Vitamines

9 Gezondheidsvoordelen van vitamine B12, gebaseerd op wetenschap

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!

Vitamine B12, ook bekend als cobalamine, is een essentiële vitamine die uw lichaam nodig heeft, maar niet zelf kan produceren.

Het zit van nature in dierlijke producten, maar is ook toegevoegd aan bepaalde voedingsmiddelen en beschikbaar als oraal supplement of injectie.

Vitamine B12 heeft vele rollen in uw lichaam. Het ondersteunt de normale functie van uw zenuwcellen en is nodig voor de vorming van rode bloedcellen en DNA-synthese.

Voor de meeste volwassenen is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) 2,4 mcg, hoewel dit hoger is voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven( 1 ).

Vitamine B12 kan uw lichaam op indrukwekkende wijze helpen, bijvoorbeeld door uw energie te verhogen, uw geheugen te verbeteren en hartaandoeningen te helpen voorkomen.

Hier zijn 9 gezondheidsvoordelen van vitamine B12, allemaal gebaseerd op de wetenschap.

1. Helpt bij de vorming van rode bloedcellen en het voorkomen van bloedarmoede.

Vitamine B12 speelt een vitale rol in het helpen van uw lichaam bij de productie van rode bloedcellen.

Een laag vitamine B12-gehalte veroorzaakt een vermindering van de vorming van rode bloedcellen en voorkomt dat ze zich op de juiste manier ontwikkelen (2).

Gezonde rode bloedcellen zijn klein en rond, terwijl ze bij een tekort aan vitamine B12 groter en meestal ovaal worden.

Door deze grotere en onregelmatige vorm zijn de rode bloedcellen niet in staat om zich vanuit het beenmerg naar de bloedsomloop te verplaatsen, wat megaloblastische bloedarmoede veroorzaakt(2).

Wanneer u bloedarmoede heeft, heeft uw lichaam niet genoeg rode bloedcellen om zuurstof naar uw vitale organen te transporteren. Dit kan symptomen veroorzaken zoals vermoeidheid en zwakte.

Vitamine B12 is betrokken bij de vorming van rode bloedcellen. Wanneer het vitamine B12-gehalte te laag is, verandert de productie van rode bloedcellen, wat megaloblastische bloedarmoede veroorzaakt.

2. Kan ernstige geboorteafwijkingen voorkomen

Voldoende vitamine B12-waarden zijn cruciaal voor een gezonde zwangerschap.

Studies tonen aan dat de hersenen en het zenuwstelsel van een foetus voldoende B12-waarden van de moeder nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen.

Een tekort aan vitamine B12 in het begin van de zwangerschap kan het risico op geboorteafwijkingen, zoals neurale buisdefecten, verhogen. Bovendien kan een tekort aan vitamine B12 bij de moeder bijdragen aan een vroeggeboorte of een miskraam(3).

Een studie toonde aan dat vrouwen met een vitamine B12-gehalte lager dan 250 mg/dL drie keer meer kans hadden om een kind met een geboorteafwijking ter wereld te brengen, in vergelijking met vrouwen met een adequaat gehalte(4).

Voor vrouwen met een tekort aan vitamine B12 en niveaus onder 150 mg/dL was het risico vijf keer hoger, in vergelijking met vrouwen met niveaus boven 400 mg/dL(4).

Passende vitamine B12-waarden zijn de sleutel tot een gezonde zwangerschap. Ze zijn belangrijk voor het voorkomen van hersen- en ruggenmergafwijkingen.

3. Kan de botgezondheid ondersteunen en osteoporose voorkomen

Het handhaven van voldoende vitamine B12-waarden kan de gezondheid van uw botten ondersteunen.

Een studie bij meer dan 2500 volwassenen toonde aan dat mensen met een tekort aan vitamine B12 ook een lager dan normale botmineraaldichtheid hadden(5).

