Overige

7 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van yoghurt

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!

Yoghurt wordt al honderden jaren door mensen geconsumeerd.

Het is zeer voedzaam, en het regelmatig eten ervan kan verschillende aspecten van uw gezondheid stimuleren.

Zo is bijvoorbeeld gebleken dat yoghurt het risico op hartziekten en osteoporose vermindert en helpt bij de gewichtsbeheersing.

Dit artikel onderzoekt 7 door de wetenschap ondersteunde gezondheidsvoordelen van yoghurt.

Wat is yoghurt en hoe wordt het gemaakt?

Yoghurt is een populair zuivelproduct dat wordt gemaakt door de bacteriële fermentatie van melk.

De bacteriën die worden gebruikt om yoghurt te maken, worden ‘yoghurtculturen’ genoemd, die lactose fermenteren, de natuurlijke suiker die in melk wordt aangetroffen.

Dit proces produceert melkzuur, een stof die melkeiwitten doet stremmen, waardoor yoghurt zijn unieke smaak en textuur krijgt.

Yoghurt kan worden gemaakt van alle soorten melk. De soorten die van magere melk worden gemaakt, worden als vetvrij beschouwd, terwijl de soorten die van volle melk worden gemaakt, als volvet worden beschouwd.

Gewone yoghurt zonder toegevoegde kleurstoffen is een witte, dikke vloeistof met een zure smaak.

Helaas bevatten de meeste commerciële merken toegevoegde ingrediënten, zoals suiker en kunstmatige smaakstoffen. Deze yoghurt is niet goed voor de gezondheid.

Aan de andere kant biedt gewone, ongezoete yoghurt veel gezondheidsvoordelen.

Dus zonder verdere poespas, hier zijn 7 wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van natuurlijke yoghurt.

1. Het is rijk aan belangrijke voedingsstoffen

Yoghurt bevat een deel van bijna alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft.

Het is bekend dat het veel calcium bevat, een mineraal dat nodig is voor gezonde tanden en botten. Slechts 245 gram voorziet in 49% van uw dagelijkse calciumbehoefte (12).

Het bevat ook veel B-vitamines, met name vitamine B12 en riboflavine, die beide kunnen beschermen tegen hartaandoeningen en bepaalde neurale buisgeboorteafwijkingen ( 2 ,34).

Een 145 gram voorziet ook in 38% van de dagelijkse behoefte aan fosfor, 12% voor magnesium en 18% voor kalium. Deze mineralen zijn essentieel voor verschillende biologische processen, zoals het reguleren van de bloeddruk, stofwisseling en de gezondheid van de botten ( 2 ,567).

Een voedingsstof die yoghurt van nature niet bevat is vitamine D, maar die is er wel mee verrijkt. Vitamine D bevordert de gezondheid van de botten en het immuunsysteem en kan het risico op sommige ziekten, waaronder hartziekten en depressies, verlagen (8910).

Yoghurt levert bijna alle voedingsstoffen die uw lichaam nodig heeft. Het is vooral rijk aan calcium, B-vitaminen en sporenelementen.

2. Het bevat veel eiwitten

Yoghurt levert een indrukwekkende hoeveelheid eiwit, met ongeveer 12 gram per 7 ons (200 gram)( 2 ).

Van eiwit is aangetoond dat het de stofwisseling ondersteunt door het verhogen van je energieverbruik, of het aantal calorieën dat je gedurende de dag verbrandt(11).

Het krijgen van voldoende eiwit is ook belangrijk voor de regulering van de eetlust, omdat het de productie van hormonen die volheid signaleren verhoogt. Het kan automatisch het aantal calorieën dat je in totaal verbruikt verminderen, wat gunstig is voor de gewichtsbeheersing (111213).

In één studie hadden proefpersonen die op yoghurt snackten minder honger en consumeerden ze 100 calorieën minder tijdens het eten, in vergelijking met degenen die lagere eiwitrijke snacks aten met dezelfde hoeveelheid calorieën (14).

De volheidsbevorderende effecten van yoghurt zijn zelfs nog prominenter als je Griekse yoghurt eet, een zeer dikke variëteit. Het is hoger in eiwitten dan gewone yoghurt en levert 22 gram per 7 ons (200 gram) ( 15 ).

Het is aangetoond dat Griekse yoghurt de beheersing van de eetlust meer beïnvloedt en het hongergevoel vertraagt dan gewone yoghurt met minder eiwitten(16).

Yoghurt, vooral de Griekse variëteit, is zeer eiwitrijk. Eiwit is nuttig voor de beheersing van de eetlust en het gewicht.

3. Sommige soorten kunnen de spijsvertering ten goede komen

Sommige soorten yoghurt bevatten levende bacteriën, of probiotica, die ofwel deel uitmaakten van de startcultuur ofwel na pasteurisatie werden toegevoegd.

Deze kunnen de spijsverteringsgezondheid ten goede komen wanneer ze worden geconsumeerd(17).

