Overige

Top 11 wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van pompoenpitten

Pompoenpitten mogen dan klein zijn, maar ze zitten boordevol waardevolle voedingsstoffen.

Het eten van slechts een kleine hoeveelheid kan u voorzien van een aanzienlijke hoeveelheid gezonde vetten, magnesium en zink.

Hierdoor worden pompoenpitten in verband gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen.

Deze omvatten een verbeterde gezondheid van het hart, prostaat gezondheid en bescherming tegen bepaalde vormen van kanker.

Bovendien kunnen deze zaden gemakkelijk in uw voeding worden opgenomen.

Hier zijn de top 11 gezondheidsvoordelen van pompoenpitten die worden ondersteund door de wetenschap.

1. Vol met waardevolle voedingsstoffen

Pompoenpitten zijn ook bekend als “pepita” – een Mexicaans Spaanse term.

In tegenstelling tot de harde witte zaden uit een pompoen, hebben de meeste pompoenpitten die je in de supermarkt koopt geen schil.

Deze pitjes zonder schil zijn groen, plat en ovaal.

Een ons (28 gram) pompoenpitten zonder schil bevat ongeveer 151 calorieën, voornamelijk uit vet en eiwit.

Bovendien bevat een portie van 28 gram ( 1 ):

  • Vezels: 1,7 gram
  • Koolhydraten: 5 gram
  • Eiwit: 7 gram
  • Vet: 13 gram (waarvan 6 omega-6 vetzuren)
  • Vitamine K: 18% van de ADH
  • Fosfor: 33% van de ADH
  • Mangaan: 42% van de ADH
  • Magnesium: 37% van de ADH
  • IJzer: 23% van de ADH
  • Zink: 14% van de ADH
  • Koper: 19% van de ADH

Ze bevatten ook veel antioxidanten en een behoorlijke hoeveelheid meervoudig onverzadigde vetzuren, kalium, vitamine B2 (riboflavine) en foliumzuur.

Pompoenpitten en -zaadolie bevatten ook veel andere voedingsstoffen en plantaardige stoffen waarvan is aangetoond dat ze goed zijn voor de gezondheid(23).

Pompoenpitten zijn rijk aan antioxidanten, ijzer, zink, magnesium en vele andere voedingsstoffen. Een ons (28 gram) bevat ongeveer 151 calorieën.

2. Hoog in antioxidanten

Pompoenpitten bevatten antioxidanten zoals carotenoïden en vitamine E( 4 , 5 ,6).

Antioxidanten kunnen ontstekingen verminderen en je cellen beschermen tegen schadelijke vrije radicalen. Daarom kan het consumeren van voedsel dat rijk is aan antioxidanten helpen beschermen tegen veel ziekten (7).

Er wordt gedacht dat de hoge gehaltes aan antioxidanten in pompoenpitten deels verantwoordelijk zijn voor hun positieve effecten op de gezondheid.

In één studie verminderde pompoenzaadolie de ontsteking bij ratten met artritis zonder bijwerkingen, terwijl dieren die een ontstekingsremmend medicijn kregen bijwerkingen ondervonden (8).

Pompoenpitten zitten vol antioxidanten die kunnen helpen bij de bescherming tegen ziekten en het verminderen van ontstekingen.

3. In verband gebracht met een verlaagd risico op bepaalde kankers

Voedingen rijk aan pompoenpitten zijn in verband gebracht met een verlaagd risico op maag-, borst-, long-, prostaat- en dikke darmkanker( 5 ).

Uit een grote observationele studie bleek dat het eten van pompoenpitten geassocieerd werd met een verlaagd risico op borstkanker bij postmenopauzale vrouwen(9).

Andere studies suggereren dat de lignanen in pompoenpitten een sleutelrol kunnen spelen bij de preventie en behandeling van borstkanker (10).

Uit verdere reageerbuisstudies bleek dat een supplement met pompoenpitten de groei van prostaatkankercellen kan vertragen (1112).

Er zijn aanwijzingen dat pompoenpitten bepaalde vormen van kanker kunnen helpen voorkomen.

4. Verbetert de gezondheid van de prostaat en de blaas

Pompoenpitten kunnen de symptomen van goedaardige prostaathyperplasie (BPH) helpen verlichten, een aandoening waarbij de prostaatklier groter wordt en problemen met urineren veroorzaakt.