Botten met een verminderde mineraaldichtheid kunnen na verloop van tijd delicaat en kwetsbaar worden, wat leidt tot een verhoogd risico op osteoporose.

Andere studies hebben ook een verband aangetoond tussen een laag vitamine B12-gehalte en een slechte gezondheid van de botten en osteoporose, vooral bij vrouwen (678).

Vitamine B12 kan een vitale rol spelen in de gezondheid van uw botten. Lage bloedwaarden van deze vitamine zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op osteoporose.

4. Kan uw risico op maculadegeneratie verminderen

Maculadegeneratie is een oogaandoening die vooral uw centrale gezichtsvermogen aantast.

Het handhaven van adequate niveaus van vitamine B12 kan het risico van leeftijdsgebonden maculadegeneratie helpen voorkomen.

Onderzoekers geloven dat het aanvullen met vitamine B12 homocysteïne kan verlagen, een type aminozuur dat in uw bloedbaan wordt gevonden.

Verhoogde homocysteïne niveaus zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op leeftijdsgebonden maculadegeneratie(910).

Een studie waarbij 5.000 vrouwen van 40 jaar of ouder betrokken waren, concludeerde dat suppletie met vitamine B12, samen met foliumzuur en vitamine B6, dit risico kan verminderen (11).

De groep die deze supplementen gedurende zeven jaar kreeg, had minder gevallen van maculadegeneratie, in vergelijking met de placebogroep. Het risico om enige vorm van de aandoening te ontwikkelen was 34% lager, terwijl het 41% lager was voor de meer ernstige types(11).

Uiteindelijk zijn verdere studies nodig om de rol van vitamine B12 in het bevorderen van de gezondheid van het gezichtsvermogen en het voorkomen van maculadegeneratie volledig te begrijpen.

Door voldoende vitamine B12 te behouden, verlaagt u het homocysteïnegehalte in uw bloed. Dit kan de ontwikkeling van leeftijdsgebonden maculaire degeneratie helpen voorkomen.

5. Kan de stemming en de symptomen van depressie verbeteren

Vitamine B12 kan uw stemming verbeteren.

Het effect van vitamine B12 op het stemmingsgevoel is nog niet volledig begrepen. Deze vitamine speelt echter een essentiële rol bij de synthese en metabolisering van serotonine, een chemische stof die verantwoordelijk is voor het reguleren van de stemming.

Daarom kan een tekort aan vitamine B12 leiden tot een verminderde productie van serotonine, wat een depressieve stemming kan veroorzaken.

Studies ondersteunen het gebruik van vitamine B12 supplementen voor het verbeteren van symptomen van depressie bij mensen met een tekort aan deze vitamine.

Een studie bij mensen met een depressie en een laag vitamine B12-gehalte vond dat degenen die zowel antidepressiva als vitamine B12 kregen, meer kans hadden om verbeterde depressieve symptomen te vertonen, in vergelijking met degenen die alleen met antidepressiva werden behandeld (12).

Een andere studie ontdekte dat een tekort aan vitamine B12 gepaard ging met een dubbel risico op een ernstige depressie (13).

Bovendien zijn hoge vitamine B12-waarden in verband gebracht met betere behandelingsresultaten en een verhoogde kans op herstel van een ernstige depressieve stoornis (MDD)(14).

Hoewel vitamine B12-supplementen kunnen helpen bij het verbeteren van de stemming en depressie bij mensen met een tekort, suggereert onderzoek op dit moment niet dat ze hetzelfde effect hebben bij mensen met een normale B12-waarde.

Vitamine B12 is nodig voor de productie van serotonine, een chemische stof die verantwoordelijk is voor het reguleren van de stemming. Vitamine B12-supplementen kunnen helpen bij het verbeteren van de stemming bij mensen met een bestaand tekort.

6. Kan uw hersenen ten goede komen door het verlies van neuronen te voorkomen

Een tekort aan vitamine B12 is in verband gebracht met geheugenverlies, vooral bij oudere volwassenen.

