Fruit

Top 9 gezondheidsvoordelen van het eten van watermeloen

Watermeloen is een heerlijke en verfrissende vrucht die ook nog eens goed voor je is.

Het bevat slechts 46 calorieën per 154 gram, maar is rijk aan vitamine C, vitamine A en veel gezonde plantaardige stoffen.

Hier zijn de top 9 gezondheidsvoordelen van het eten van watermeloen.

1. Helpt je te hydrateren

Water drinken is een belangrijke manier om uw lichaam gehydrateerd te houden.

Het eten van voedingsmiddelen met een hoog watergehalte kan echter ook helpen. Interessant is dat watermeloen voor 92% uit water bestaat(1).

Bovendien is een hoog watergehalte één van de redenen waarom fruit en groenten je helpen je vol te voelen.

De combinatie van water en vezels betekent dat je een goede hoeveelheid voedsel eet zonder veel calorieën..

Watermeloen heeft een hoog watergehalte. 

Dit maakt het hydraterend en helpt je een vol gevoel te geven.

2. Bevat voedingsstoffen en nuttige plantaardige stoffen

Wat fruit betreft, is watermeloen een van de laagste calorieën – slechts 46 calorieën per 154 gram. Dat is lager dan zelfs fruit met een laag suikergehalte, zoals bessen2 ).

Een 154 gram watermeloen bevat ook veel andere voedingsstoffen , waaronder deze vitamines en mineralen:

  • Vitamine C: 21% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Vitamine A: 18% van de ADH
  • Kalium: 5% van de ADH
  • Magnesium: 4% van de ADH
  • Vitaminen B1, B5 en B6: 3% van de ADH

Watermeloen is ook rijk aan carotenoïden, waaronder bèta-caroteen en lycopeen. Bovendien bevat het citrulline, een belangrijk aminozuur.

Hier is een overzicht van de belangrijkste antioxidanten van watermeloen:

Vitamine C

Vitamine C is een antioxidant die helpt bij het voorkomen van celbeschadiging door vrije radicalen.

Carotenoïden

Carotenoïden zijn een categorie van plantaardige stoffen die alfa-caroteen en bèta-caroteen bevatten, die door uw lichaam worden omgezet in vitamine A.

Lycopeen

Lycopeen is een soort carotenoïde dat niet verandert in vitamine A. Deze krachtige antioxidant geeft een rode kleur aan plantaardige voedingsmiddelen zoals tomaten en watermeloen en is gekoppeld aan vele voordelen voor de gezondheid.

Cucurbitacin E

Cucurbitacine E is een plantaardig bestanddeel met een antioxiderende en ontstekingsremmende werking. Bittermeloen, een familielid van watermeloen, bevat nog meer cucurbitacine E.

Watermeloen is een caloriearme vrucht met een hoog gehalte aan bepaalde voedingsstoffen, met name carotenoïden, vitamine C en cucurbitacine E.

3. Bevat bestanddelen die kanker kunnen helpen voorkomen.

Onderzoekers hebben lycopeen en andere individuele plantaardige stoffen in watermeloenen bestudeerd voor hun anti-kanker effecten.

Hoewel de inname van lycopeen in verband wordt gebracht met een lager risico op sommige soorten kanker, zijn de studieresultaten wisselend. Het sterkste verband tot nu toe lijkt te bestaan tussen lycopeen en kankers van het spijsverteringsstelsel (1).

Het lijkt het risico op kanker te verkleinen door het verlagen van de insuline-achtige groeifactor (IGF), een eiwit dat betrokken is bij de celdeling. Hoge IGF-niveaus zijn gekoppeld aan kanker(3).

Daarnaast is cucurbitacine E onderzocht op zijn vermogen om tumorgroei te remmen(45).

Sommige verbindingen in watermeloen, waaronder cucurbitacine E en lycopeen, zijn onderzocht op hun potentieel om kanker te voorkomen, hoewel de resultaten van de studie wisselend zijn.

4. Kan de gezondheid van het hart verbeteren

Hartaandoeningen zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak (6).

Levensstijlfactoren, waaronder de voeding, kunnen uw risico op een hartaanval en een beroerte verlagen door het verlagen van de bloeddruk en het cholesterolgehalte.

Verschillende voedingsstoffen in watermeloenen hebben specifieke voordelen voor de gezondheid van het hart.

Studies suggereren dat lycopeen kan helpen om het cholesterolgehalte en de bloeddruk te verlagen. Het kan ook helpen bij het voorkomen van oxidatieve schade aan cholesterol (1).

Volgens studies bij zwaarlijvige, postmenopauzale vrouwen en Finse mannen kan lycopeen ook de stijfheid en de dikte van de slagaderwanden verminderen (78).

Watermeloen bevat ook citrulline, een aminozuur dat het stikstofoxidegehalte in het lichaam kan verhogen. Stikstofoxide helpt bij het uitzetten van de bloedvaten, wat de bloeddruk verlaagt(9).

Andere vitaminen en mineralen in watermeloen zijn ook goed voor uw hart. Dit zijn onder andere de vitaminen A, B6, C, magnesium en kalium(1).

