Overige

6 Reden om meer hennepzaden te eten

Hennepzaden zijn de zaden van de hennepplant, Cannabis sativa .

Ze zijn van dezelfde soort als cannabis (marihuana) maar van een andere soort.

Ze bevatten echter slechts sporen van THC, de psychoactieve stof in marihuana.

Hennepzaad is uitzonderlijk voedzaam en rijk aan gezonde vetten, eiwitten en diverse mineralen.

Hier zijn 6 gezondheidsvoordelen van hennepzaad die door de wetenschap worden ondersteund.

1. Hennepzaden zijn ongelooflijk voedzaam

Technisch gezien is hennepzaad een noot, en daarom zeer voedzaam. Ze hebben een milde, nootachtige smaak en worden vaak hennepharten genoemd.

Hennepzaad bevat meer dan 30% vet. Ze zijn uitzonderlijk rijk aan twee essentiële vetzuren, linolzuur (omega-6) en alfa-linoleenzuur (omega-3).

Ze bevatten ook gamma-linoleenzuur, dat in verband wordt gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen( 1 ).

Hennepzaad is een geweldige eiwitbron, aangezien meer dan 25% van de totale calorieën bestaat uit hoogwaardig eiwit.

Dat is aanzienlijk meer dan vergelijkbare voedingsmiddelen zoals chia zaad en lijnzaad, waarvan de calorieën voor 16-18% uit eiwit bestaan.

Hennepzaad is ook een geweldige bron van vitamine E en mineralen, zoals fosfor, kalium, natrium, magnesium, zwavel, calcium, ijzer en zink ( 1 ,2).

Hennepzaad kan rauw, gekookt of geroosterd worden geconsumeerd. Hennepzaadolie is ook erg gezond en wordt in China al minstens 3000 jaar als voedsel en medicijn gebruikt( 1 ).

Hennepzaad is rijk aan gezonde vetten en essentiële vetzuren. Ze zijn ook een geweldige bron van eiwitten en bevatten grote hoeveelheden vitamine E, fosfor, kalium, natrium, magnesium, zwavel, calcium, ijzer en zink.

2. Hennepzaden kunnen uw risico op hartaandoeningen verkleinen

Hartaandoeningen zijn wereldwijd doodsoorzaak nummer één (3).

Interessant is dat het eten van hennepzaad uw risico op hartaandoeningen kan verkleinen.

De zaden bevatten hoge hoeveelheden van het aminozuur arginine, dat stikstofmonoxide produceert in je lichaam(4).

Stikstofmonoxide is een gasmolecuul dat ervoor zorgt dat je bloedvaten verwijden en ontspannen, wat leidt tot een verlaagde bloeddruk en een verlaagd risico op hartaandoeningen (5).

In een grote studie bij meer dan 13.000 mensen, kwam een verhoogde inname van arginine overeen met verlaagde niveaus van C-reactief proteïne (CRP), een ontstekingsmarker. Hoge niveaus van CRP zijn gekoppeld aan hart-en vaatziekten (67).

Het gamma-linoleenzuur in hennepzaad is ook in verband gebracht met verminderde ontsteking, wat uw risico op ziekten zoals hartaandoeningen kan verlagen (89).

Bovendien hebben dierstudies aangetoond dat hennepzaad of hennepzaadolie de bloeddruk kan verlagen, het risico op de vorming van bloedstolsels kan verkleinen en het hart kan helpen herstellen na een hartaanval (101112).

Hennepzaad is een geweldige bron van arginine en gamma-linoleenzuur, die in verband zijn gebracht met een verlaagd risico op hartaandoeningen.

3. Hennepzaad en -olie kunnen gunstig zijn voor huidaandoeningen

Vetzuren kunnen de immuunreacties in uw lichaam beïnvloeden (131415).

Studies suggereren dat uw immuunsysteem afhankelijk is van de balans tussen omega-6- en omega-3-vetzuren.

Hennepzaad is een goede bron van meervoudig onverzadigde en essentiële vetzuren. Ze hebben ongeveer een 3:1 verhouding van omega-6 tot omega-3, wat als optimaal wordt beschouwd.

Studies hebben aangetoond dat het geven van hennepzaadolie aan mensen met eczeem de bloedspiegels van essentiële vetzuren kan verbeteren.

De olie kan ook de droge huid verlichten, de jeuk verbeteren en de behoefte aan huidmedicatie verminderen(1617).

Hennepzaad is rijk aan gezonde vetten. Ze hebben een 3:1 verhouding van omega-6 tot omega-3, wat huidziekten kan bevorderen en verlichting kan bieden bij eczeem en de ongemakkelijke symptomen ervan.