De vitamine kan een rol spelen bij het voorkomen van hersenatrofie, wat het verlies van neuronen in de hersenen is en vaak geassocieerd wordt met geheugenverlies of dementie.

Een studie bij mensen met een vroeg stadium van dementie toonde aan dat een combinatie van vitamine B12 en omega-3 vetzuursupplementen de mentale achteruitgang vertraagde (15).

Een andere studie toonde aan dat zelfs vitamine B12-waarden aan de lage kant van normaal kunnen bijdragen aan slechte geheugenprestaties. Als gevolg hiervan kan het aanvullen met deze vitamine het geheugen verbeteren, zelfs bij afwezigheid van een klinisch gediagnosticeerd tekort(16).

Meer onderzoek is nodig om goede conclusies te trekken over het effect van vitamine B12-supplementen op het geheugen en de cognitieve functie.

Vitamine B12 kan helpen bij het voorkomen van hersenatrofie en geheugenverlies. Meer onderzoek is nodig om te concluderen of het aanvullen met deze vitamine het geheugen kan verbeteren bij mensen zonder een tekort.

7. Kan je een energieboost geven

Vitamine B12-supplementen worden al geruime tijd aangeprezen als hét product om energie op te wekken.

Alle B-vitamines spelen een belangrijke rol in de energieproductie van uw lichaam, hoewel ze niet noodzakelijkerwijs zelf energie leveren(17).

Op dit moment is er geen wetenschappelijk bewijs dat vitamine B12-supplementen energie kunnen opwekken bij mensen met voldoende hoeveelheden van deze vitamine (18).

Aan de andere kant, als je een significant tekort aan vitamine B12 hebt, zal het nemen van een supplement of het verhogen van je inname je energieniveau waarschijnlijk verbeteren (19).

In feite is een van de meest voorkomende vroege tekenen van een vitamine B12-tekort vermoeidheid of een gebrek aan energie.

Vitamine B12 is betrokken bij de energieproductie in uw lichaam. Het nemen van een supplement kan uw energieniveau verbeteren, maar alleen als u een tekort heeft aan deze vitamine.

8. Kan de gezondheid van het hart verbeteren door homocysteïne te verlagen

Hoge bloedwaarden van het gewone aminozuur homocysteïne zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op hartziekten.

Als je een significant tekort aan vitamine B12 hebt, wordt je homocysteïnegehalte verhoogd.

Studies hebben aangetoond dat vitamine B12 helpt bij het verlagen van het homocysteïnegehalte, wat het risico op hartaandoeningen kan verminderen (202122).

Er is momenteel echter geen wetenschappelijk bewijs dat vitamine B12-supplementen in dit opzicht effectief zijn(23).

Daarom is verder onderzoek nodig om de relatie tussen vitamine B12 en de gezondheid van het hart te begrijpen.

Vitamine B12 kan bloedhomocysteïne verminderen, een type aminozuur dat geassocieerd wordt met een verhoogd risico op hartziekten. Onderzoek ondersteunt op dit moment echter niet de bewering dat vitamine B12 dit risico vermindert.

9. Ondersteunt gezond haar, huid en nagels

Gezien de rol van vitamine B12 in de celproductie zijn voldoende hoeveelheden van deze vitamine nodig om gezond haar, huid en nagels te bevorderen.

In feite kunnen lage gehaltes aan vitamine B12 verschillende dermatologische symptomen veroorzaken, waaronder hyperpigmentatie, nagelverkleuring, haarveranderingen, vitiligo (het verlies van huidskleur in vlekken) en hoekige stomatitis (ontstoken en gebarsten mondhoeken) (2425).

Supplementatie met vitamine B12 is aangetoond dat het de dermatologische symptomen bij mensen met een B12-tekort verbetert(2627).

Als u echter goed gevoed bent en geen tekort aan deze vitamine heeft, is het onwaarschijnlijk dat het nemen van een supplement uw huid, nagelsterkte of haargezondheid verbetert (28).

