Overige

Is het eten van rauwe eieren veilig en gezond?

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Eieren behoren tot de gezondste voedingsmiddelen ter wereld.

Ze bevatten tal van belangrijke voedingsstoffen en kunnen u indrukwekkende gezondheidsvoordelen opleveren.

Rauwe eieren hebben dezelfde voordelen als gekookte eieren.

Het eten van rauwe eieren of voedsel dat rauwe eieren bevat, geeft echter aanleiding tot bezorgdheid over het risico op een salmonella-infectie.

Ook kan uw opname van sommige voedingsstoffen worden verminderd of zelfs volledig worden geblokkeerd.

Rauwe eieren zijn voedzaam

Net als gekookte eieren zijn rauwe eieren buitengewoon voedzaam.

Ze zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten, vitaminen, mineralen, oogbeschermende antioxidanten en diverse andere voedingsstoffen.

Een heel groot rauw ei (50 gram) bevat ( 1 ):

  • Calorieën : 72.
  • Eiwit : 6 gram.
  • Vet : 5 gram.
  • Vitamine A : 9% van de ADH.
  • Vitamine B2 (riboflavine): 13% van de ADH.
  • Vitamine B5 (pantotheenzuur): 8% van de ADH.
  • Vitamine B12 (cobalamine): 7% van de ADH.
  • Selenium : 22% van de ADH.
  • Fosfor : 10% van de ADH.
  • Foliumzuur : 6% van de ADH.

Daarnaast bevat één rauw ei 147 mg choline, een essentiële voedingsstof die belangrijk is voor een gezonde hersenfunctie. Choline kan ook een rol spelen bij de gezondheid van het hart(234).

Rauwe eieren bevatten ook veel luteïne en zeaxanthine. Deze belangrijke antioxidanten beschermen uw ogen en kunnen uw risico op ouderdomsgerelateerde oogziekten verlagen (5).

Het is belangrijk om op te merken dat bijna alle voedingsstoffen geconcentreerd zijn in de dooier. Het wit bestaat voor het grootste deel uit eiwit.

Rauwe eieren zijn een voedingsmiddel dat vol zit met eiwitten, goede vetten, vitaminen, mineralen en antioxidanten die je ogen beschermen. Ze zijn ook een uitstekende bron van choline. De dooiers bevatten de meeste voedingsstoffen.

Het eiwit erin wordt niet zo goed opgenomen

Eieren zijn één van de beste eiwitbronnen in je voeding.

In feite bevatten eieren alle 9 essentiële aminozuren in de juiste verhouding. Daarom worden ze vaak aangeduid als een “complete” eiwitbron.

Het rauw eten van de eieren kan echter de absorptie van deze kwaliteitseiwitten verminderen.

Een kleine studie vergeleek de absorptie van eiwitten uit zowel gekookte als rauwe eieren bij 5 mensen (6).

De studie vond dat 90% van het eiwit in gekookte eieren werd opgenomen, maar slechts 50% in rauwe eieren. Met andere woorden, het eiwit in gekookte eieren was 80% beter verteerbaar.

Hoewel eiwit beter wordt opgenomen uit gekookte eieren, kunnen sommige andere voedingsstoffen licht worden verminderd door het koken. Dit zijn onder andere vitamine A, vitamine B5, fosfor en kalium.

Onderzoek wijst uit dat eiwit in gekookte eieren veel beter verteerbaar is dan eiwit in rauwe eieren. Als je ze rauw eet, kan het zijn dat je lichaam niet alle eiwitten worden opgenomen.

Rauw eiwit kan de opname van biotine blokkeren

Biotine is een wateroplosbare B-vitamine, ook wel bekend als vitamine B7.

Deze vitamine is betrokken bij de productie van glucose en vetzuren in het lichaam. Het is ook belangrijk tijdens de zwangerschap(7).

Terwijl eidooiers een goede voedingsbron van biotine zijn, bevatten rauwe eiwitten een eiwit dat avidine wordt genoemd. Avidine bindt zich aan biotine in de dunne darm en voorkomt zo de opname ervan(8910).

Omdat warmte de avidine vernietigt, is dit geen probleem als het ei gekookt is.

In ieder geval, zelfs als je rauwe eieren eet is het hoogst onwaarschijnlijk dat het zal leiden tot een daadwerkelijk biotine tekort. Om dat te laten gebeuren, zou je rauwe eieren in grote hoeveelheden moeten consumeren – minstens een dozijn per dag voor een lange periode van tijd (11).

Rauw eiwit bevat het eiwit avidine, dat de opname van biotine, een in water oplosbare B-vitamine kan blokkeren. 

Het is echter onwaarschijnlijk dat het een tekort veroorzaakt, tenzij u veel rauwe eieren eet.

Rauwe eieren kunnen besmet zijn met bacteriën

Rauwe en onvoldoende verhitte eieren kunnen salmonella bevatten , een soort schadelijke bacteriën (12).

