Groenten

Groene bananen: goed of slecht?

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!

Bananen zijn ongelooflijk lekker en makkelijk te eten.

Bovendien zijn ze rijk aan veel essentiële vitamines en mineralen.

De meeste mensen eten bananen als ze geel en rijp zijn, maar groene en onrijpe bananen zijn ook veilig om te eten.

Sommige mensen houden echter niet van hun smaak en textuur.

Groene versus gele bananen: wat is het verschil?

Bananen worden meestal geoogst terwijl ze nog groen zijn. Dit helpt ervoor te zorgen dat ze niet te rijp worden voordat je ze koopt.

Daarom zie je ze misschien in deze kleur in de supermarkt.

Naast het feit dat ze anders van kleur zijn, verschillen groene en gele bananen op verschillende manieren:

  • Smaak: Groene bananen zijn minder zoet. Ze zijn eigenlijk behoorlijk bitter van smaak.
  • Textuur: Groene bananen zijn steviger dan gele bananen. Hun textuur wordt soms beschreven als wasachtig.
  • Samenstelling: Groene bananen zijn hoger in zetmeel. Naarmate de bananen rijpen en geel worden, verandert het zetmeel in suikers.

Bovendien zijn groene bananen moeilijker te schillen, terwijl rijpe bananen gemakkelijk te schillen zijn.

Groene en gele bananen verschillen in smaak en textuur. 

Groene bananen bevatten ook meer zetmeel.

Als een banaan rijpt, verandert de koolhydraat samenstelling

Onrijpe bananen bevatten voornamelijk zetmeel, dat 70-80% van hun drooggewicht uitmaakt( 1 ).

Veel van dat zetmeel is resistent zetmeel, dat niet wordt verteerd in de dunne darm.

Daarom wordt het vaak geclassificeerd als voedingsvezel.

Bananen verliezen echter hun zetmeel tijdens de rijping. Tijdens de rijping wordt hun zetmeel omgezet in eenvoudige suikers (sacharose, glucose en fructose).

Interessant is dat rijpe bananen slechts 1% zetmeel bevatten.

Groene bananen zijn ook een goede bron van pectine. Dit type voedingsvezel komt voor in vruchten en helpt hen hun structurele vorm te behouden. Pectine breekt af wanneer een banaan overrijp wordt, waardoor de vrucht zacht en papperig wordt ( 2 , 3 ).

Het resistente zetmeel en pectine in groene bananen kan een aantal gezondheidsvoordelen bieden, waaronder een betere beheersing van de bloedsuikerspiegel en een betere gezondheid van de spijsvertering(4).

Groene bananen bevatten een hoge hoeveelheid resistent zetmeel en pectine, die in verband worden gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen. Naarmate de bananen rijpen, wordt het grootste deel van het zetmeel omgezet in suiker.

Zowel groene als gele bananen zijn voedzaam

Groene en gele bananen zijn beide goede bronnen van vele belangrijke voedingsstoffen.

Hoewel het exacte voedingsprofiel van groene bananen niet beschikbaar is, moeten ze dezelfde micronutriënten bevatten als wanneer ze rijp zijn.

Een groene of gele middelgrote banaan (118 gram) bevat ( 5 ):

  • Vezels: 3,1 gram
  • Kalium: 12% van de ADH
  • Vitamine B6: 20% van de ADH
  • Vitamine C: 17% van de ADH
  • Magnesium: 8% van de ADH
  • Koper: 5% van de ADH
  • Mangaan: 15% van de ADH

Dit komt met ongeveer 105 calorieën, waarvan meer dan 90% afkomstig is van koolhydraten. Daarnaast zijn bananen zeer arm aan vet en eiwit.

Groene en gele bananen bevatten veel voedingsstoffen, waaronder kalium, vitamine B6 en vitamine C. Ze bestaan bijna volledig uit koolhydraten, maar bevatten zeer weinig eiwit en vet.

Ze helpen je ook om je vol te voelen en kunnen de eetlust verminderen.

Groene bananen zijn zeer vullend, grotendeels vanwege hun hoge vezelgehalte.

Vezelrijke voedingsmiddelen zorgen voor volume en bevorderen de verzadiging(6).

Zowel het resistente zetmeel als de pectine – de soorten vezels die in groene bananen voorkomen – zijn in verband gebracht met een verhoogd gevoel van verzadiging na de maaltijd (789).

