Vis & Vlees

Heilbot: voedingswaarde, voordelen en zorgen

Heilbot is een soort platvis.

De Atlantische heilbot is zelfs de grootste platvis ter wereld.

Als het gaat om het eten van vis, is er veel discussie over de vraag of de voordelen voor de gezondheid, zoals omega-3-vetzuren en essentiële voedingsstoffen, opwegen tegen de potentiële risico’s, zoals kwikvervuiling en duurzaamheid.

De verscheidenheid aan voedingsstoffen in heilbot kan je doen twijfelen.

Dit artikel evalueert de voedingsvoordelen en potentiële risico’s van het eten van heilbot.

Rijk aan micronutriënten

Heilbot is een uitstekende bron van selenium, een spoormineraal met vele gezondheidsvoordelen die uw lichaam in kleine hoeveelheden nodig heeft.

Een gekookte halve-filet (160 gram) heilbot, de aanbevolen portiegrootte, voorziet in meer dan 100% van uw dagelijkse voedingsbehoeften ( 1 ).

Selenium is een krachtige antioxidant die je lichaam helpt om beschadigde cellen te herstellen en ontstekingen te verminderen. Het speelt ook een belangrijke rol in de gezondheid van de schildklier (2345).

Daarnaast is heilbot een goede bron van diverse andere micronutriënten die bijdragen aan een goede gezondheid, waaronder( 1 ):

  • Niacine: Niacine speelt een positieve rol in de gezondheid van het hart en helpt zelfs bij het voorkomen van hartaandoeningen. Het kan ook uw huid beschermen tegen schade door de zon. Een half-filet (160 gram) heilbot voorziet in 57% van uw voedingsbehoeften(678).
  • Fosfor: Fosfor het op een na meest voorkomende mineraal in uw lichaam, fosfor helpt bij de opbouw van botten, reguleert de stofwisseling, zorgt voor een regelmatige hartslag en meer. Een portie heilbot voorziet in 45% van uw voedingsbehoeften (9101112).
  • Magnesium: Magnesium is nodig voor meer dan 600 reacties in je lichaam, waaronder de vorming van eiwitten, spierbewegingen en het opwekken van energie. Een portie heilbot voorziet in 42% van je voedingsbehoeften(13).
  • Vitamine B12: Vitamine B12 speelt een essentiële rol bij de vorming van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Het komt van nature voor in dierlijk voedsel. Een half-filet (160 gram) heilbot voorziet in 36% van uw voedingsbehoeften(1415).
  • Vitamine B6: Ook bekend als pyridoxine, vitamine B6 is betrokken bij meer dan 100 reacties in uw lichaam. Het is gunstig voor het centrale zenuwstelsel en kan de hersenfunctie stimuleren. Heilbot voorziet in 32% van uw voedingsbehoeften(161718).

Een half-filet (160 gram) heilbot kan voorzien in meer dan een derde van uw voedingsbehoefte aan meerdere vitaminen en mineralen, waaronder selenium, niacine, fosfor, magnesium en vitamine B12 en B6.

Goede bron van hoogwaardige eiwitten

Een portie gekookte heilbot bevat 42 gram hoogwaardig eiwit en kan dus helpen bij het voldoen aan uw voedingsbehoeften aan eiwitten ( 1 ).

De voedingsreferentie-inname (DRI) voor eiwitten is 0,36 gram per pond of 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht. Dit is voldoende om in de behoeften van 97-98% van de gezonde, zittende mensen te voorzien ( 19 ).

Het is belangrijk om op te merken dat deze hoeveelheid nodig is om een tekort te voorkomen. Uw activiteitenniveau, spiermassa en huidige gezondheidstoestand kunnen uw eiwitbehoefte verhogen.

Eiwit bestaat uit aminozuren, die betrokken zijn bij bijna elk stofwisselingsproces in je lichaam.

Daarom is het belangrijk om voldoende eiwit te krijgen om verschillende redenen. Het kan helpen bij de opbouw en het herstel van spieren, onderdrukken van de eetlust, helpen bij gewichtsverlies en meer( 20 ,212223).

Vis en andere dierlijke eiwitten worden beschouwd als hoogwaardige, complete eiwitten. Dit betekent dat ze alle essentiële aminozuren leveren die je lichaam niet zelf kan aanmaken.

Eiwit speelt een aantal belangrijke rollen in uw lichaam, waaronder het opbouwen en herstellen van spieren of het onderdrukken van de eetlust. Heilbot is een hoogwaardige eiwitbron die kan bijdragen aan uw totale eiwitbehoefte.

Heilbot is een hoogwaardige eiwitbron die kan bijdragen aan uw totale eiwitbehoefte.

Kan goed zijn voor je hart

Hartaandoeningen zijn de belangrijkste doodsoorzaak bij mannen en vrouwen wereldwijd (24).

Heilbot bevat een verscheidenheid aan voedingsstoffen die goed zijn voor het hart, zoals omega-3-vetzuren, niacine, selenium en magnesium.

Hoewel er geen DRI is voor omega-3-vetzuren, is de aanbeveling voor een adequate inname (AI) voor volwassenen respectievelijk 1,1 en 1,6 gram voor vrouwen en mannen. Een half-filet heilbot levert ongeveer 1,1 gram omega-3-vetzuren( 1 ,2526).

Omega-3-vetzuren hebben talrijke voordelen voor de gezondheid van het hart (272829).

Ze kunnen helpen bij het verlagen van de triglyceriden, verhogen van het “goede” HDL-cholesterol, voorkomen van bloedstolsels en het verlagen van de bloeddruk bij mensen met een hoog gehalte (28303132).

Niacine, ook bekend als vitamine B3, kan helpen om het cholesterol- en triglyceridengehalte te verlagen. (333435).

Bovendien helpt het hoge seleniumgehalte in heilbot het risico op hartziekten te verkleinen door het verminderen van oxidatieve stress, ontstekingen en de opbouw van “slechte” LDL-cholesterol in uw slagaders (236).

Tot slot tonen studies aan dat het toevoegen van magnesium aan je voeding kan helpen bij het verlagen van je bloeddruk(373839).

Heilbot levert een verscheidenheid aan voedingsstoffen die de gezondheid van uw hart kunnen verbeteren en hartaandoeningen kunnen helpen bestrijden.

Helpt bij het bestrijden van ontstekingen

Hoewel een ontsteking soms nuttig kan zijn voor uw lichaam, kan een chronische laaggradig ontsteking uw gezondheid schaden.

Het selenium, niacine en omega-3-gehalte van heilbotten kan helpen de negatieve effecten van een chronische ontsteking te verminderen.

Een portie heilbot bevat 106% van uw dagelijkse seleniumbehoefte. Deze krachtige antioxidant helpt de oxidatieve stress in je lichaam te verminderen( 1 ,236).

Studies hebben aangetoond dat een verhoogd seleniumgehalte in het bloed uw immuunrespons verbetert, terwijl een tekort de immuuncellen en hun functie negatief kan beïnvloeden (40).

Omega-3-vetzuren en niacine spelen ook een rol bij het verminderen van ontstekingen. Niacine is betrokken bij de productie van histamine, wat helpt bij het verwijden van uw bloedvaten en het verbeteren van de doorbloeding(414243).

Bovendien hebben onderzoeken aangetoond dat er een consistent verband bestaat tussen de inname van omega-3-vetzuren en de vermindering van de ontstekingsniveaus. De vetzuren kunnen de moleculen en stoffen die bijdragen aan de ontsteking verminderen, zoals cytokinen en eicosanoïden (44454647).

Het selenium-, niacine- en omega-3-gehalte in heilbot kan helpen bij het bestrijden van chronische ontstekingen die bijdragen aan een slechte gezondheid.

Wild gevangen versus gekweekt

Van voeding tot duurzaamheid en vervuiling, er zijn veel dingen om rekening mee te houden bij het vergelijken van in het wild gevangen en gekweekte vis – elk met hun voors en tegens (48).

Meer dan 50% van de seafood die voor menselijke consumptie worden geproduceerd, worden gekweekt en de Wereldbank schat dat dit aantal zal toenemen tot 62% in 2030( 49 ).

In een poging om te voorkomen dat wilde vispopulaties overbevist worden, worden in Canada, IJsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk heilbotten gekweekt. Dit betekent dat de vis commercieel wordt gekweekt in gecontroleerde kooien in meren, rivieren, oceanen of reservoirs.

Een voordeel van gekweekte vis is dat deze meestal goedkoper is en gemakkelijker verkrijgbaar voor de consument dan in het wild gevangen vis(50515253).

Een nadeel is dat ze vaak worden gekweekt in overvolle omstandigheden en dus kunnen worden blootgesteld aan meer bacteriën, pesticiden en parasieten. Er zijn echter meer kwekerijen die nu vis kweken op een manier die beter is voor het milieu en die resulteert in een product dat veiliger is voor mensen om te eten.

Aan de andere kant komt de heilbot uit een goed beheerde visserij in de Stille Oceaan en wordt hij in het wild gevangen. Dit betekent dat de vis in zijn natuurlijke omgeving wordt gevangen in netten en vallen of met vislijnen.

