Overige

9 Gezondheidsvoordelen van het eten van haver en havermout

Haver behoort tot de gezondste granen ter wereld.

Ze zijn een glutenvrij volkoren graan en een geweldige bron van belangrijke vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten.

Studies tonen aan dat haver en havermout veel gezondheidsvoordelen hebben.

Zo is er onder meer gewichtsverlies, een lagere bloedsuikerspiegel en een verlaagd risico op hartziekten.

Hier zijn 9 wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van het eten van haver en havermout.

Wat is haver en havermout?

Haver is een volkorenvoeding, wetenschappelijk bekend als Avena sativa.

Havergrutten, de meest intacte en hele vorm van haver, hebben een lange tijd nodig om te koken. Daarom geven de meeste mensen de voorkeur aan gewalste, geplette of (de zogenaamde steel-cut oats) gesneden haver.

Instant havermout is de meest verwerkte variëteit. Hoewel ze de kortste tijd nodig hebben om te koken, kan de textuur papperig zijn.

Haver wordt meestal als havermout bij het ontbijt gegeten, dat wordt gemaakt door haver in water of melk te koken. Havermeel wordt vaak pap genoemd.

Ze worden ook vaak verwerkt in muffins, mueslirepen, koekjes en andere gebakken producten.

Haver is een volkoren dat vaak als havermout (pap) bij het ontbijt wordt gegeten.

1. Haver is ongelooflijk voedzaam

De voedingssamenstelling van haver is evenwichtig.

Ze zijn een goede bron van koolhydraten en vezels, waaronder de krachtige vezel beta-glucaan (123).

Ze bevatten ook meer eiwitten en vetten dan de meeste granen (4).

Haver zit boordevol belangrijke vitamines, mineralen en antioxiderende plantenstoffen. Een half kopje (78 gram) droge haver bevat ( 5 ):

  • Mangaan: 191% van de ADH
  • Fosfor: 41% van de ADH
  • Magnesium: 34% van de ADH
  • Koper: 24% van de ADH
  • IJzer: 20% van de ADH
  • Zink: 20% van de ADH
  • Foliumzuur: 11% van de ADH
  • Vitamine B1 (thiamine): 39% van de ADH
  • Vitamine B5 (pantotheenzuur): 10% van de ADH

Kleinere hoeveelheden calcium, kalium, vitamine B6 (pyridoxine) en vitamine B3 (niacine)

Dit komt met 51 gram koolhydraten, 13 gram eiwit, 5 gram vet en 8 gram vezels, maar slechts 303 calorieën.

Dit betekent dat haver tot de meest voedingsrijke voedingsmiddelen behoort die je kunt eten.

Haver is rijk aan koolhydraten en vezels, maar ook hoger in eiwitten en vetten dan de meeste andere granen. Ze zijn zeer rijk aan veel vitaminen en mineralen.

2. Haver is rijk aan antioxidanten, waaronder avenanthramiden.

Haver heeft een hoog gehalte aan antioxidanten en heilzame plantaardige verbindingen, polyfenolen genaamd. Het meest opvallende is een unieke groep van antioxidanten genaamd avenanthramiden, die bijna uitsluitend in haver worden aangetroffen. (6).

Avenanthramiden kunnen helpen de bloeddruk te verlagen door de productie van stikstofmonoxide te verhogen. Deze gasmolecule helpt de bloedvaten te verwijden en leidt tot een betere doorbloeding (789).

Daarnaast hebben avenanthramiden een ontstekingsremmende en ontstekingsremmende werking (9).

Ferulinezuur komt ook in grote hoeveelheden voor in haver. Dit is een andere antioxidant( 10 ).

Haver bevat veel krachtige antioxidanten, waaronder avenanthramiden. Deze verbindingen kunnen helpen bij het verlagen van de bloeddruk en andere voordelen bieden.

3. Haver bevat een krachtige oplosbare vezel, Bèta-Glucaan genaamd.

Haver bevat grote hoeveelheden bèta-glucaan, een soort oplosbare vezels.

Bèta-glucaan lost gedeeltelijk op in water en vormt een dikke, gelachtige oplossing in de darm.

De gezondheidsvoordelen van bèta-glucaanvezels zijn onder meer:

  • Verlaagd LDL- en totaal cholesterolgehalte (1)
  • Verlaagde bloedsuikerspiegel en insulinerespons (11)
  • Verhoogd gevoel van volheid (12)
  • Verhoogde groei van goede bacteriën in het spijsverteringskanaal (13)

Haver is hoog in de oplosbare vezel bèta-glucaan, wat tal van voordelen heeft. Het helpt het cholesterol- en bloedsuikergehalte te verlagen, bevordert gezonde darmbacteriën en verhoogt het gevoel van volheid.

4. Ze kunnen het cholesterolgehalte verlagen en LDL-cholesterol beschermen tegen schade.

Hartaandoeningen zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak. Een belangrijke risicofactor is een hoog cholesterolgehalte in het bloed.

Veel studies hebben aangetoond dat de bèta-glucosevezel in haver effectief is bij het verlagen van zowel het totale als het LDL-cholesterolgehalte (114).

Bèta-glucaan kan de uitscheiding van cholesterolrijke gal verhogen, waardoor het circulerende cholesterolgehalte in het bloed daalt.

Oxidatie van LDL (de “slechte”) cholesterol, die optreedt wanneer LDL reageert met vrije radicalen, is een andere cruciale stap in de progressie van hartziekten.

Het produceert ontstekingen in de slagaders, beschadigt de weefsels en kan het risico op hartaanvallen en beroertes verhogen.

Een studie meldt dat antioxidanten in haver samenwerken met vitamine C om LDL-oxidatie te voorkomen (15).

Haver kan het risico op hartaandoeningen verlagen door zowel het totale als het LDL-cholesterol te verlagen en het LDL-cholesterol te beschermen tegen oxidatie.

5. Haver kan de bloedsuikerspiegel verbeteren

Diabetes type 2 is een veel voorkomende ziekte, die wordt gekenmerkt door significant verhoogde bloedsuikers. Het is meestal het gevolg van een verminderde gevoeligheid voor het hormoon insuline.

Haver kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen, vooral bij mensen met overgewicht of diabetes type 2 (161718).

Ze kunnen ook de insulinegevoeligheid verbeteren (19).

Deze effecten worden vooral toegeschreven aan het vermogen van bèta-glucaan om een dikke gel te vormen die het legen van de maag en de opname van glucose in het bloed vertraagt ​​(20).

Door de oplosbare vezel bèta-glucaan kan haver de insulinegevoeligheid verbeteren en de bloedsuikerspiegel helpen verlagen.

6. Havermout is erg vullend en kan je helpen om af te vallen

Niet alleen is havermout (pap) een heerlijk ontbijtvoedsel – het is ook erg voedzaam (21).

Het eten van voedzaam voedsel kan u helpen om minder calorieën te eten en gewicht te verliezen

Door de tijd die je maag nodig heeft om het voedsel te legen uit te stellen, kan de bèta-glucaan in havermout je gevoel van volheid verhogen (1222).

Bèta-glucaan kan ook het vrijkomen van peptide YY (PYY) bevorderen, een hormoon dat in de darm wordt geproduceerd als reactie op het eten. Het is aangetoond dat dit verzadigingshormoon leidt tot een verminderde calorie-inname en het risico op overgewicht kan verlagen (2324).

Havermout kan u helpen gewicht te verliezen door u voller te laten voelen. Het doet dit door het legen van de maag te vertragen en de productie van het verzadigingshormoon PYY te verhogen.

7. Fijngemalen haver kan helpen bij huidverzorging

Het is geen toeval dat haver in tal van huidverzorgingsproducten voorkomt. Makers van deze producten noemen fijngemalen haver vaak als ‘colloïdale havermout’.

De Amerikaanse Voedsel- en Warenautoriteit FDA heeft colloïdale haver in 2003 goedgekeurd als huidbeschermend middel( 25 ,2627).

Zo kunnen huidproducten op basis van haver de ongemakkelijke symptomen van eczeem verbeteren(28).

Merk op dat de voordelen van huidverzorging alleen betrekking hebben op haver die op de huid wordt aangebracht, niet op de haver die wordt gegeten.

Colloïdaal haver (fijngemalen haver) wordt al lang gebruikt voor de behandeling van een droge en jeukende huid. Het kan helpen bij het verlichten van de symptomen van verschillende huidaandoeningen, waaronder eczeem.

8. Ze kunnen het risico op astma bij kinderen verminderen

Astma is de meest voorkomende chronische ziekte bij kinderen (29).

Het is een ontstekingsaandoening van de luchtwegen – de buizen die lucht van en naar de longen van een persoon vervoeren.

Hoewel niet alle kinderen dezelfde symptomen hebben, ervaren velen herhaaldelijk hoesten, piepende ademhaling en kortademigheid.

Veel onderzoekers geloven dat de vroege introductie van vast voedsel het risico van een kind op het ontwikkelen van astma en andere allergische aandoeningen kan verhogen (30).

Studies suggereren echter dat dit niet voor alle voedingsmiddelen geldt. Vroegtijdige introductie van haver, kan bijvoorbeeld daadwerkelijk beschermend zijn(3132).

Een studie meldt dat het voeden van kinderen met haver voor de leeftijd van 6 maanden gepaard gaat met een verlaagd risico op astma bij kinderen (33)

Sommige studies suggereren dat haver kan helpen bij het voorkomen van astma bij kinderen wanneer ze gevoed worden met jonge kinderen.

9. Haver kan helpen bij het verlichten van constipatie

Ouderen hebben vaak last van verstopping, met een infrequente, onregelmatige stoelgang die ze moeilijk kwijt kunnen.

Laxeermiddelen worden vaak gebruikt om verstopping bij ouderen te verlichten. Hoewel ze effectief zijn, worden ze ook geassocieerd met gewichtsverlies en een verminderde kwaliteit van leven(34).

Studies tonen aan dat haverzemelen, de vezelrijke buitenste laag van het graan, kan helpen bij het verlichten van constipatie bij ouderen (3536).

Uit één onderzoek bleek dat het welzijn van 30 ouderen toenam toen ze 12 weken lang dagelijks soep of een dessert kregen waarin haverzemelen zaten(37).

Bovendien was 59% van deze patiënten in staat om te stoppen met het gebruik van laxeermiddelen na de 3 maanden durende studie, terwijl het totale laxeermiddelgebruik in de controlegroep met 8% toenam.

Studies geven aan dat haverzemelen kunnen helpen bij het verminderen van constipatie bij ouderen, waardoor de noodzaak om laxeermiddelen te gebruiken aanzienlijk wordt teruggebracht.

Hoe u haver in uw voeding kunt opnemen

Je kunt op verschillende manieren van haver genieten.

De meest populaire manier is om gewoon havermout (pap) als ontbijt te eten.

Hier is een heel eenvoudige manier om havermout te maken:

  • 8 gram haver
  • 250 ml water of melk
  • Een snufje zout

Combineer ingrediënten in een pan en breng aan de kook. Zet het vuur laag en kook de haver, af en toe roerend, tot ze zacht is.

Om havermout lekkerder en nog voedzamer te maken, kun je kaneel , fruit, noten, zaden en / of Griekse yoghurt toevoegen .

Ook wordt haver vaak verwerkt in bakkerijproducten, muesli, muesli en brood.

Hoewel haver van nature glutenvrij is, is hij soms wel besmet met gluten. Dat komt omdat ze kunnen worden geoogst en verwerkt met dezelfde apparatuur als andere granen die gluten bevatten (38).

Als u coeliakie of glutengevoeligheid heeft, kies dan voor haverproducten die gecertificeerd zijn als glutenvrij.

Haver kan een goede aanvulling zijn op een gezonde voeding. Ze kunnen worden gegeten als havermout (pap) voor het ontbijt, toegevoegd aan bakkerijproducten en meer.

Haver is ongelooflijk goed voor je

Haver is een ongelooflijk voedzaam voedsel vol met belangrijke vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Bovendien zijn ze rijk aan vezels en eiwitten in vergelijking met andere granen.

Haver bevat een aantal unieke componenten – in het bijzonder de oplosbare vezels bèta-glucaan en antioxidanten die avenanthramiden worden genoemd.

Voordelen zijn onder meer een lagere bloedsuikerspiegel en cholesterol, bescherming tegen huidirritatie en verminderde constipatie.

Bovendien zijn ze zeer voedzaam en hebben ze veel eigenschappen die ze een gewichtsverlies vriendelijk voedingsmiddel zouden moeten maken.

Al met al hoort haver tot de gezondste voedingsmiddelen die je maar kunt eten.(bron)

UITVERKOOP!!!

BEPERKT AANTAL OP= OP €17,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Goedkoopste van Nederland en Belgie!!
MS Office 365 Proplus voor Windows / Mac en Chromebook
eenmalige aankoop geen abonnement!
Tijdelijk €14,95

 
OPENEN
close-image