Overige

Feta kaas: goed of slecht?

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!

Feta is de meest bekende kaas in Griekenland. Het is een zachte, witte, gezouten kaas die zeer voedzaam is en een uitstekende bron van calcium is.

Als onderdeel van de mediterrane keuken wordt deze kaas gebruikt in allerlei gerechten, van voorgerechten tot desserts.

Hier is alles wat u moet weten over feta kaas.

Wat is feta kaas?

Feta kaas komt oorspronkelijk uit Griekenland.

Het is een product met een beschermde oorsprongsbenaming (BOB), wat betekent dat alleen kaas die in sommige delen van Griekenland wordt gemaakt “feta” mag worden genoemd (1).

In deze regio’s wordt feta gemaakt met melk van schapen en geiten die op lokaal gras worden gehouden. Deze bijzondere omgeving geeft de kaas zijn unieke kenmerken.

De smaak van feta is pittig en scherp als hij met schapenmelk wordt gemaakt, maar milder als hij met geitenmelk wordt gecombineerd.

Feta wordt in blokken geproduceerd en voelt stevig aan. Het kan echter verkruimelen bij het snijden en heeft een romig mondgevoel.

Feta kaas is een Griekse kaas gemaakt van schapen- en geitenmelk. Hij heeft een pittige, scherpe smaak en een romige textuur in de mond.

Hoe wordt het gemaakt?

Echte Griekse feta wordt gemaakt van schapenmelk of een mengsel van schapen- en geitenmelk.

Geitenmelk mag echter niet meer dan 30% van het mengsel uitmaken (1).

De melk die gebruikt wordt om de kaas te maken is meestal gepasteuriseerd, maar het kan ook rauw zijn.

Na het pasteuriseren van de melk worden melkzuurstartculturen toegevoegd om de wei te scheiden van de wrongel, die gemaakt is van de eiwitcaseïne. Vervolgens wordt stremsel toegevoegd om de caseïne te harden.

Als dit proces is voltooid, wordt de wrongel gevormd door de wei af te tappen en de wrongel gedurende 24 uur in vormen te plaatsen.

Zodra de wrongel stevig is, wordt hij in blokjes gesneden, gezouten en tot drie dagen lang in houten vaten of metalen bakken geplaatst. Vervolgens worden de blokken kaas in een gezouten oplossing geplaatst en gedurende twee maanden gekoeld.

Tot slot wordt de kaas, wanneer hij klaar is om aan de consument te worden gedistribueerd, verpakt in deze oplossing (pekel) om de versheid te bewaren.

Feta kaas is een gezouten kaas in de vorm van blokjes. Hij wordt in gezouten water opgeslagen en slechts twee maanden gerijpt.

Feta kaas zit boordevol voedingsstoffen

Feta kaas lijkt een gezonde keuze te zijn. Een 28 gram levert ( 2 ):

  • Calorieën: 74
  • Vet: 6 gram
  • Eiwit: 4 gram
  • Koolhydraten: 1,1 gram
  • Riboflavine: 14% van de ADH
  • Calcium: 14% van de ADH
  • Natrium: 13% van de ADH
  • Fosfor: 9% van de ADH
  • Vitamine B12: 8% van de ADH
  • Selenium: 6% van de ADH
  • Vitamine B6: 6% van de ADH
  • Zink: 5% van de ADH

Het bevat ook behoorlijke hoeveelheden vitamine A en K, foliumzuur , pantotheenzuur, ijzer en magnesium ( 2 ).

Bovendien bevat feta minder vet en calorieën dan oude kazen zoals cheddar of parmezaan.

Een ons (28 gram) cheddar of parmezaan bevat meer dan 110 calorieën en 7 gram vet, terwijl 1 ons feta slechts 74 calorieën en 6 gram vet bevat( 2 , 3 , 4 ).

Daarnaast bevat het meer calcium en B-vitaminen dan andere kazen zoals mozzarella, ricotta, cottage cheese of geitenkaas( 2 , 5 , 6 , 7 , 8 ).

Feta kaas is een caloriearme, vetarme kaas. Het is ook een goede bron van B-vitamines, calcium en fosfor.

Het kan de gezondheid van de botten ondersteunen

Kaas lijkt de primaire bron van calcium te zijn in Westerse eetgewoonten (9).