Gezonde vitamine B12-waarden zijn belangrijk voor uw haar, huid en nagels. Echter, het nemen van een supplement zal uw gezondheid op deze gebieden waarschijnlijk niet verbeteren als uw niveaus al voldoende zijn.

Wie loopt het risico op vitamine B12-tekort?

Naar schatting 6% van de mensen van 60 jaar of ouder in de Nederland heeft een vitamine B12-tekort, terwijl ongeveer 20% een laag tot normaal of gebrek heeft(29).

Vitamine B12-tekort kan op twee manieren voorkomen. Ofwel ontbreekt het je dieet aan voldoende hoeveelheden, ofwel is je lichaam niet in staat om het volledig te absorberen uit het voedsel dat je eet.

Degenen met een risico op vitamine B12-tekort zijn onder meer ( 1 ):

  • Oudere volwassenen
  • Mensen met gastro-intestinale stoornissen, zoals de ziekte van Crohn of coeliakie
  • Degenen die gastro-intestinale operaties hebben ondergaan, zoals bariatrische chirurgie of darmresectie
  • Mensen met een strikt veganistisch dieet
  • Degenen die metformine gebruiken om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden
  • Degenen die protonpompremmers gebruiken voor chronisch brandend maagzuur

Bij veel oudere volwassenen wordt de afscheiding van zoutzuur in de maag verminderd, waardoor de opname van vitamine B12 afneemt.

Als uw lichaam moeite heeft met de opname van vitamine B12, kan uw arts u intramusculaire injecties van B12 aanbevelen om uw niveau te verhogen.

Vitamine B12 komt van nature alleen voor in dierlijke producten.

Hoewel sommige plantaardige melksoorten of granen misschien verrijkt met vitamine B12, veganistische diëten zijn vaak beperkt in deze vitamine, waardoor mensen het risico lopen een tekort te krijgen.

Als u gezond en gevarieerd eet, moet het voorkomen van een vitamine B12-tekort eenvoudig zijn. Als u echter denkt dat u mogelijk risico loopt, neem dan contact op met uw arts.

Vitamine B12-tekort kan meestal worden voorkomen of verholpen met orale of intramusculaire injecties.

Risicofactoren voor een tekort aan vitamine B12 zijn onder meer een verminderd vermogen om deze vitamine te absorberen als gevolg van een lage zoutzuurafscheiding, bepaalde medicijnen of maag- en darmziekten en operaties. Veganisten lopen ook risico’s omdat B12 alleen in dierlijke producten wordt aangetroffen.

Tot slot

Vitamine B12 is een wateroplosbare vitamine die u via voeding of supplementen moet verkrijgen.

Het is verantwoordelijk voor vele lichaamsfuncties en kan uw gezondheid op verschillende manieren ten goede komen, bijvoorbeeld door het voorkomen van grote geboorteafwijkingen, het ondersteunen van de gezondheid van de botten, het verbeteren van de stemming en het behouden van een gezonde huid en gezond haar.

Het krijgen van voldoende vitamine B12 via uw dieet is cruciaal. Als u echter moeite heeft om genoeg te krijgen of een aandoening heeft die de absorptie beïnvloedt, zijn supplementen een eenvoudige manier om uw B12-inname te verhogen. (Bron)

Microsoft Office 365 Proplus

Het is compatibel met Windows en Mac-computers, plus mobiele apparaten met iOS-, Android- en Chromebook.​
SLECHT €14,95  SHOP NOW
Geen Abonnement, Eenmalige Betaling!

Adobe Acrobat Pro 2020 (Windows / Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €123,-VOOR €52,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Office 365 Proplus

Het is compatibel met Windows en Mac-computers, plus mobiele apparaten met iOS-, Android- en Chromebook.​
SLECHT €14,95  SHOP NOW
Geen Abonnement, Eenmalige Betaling!
close-link