewel het ontspannen in een warm bad kan helpen om pijnlijke spieren te kalmeren, is er geen bewijs dat mensen badwater magnesium door hun huid opnemen (1).

Aan de andere kant kunnen orale supplementen effectief magnesiumtekort of -deficiëntie voorkomen.

Sporters zijn gevoelig voor een laag magnesiumgehalte, dus gezondheidsprofessionals raden hen vaak aan om magnesium supplementen in te nemen om een optimaal niveau te garanderen.

Hoewel magnesium duidelijk belangrijk is voor lichaamsbeweging, is het gebruik van badzout om de conditie te verbeteren niet goed onderzocht. Op dit punt zijn de veronderstelde voordelen puur anekdotisch.

Verminderde pijn en zwelling

Een andere veel voorkomende bewering is dat Epsom zout helpt bij het verminderen van pijn en zwelling.

Veel mensen melden dat het nemen van Epsom zout baden de symptomen van fibromyalgie en artritis verbetert.

Ook hier wordt het magnesium verantwoordelijk geacht voor deze effecten, aangezien veel mensen met fibromyalgie en artritis een tekort hebben aan dit mineraal.

Een studie bij 15 vrouwen met fibromyalgie concludeerde dat het aanbrengen van magnesiumchloride op de huid gunstig kan zijn voor het verminderen van de symptomen(9).

Deze studie was echter gebaseerd op vragenlijsten en miste een controlegroep. De resultaten moeten worden genomen met een korreltje zout.

De meeste vermeende voordelen van Epsom badzout zijn anekdotisch. Aan de andere kant kunnen de orale magnesium supplementen een gunstig effect hebben op de slaap, de stress, de spijsvertering, de lichaamsbeweging en de pijn bij mensen met een tekort.

Veiligheid en bijwerkingen

Hoewel Epsom zout over het algemeen veilig is, zijn er een paar negatieve effecten die kunnen optreden als je het verkeerd gebruikt. Dit is alleen een zorg als je het oraal inneemt.

Ten eerste kan het magnesiumsulfaat dat erin zit een laxerende werking hebben. Het consumeren ervan kan leiden tot diarree, een opgeblazen gevoel of een verstoorde maag.

Als u het als laxeermiddel gebruikt, zorg er dan voor dat u veel water drinkt, wat de spijsverteringsproblemen kan verminderen. Neem bovendien nooit meer dan de aanbevolen dosering zonder eerst uw arts te raadplegen.

Er zijn enkele gevallen van overdosering van magnesium gemeld, waarbij mensen te veel Epsom zout innamen. Symptomen zijn onder meer misselijkheid , hoofdpijn, duizeligheid en rode huid (210).

In extreme gevallen kan een overdosis magnesium leiden tot hartproblemen, coma, verlamming en de dood. Dit is onwaarschijnlijk zolang u het in de juiste hoeveelheden inneemt zoals aanbevolen door uw arts of vermeld op de verpakking (210).

Neem contact op met uw arts als u tekenen van een allergische reactie of andere ernstige bijwerkingen ervaart.

Het magnesiumsulfaat in Epsom zout kan bij inname via de mond bijwerkingen veroorzaken. U kunt dit voorkomen door het correct te gebruiken en met uw arts te bespreken voordat u de dosering verhoogt.

Hoe het te gebruiken

Hier zijn enkele van de meest voorkomende manieren om Epsom zout te gebruiken.

Bad

Het meest voorkomende gebruik is het nemen van wat men noemt een Epsom zoutbad.

Om dit te doen, voegt u 2 kopjes (ongeveer 475 gram) Epsom zout toe aan het water in een bad van standaardformaat en laat u uw lichaam minstens 15 minuten weken.

Je kunt het Epsom zout ook onder stromend water zetten als je wilt dat het sneller oplost.

Hoewel warme baden ontspannend kunnen zijn, is er op dit moment geen goed bewijs voor de voordelen van een Epsom zoutbad op zich.

Schoonheid

Epsom zout kan worden gebruikt als schoonheidsproduct voor huid en haar. Om het te gebruiken als exfoliant, leg je gewoon wat in je hand, bevochtig je het en masseer je het in je huid.

Sommige mensen beweren dat het een nuttige aanvulling is op de gezichtsreiniging, omdat het kan helpen bij het reinigen van de poriën.

Slechts een 1/2 theelepel (2,5 gram) is voldoende. Combineer het gewoon met uw eigen reinigingscrème en masseer het op de huid.

Het kan ook aan een conditioner worden toegevoegd en kan helpen om meer volume aan je haar te geven. Combineer voor dit effect gelijke delen conditioner en Epsom-zout. Werk het mengsel door je haar en laat het 20 minuten intrekken, daarna uitspoelen.

Deze toepassingen zijn volledig anekdotisch en worden niet ondersteund door enig onderzoek. Onthoud dat het voor iedereen anders werkt en dat u mogelijk niet de gerapporteerde voordelen ervaart.

Laxeermiddel

Epsom zout kan via de mond worden ingenomen als magnesium supplement of als laxeermiddel.

De meeste merken raden aan om 2 tot 6 theelepels (10 tot 30 gram) per dag, opgelost in water, als maximum voor volwassenen te nemen.

Ongeveer 1 à 2 theelepels (5 à 10 gram) is doorgaans voldoende voor kinderen.

Raadpleeg uw arts als u een meer op de persoon toegesneden dosering nodig heeft of als u de dosering wilt verhogen tot meer dan wat er op de verpakking staat.

Tenzij u toestemming heeft van een arts, neem nooit meer in dan de bovengrens van de inname die op de verpakking staat vermeld. Als u meer inneemt dan nodig is, kan dit leiden tot een magnesiumsulfaat vergiftiging.

Als u wilt beginnen met het innemen van Epsom zout via de mond, begin dan langzaam. Probeer 1-2 theelepels (5-10 gram) tegelijk in te nemen en verhoog de dosis geleidelijk aan als dat nodig is.

Vergeet niet dat de behoefte aan magnesium bij iedereen anders is. Het kan zijn dat je meer of minder nodig hebt dan de aanbevolen dosering, afhankelijk van hoe je lichaam reageert en waarvoor je het precies gebruikt.

Zorg er bovendien voor dat je bij het gebruik van Epsom zout pure, supplement-grade Epsom zout gebruikt dat geen toegevoegde geuren of kleurstoffen bevat.

Epsom zout kan worden opgelost in baden en worden gebruikt als schoonheidsproduct. Het kan ook worden geconsumeerd met water als een magnesiumsupplement of laxeermiddel.

Conclusie

Epsom zout kan nuttig zijn bij de behandeling van een magnesium tekort of constipatie bij inname als supplement. Het kan ook gebruikt worden als een schoonheidsproduct of badzout.

Er is niet veel bewijs om alle gerapporteerde voordelen te ondersteunen. De positieve effecten zijn meestal anekdotisch op dit punt, en er is meer onderzoek nodig naar de functies ervan.

Epsom zout is echter over het algemeen veilig en gemakkelijk te gebruiken.(Bron)