Feta kaas is een goede bron van calcium, fosfor en eiwit, die allemaal bewezen hebben de gezondheid van de botten te bevorderen (10).

Calcium en eiwit helpen de botdichtheid te behouden en osteoporose te voorkomen, terwijl fosfor een belangrijk bestanddeel van het bot is(91011 12).

Elke portie feta levert bijna twee keer zoveel calcium als fosfor, wat een positief effect heeft op de gezondheid van de botten ( 2 ,1314).

Bovendien bevat schapen- en geitenmelk meer calcium en fosfor dan koemelk. Daarom kan het opnemen van kazen zoals feta in je voeding je helpen om de aanbevolen dagelijkse inname van calcium te bereiken ( 15 , 16 , 17 ).

Calcium en fosfor zijn in feta kaas aanwezig in hoeveelheden die de gezondheid van de botten kunnen ondersteunen.

Feta kaas is goed voor je darmen

Probiotica zijn levende, vriendelijke bacteriën die uw gezondheid ten goede kunnen komen.

Het is aangetoond dat feta Lactobacillus plantarum bevat, dat ongeveer 48% van de bacteriën bevat (18192021).

Deze bacteriën kunnen het immuunsysteem en de darmgezondheid helpen bevorderen door het darmkanaal te beschermen tegen ziekteverwekkende bacteriën zoals E. coli en Salmonella ( 22 ).

Bovendien lijken ze de productie van verbindingen te verhogen die de ontstekingsreactie afremmen, waardoor ze een ontstekingsremmend effect hebben ( 22 ,23).

Ten slotte hebben studies met proefbuisjes aangetoond dat de bacteriën en andere giststammen in deze kaas kunnen groeien bij een lage pH, waardoor ze extreme omstandigheden in de darm kunnen overleven, zoals galzuur (182224).

Feta kaas bevat vriendelijke bacteriën waarvan is aangetoond dat ze het immuunsysteem en de darmgezondheid bevorderen, naast hun ontstekingsremmende werking.

Het bevat heilzame vetzuren

Geconjugeerd linolzuur (CLA) is een vetzuur dat voorkomt in dierlijke producten.

Het is aangetoond dat het helpt bij het verbeteren van de lichaamssamenstelling, het verminderen van de vetmassa en het vergroten van de vetvrije lichaamsmassa. CLA kan ook helpen bij het voorkomen van diabetes en heeft aangetoond dat het een anti-kanker effect heeft( 25 , 26 ).

Kazen gemaakt met schapenmelk hebben een hogere CLA-concentratie dan kazen gemaakt met melk van koeien of geiten. In feite bevat feta kaas tot 1,9% CLA, wat overeenkomt met 0,8% van het vetgehalte ( 27 , 28 ).

Hoewel het CLA-gehalte daalt tijdens de verwerking en de opslag, heeft een studie aangetoond dat het gebruik van bacterieculturen bij de bereiding van de kaas kan bijdragen tot een verhoging van de CLA-concentratie (129).

Daarom zou het eten van feta kaas kunnen bijdragen aan de inname van CLA en u alle voordelen kunnen bieden die het biedt.

Interessant genoeg heeft Griekenland de laagste incidentie van borstkanker en de hoogste consumptie van kaas in de Europese Unie ( 28 ).

Feta kaas bevat goede hoeveelheden CLA, wat de lichaamssamenstelling kan verbeteren en diabetes en kanker kan helpen voorkomen.

Mogelijke problemen met feta

Feta kaas is een goede bron van voedingsstoffen. Door de wijze waarop hij wordt gemaakt en de gebruikte melksoorten kan hij echter enkele nadelen hebben.

Het bevat hoge hoeveelheden natrium

Tijdens de kaasbereiding wordt zout aan de wrongel toegevoegd. Daarnaast moet het kaasblok tijdens de opslag worden ondergedompeld in een zoutoplossing van maximaal 7%.

Het eindproduct is een kaas met een hoog natriumgehalte. Feitelijk bevat feta kaas 312 mg natrium in een portie van 28 gram, wat tot 13% van uw ADH kan zijn( 2 ).

Als u gevoelig bent voor zout, is een eenvoudige manier om het zoutgehalte van deze kaas te verminderen, het spoelen van de kaas met water voordat u hem eet.

