Overige

Werkt Glucosamine? Voordelen, dosering en bijwerkingen

Glucosamine is een molecuul dat van nature in uw lichaam voorkomt, maar het is ook een populair voedingssupplement.

Het wordt meestal gebruikt om symptomen van bot- en gewrichtsaandoeningen te behandelen, maar het wordt ook gebruikt om verschillende andere ontstekingsziekten aan te pakken.

Dit artikel onderzoekt de voordelen, de dosering en de bijwerkingen van glucosamine.

Wat is glucosamine?

Glucosamine is een natuurlijk voorkomende stof die chemisch wordt geclassificeerd als een aminosuiker( 1 ).

Het dient als bouwsteen voor verschillende functionele moleculen in uw lichaam, maar wordt vooral erkend voor de ontwikkeling en het behoud van kraakbeen in uw gewrichten( 1 ).

Glucosamine wordt ook aangetroffen in sommige dierlijke en andere niet-menselijke weefsels, waaronder schelpdieren, dierlijke botten en schimmels. Supplementaire vormen van glucosamine worden vaak gemaakt van deze natuurlijke bronnen( 2 ).

Glucosamine wordt vaak gebruikt om gewrichtsaandoeningen, zoals artrose te behandelen en te voorkomen. Het kan oraal worden ingenomen of plaatselijk worden aangebracht in een crème of zalf( 2 ).

Glucosamine is een chemische verbinding die van nature voorkomt in zowel menselijke als dierlijke weefsels. Bij de mens helpt het bij de vorming van kraakbeen en wordt het vaak gebruikt als voedingssupplement voor de behandeling van gewrichtsaandoeningen zoals artrose.

Kan ontstekingen verminderen

Glucosamine wordt vaak als supplement gebruikt om de symptomen van verschillende ontstekingsziekten te behandelen.

Hoewel de mechanismen van glucosamine nog steeds slecht begrepen worden, lijkt het de ontsteking gemakkelijk te verminderen.

Een proefbuisstudie toonde een significant ontstekingsremmend effect aan wanneer glucosamine werd toegepast op cellen die betrokken zijn bij de botvorming (3).

Een groot deel van het onderzoek naar glucosamine bestaat uit het gelijktijdig aanvullen met chondroïtine – een verbinding die vergelijkbaar is met glucosamine en die ook betrokken is bij de productie en het onderhoud van gezond kraakbeen( 4 ).

Een studie bij meer dan 200 mensen koppelde glucosamine supplementen aan een 28% en 24% reductie van twee specifieke biochemische markers van ontsteking: CRP en PGE. Deze resultaten waren echter niet statistisch significant (5).

Het is vermeldenswaard dat in dezelfde studie een vermindering van 36% reductie van deze ontstekingsmarkers aantrof voor mensen die chondroïtine gebruiken. Dit resultaat was in feite significant(5).

Andere studies versterken dergelijke bevindingen. Houd er rekening mee dat veel deelnemers die chondroïtine slikken ook aangeven dat ze gelijktijdig glucosamine gebruiken.

Het blijft dus onduidelijk of de resultaten worden bepaald door chondroïtine alleen of een combinatie van beide supplementen samen (5).

Uiteindelijk is er meer onderzoek nodig naar de rol van glucosamine bij de vermindering van ontstekingsmarkers in uw lichaam.

De manier waarop glucosamine werkt bij de behandeling van ziekten is niet goed begrepen, maar sommige onderzoeken geven aan dat het de ontsteking kan verminderen – vooral wanneer het naast chondroïtine supplementen wordt gebruikt.

Ondersteunt gezonde gewrichten

Glucosamine bestaat van nature in je lichaam. Eén van de belangrijkste taken is het ondersteunen van de gezonde ontwikkeling van de weefsels tussen uw gewrichten ( 1 ).

Gewrichtskraakbeen is een soort glad wit weefsel dat de uiteinden van uw botten bedekt waar ze samenkomen om gewrichten te vormen.

Dit soort weefsel – samen met een smeervloeistof genaamd synoviale vloeistof – zorgt ervoor dat de botten vrij over elkaar kunnen bewegen, waardoor de wrijving wordt geminimaliseerd en de gewrichten pijnloos kunnen bewegen.

Glucosamine helpt bij het vormen van verschillende chemische verbindingen die betrokken zijn bij de vorming van gewrichtskraakbeen en gewrichtsvloeistof.

Sommige studies geven aan dat supplementen met glucosamine het gewrichtsweefsel kunnen beschermen door de afbraak van kraakbeen te voorkomen.

Een kleine studie bij 41 fietsers toonde aan dat supplementatie met tot 3 gram glucosamine dagelijks de collageen afbraak in de knieën met 27% verminderde, vergeleken met 8% in de placebogroep (6).

Een andere kleine studie vond een significant verminderde verhouding tussen collageen-afbraak en collageen-synthesemarkers in gewrichtsgewrichten van voetballers behandeld met 3 gram glucosamine per dag over een periode van drie maanden (7).