Helaas zijn veel yoghurts gepasteuriseerd, wat een warmtebehandeling is die de nuttige bacteriën die ze bevatten doodt.

Om er zeker van te zijn dat uw yoghurt effectieve probiotica bevat, zoekt u naar een die levende actieve culturen bevat, die op het etiket moeten worden vermeld.

Van sommige soorten probiotica die in yoghurt worden aangetroffen, zoals bifidobacteriën en lactobacillus , is aangetoond dat ze de ongemakkelijke symptomen van het prikkelbare darmsyndroom (PDS) verminderen, een veel voorkomende aandoening die de dikke darm aantast (18192021).

In één studie hadden PDS-patiënten regelmatig gefermenteerde melk of yoghurt gegeten die Bifidobacteriën bevatte. Na slechts drie weken meldden ze verbeteringen in de opgeblazen gevoel en de ontlastingsfrequentie – effecten die ook na zes weken werden waargenomen(21).

Een andere studie toonde aan dat yoghurt met Bifidobacteriën de spijsverteringssymptomen en de gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven verbeterde bij vrouwen die geen gediagnosticeerde spijsverteringsaandoening hadden (22).

Bovendien hebben verschillende studies aangetoond dat probiotica kunnen beschermen tegen antibiotica-gerelateerde diarree en constipatie(232425262728).

Sommige soorten yoghurt bevatten probiotica, die de spijsverteringsgezondheid kunnen bevorderen door het verminderen van de symptomen van veel voorkomende maag- en darmstoornissen, zoals een opgeblazen gevoel, diarree en constipatie.

4. Het kan uw immuunsysteem versterken

Het regelmatig consumeren van yoghurt – vooral als het probiotica bevat – kan uw immuunsysteem versterken en de kans op het oplopen van een ziekte verkleinen.

Van probiotica is aangetoond dat ze ontstekingen verminderen, die samenhangen met verschillende gezondheidsproblemen, variërend van virale infecties tot darmstoornissen (29303132).

Onderzoek toont aan dat probiotica in sommige gevallen ook kunnen helpen om de frequentie, duur en ernst van een verkoudheid te verminderen(3334353637).

Bovendien zijn de immuunversterkende eigenschappen van yoghurt deels te danken aan de magnesium, selenium en zink, die sporenelementen zijn die bekend staan om hun rol in de gezondheid van het immuunsysteem (383940).

Vitamine D-verrijkte yoghurt kan de gezondheid van het immuunsysteem nog verder verbeteren. Vitamine D is onderzocht op zijn potentieel om ziekten zoals verkoudheid en griep te voorkomen(9414243).

Yoghurt levert probiotica, vitaminen en mineralen, die allemaal de gezondheid van het immuunsysteem kunnen bevorderen en bepaalde ziekten kunnen voorkomen.

5. Het kan beschermen tegen osteoporose

Yoghurt bevat enkele belangrijke voedingsstoffen voor het behoud van de gezondheid van de botten, waaronder calcium, eiwit, kalium, fosfor en soms ook vitamine D.

Al deze vitaminen en mineralen zijn vooral nuttig voor het voorkomen van osteoporose, een aandoening die wordt gekenmerkt door een verzwakking van de botten. Het komt vaak voor bij ouderen(444546).

Personen met osteoporose hebben een lage botdichtheid en hebben een hoger risico op botbreuken (4748).

Onderzoek toont echter aan dat het dagelijks consumeren van ten minste drie porties zuivel, zoals yoghurt kan helpen om de botmassa en botsterkte te behouden (4950).

Yoghurt is rijk aan vitaminen en mineralen die een sleutelrol spelen in de gezondheid van de botten. Door het regelmatig te consumeren kan het risico op osteoporose worden verkleind.

6. Het kan de gezondheid van het hart ten goede komen

Het vetgehalte van yoghurt is één van de redenen waarom zijn gezondheid vaak controversieel is. Het bevat meestal verzadigd vet, met een kleine hoeveelheid enkelvoudig onverzadigde vetzuren.

Vroeger werd aangenomen dat verzadigd vet hartaandoeningen kan veroorzaken, maar huidig onderzoek toont aan dat dit niet het geval is. Desondanks zijn vetvrije en vetarme yoghurtsoorten nog steeds populair in Nederland(515253).

Er is geen duidelijk bewijs dat het vet in yoghurt schadelijk is voor de gezondheid. In feite kan het de gezondheid van het hart ten goede komen (5455).

Sommige onderzoeken tonen aan dat de inname van verzadigd vet uit volle melkproducten de “goede” HDL-cholesterol verhoogt, wat de gezondheid van het hart kan beschermen. Andere studies hebben aangetoond dat de inname van yoghurt de totale impact van hartziekten reduceert (555657).

Bovendien is aangetoond dat zuivelproducten zoals yoghurt helpen bij het verlagen van de hoge bloeddruk, wat een belangrijke risicofactor is voor hart- en vaatziekten. De effecten lijken het meest prominent aanwezig te zijn bij degenen die al gediagnosticeerd zijn met hoge bloeddruk (585960).