Het bevat lactose

De hoeveelheid ongerijpte kazen is meestal hoger in lactose dan in gerijpte kazen.

Aangezien feta kaas een ongerijpte kaas is, heeft hij een hoger lactosegehalte dan sommige andere kazen.

Mensen die allergisch of intolerant zijn voor lactose moeten het eten van ongerijpte kaas waaronder feta vermijden.

Zwangere vrouwen mogen geen ongepasteuriseerde feta consumeren

Listeria monocytogenes is een soort bacterie die in water en bodem wordt aangetroffen en die gewassen en dieren kan besmetten (30).

Zwangere vrouwen wordt meestal geadviseerd om het consumeren van rauwe groenten en vlees, evenals ongepasteuriseerde zuivelproducten te vermijden, omdat ze het potentieel hebben om met deze bacterie besmet te zijn.

Kazen gemaakt met ongepasteuriseerde melk hebben een hoger risico op het dragen van de bacterie dan kazen gemaakt met gepasteuriseerde melk. Ook hebben verse kazen een hoger risico op het dragen van de bacterie dan oude kazen, vanwege het hogere vochtgehalte (30).

Daarom wordt feta kazen gemaakt met ongepasteuriseerde melk niet aanbevolen voor zwangere vrouwen.

Feta kaas heeft een hoger natrium- en lactosegehalte dan sommige andere kazen. Ook heeft feta kaas die met ongepasteuriseerde melk wordt gemaakt, de potentie om met de Listeria-bacterie besmet te raken.

Hoe eet je fetakaas?

Feta kan een geweldige aanvulling op uw maaltijden zijn vanwege de smaak en de textuur. In feite houden de Grieken het traditioneel op tafel, zodat mensen het vrij kunnen toevoegen tijdens de maaltijd.

Hier zijn een paar leuke manieren om dit soort kaas aan je eten toe te voegen:

  • Op brood: Bovenop met feta, besprenkel met olijfolie en breng op smaak met zout en peper.
  • Op salades: Strooi verkruimelde feta over uw salades.
  • Gegrild: Grill feta, besprenkel met olijfolie en breng op smaak met peper.
  • Met fruit: Maak gerechten zoals een salade van watermeloen, feta en munt.
  • Op taco’s: Verdeel gebrokkelde feta over de taco’s.
  • Op pizza: Voeg verkruimelde feta en ingrediënten zoals tomaten, paprika’s en olijven toe.
  • In omeletten: Combineer eieren met spinazie, tomaten en feta.
  • Op pasta: Gebruik het samen met artisjokken, tomaten, olijven, kappertjes en peterselie.
  • Op aardappelen: Probeer het op gebakken of aardappelpuree.

Door zijn karakteristieke smaak en aroma kan feta kaas een uitstekende aanvulling op de maaltijd zijn.

Conclusie

Feta is een gezouten, witte kaas met een zachte en romige textuur.

In vergelijking met andere kazen is het laag in calorieën en vet. Het bevat ook een hoge hoeveelheid B-vitamines, fosfor en calcium, wat de gezondheid van de botten ten goede kan komen.

Daarnaast bevat feta gunstige bacteriën en vetzuren.

Deze kaassoort heeft echter een relatief hoog natriumgehalte. Zwangere vrouwen moeten er ook voor zorgen dat ongepasteuriseerde feta wordt vermeden.

Toch is feta voor de meeste mensen volkomen veilig om te eten. Bovendien kan het gebruikt worden in verschillende recepten, variërend van voorgerechten tot desserts.

Uiteindelijk is feta een heerlijke en gezonde aanvulling op het eten voor de meeste mensen.(Bron)

Microsoft Office 365 Proplus

Het is compatibel met Windows en Mac-computers, plus mobiele apparaten met iOS-, Android- en Chromebook.​
SLECHT €14,95  SHOP NOW
Geen Abonnement, Eenmalige Betaling!

Adobe Acrobat Pro 2020 (Windows / Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €123,-VOOR €52,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Office 365 Proplus

Het is compatibel met Windows en Mac-computers, plus mobiele apparaten met iOS-, Android- en Chromebook.​
SLECHT €14,95  SHOP NOW
Geen Abonnement, Eenmalige Betaling!
close-link