Deze resultaten suggereren een gewrichtsbeschermend effect van glucosamine. Er is echter meer onderzoek nodig.

Glucosamine is betrokken bij de ontwikkeling van weefsels die cruciaal zijn voor een goede werking van de gewrichten. Hoewel er meer onderzoek nodig is, blijkt uit sommige onderzoeken dat supplementen met glucosamine uw gewrichten kunnen beschermen tegen schade.

Vaak gebruikt voor de behandeling van bot- en gewrichtsaandoeningen

Glucosamine supplementen worden vaak gebruikt voor de behandeling van verschillende bot- en gewrichtsaandoeningen.

Deze molecule is specifiek bestudeerd voor zijn potentieel om symptomen en ziekteprogressie geassocieerd met artrose, reumatoïde artritis en osteoporose te behandelen.

Meerdere studies geven aan dat het dagelijks supplementeren met glucosaminesulfaat een effectieve, langdurige behandeling van artrose kan bieden door een aanzienlijke vermindering van de pijn, het behoud van de gewrichtsruimte en een algemene vertraging van de ziekteprogressie(891011).

Sommige studies hebben significant verminderde markers van reumatoïde artritis (RA) bij muizen, behandeld met verschillende vormen van glucosamine aan het licht gebracht. (1213).

Omgekeerd heeft een menselijke studie geen grote veranderingen in de RA progressie met het gebruik van glucosamine aangetoond. Deelnemers aan de studie meldden echter wel een significant verbeterde symptoom bestrijding(14).

Sommige vroege onderzoeken bij muizen met osteoporose tonen ook mogelijkheden aan voor supplementatie van glucosamine om de sterkte van de botten te verbeteren(15).

Hoewel deze resultaten bemoedigend zijn, is er meer menselijk onderzoek nodig om de mechanismen van en de beste toepassingen voor glucosamine in gewrichts- en botziekten te begrijpen.

Hoewel glucosamine vaak wordt gebruikt voor de behandeling van verschillende bot- en gewrichtsaandoeningen, is er meer onderzoek nodig naar de effecten ervan.

Andere toepassingen van glucosamine

Hoewel mensen glucosamine gebruiken voor de behandeling van een grote verscheidenheid aan chronische ontstekingsziekten, zijn de wetenschappelijke gegevens ter ondersteuning van een dergelijk gebruik beperkt.

Interstitiële cystitis

Glucosamine wordt op grote schaal gepromoot als een behandeling voor interstitiële cystitis (IC), een aandoening die gepaard gaat met een tekort in de verbinding glycosaminoglycaan.

Omdat glucosamine een voorloper is van deze verbinding, wordt getheoretiseerd dat glucosamine supplementen kunnen helpen bij de behandeling van IC (16).

Helaas ontbreken betrouwbare wetenschappelijke gegevens om deze theorie te ondersteunen.

Ontstekingsdarmziekte (IBD)

Net als interstitiële blaasontsteking wordt ontstekingsdarmziekte (IBD) geassocieerd met een tekort aan glycosaminoglycaan (16).

Zeer weinig onderzoek ondersteunt het idee dat glucosamine IBD kan behandelen. Een studie bij muizen met IBD gaf echter aan dat het supplementeren met glucosamine de ontsteking kan verminderen (17).

Uiteindelijk is er meer onderzoek nodig om definitieve conclusies te trekken.

Multiple sclerose (MS)

Sommige bronnen beweren dat glucosamine een effectieve behandeling voor multiple sclerose (MS) kan zijn. Ondersteunend onderzoek ontbreekt echter.

Eén studie evalueerde het effect van het gebruik van glucosaminesulfaat naast de traditionele therapie voor relapsing-remitting MS. De resultaten toonden geen significant effect op de terugvalsnelheid of ziekteprogressie als gevolg van glucosamine (18).

Glaucoom

Algemeen wordt aangenomen dat glaucoom te behandelen is met glucosamine.

Sommige eerdere onderzoeken geven aan dat glucosaminesulfaat de gezondheid van de ogen kan bevorderen via een verminderde ontsteking en antioxiderende werking in het netvlies(19).

Omgekeerd gaf een kleine studie aan dat overmatige glucosaminegebruik schadelijk kan zijn voor mensen met glaucoom (20).

Over het algemeen zijn de huidige gegevens niet doorslaggevend.

Temporomandibulair gewricht (TMJ)

Sommige bronnen beweren dat glucosamine een effectieve therapie is voor TMJ, of temporomandibulair gewricht. Onderzoek om deze bewering te staven is echter onvoldoende.

Een kleine studie toonde een significante vermindering aan van pijn en ontstekingsmarkers, evenals een verhoogde kaak mobiliteit bij deelnemers die een gecombineerd supplement van glucosaminesulfaat en chondroïtine kregen (21).