Ongeacht het vetgehalte lijkt yoghurt de gezondheid van het hart ten goede te komen door het “goede” HDL-cholesterolgehalte te verhogen en de bloeddruk te verlagen.

7. Het kan gewichtsbeheersing bevorderen

Yoghurt heeft verschillende eigenschappen die kunnen helpen bij de gewichtsbeheersing.

Om te beginnen is het eiwitrijk, wat samen met calcium werkt om het niveau van eetlustverminderende hormonen zoals peptide YY en GLP-1 te verhogen (61).

Bovendien hebben verschillende studies aangetoond dat de consumptie van yoghurt geassocieerd wordt met een lager lichaamsgewicht, lichaamsvetpercentage en tailleomvang (62).

Eén onderzoek wees uit dat de inname van volvette zuivelproducten, waaronder yoghurt, de kans bestaat dat het aantal gevallen van obesitas afneemt. Dit is in tegenstelling tot wat eerder werd verondersteld over vetinname en gewichtstoename( 63 ).

Andere studies hebben aangetoond dat degenen die yoghurt eten de neiging hebben om over het algemeen beter te eten, in vergelijking met degenen die het niet eten. Dit is deels te wijten aan het hogere gehalte aan voedingsstoffen, in vergelijking met het vrij lage caloriegehalte(6465).

Yoghurt heeft een hoog eiwitgehalte, dat zeer voedzaam is, en kan uw algehele voeding verbeteren. Beide aspecten helpen bij de gewichtsbeheersing.

Yoghurt misschien niet voor iedereen

Sommige mensen moeten voorzichtig zijn met hun yoghurtinname, omdat dit nadelige gevolgen kan hebben, vooral bij mensen met een lactose-intolerantie of een melkallergie.

Lactose intolerantie

Lactose-intolerantie treedt op wanneer het lichaam geen lactase heeft, het enzym dat nodig is om lactose af te breken, wat de suiker is die in melk zit. Het leidt tot verschillende verteringsverschijnselen na het consumeren van melkproducten, zoals buikpijn en diarree.

Daarom moeten mensen met lactose-intolerantie mogelijk yoghurt vermijden.

Sommige mensen die lactose-intolerant zijn, kunnen het echter wel verdragen. Dit komt omdat een deel van de lactose wordt afgebroken tijdens de productie, en probiotica kunnen helpen bij de vertering (66).

Als u lactose-intolerant hebt, kan het een kwestie van vallen en opstaan zijn om te bepalen of het eten van yoghurt voor u werkt.

Melkallergie

Melkproducten bevatten caseïne en wei, eiwitten waar sommige mensen allergisch voor zijn. In deze gevallen veroorzaakt melk een reactie die kan variëren van netelroos en zwelling tot levensbedreigende anafylaxie.

Om deze reden is het het beste om yoghurt te vermijden als je een melkallergie hebt.

Toegevoegde suiker

Veel soorten yoghurt bevatten hoge hoeveelheden toegevoegde suiker, vooral die welke als vetarm worden bestempeld. Overtollige suikerconsumptie wordt in verband gebracht met verschillende gezondheidsproblemen, waaronder diabetes en obesitas (676869).

Daarom is het belangrijk om voedingsetiketten te lezen en merken te vermijden die suiker in de ingrediënten vermelden.

Yoghurt kan nadelige gevolgen hebben voor mensen met lactose-intolerantie of melkallergieën. Veel soorten bevatten ook hoge hoeveelheden toegevoegde suiker, die kunnen bijdragen aan bepaalde gezondheidsproblemen.

Hoe kiest u de beste yoghurt voor uw gezondheid?

Minder is meer als het gaat om het kiezen van een gezonde yoghurt.

Gewone, ongezoete variëteiten zijn het beste, omdat ze minimale ingrediënten bevatten zonder toegevoegde suiker.

Of je nu kiest voor magere of volle yoghurt is een persoonlijke keuze.

Volvette soorten bevatten meer calorieën, maar dat betekent niet dat ze ongezond zijn. Zorg er wel voor dat je de aanbevolen portiegrootte aanhoudt.

Je moet ook zoeken naar yoghurt die levende en actieve culturen bevat om ervoor te zorgen dat je gezondheidsbevorderende probiotica binnenkrijgt.

De beste yoghurts voor je gezondheid bevatten weinig ingrediënten en geen toegevoegde suiker. Streef naar een merk dat probiotica bevat.

Tot slot

Yoghurt is rijk aan voedingsstoffen en kan uw gezondheid een boost geven als het regelmatig wordt geconsumeerd.

Het kan helpen het risico op sommige ziekten te verkleinen, terwijl het ook de spijsvertering en de gewichtsbeheersing ten goede komt.

Zorg er echter voor dat u uw yoghurt verstandig kiest. Voor maximale gezondheidsvoordelen kiest u voor gewone, ongezoete variëteiten die probiotica bevatten.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft Office ProPlus 

 Nu €14,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image