Overige

Ghreline: het “hongerhormoon” uitgelegd

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!

Gewichtsverlies kan moeilijk zijn, maar het is nog moeilijker om uw gewicht te behouden na een dieet.

Onderzoek toont aan dat een groot percentage van de lijners al het gewicht dat ze verloren binnen een jaar terugkrijgen (1).

Het herwinnen van het gewicht is gedeeltelijk te wijten aan de eetlust en de gewichtsregulerende hormonen van je lichaam, die proberen het vetgehalte op peil te houden en zelfs terug te winnen (2345).

Ghreline, het “hongerhormoon”, speelt een belangrijke rol omdat het een signaal geeft aan je hersenen om te eten (67 8).

Het niveau ervan neemt toe tijdens een dieet en intensiveert de honger, waardoor het moeilijk is om gewicht te verliezen(910).

Hier is alles wat je moet weten over dit hormoon en hoe je het in toom kunt houden.

Wat is Ghreline?

Ghreline is een hormoon dat in de darm wordt geproduceerd. Het wordt vaak het hongerhormoon genoemd, en wordt soms ook wel lenomorline genoemd.

Het reist door je bloedbaan en naar je hersenen, waar het je hersenen vertelt dat ze honger moeten lijden en voedsel moeten zoeken.

Ghreline’s belangrijkste functie is het verhogen van de eetlust. Het zorgt ervoor dat je meer voedsel consumeert, meer calorieën binnenkrijgt en vet opslaat (711).

De grafiek hieronder laat zien hoe ratten geïnjecteerd met het hormoon een snelle toename van het gewicht hadden (12).

Daarnaast heeft het invloed op je slaap/waak-cyclus, het beloningsgedrag, het smaakgevoel en de koolhydraatstofwisseling(711).

Dit hormoon wordt in uw maag aangemaakt en afgescheiden als uw maag leeg is. Het komt in de bloedbaan en tast een deel van de hersenen aan dat bekend staat als de hypothalamus, die je hormonen en eetlust regelt(1113).

Hoe hoger je niveau, hoe meer honger je krijgt. Hoe lager je niveaus, hoe voller je je voelt en hoe makkelijker het is om minder calorieën te eten.

Dus als je wilt afvallen, kan het verlagen van je ghreline niveaus gunstig zijn.

Ghreline klinkt misschien als een vreselijk, diëtisch hormoon. In het verleden speelde het echter een rol bij het overleven door mensen te helpen een gezond niveau van lichaamsvet te behouden.

Tegenwoordig kan een hoger ghrelinegehalte u helpen om meer voedsel en calorieën per dag te consumeren als u te weinig eet of moeite heeft om aan te komen.

Ghreline is een hormoon dat een signaal naar je hersenen stuurt om honger te lijden. Het speelt een belangrijke rol bij het reguleren van de calorie-inname en het lichaamsvetgehalte.

Wat zorgt ervoor dat Ghreline stijgt?

Ghreline stijgt meestal voor de maaltijd, als je maag leeg is. Dan dalen ze kort daarna, wanneer je maag vol is(14).

Hoewel je zou kunnen aannemen dat zwaarlijvige mensen hogere niveaus hebben, kunnen ze gewoon gevoeliger zijn voor de effecten ervan. Sommige onderzoeken tonen zelfs aan dat hun niveau lager is dan bij magere mensen (151617).

Ander onderzoek suggereert dat zwaarlijvige mensen een te actieve ghreline receptor hebben, bekend als GHS-R, wat leidt tot een verhoogde calorie-inname (67).

Maar ongeacht hoeveel lichaamsvet je hebt, neemt het ghrelinegehalte toe en maakt je hongerig als je aan een maaltijd begint. Dit is een natuurlijke reactie van je lichaam, dat je probeert te beschermen tegen honger.

Tijdens een maaltijd neemt je eetlust toe en gaan je niveaus van het “volheidshormoon” leptine omlaag. Je stofwisseling neemt ook aanzienlijk af, vooral wanneer je de calorieën voor langere tijd beperkt(1819).

Om voor de hand liggende redenen kunnen deze aanpassingen het aanzienlijk moeilijker maken om gewicht te verliezen en het af te houden.

Uw hormonen en metabolisme passen zich aan om te proberen al het verloren gewicht terug te winnen.

Het ghrelinegehalte kan tijdens een dieet stijgen, waardoor de honger toeneemt en het moeilijker wordt om af te vallen.

Hoe uw niveau’s veranderen tijdens een dieet

Binnen een dag na het begin van een dieet, zal je ghreline niveaus beginnen te stijgen. Deze verandering gaat door in de loop van weken.

Een studie bij mensen toonde aan dat het ghrelinegehalte met 24% stijgt bij een dieet van 6 maanden (20).

In een andere 3 maanden durende dieetstudie ontdekten onderzoekers dat de niveaus bijna verdubbelden van 770 naar 1322 pmol/liter(21).

Tijdens een 6 maanden durend bodybuildingdieet, dat een extreem laag niveau van lichaamsvet bereikt door strenge dieetbeperkingen, steeg de ghreline met 40%(22).

Deze trends suggereren dat hoe langer men eet – en hoe meer lichaamsvet en spiermassa men verliest – hoe hoger het niveau van de ghreline zal stijgen.

Dit maakt u hongeriger, waardoor het veel moeilijker wordt om uw nieuwe gewicht te behouden.

Ghreline niveaus stijgen aanzienlijk op een afslankdieet. Hoe langer het dieet, hoe meer je niveaus zullen toenemen.

Hoe verlaag je Ghreline en verminder je de honger?

Ghreline lijkt een hormoon te zijn dat niet direct kan worden gecontroleerd met medicijnen, diëten of supplementen.

Er zijn echter een paar dingen die je kunt doen om te helpen een gezond niveau te behouden:

  • Vermijd extreme gewichten: Zowel obesitas als anorexia veranderen de ghreline-niveaus ( 23 ,24)
  • Geef prioriteit aan slaap: Slechte slaap verhoogt uw niveaus en is in verband gebracht met meer honger en gewichtstoename (2526).
  • Spiermassa vergroten: Hogere hoeveelheden vetvrije massa of spieren worden geassocieerd met lagere niveaus(272829).
  • Eet meer eiwitten: Een eiwitrijk dieet verhoogt de volheid en vermindert de honger. Een van de mechanismen hierachter is een verlaging van het ghrelinegehalte (30).
  • Zorg voor een stabiel gewicht: Drastische gewichtsveranderingen en jojo-diëten verstoren de belangrijkste hormonen, waaronder ghreline (31).
  • Doorloop uw calorieën: Periodes van hogere calorie-inname kunnen de hongerhormonen verminderen en leptine verhogen. Een studie vond 2 weken op 29-45% meer calorieën daalde ghreline niveaus met 18% (32).

Het handhaven van een stabiel gewicht, het vermijden van lange diëten, het eten van meer eiwitten en het krijgen van meer slaap kan helpen bij het optimaliseren van de ghreline.

Tot slot

Ghreline is een zeer belangrijk hongerhormoon.

Het speelt een belangrijke rol bij honger, eetlust en voedselopname. Hierdoor kan het grote effecten hebben op uw succes met afvallen en onderhouden.

Door het hebben van een duurzaam en plezierig dieetplan, kunt u het jojo-dieet vermijden dat grote schommelingen in het gewicht veroorzaakt en uw hormonen negatief beïnvloedt.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.

Microsoft Office ProPlus 

 Nu €14,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN