Fruit

10 Bewezen gezondheidsvoordelen van blauwe bessen

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!

Blauwe bessen zijn zoet, voedzaam en enorm populair.

Vaak bestempeld als superfood, zijn ze laag in calorieën en ongelooflijk goed voor je.

Ze zijn zo lekker en handig dat veel mensen ze als hun favoriete fruit beschouwen.

Hier zijn 10 bewezen gezondheidsvoordelen van bosbessen.

1. Bessen bevatten weinig calorieën, maar veel voedingsstoffen

De bessenstruik (Vaccinium sect. Cyanococcus) is een bloeiende struik die bessen produceert met een blauwachtige, paarse tint – ook wel bekend als blauwe bessen.

Het is nauw verwant aan soortgelijke struiken, zoals die welke cranberry’s en huckleberry’s produceren.

Blauwe bessen zijn klein – ongeveer 5-16 millimeter in diameter – en hebben een uitlopende kroon aan het einde.

Ze zijn groen van kleur wanneer ze voor het eerst verschijnen, en worden vervolgens paars en blauw als ze rijpen.

De twee meest voorkomende soorten zijn:

  • Blauwe bessen: de meest voorkomende variëteit in de VS maar ook hier verkrijgbaar.
  • Lowbush of “wilde” bosbessen: Meestal kleiner en rijker aan sommige antioxidanten.

Blauwe bessen behoren tot de meest voedzame bessen. Een 148 gram portie bessen bevat( 1 ):

  • Vezels: 4 gram
  • Vitamine C: 24% van de ADH
  • Vitamine K: 36% van de ADH
  • Mangaan: 25% van de ADH
  • Kleine hoeveelheden van verschillende andere voedingsstoffen

Ze zijn ook ongeveer 85% water, en 148 gram bevat slechts 84 calorieën, met 15 gram koolhydraten.

Calorie voor calorieën, dit maakt ze een uitstekende bron van een aantal belangrijke voedingsstoffen.

De blauwe bes is een zeer populaire bes. Het is laag in calorieën maar hoog in vezels, vitamine C en vitamine K.

2. Bessen zijn de king van antioxidanten

Antioxidanten beschermen je lichaam tegen vrije radicalen, dat zijn instabiele moleculen die je cellen kunnen beschadigen en bijdragen aan veroudering en ziekten, zoals kanker (23).

Van bessen wordt aangenomen dat ze een van de hoogste antioxidantengehaltes hebben van alle gangbare groenten en fruit (456).

De belangrijkste antioxidanten in blauwe bessen behoren tot een familie van polyfenolen-antioxidanten die flavonoïden worden genoemd.

Eén groep flavonoïden in het bijzonder – anthocyanen – zou verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de gunstige effecten van deze bessen op de gezondheid (7).

Van blauwe bessen is aangetoond dat ze het antioxidantengehalte in het lichaam direct verhogen (89).

Blauwe bessen hebben de hoogste antioxidatieve capaciteit van alle populaire groenten en fruit. Flavonoïden lijken de antioxidant van de bessen te zijn met de grootste impact.

3. Blauwe bessen verminderen de DNA-schade, die kan helpen beschermen tegen veroudering en kanker.

Oxidatieve DNA-schade is een onvermijdelijk onderdeel van het dagelijks leven. Het zou tienduizenden keren per dag in elke cel van je lichaam voorkomen( 10 ).

DNA-schade is een deel van de reden dat we ouder worden. Het speelt ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van ziekten zoals kanker(11).

Omdat blauwe bessen veel antioxidanten bevatten, kunnen ze een deel van de vrije radicalen die je DNA beschadigen neutraliseren.

In één studie dronken 168 mensen dagelijks 1 liter van een gemengd bosbessen- en appelsap. Na vier weken werd de oxidatieve DNA-schade als gevolg van vrije radicalen met 20% verminderd(12).

Deze bevindingen komen overeen met kleinere studies die gebruik maken van verse of poedervormige bosbessen (1314).

Verschillende studies suggereren dat bessen en bessensap de schade aan het DNA verminderen, wat een belangrijke oorzaak is van veroudering en kanker.

4. Bessen beschermen cholesterol in uw bloed tegen beschadiging

Oxidatieve schade is niet beperkt tot uw cellen en DNA.

Het is ook problematisch wanneer uw “slechte” LDL-cholesterol is geoxideerd.

In feite is oxidatie van “slecht” LDL-cholesterol een cruciale stap in het proces van hartziekten.

De antioxidanten in bosbessen zijn sterk gelinkt aan verminderde niveaus van geoxideerd LDL. Dit maakt blauwe bosbessen zeer goed voor het hart(15).

Een dagelijkse portie van 50 gram blauwe bessen verlaagt de LDL-oxidatie met 27% gedurende acht weken bij zwaarlijvige mensen (16).

Een andere studie stelde vast dat het eten van 75 gram blauwe bessen bij een hoofdmaaltijd de oxidatie van “slechte” LDL-cholesterol aanzienlijk verminderde. (17).

Van de antioxidanten in blauwe bosbessen is aangetoond dat ze een overheersende risicofactor voor hartziekten verminderen door oxidatieve schade aan “slechte” LDL-cholesterol te voorkomen.

5. Blauwe bessen kunnen de bloeddruk verlagen

Blauwe bessen lijken aanzienlijke voordelen te hebben voor mensen met een hoge bloeddruk, wat een belangrijke risicofactor is voor hartaandoeningen.

In een acht weken durende studie merkten zwaarlijvige mensen met een hoog risico op hartziekten een verlaging van de bloeddruk met 4-6% op na het consumeren van 2 ons (50 gram) blauwe bessen per dag(18).

Andere studies hebben vergelijkbare effecten waargenomen – vooral bij postmenopauzale vrouwen (1920).

Regelmatige inname van blauwe bessen is in tal van onderzoeken gekoppeld aan een lagere bloeddruk.

6. Blauwe bessen kunnen helpen bij het voorkomen van hartziekte

Hoewel het eten van blauwe bessen de bloeddruk en het geoxideerde LDL-cholesterol kan verlagen, is het belangrijk om in gedachten te houden dat dit risicofactoren zijn – niet de eigenlijke ziekten.

Het zou veel informatiever zijn om te weten of blauwe bessen helpen bij het voorkomen van harde hoofdpunten zoals hartaanvallen, die ’s werelds belangrijkste doodsoorzaak zijn(21).

Een studie in 93.600 verpleegkundigen vond dat degenen met de hoogste inname van anthocyanen – de belangrijkste antioxidanten in bosbessen – een 32% lager risico op een hartaanval hadden dan degenen met de laagste inname (22).

Omdat dit een observationeel onderzoek was, kan het niet bewijzen dat de anthocyanen alleen de risicoverlaging veroorzaakten.

Er zijn meer studies nodig voordat er claims kunnen worden ingediend.

Er zijn aanwijzingen dat het eten van vruchten die rijk zijn aan anthocyanen – zoals bessen – gepaard gaat met een verminderd risico op hartaanvallen.

7. Blauwe bessen kunnen helpen om de hersenfunctie te behouden en het geheugen te verbeteren.

Oxidatieve stress kan het verouderingsproces van uw hersenen versnellen, wat de hersenfunctie negatief beïnvloedt.

Volgens dierstudies kunnen de antioxidanten in blauwe bessen gebieden van je hersenen aantasten die essentieel zijn voor je intelligentie(2324).

Ze lijken te profiteren van verouderende neuronen, wat leidt tot verbeteringen in de celsignalering.

Menselijke studies hebben ook veelbelovende resultaten opgeleverd.

Een zesjarig onderzoek bij meer dan 16.000 oudere individuen toonde aan dat blauwe bessen en aardbeien in verband werden gebracht met vertragingen in de mentale veroudering tot 2,5 jaar(25).

De antioxidanten in blauwe bessen lijken je hersenen te bevoordelen door de hersenfunctie te ondersteunen en mentale achteruitgang te vertragen.

8. Anthocyanen in blauwe bessen kunnen een anti-diabetes effect hebben

Bessen zorgen voor een gematigde hoeveelheid suiker in vergelijking met andere vruchten.

Een 148 gram bevat 15 gram suiker, wat overeenkomt met een kleine appel of een grote sinaasappel ( 1 ).

De bioactieve bestanddelen in blauwe bosbessen lijken echter op te wegen tegen het eventuele negatieve effect van de suiker als het gaat om de beheersing van de bloedsuikerspiegel.

Onderzoek suggereert dat anthocyanen in blauwe bessen een gunstig effect hebben op de insulinegevoeligheid en het glucose metabolisme. Deze anti-diabetes effecten komen voor met zowel bosbessensap als extract (272829).

In een studie bij 32 zwaarlijvige mensen met insulineresistentie veroorzaakten twee bosbessen smoothies dagelijks grote verbeteringen in de insulinegevoeligheid (30).

Een verbeterde insulinegevoeligheid zou het risico op het metabool syndroom en diabetes type 2, moeten verlagen die momenteel twee van ’s werelds grootste gezondheidsproblemen zijn

Verschillende studies tonen aan dat blauwe bessen anti-diabetes effecten hebben, waardoor de insulinegevoeligheid wordt verbeterd en de bloedsuikerspiegel wordt verlaagd.

9. Kan helpen bij het bestrijden van urineweginfecties

Urineweginfecties (UTI’s) zijn een veelvoorkomend probleem bij vrouwen.

Het is algemeen bekend dat cranberrysap dit soort infecties kan helpen voorkomen.

Omdat blauwe bessen nauw verwant zijn aan cranberry’s, hebben ze veel van dezelfde werkzame stoffen als cranberrysap (31).

Deze stoffen worden anti-kleefstoffen genoemd en helpen voorkomen dat bacteriën zoals E. coli zich aan de wand van uw blaas binden.

Blauwe bessen zijn zelden onderzocht op hun effect op UTI’s, maar ze hebben waarschijnlijk dezelfde effecten als cranberry’s (32).

Net als cranberry’s bevatten blauwe bessen stoffen die kunnen voorkomen dat bepaalde bacteriën zich aan de wand van uw blaas binden, wat kan helpen bij het voorkomen van urineweginfecties.

10. Blauwe bessen kunnen de schade aan de spieren verminderen na een zware inspanning.

Zware inspanning kan leiden tot spierpijn en vermoeidheid.

Dit wordt deels veroorzaakt door lokale ontstekingen en oxidatieve stress in het spierweefsel(33).

Bessen supplementen kunnen de schade verminderen die optreedt op moleculair niveau, waardoor pijn en verminderde spierprestaties worden geminimaliseerd.

In een kleine studie bij 10 vrouwelijke atleten versnelde het herstel van de spieren na zware beenoefeningen (34).

Eén studie suggereert dat bessen kunnen helpen bij het herstel van de spieren na een zware inspanning, hoewel er meer onderzoek nodig is.

Conclusie

Bessen zijn ongelooflijk gezond en voedzaam.

Ze stimuleren de gezondheid van uw hart, de hersenfunctie en tal van andere aspecten van uw lichaam.

Bovendien zijn ze zoet, kleurrijk en kunnen ze gemakkelijk vers of bevroren worden gegeten .(bron)

Adobe Photoshop Elements 2021 (Windows/Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP €49,50
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.

Adobe Photoshop Elements 2021 (Windows/Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP €49,50
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!
close-link