Specerijen & Kruiden

9 krachtige gezondheidsvoordelen van komijn

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Komijn is een specerij gemaakt van de zaden van de Cuminum plant.

Veel gerechten maken gebruik van komijn, vooral gerechten uit de regio’s in het Middellandse Zeegebied en Zuidwest-Azië.

Komijn geeft zijn kenmerkende smaak aan chili, tamales en diverse Indiase curry’s. De smaak is beschreven als aards, nootachtig, kruidig en warm.

Bovendien wordt komijn al lang in de traditionele geneeskunde gebruikt.

Recente studies hebben bevestigd dat komijn van oudsher bekend staat om zijn voordelen voor de gezondheid, zoals het bevorderen van de spijsvertering en het terugbrengen van door voedsel overgedragen infecties.

Onderzoek heeft ook enkele nieuwe voordelen aan het licht gebracht, zoals het bevorderen van gewichtsverlies en het verbeteren van de beheersing van de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte.

Dit artikel bespreekt negen wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van komijn.

1. Bevordert de spijsvertering

Het meest voorkomende traditionele gebruik van komijn is voor indigestie.

In feite heeft recent onderzoek bevestigd dat komijn kan helpen om de normale spijsvertering op gang te brengen (1).

Het kan bijvoorbeeld de activiteit van spijsverteringsenzymen verhogen, waardoor de spijsvertering kan worden versneld( 2 ).

Komijn verhoogt ook de afgifte van gal uit de lever. Gal helpt bij de vertering van vetten en bepaalde voedingsstoffen in de darm (1).

In één studie meldden 57 patiënten met het prikkelbare darmsyndroom (PDS) verbeterde symptomen na het innemen van geconcentreerde komijn gedurende twee weken(3).

Komijn helpt de spijsvertering door de activiteit van de spijsverteringseiwitten te verhogen. Het kan ook de symptomen van het prikkelbare darm syndroom verlichten.

2. Is een rijke bron van ijzer

Komijnzaad is van nature rijk aan ijzer (4).

Een theelepel gemalen komijn bevat 1,4 mg ijzer, of 17,5% van de ADH voor volwassenen ( 5 ).

IJzertekort is één van de meest voorkomende tekorten aan voedingsstoffen, die tot 20% van de wereldbevolking treft en tot 10 op 1000 mensen in de rijkste landen( 6 ,7).

Vooral kinderen hebben ijzer nodig om de groei te ondersteunen en jonge vrouwen hebben ijzer nodig ter vervanging van het bloed dat verloren gaat tijdens de menstruatie ( 6 ).

Weinig voedingsmiddelen zijn zo ijzerhoudend als komijn. Dit maakt het een goede ijzerbron, zelfs als het in kleine hoeveelheden als smaakmaker wordt gebruikt.

Veel mensen over de hele wereld krijgen niet genoeg ijzer. Komijn is zeer rijk aan ijzer en levert bijna 20% van het dagelijkse ijzer in één theelepel.

3. Bevat nuttige plantaardige stoffen

Komijn bevat veel plantaardige stoffen die in verband worden gebracht met potentiële gezondheidsvoordelen, waaronder terpenen, fenolen, flavonoïden en alkaloïden(891011).

Een aantal van deze stoffen functioneren als antioxidanten, wat chemicaliën zijn die de schade aan het lichaam door vrije radicalen beperken(12).

Vrije radicalen zijn in principe eenzame elektronen. Elektronen houden ervan om paren te vormen en wanneer ze zich opsplitsen, worden ze onstabiel.

Deze eenzame, of “vrije” elektronen stelen andere elektronenpartners uit de buurt van andere chemicaliën in je lichaam. Dit proces wordt “oxidatie” genoemd.

De oxidatie van vetzuren in je slagaders leidt tot verstopte slagaders en hartziekten. Oxidatie leidt ook tot ontsteking bij diabetes en de oxidatie van DNA kan bijdragen aan kanker( 13 ).

Antioxidanten zoals die in komijn geven een elektron aan een eenzaam vrije-radicalen-elektron, waardoor het stabieler wordt(14).

De antioxidanten van komijn verklaren waarschijnlijk een aantal van de voordelen voor de gezondheid (15).

Vrije radicalen zijn eenzame elektronen die een ontsteking veroorzaken en het DNA beschadigen. Komijn bevat antioxidanten die vrije radicalen stabiliseren.

4. Kan helpen bij diabetes

Sommige componenten van komijn zijn veelbelovend voor de behandeling van diabetes.