Verschillende studies bij mensen toonden aan dat het eten van deze zaden de symptomen van BPH vermindert( 13 ).

In een eenjarige studie bij meer dan 1400 mannen met BPH verminderde pompoenpitten consumptie de symptomen en verbeterde de kwaliteit van leven(14).

Verder onderzoek suggereert dat het nemen van pompoenpitten of hun producten als supplement kan helpen bij de behandeling van de symptomen van een overactieve blaas.

Een onderzoek bij 45 mannen en vrouwen met een overactieve blaas toonde aan dat 10 gram pompoenpitextract per dag de urinewegfunctie verbeterde (15).

Pompoenpitten kunnen de symptomen van een goedaardige prostaatvergroting en een overactieve blaas verminderen.

5. Zeer rijk aan magnesium

Pompoenpitten zijn één van de beste natuurlijke bronnen van magnesium – een mineraal dat vaak ontbreekt in het dieet van veel westerse bevolkingsgroepen.

In de VS heeft ongeveer 79% van de volwassenen een magnesiuminname die onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt( 16 ).

Magnesium is nodig voor meer dan 600 chemische reacties in je lichaam. Voldoende magnesium is bijvoorbeeld belangrijk voor:

  • De bloeddruk onder controle houden (17).
  • Het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten(18).
  • De vorming en instandhouding van gezonde botten (19).
  • Regulering van de bloedsuikerspiegel (2021).

Pompoenpitten zijn rijk aan magnesium. Een gezond magnesiumgehalte is belangrijk voor de bloeddruk, de bloedsuikerspiegel en de gezondheid van hart en botten.

6. Kan de gezondheid van het hart verbeteren

Pompoenpitten zijn een goede bron van antioxidanten, magnesium, zink en vetzuren – die allemaal kunnen helpen uw hart gezond te houden (22).

Dierstudies hebben ook aangetoond dat pompoenpitolie een hoge bloeddruk en een hoog cholesterolgehalte kan verlagen – twee belangrijke risicofactoren voor hartaandoeningen (2324).

Een 12 weken durend onderzoek bij 35 postmenopauzale vrouwen wees uit dat pompoenzaadolie supplementen de diastolische bloeddruk (het onderste getal van een meting) met 7% verlaagden en het “goede” HDL-cholesterolgehalte met 16% verhoogden (25).

Andere studies suggereren dat het vermogen van pompoenen om de aanmaak van stikstofmonoxide in je lichaam te verhogen verantwoordelijk kan zijn voor de positieve effecten op de gezondheid van het hart (26).

Stikstofmonoxide helpt de bloedvaten uitzetten, waardoor de bloedstroom verbetert en het risico op plakvorming in de slagaders afneemt.

Voedingsstoffen in pompoenpitten kunnen helpen uw hart gezond te houden door de bloeddruk te verlagen en het goede cholesterol te verhogen.

7. Kan de bloedsuikerspiegel verlagen

Dierstudies hebben aangetoond dat pompoen, pompoenpitten, pompoenzaadpoeder en pompoensap de bloedsuikerspiegel kunnen verlagen (2728).

Dit is vooral belangrijk voor mensen met diabetes, die moeite kunnen hebben om hun bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Verschillende studies hebben aangetoond dat suppletie met pompoensap of zaadpoeder de bloedsuikerspiegel verlaagt bij mensen met diabetes type 2(28).

Het hoge magnesiumgehalte van pompoenpitten kan verantwoordelijk zijn voor het positieve effect op diabetes.

Uit een observationele studie bij meer dan 127.000 mensen bleek dat magnesiumrijke voedingen geassocieerd was met een 33% lager risico op diabetes type 2 bij mannen en een 34% lager risico bij vrouwen(29).

Meer onderzoek is nodig om deze gunstige effecten van pompoenpitten op de bloedsuikerspiegel te bevestigen.

Pompoenpitten kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen bij mensen met type 2 diabetes. Meer onderzoek is echter nodig.

8. Rijk aan vezels

Pompoenpitten zijn een geweldige bron van voedingsvezels – gepelde pitten leveren 1,1 gram vezels in een enkele portie van 28 gram ( 30 ).

Een vezelrijke voeding kan een goede spijsvertering bevorderen.

Bovendien zijn vezelrijke voedingen in verband gebracht met een lager risico op hartaandoeningen, diabetes type 2 en obesitas (31).