Een andere kleine studie toonde geen significant kortetermijneffect van glucosaminehydrochloride supplementen voor mensen met TMJ. Er werd echter wel een significante verbetering in de pijnbestrijding op lange termijn gerapporteerd (22).

De resultaten van deze studie zijn veelbelovend, maar bieden niet genoeg gegevens om definitieve conclusies te kunnen trekken. Er is meer onderzoek nodig.

Hoewel glucosamine vaak wordt beschouwd als een effectieve behandeling voor een grote verscheidenheid aan aandoeningen, zijn er geen afdoende gegevens over het effect ervan.

Werkt het echt?

Hoewel er brede beweringen worden gedaan over de positieve effecten van glucosamine op veel ziekten, ondersteunt het beschikbare onderzoek het gebruik ervan alleen voor een beperkt aantal aandoeningen.

Op dit moment ondersteunt het sterkste bewijs het gebruik van glucosaminesulfaat voor langdurige behandeling van artrose-symptomen. Dat gezegd hebbende, werkt het misschien niet voor iedereen(9).

Volgens de beschikbare gegevens is het minder waarschijnlijk een effectieve behandeling voor andere ziekten of ontstekingsziekten.

Als u overweegt om glucosamine te gebruiken, houd dan rekening met de kwaliteit van het supplement dat u kiest – omdat dit een verschil kan maken in de manier waarop het u beïnvloedt.

In sommige landen – waaronder de VS – is er zeer weinig regulering van voedingssupplementen. Daarom kunnen etiketten misleidend zijn( 2 ).

Het is altijd het beste om te controleren op certificering door een derde partij om er zeker van te zijn dat u precies krijgt waar u voor betaalt. Fabrikanten die bereid zijn om hun producten te laten testen op zuiverheid door een derde partij hebben de neiging om hogere normen te hanteren.

ConsumerLab, NSF International en US Pharmacopeia (USP) zijn een paar onafhankelijke bedrijven die certificeringsdiensten leveren. Als u een van hun logo’s op uw supplement ziet staan, is het waarschijnlijk van goede kwaliteit.

Het meeste onderzoek ondersteunt het gebruik van glucosaminesulfaat uitsluitend voor de behandeling van artrose-symptomen. Het is minder effectief in andere toepassingen.

Dosering en supplementvormen

De typische glucosamine-dosering is 1.500 mg per dag, die u in één keer of in meerdere kleinere doses gedurende de dag kunt innemen ( 2 ).

Glucosamine supplementen worden gemaakt van natuurlijke bronnen – zoals schelpdieren of schimmels – of kunstmatig vervaardigd in een laboratorium.

Glucosamine supplementen zijn verkrijgbaar in twee vormen ( 1 ):

  • Glucosamine sulfate
  • Glucosamine hydrochloride

Af en toe wordt glucosaminesulfaat ook verkocht in combinatie met chondroïtinesulfaat.

De meeste wetenschappelijke gegevens geven aan dat glucosaminesulfaat of glucosaminesulfaat in combinatie met chondroïtine het meest effectief is.

Glucosamine wordt meestal gedoseerd op 1.500 mg per dag. Van de beschikbare vormen is glucosaminesulfaat – met of zonder chondroïtine – waarschijnlijk het meest effectief.

Mogelijke risico’s en bijwerkingen

Glucosamine supplementen zijn waarschijnlijk veilig voor de meeste mensen. Er bestaan echter enkele risico’s.

Mogelijke bijwerkingen zijn onder meer ( 1 ):

  • Misselijkheid en braken
  • Diarree
  • Maagzuur
  • Buikpijn

U moet geen glucosamine nemen als u zwanger bent of borstvoeding geeft vanwege een gebrek aan bewijs dat de veiligheid ervan ondersteunt.

Glucosamine kan de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes verslechteren, hoewel dit risico relatief laag is. Als u diabetes heeft of diabetesmedicatie gebruikt, overleg dan met uw arts voordat u glucosamine inneemt ( 2 ).

Glucosamine is waarschijnlijk veilig voor de meeste mensen. Er is melding gemaakt van een lichte maag-darmstoornis. Als u diabetes heeft, kan glucosamine uw bloedsuikerspiegel verergeren.

Tot slot

Glucosamine bestaat van nature in uw lichaam en speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling en het behoud van gezonde gewrichten.

Hoewel glucosamine wordt gebruikt voor de behandeling van verschillende gewrichts-, bot- en ontstekingsziekten, zoals IBD, interstitiële blaasontsteking en TMJ, ondersteunt het meeste onderzoek alleen de effectiviteit voor de behandeling van artrosesymptomen op lange termijn.

Het lijkt veilig voor de meeste mensen bij een dosering van 1.500 mg per dag, maar kan lichte bijwerkingen veroorzaken.

Als u op zoek bent naar verlichting van artrose, kan het overwegen van een glucosamine supplement de moeite waard zijn, maar overleg eerst met uw arts.(bron)