Een klinische studie toonde aan dat een geconcentreerd komijnzaad supplement de vroege indicatoren van diabetes bij personen met overgewicht verbeterde, in vergelijking met een placebo (16).

Komijn bevat ook componenten die een aantal van de lange termijn effecten van diabetes tegengaan.

Een van de manieren waarop diabetes de cellen in het lichaam schaadt is door middel van geavanceerde glycatie-eindproducten (AGE’s) (17).

Ze worden spontaan aangemaakt in de bloedbaan wanneer de bloedsuikerspiegel gedurende lange perioden hoog is, zoals bij diabetes. AGE’s worden aangemaakt wanneer suikers zich aan eiwitten hechten en hun normale functie verstoren.

AGE’s zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor schade aan ogen, nieren, zenuwen en kleine bloedvaten bij diabetes (17).

Komijn bevat verschillende componenten die AGE’s verminderen, althans in reageerbuisstudies (18).

Hoewel deze studies de effecten van geconcentreerde komijn supplementen hebben getest, kan het routinematig gebruik van komijn als smaakmaker helpen om de bloedsuikerspiegel bij diabetes onder controle te houden(1920).

Het is nog niet duidelijk wat verantwoordelijk is voor deze effecten, of hoeveel komijn nodig is om voordelen te bewerkstelligen.

Komijn supplementen kunnen helpen bij het verbeteren van de bloedsuikerspiegel, hoewel het nog niet duidelijk is wat de oorzaak is van dit effect of hoeveel er nodig is.

5. Kan het cholesterolgehalte in het bloed verbeteren

Komijn heeft ook het cholesterolgehalte in het bloed verbeterd in klinische studies.

In één studie verminderde 75 mg komijn, tweemaal daags gedurende acht weken ingenomen, ongezonde bloedtriglyceriden (21).

In een andere studie werden de geoxideerde “slechte” LDL-cholesterolwaarden met bijna 10% verlaagd bij patiënten die gedurende anderhalve maand komijnextract innamen (22).

In een studie onder 88 vrouwen werd gekeken of komijn de niveaus van ‘goed’ HDL-cholesterol beïnvloedde. Degenen die drie maanden lang twee keer per dag 3 gram komijn met yoghurt slikten, hadden hogere niveaus van HDL dan degenen die yoghurt zonder yoghurt aten (23).

Het is niet bekend of komijn gebruikt als smaakmaker in het maaltijd dezelfde bloedcholesterol voordelen heeft als de supplementen die in deze studies worden gebruikt.

Ook zijn niet alle studies het eens over dit effect. Eén studie vond geen veranderingen in het cholesterolgehalte in het bloed bij deelnemers die een komijn supplement innamen(24).

Komijn supplementen hebben het cholesterolgehalte in het bloed verbeterd in meerdere studies. Het is onduidelijk of het gebruik van komijn in kleine hoeveelheden als smaakmaker dezelfde voordelen heeft.

6. Kan gewichtsverlies en vetafbraak bevorderen

Geconcentreerde komijn supplementen hebben geholpen bij het bevorderen van gewichtsverlies in een paar klinische studies.

Een studie bij 88 vrouwen met overgewicht vond dat yoghurt met 3 gram komijn gewichtsverlies bevorderde, in vergelijking yoghurt zonder komijn(23).

Een andere studie toonde aan dat deelnemers die 75 mg komijn supplementen per dag innamen, 3 pond (1,4 kg) meer verloren dan degenen die een placebo innamen (21).

Een derde klinische studie keek naar de effecten van een geconcentreerd komijn supplement bij 78 volwassen mannen en vrouwen. Degenen die het supplement innamen verloren 2,2 pond (1 kg) meer gedurende acht weken dan degenen die het niet innamen (16).

Nogmaals, niet alle studies zijn het daarmee eens. Eén studie die een kleinere dosis van 25 mg per dag gebruikte, zag geen verandering in het lichaamsgewicht, vergeleken met een placebo(2324).

Geconcentreerde komijn supplementen hebben het gewichtsverlies in meerdere studies bevorderd. Niet alle studies hebben dit voordeel aangetoond en hogere doses kunnen nodig zijn voor gewichtsverlies.

7. Kan door voedsel overgedragen ziekten voorkomen

Een van de traditionele rollen van komijn bij het kruiden is mogelijk de voedselveiligheid.

Veel kruiden waaronder komijn, lijken antimicrobiële eigenschappen te hebben die het risico op door voedsel overgedragen infecties kunnen beperken ( 25 ).

Verschillende componenten van komijn verminderen de groei van door voedsel overgedragen bacteriën en bepaalde soorten infectieuze schimmels (2627).