In het wild gevangen vissen worden vaak gezonder geacht met minder vervuiling door hun natuurlijke voeding van kleinere vissen en algen en omdat ze minder in contact komen met parasieten en bacteriën. Sommige vissen kunnen echter wel besmet zijn door het natuurlijke voedsel dat ze eten.

De kleine voedingsverschillen tussen in het wild gevangen en gekweekte heilbot zijn niet voldoende om de ene gezond te noemen dan de andere.

Er zijn voor- en nadelen voor zowel in het wild gevangen als gekweekte heilbot. Milieuoverwegingen en duurzaamheid, maar ook prijs en persoonlijke voorkeur beïnvloeden de keuze van de consument. Op voedingsgebied zijn de verschillen minimaal.

Mogelijke zorgen

Zoals bij elk voedingsmiddel zijn er mogelijke problemen die men moet overwegen voordat men heilbot eet.

Kwikniveaus

Kwik is een giftig zwaar metaal dat van nature voorkomt in water, lucht en bodem.

Vissen kunnen worden blootgesteld aan lage concentraties kwik als gevolg van watervervuiling. Na verloop van tijd kan het metaal zich ophopen in het lichaam van de vis.

Grotere vissen en vissen met een langere levenscyclus bevatten vaak meer kwik (54).

Koning makreel, slijmkop, haai, zwaardvis, tegelvissen en ahi-tonijn lijken het grootste risico op kwikvervuiling met zich mee te brengen.

Voor de meeste mensen is het kwikgehalte dat wordt geconsumeerd door het eten van aanbevolen hoeveelheden vis en schelpdieren geen groot probleem.

Bovendien kunnen de voordelen van het eten van matige hoeveelheden vis die rijk is aan omega-3-vetzuren opwegen tegen het risico., zoals heilbot.

Zwangere en zogende moeders moeten hoge kwikgehaltes aan vis vermijden, maar geen vis in het geheel. Omega-3-vetzuren bevorderen de ontwikkeling van de hersenen van foetussen en baby’s(555657).

Heilbotvissen hebben de neiging om een laag tot matig kwikgehalte te hebben en worden veilig geacht om in matige hoeveelheden te eten( 58 ).

Purinegehalte

Purines worden van nature in je lichaam geproduceerd en zijn te vinden in bepaalde voedingsmiddelen.

Ze breken af om urinezuur te vormen, wat voor sommige mensen kan bijdragen aan jicht en de ontwikkeling van nierstenen. Degenen die risico lopen op deze aandoeningen moeten hun purine inname van bepaalde voedingsmiddelen beperken(5960).

Hoewel heilbot purines bevat, zijn de gehaltes laag tot matig. Daarom wordt het als veilig beschouwd voor mensen die gezond zijn en geen risico lopen op bepaalde nierziekten (61).

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een punt van zorg met de toegenomen vraag naar in het wild gevangen vis (62).

Een manier om de wilde vispopulaties in stand te houden is het vergroten van de beschikbaarheid van gekweekte vis. Dit heeft de aquacultuur, oftewel de viskweek populairder gemaakt. Het is de snelst groeiende voedselproductie ter wereld(636465).

Volgens Seafood Watch staat de wilde Atlantische heilbot op de “vermijd”-lijst vanwege de lage populatie. Hij is overbevist en zal naar verwachting pas in 2056 op peil zijn ( 66 ).

De heilbot in de Stille Oceaan wordt veilig geacht om te consumeren vanwege de duurzame visserijmethoden die in de Stille Oceaan worden toegepast.

Er zijn enkele kleine tot middelgrote problemen met de consumptie van heilbot, zoals het kwik- en purinegehalte of de duurzaamheid. De voordelen kunnen echter groter zijn dan de risico’s. Het is het beste om de feiten te vergelijken, alvorens een persoonlijke beslissing te nemen.

Conclusie

Hoewel het weinig tot matig is in kwik en purines, wegen de voordelen van heilbotten op het gebied van voeding op tegen de potentiële veiligheidsproblemen.

Het is rijk aan eiwitten, omega-3-vetzuren, selenium en andere voedingsstoffen die verschillende voordelen voor de gezondheid bieden.

Door te kiezen voor gekweekte of Pacifische heilbot in plaats van overbeviste Atlantische heilbot kan het milieu zelfs worden geholpen.

Het eten van heilbot of niet is duidelijk een persoonlijke keuze, maar het bewijs suggereert dat het een veilige vis is om te eten.(Bron)