4. Hennepzaden zijn een geweldige bron van plantaardige eiwitten

Ongeveer 25% van de calorieën in hennepzaad komt van eiwitten, wat relatief veel is.

In gewicht leveren hennepzaden ongeveer evenveel eiwitten als rund- en lamsvlees – 30 gram hennepzaden, of 2-3 eetlepels, leveren ongeveer 11 gram eiwitten( 1 ).

Ze worden beschouwd als een complete eiwitbron, wat betekent dat ze alle essentiële aminozuren leveren. Je lichaam kan geen essentiële aminozuren produceren en moet ze uit je voeding halen.

Volledige eiwitbronnen zijn zeer zeldzaam in het plantenrijk, omdat planten vaak het aminozuur lysine missen. Quinoa is een ander voorbeeld van een complete, plantaardige eiwitbron.

Hennepzaad bevat aanzienlijke hoeveelheden van de aminozuren methionine en cysteïne, evenals zeer hoge niveaus van arginine en glutaminezuur( 18 ).

De verteerbaarheid van hennep eiwit is ook zeer goed – beter dan eiwit uit veel granen, noten en peulvruchten (19).

Ongeveer 25% van de calorieën in hennepzaad komt van eiwit. Bovendien bevatten ze alle essentiële aminozuren, waardoor ze een complete eiwitbron zijn.

5. Hennepzaden kunnen de symptomen van PMS en de menopauze verminderen

Tot 80% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd kan last hebben van fysieke of emotionele symptomen die worden veroorzaakt door het premenstrueel syndroom (PMS)(20).

Deze symptomen worden zeer waarschijnlijk veroorzaakt door gevoeligheid voor het hormoon prolactine(21).

Gamma-linoleenzuur (GLA), dat in hennepzaad wordt aangetroffen, produceert prostaglandine E1, dat de effecten van prolactine vermindert (222324).

In een studie bij vrouwen met PMS resulteerde het innemen van 1 gram essentiële vetzuren – waaronder 210 mg GLA – per dag in een significante afname van de symptomen (22).

Andere studies hebben aangetoond dat teunisbloemolie, dat ook rijk is aan GLA, zeer effectief kan zijn in het verminderen van symptomen bij vrouwen die andere PMS-therapieën hebben gefaald.

Het verminderde pijn en gevoeligheid in de borsten, depressie, prikkelbaarheid en het vasthouden van vocht in verband met PMS (25).

Omdat hennepzaad veel GLA bevat, hebben verschillende studies aangetoond dat het ook de symptomen van de menopauze kan helpen verminderen.

Het exacte proces is onbekend, maar de GLA in hennepzaad kan de hormonale onevenwichtigheden en ontstekingen reguleren die gepaard gaan met de menopauze (262728).

Hennepzaad kan de symptomen die gepaard gaan met PMS en de menopauze verminderen, dankzij het hoge gehalte aan gamma-linoleenzuur (GLA).

6. Hele hennepzaden kunnen de spijsvertering bevorderen

Vezels zijn een essentieel onderdeel van je voeding en is gekoppeld aan een betere spijsvertering (29).

Hele hennepzaden zijn een goede bron van zowel oplosbare als onoplosbare vezels, met een gehalte van respectievelijk 20% en 80%( 1 ).

Oplosbare vezels vormen een gel-achtige substantie in je darmen. Het is een waardevolle bron van voedingsstoffen voor nuttige spijsverteringsbacteriën en kan ook pieken in de bloedsuikerspiegel verminderen en het cholesterolgehalte reguleren(2930).

Onoplosbare vezels geven je ontlasting meer volume en kunnen helpen voedsel en afval door je darmen te laten gaan. Het is ook in verband gebracht met een verminderd risico op diabetes (3132).

Ontdopte of gepelde hennepzaden – ook bekend als hennepharten – bevatten echter zeer weinig vezels omdat de vezelrijke schil is verwijderd.

Hele hennepzaden bevatten veel vezels – zowel oplosbare als onoplosbare – wat de spijsvertering ten goede komt. Ontdopte of gepelde hennepzaden bevatten echter zeer weinig vezels.

Tot slot

Hoewel hennepzaad pas sinds kort populair is in het Westen, is het een belangrijk voedingsmiddel in veel samenlevingen en heeft het een uitstekende voedingswaarde.

Ze zijn zeer rijk aan gezonde vetten, hoogwaardige eiwitten en verschillende mineralen.

Hennepzaadschillen kunnen echter sporen van THC bevatten (< 0,3%), de actieve stof in marihuana. Mensen die afhankelijk zijn geweest van cannabis kunnen hennepzaad in welke vorm dan ook beter vermijden.

In het algemeen zijn hennepzaden ongelooflijk gezond. Ze zijn misschien wel een van de weinige superfoods die hun reputatie waardig zijn.(bron)