Bij het verteren van komijn komt een bestanddeel vrij dat megalomeïne wordt genoemd en dat antibiotische eigenschappen heeft (8).

Daarnaast heeft een proefbuisstudie aangetoond dat komijn de medicijnresistentie van bepaalde bacteriën vermindert (28).

Het traditionele gebruik van komijn als smaakmaker kan de groei van besmettelijke bacteriën en schimmels beperken. Dit kan door voedsel overgedragen ziekten beperken.

8. Kan helpen bij de afhankelijkheid van drugs

De afhankelijkheid van verdovende middelen is internationaal een groeiende zorg.

Opioïden verdovende middelen creëren een verslaving door het normale gevoel van verlangen en beloning in de hersenen te koesteren. Dit leidt tot blijvend of verhoogd gebruik.

Studies bij muizen hebben aangetoond dat komijn componenten verslavend gedrag en ontwenningsverschijnselen verminderen (29).

Er is echter veel meer onderzoek nodig om te bepalen of dit effect bij de mens nuttig zou zijn.

De volgende stappen zijn het vinden van het specifieke ingrediënt dat dit effect heeft veroorzaakt en het testen of het werkt bij mensen (30).

Komijnextracten verminderen de tekenen van narcotische verslaving bij muizen. Het is nog niet bekend of ze een soortgelijk effect bij mensen zouden hebben.

9. Kan ontstekingen bestrijden

Studies met proefbuisjes hebben aangetoond dat komijnextracten ontstekingsremmend werken (31).

Er zijn verschillende componenten van komijn die mogelijk ontstekingsremmend werken, maar onderzoekers weten nog niet welke het belangrijkst zijn (891011).

Er is aangetoond dat plantaardige stoffen in verschillende kruiden het niveau van een belangrijke ontstekingsmarker, NF-kappaB verlagen (32).

Er is op dit moment niet genoeg informatie om te weten of komijn in het eten of komijn supplementen nuttig zijn bij de behandeling van ontstekingsziekten.

Komijn bevat meerdere plantaardige stoffen die de ontsteking in proefbuisonderzoeken verminderen. Het is niet duidelijk of het kan worden gebruikt voor de behandeling van ontstekingsziekten bij mensen.

Moet je komijn gebruiken?

U kunt enkele voordelen van komijn krijgen door kleine hoeveelheden te gebruiken om voedsel op smaak te brengen.

Deze hoeveelheden zorgen voor antioxidanten, ijzer en potentiële voordelen voor het beheersen van de bloedsuikerspiegel.

Andere meer experimentele voordelen – zoals gewichtsverlies en een verbeterd cholesterolgehalte in het bloed – kunnen een hogere dosis vereisen, waarschijnlijk in de vorm van een supplement.

Meerdere studies hebben komijn supplementen getest tot 1 gram (ongeveer 1 theelepel) zonder dat de deelnemers problemen rapporteerden. Er zijn echter ernstige allergische reacties op komijn gemeld, maar deze zijn zeer zeldzaam ( 33 ).

Wees echter voorzichtig met het nemen van een supplement dat veel meer komijn bevat dan u mogelijk via voedsel zou kunnen consumeren.

Net als bij elk ander ingrediënt is het mogelijk dat uw lichaam niet is toegerust voor het verwerken van doses die het normaal gesproken niet zou ervaren in de voeding.

Als u besluit om supplementen te proberen, laat uw arts weten wat u neemt en gebruik de supplementen om medische behandelingen aan te vullen, niet te vervangen.

U kunt veel van de voordelen van komijn krijgen door het gebruik van kleine hoeveelheden als kruiden. Andere voordelen kunnen alleen beschikbaar zijn in supplementen.

Belangrijkste punten

Komijn heeft veel wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen. Sommige hiervan zijn al sinds de oudheid bekend, terwijl andere nog maar net ontdekt worden.

Het gebruik van komijn als specerij verhoogt de inname van antioxidanten, bevordert de spijsvertering, levert ijzer, kan de bloedsuikerspiegel verbeteren en kan door voedsel overgedragen ziekten beperken.

Het nemen van hogere doses in de vorm van een supplement is gekoppeld aan gewichtsverlies en een verbetering van het cholesterolgehalte in het bloed, hoewel er meer onderzoek nodig is.

Ik geef er persoonlijk de voorkeur aan om komijn in de keuken te gebruiken in plaats van als supplement. Op deze manier maak ik gebruik van het 10e voordeel van komijn – het is heerlijk.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image