Deze bacterie is te vinden op eierschalen maar ook in eieren (13).

Het consumeren van besmette eieren kan voedselvergiftiging veroorzaken.

Symptomen van voedselvergiftiging zijn onder andere maagkrampen, diarree, misselijkheid, koorts en hoofdpijn. Deze symptomen verschijnen meestal 6 tot 48 uur na het eten en kunnen 3 tot 7 dagen duren (14).

Gelukkig is het risico op besmetting van een ei zeer laag. Eén studie vond slechts 1 van elke 30.000 geproduceerde eieren in de VS besmet zijn (15).

Vanaf de jaren ’70 tot en met ’90 waren besmette eierschalen echter de meest voorkomende bron van salmonella besmetting(161718).

Sindsdien zijn er enkele verbeteringen aangebracht in de verwerking van de eieren, waardoor er minder salmonella gevallen en -uitbraken zijn.

Deze veranderingen omvatten onder andere pasteurisatie. Dit proces maakt gebruik van warmtebehandeling om het aantal bacteriën en andere micro-organismen in voedingsmiddelen te verminderen(19).

Het Amerikaanse ministerie van landbouw (USDA) acht het veilig om rauwe eieren te gebruiken als ze gepasteuriseerd zijn.

Rauwe eieren kunnen een soort ziekteverwekkende bacteriën bevatten die Salmonella worden genoemd, en die voedselvergiftiging kunnen veroorzaken. Het risico op besmetting van een ei is echter vrij laag.

Bacteriële infectie is gevaarlijker voor bepaalde mensen

Salmonella-infectie is meer een punt van zorg in bepaalde populaties. Bij sommige mensen kan het ernstige of zelfs fatale gevolgen hebben.

Deze omvatten (20):

  • Baby’s en jonge kinderen: De jongste leeftijdsgroep is vatbaarder voor infecties door een onvolgroeid immuunsysteem.
  • Zwangere vrouwen: In zeldzame gevallen kan Salmonella bij zwangere vrouwen krampen in de baarmoeder veroorzaken die kunnen leiden tot vroeggeboorte of doodgeboorte (21).
  • Ouderen: Mensen boven de 65 jaar hebben meer kans om te sterven aan door voedsel overgedragen infecties. Bijdragende factoren zijn onder andere ondervoeding en leeftijdsgebonden veranderingen in het spijsverteringsstelsel (22).
  • Personen met een aangetast immuunsysteem : Het immuunsysteem is zwakker en kwetsbaarder voor infecties bij mensen met een chronische ziekte. Mensen met diabetes, HIV en kwaadaardige tumoren behoren tot degenen die geen rauwe eieren mogen eten (23).

Deze groepen moeten het eten van rauwe eieren en voedingsmiddelen die deze bevatten vermijden. Zelfgemaakte voedingsmiddelen die ze vaak bevatten zijn onder andere mayonaise, taartijs en ijs.

Baby’s, zwangere vrouwen, oudere volwassenen en andere risicogroepen moeten het eten van rauwe eieren vermijden. In deze groepen kan een salmonella-infectie leiden tot ernstige, levensbedreigende complicaties.

Hoe minimaliseert u het risico op een bacteriële infectie?

Het is niet mogelijk om het risico van infectie door het eten van rauwe eieren volledig uit te sluiten. Er zijn echter wel manieren om het te verminderen(24).

Hier zijn een paar effectieve tips:

  • Koop gepasteuriseerde eieren en eiproducten, die in sommige supermarkten verkrijgbaar zijn.
  • Koop alleen eieren die in het gekoelde gedeelte van de supermarkt worden bewaard.
  • Bewaar eieren in uw huis gekoeld. Bewaar ze bij kamertemperatuur kan een snelle groei van schadelijke bacteriën veroorzaken.
  • Koop of consumeer geen eieren waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken.
  • Zorg dat u geen gebarsten of vuile eieren meer eet.

De enige zekere manier om het risico te elimineren is echter om uw eieren goed te koken.

Het kopen van gepasteuriseerde en gekoelde eieren kan het risico op Salmonella-infectie verlagen. Een goede opslag en behandeling na aankoop is ook belangrijk.

Conclusie

Rauwe eieren hebben dezelfde voordelen als gekookte eieren.

De opname van eiwitten uit rauwe eieren is echter lager en de opname van biotine kan worden voorkomen.

Het meest verontrustend is het kleine risico dat rauwe eieren besmet raken met bacteriën die leiden tot een salmonella-infectie. Het kopen van gepasteuriseerde eieren verlaagt het risico op infectie.

Of het eten van rauwe eieren het risico waard is, moet u zelf bepalen.

Vergeet niet dat zeer jonge kinderen, zwangere vrouwen, ouderen en personen met een zwak immuunsysteem ze niet mogen eten.(Bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image