Watermeloen heeft verschillende hart-gezonde componenten, waaronder lycopeen, citrulline en andere vitaminen en mineralen.

5. Kan ontstekingen en oxidatieve stress verminderen

Ontsteking is een belangrijke oorzaak van veel chronische ziekten.

Watermeloen kan helpen bij het verminderen van ontstekingen en oxidatieve schade, omdat het rijk is aan de ontstekingsremmende antioxidanten lycopeen en vitamine C (1).

In een studie van 2015 werden laboratoriumratten gevoederd met watermeloenpoeder als aanvulling op een ongezond dieet. Vergeleken met de controlegroep ontwikkelden ze lagere gehaltes aan de ontstekingsreactieve marker C en minder oxidatieve stress (10).

In een eerdere studie kregen mensen lycopeenrijk tomatensap met toegevoegde vitamine C. Over het geheel genomen gingen hun markers van de ontsteking omlaag en de antioxidanten omhoog. Watermeloen heeft zowel lycopeen als vitamine C(11).

Als antioxidant kan lycopeen ook de gezondheid van de hersenen ten goede komen. Het kan bijvoorbeeld helpen om het begin en de voortgang van de ziekte van Alzheimer te vertragen( 12 ).

Lycopeen en vitamine C zijn ontstekingsremmende antioxidanten die in watermeloenen worden aangetroffen. Ontsteking is gekoppeld aan vele chronische ziekten.

6. Kan helpen bij het voorkomen van maculadegeneratie

Lycopeen komt voor in verschillende delen van het oog waar het helpt bij de bescherming tegen oxidatieve schade en ontstekingen.

Het kan ook leeftijdsgebonden maculadegeneratie (AMD) voorkomen. Dit is een veel voorkomend oogprobleem dat bij oudere volwassenen blindheid kan veroorzaken(1).

De rol van lycopeen als antioxidant en ontstekingsremmende stof kan helpen voorkomen dat AMD zich ontwikkelt en erger wordt.

Lycopeen kan helpen om de ogen gezond te houden en te beschermen tegen leeftijdsgebonden maculadegeneratie (AMD) dankzij de antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen.

7. Kan helpen om spierpijn te verlichten

Citrulline, een aminozuur in watermeloen, kan spierpijn verlichten. Het is ook verkrijgbaar als supplement.

Interessant is dat watermelselsap de opname van citrulline lijkt te verbeteren.

Een kleine studie gaf atleten gewoon watermeloensap, watermeloensap gemengd met citrulline of een citrulline-drankje. Beide watermeloenendranken leidden tot minder spierpijn en sneller hartslagherstel, vergeleken met citrulline op zichzelf (13).

De onderzoekers verrichtten ook een proefbuis-experiment, waarbij ze de opname van citrulline onderzochten. Hun bevindingen suggereren dat de absorptie van citrulline het meest effectief is wanneer het wordt geconsumeerd als een bestanddeel van watermeloenen sap.

Ander onderzoek heeft ook gekeken naar het potentieel van citrulline om het uithoudingsvermogen en de prestaties van de trainingen te verbeteren.

Tot nu toe lijkt citrulline niet te leiden tot een verbetering van de trainingsprestaties in de onderzochte hoeveelheden, maar het is nog steeds een onderwerp van onderzoek(14).

Watermeloenen sap heeft enige potentie als een herstellende drank na het sporten. Citrulline kan gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor het effect van het verlichten van spierpijn.

8. Is goed voor huid en haar

Twee vitaminen in watermeloen – A en C – zijn belangrijk voor de gezondheid van de huid en het haar.

Vitamine C helpt je lichaam om collageen aan te maken, een eiwit dat je huid soepel en je haar sterk houdt.

Vitamine A is ook belangrijk voor een gezonde huid, omdat het helpt bij het creëren en herstellen van huidcellen. Zonder voldoende vitamine A kan je huid er droog en schilferig uitzien.

Zowel lycopeen als bèta-caroteen kunnen ook helpen om je huid te beschermen tegen zonnebrand (15).

Verschillende voedingsstoffen in watermeloen zijn goed voor je haar en huid. Sommige helpen de huid soepel te houden, terwijl andere de huid beschermen tegen verbranding door de zon.

9. Kan de spijsvertering verbeteren

Watermeloen bevat veel water en een kleine hoeveelheid vezels – beide zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering.

Vezels kunnen zorgen voor een bulk voor uw ontlasting, terwijl water helpt om uw spijsverteringskanaal efficiënt te laten bewegen.

Het eten van waterrijke en vezelrijke groenten en fruit, waaronder watermeloen, kan zeer nuttig zijn voor het bevorderen van normale stoelgang.

Vezels en water zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Watermeloen bevat beide.

Tot slot

Watermeloen is een verrassend gezonde vrucht. Het heeft een hoog watergehalte en levert ook veel andere belangrijke voedingsstoffen, waaronder lycopeen en vitamine C.

Door deze voedingsstoffen is watermeloen niet alleen een smakelijke caloriearme traktatie, maar ook heel goed voor de gezondheid.(bron)