Hele pompoenpitten zijn een goede bron van vezels. Voedingen met veel vezels worden in verband gebracht met veel gezondheidsvoordelen, waaronder een verlaagd risico op hartaandoeningen, diabetes en obesitas.

9. Kan de kwaliteit van het sperma verbeteren

Een laag zinkgehalte wordt in verband gebracht met een verminderde kwaliteit van het sperma en een verhoogd risico op onvruchtbaarheid bij mannen (32).

Omdat pompoenpitten een rijke bron van zink zijn, kunnen ze de kwaliteit van het sperma verbeteren.

Een studie bij muizen heeft aangetoond dat pompoenpitten ook menselijk sperma kunnen beschermen tegen schade door chemotherapie en auto-immuunziekten( 33 ).

Pompoenpitten zijn ook rijk aan antioxidanten en andere voedingsstoffen die kunnen bijdragen aan een gezond testosteronniveau en de algehele gezondheid kunnen verbeteren.

Al deze factoren samen kunnen de vruchtbaarheid en de voortplantingsfunctie ten goede komen, vooral bij mannen.

Het hoge zinkgehalte van pompoenpitten kan de kwaliteit van het sperma en de vruchtbaarheid bij mannen helpen verbeteren.

10. Kan de slaap verbeteren

Als u moeite heeft met slapen, kunt u misschien wat pompoenpitten eten voordat u naar bed gaat. Ze zijn een natuurlijke bron van tryptofaan, een aminozuur dat de slaap kan bevorderen.

De consumptie van ongeveer 1 gram tryptofaan per dag zou de slaap verbeteren (34).

Je zou echter ongeveer 200 gram pompoenpitten moeten eten om aan de benodigde hoeveelheid tryptofaan te komen.

Het zink in deze zaden kan ook helpen tryptofaan om te zetten in serotonine, dat vervolgens wordt omgezet in melatonine, het hormoon dat je slaapcyclus regelt.

Pompoenpitten zijn bovendien een uitstekende bron van magnesium. Een voldoende magnesiumgehalte wordt ook in verband gebracht met een betere slaap (35).

Sommige kleine studies hebben aangetoond dat het nemen van een magnesiumsupplement de slaapkwaliteit en de totale slaaptijd verbeterde bij mensen met een laag magnesiumgehalte (3637).

Pompoenpitten zijn een goede bron van tryptofaan, zink en magnesium – die allemaal helpen een goede slaap te bevorderen.

11. Gemakkelijk toe te voegen aan uw gerechten

Als je de voordelen van pompoenpitten wilt ervaren, zijn ze gemakkelijk in je voeding op te nemen.

In veel landen zijn ze een populaire snack die zowel rauw als geroosterd, gezouten of ongezouten gegeten kan worden.

Behalve dat je ze alleen zo kan eten, kun je ze ook toevoegen aan smoothies, Griekse yoghurt en fruit.

Je kunt ze ook verwerken in maaltijden door ze in salades, soepen of ontbijtgranen te strooien. Sommige mensen gebruiken pompoenpitten om te bakken, als ingrediënt voor zoet of hartig brood en gebak.

Zoals veel zaden en noten bevatten ze echter fytinezuur, dat de biologische beschikbaarheid van sommige voedingsstoffen die je eet kan verminderen.

Als je regelmatig zaden en noten eet, kun je ze weken of laten ontkiemen om het fytinezuurgehalte te verminderen. Roosteren kan ook helpen.

Pompoenpitten kunnen gemakkelijk in je voeding worden opgenomen als snack of ingrediënt in maaltijden of gerechten.

Tot slot

Pompoenpitten zijn zeer voedzaam en zitten vol met krachtige antioxidanten.

Het eten ervan kan tekorten in de voeding helpen oplossen en kan beschermen tegen verschillende gezondheidsproblemen.

Er is zelfs aangetoond dat pompoenpitten de gezondheid van het hart, de bloedsuikerspiegel, de vruchtbaarheid en de slaapkwaliteit verbeteren. Ze kunnen zelfs beschermen tegen bepaalde vormen van kanker.

Bovendien kan hun rijke gehalte aan voedingsstoffen andere gezondheidsvoordelen bieden, zoals verbeterde energie, stemming en immuunfunctie.

En het beste is dat ze gemakkelijk aan uw gerechten kunnen worden toegevoegd, zodat u kunt profiteren van de vele positieve effecten.(bron)