Deze soorten vezels kunnen ook het legen van je maag vertragen en zorgen ervoor dat je minder voedsel eet(1011).

Dit kan op zijn beurt weer helpen om minder calorieën te eten, wat kan helpen bij het afvallen.

Groene bananen kunnen de eetlust verminderen vanwege hun hoge gehalte aan vezels en resistent zetmeel.

Ze kunnen de spijsvertering verbeteren

De voedingsstoffen in groene bananen kunnen ook een prebiotisch effect hebben. .

In plaats van dat ze worden afgebroken in je darm, voeden resistente zetmeel en pectine de vriendelijke bacteriën die in je darm leven.

De bacteriën vergisten deze twee soorten vezels en produceren butyraat en andere nuttige korte-keten vetzuren (1213).

Korte-keten vetzuren kunnen helpen bij verschillende spijsverteringsproblemen (141516).

Bovendien zijn er aanwijzingen dat ze helpen bij de bescherming tegen darmkanker (1718).

Het consumeren van groene bananen kan helpen om de darmbacteriën gezond te houden. Het kan ook de productie van korte-keten vetzuren verhogen, die belangrijk zijn voor de spijsvertering.

Ze hebben voordelen voor uw bloedsuiker

Het hebben van een hoge bloedsuikerspiegel is een groot gezondheidsprobleem.

Als het na verloop van tijd onbehandeld blijft, kan het leiden tot diabetes type 2 en het risico op andere ernstige gezondheidsproblemen verhogen.

Zowel de pectine als het resistente zetmeel in groene bananen kan helpen om de bloedsuikerspiegel na de maaltijd onder controle te houden (1119).

Onrijpe, groene bananen staan ook laag op de glycemische index, met een waarde van 30. Goed gerijpte bananen hebben een score van ongeveer 60.

De glycemische index meet hoe snel voedsel de bloedsuikerspiegel verhoogt na het eten(20).

De schaal loopt van 0 tot 100, en lagere waarden zijn goed voor de beheersing van de bloedsuikerspiegel.

De pectine en het resistente zetmeel in groene bananen kunnen helpen uw bloedsuikerspiegel onder controle te houden, vooral na de maaltijd.

Zijn Groene bananen op een bepaalde manier ongezond?

Groene bananen worden over het algemeen als gezond beschouwd.

Er zijn echter enkele online meldingen geweest van mensen die zich ongemakkelijk voelen na het eten ervan.

Dit omvat spijsverteringsverschijnselen zoals een opgeblazen gevoel, winderigheid en constipatie.

Daarnaast moet je misschien voorzichtig zijn met groene bananen als je allergisch bent voor latex.

Ze bevatten eiwitten die vergelijkbaar zijn met de allergie veroorzakende eiwitten in latex, die reacties kunnen veroorzaken bij mensen met een latexallergie. Deze aandoening staat bekend als het latex-fruitsyndroom(21).

Groene bananen worden als gezond beschouwd, hoewel ze bij sommige mensen problemen met de spijsvertering kunnen veroorzaken. Mensen met een latexallergie kunnen ook problemen ondervinden bij het eten ervan.

Hoe groen moet de banaan zijn?

Groene bananen kunnen een aantal extra voedingsstoffen en voordelen bieden die gele bananen niet hebben.

Ze zijn rijk aan resistent zetmeel en pectine, die de spijsvertering verbeteren en de bloedsuikerspiegel helpen verlagen.

Sommige mensen vinden echter dat groene bananen een bittere smaak en een slechte textuur hebben.

Interessant is dat het resistente zetmeel en de pectine geleidelijk afnemen naarmate de banaan rijpt, dus bananen die geel zijn met een vleugje groen zouden nog steeds kleine hoeveelheden moeten bevatten.

Om deze reden hoeft de banaan niet helemaal groen te zijn om in ieder geval een aantal van deze voordelen te krijgen.(Bron)

Microsoft Office 365 Proplus

Het is compatibel met Windows en Mac-computers, plus mobiele apparaten met iOS-, Android- en Chromebook.​
SLECHT €14,95  SHOP NOW
Geen Abonnement, Eenmalige Betaling!

Adobe Acrobat Pro 2020 (Windows / Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €123,-VOOR €52,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Office 365 Proplus

Het is compatibel met Windows en Mac-computers, plus mobiele apparaten met iOS-, Android- en Chromebook.​
SLECHT €14,95  SHOP NOW
Geen Abonnement, Eenmalige Betaling!
close-link