Overige

Kun je honingraat eten? Voordelen, toepassingen en gevaren

Mensen houden al duizenden jaren bijen en eten hun honing.

Het eten van honingraat is een manier om te genieten van de opbrengst van de bijenarbeid. Dit kan voordelen hebben voor de gezondheid, variërend van een lager risico op infecties tot een gezonder hart en lever.

Het eten van honing direct uit de raat kan echter ook risico’s met zich meebrengen.

Dit artikel behandelt de toepassingen, voordelen en gevaren van honingraat.

Wat is honingraat?

Honingraat is een natuurlijk product gemaakt door honingbijen om honing en stuifmeel op te slaan of om hun larven in te huisvesten.

Het bestaat uit een reeks zeshoekige cellen gemaakt van bijenwas die meestal rauwe honing bevatten.

Rauwe honing verschilt van commerciële honing omdat hij niet gepasteuriseerd of gefilterd is.

Honingraat kan ook bijenpollen, propolis en koninginnengelei bevatten – extra bijenproducten met hun eigen potentiële voordelen voor de gezondheid. Deze zijn echter waarschijnlijk alleen te vinden in kleine hoeveelheden ( 1 ,2).

Je kunt de hele honingraat eten, inclusief de honing en de wasachtige cellen eromheen.

De rauwe honing heeft een meer getextureerde consistentie dan gefilterde honing. Bovendien kunnen de wasachtige cellen als kauwgom worden gekauwd.

Honingraat is een natuurlijk product dat door bijen wordt gemaakt om hun larven, honing en stuifmeel in op te slaan. De hele honingraat kan worden gegeten – ook de wasachtige cellen en de rauwe honing die ze bevatten.

Rijk aan bepaalde voedingsstoffen

Honingraat is rijk aan koolhydraten en antioxidanten. Het bevat ook sporen van verschillende andere voedingsstoffen.

Het belangrijkste bestanddeel is rauwe honing, die kleine hoeveelheden eiwitten, vitaminen en mineralen bevat – maar voor 95-99% uit suiker en water bestaat (34).

Omdat het niet bewerkt is, bevat rauwe honing enzymen zoals glucose oxidase, die honing antimicrobiële en antibacteriële eigenschappen geven.

Dergelijke enzymen worden vernietigd door de verhitting en filtering die gebruikt wordt om de meeste commerciële honing te verwerken(5).

Bovendien is het minder waarschijnlijk dat rauwe honing vervuild is met zoetstoffen zoals hoog-fructose maïssiroop en bevat het meer antioxidanten dan verwerkte honing ( 6 ,78).

Antioxidanten zijn nuttige plantaardige stoffen die de gezondheid bevorderen, ontstekingen verminderen en het lichaam beschermen tegen ziekten. Hun gehalte kan tot 4,3 keer hoger zijn in rauwe dan in bewerkte honing ( 8 ,91011).

Polyfenolen zijn het belangrijkste type antioxidant in honing. Onderzoek suggereert dat ze het risico op diabetes, dementie, hartziekten en zelfs bepaalde vormen van kanker kunnen helpen verlagen (12).

Honingraat bevat ook bijenwas, wat zorgt voor hart-gezonde lange-keten vetzuren en alcoholen. Deze verbindingen kunnen helpen het cholesterolgehalte te verlagen(1314).

Rauwe honing en bijenwas zijn de twee hoofdbestanddelen van honingraat. Rauwe honing is rijk aan enzymen en antioxidanten, terwijl bijenwas lange-keten vetzuren en alcoholen bevat – allemaal stoffen die uw welzijn ten goede kunnen komen.

Kan de gezondheid van het hart bevorderen

Honingraat kan de gezondheid van uw hart bevorderen.

Onderzoek toont aan dat de lange-keten vetzuren en alcoholen in bijenwas een hoog cholesterolgehalte in het bloed kunnen verlagen, een risicofactor voor hartaandoeningen.

Zo blijkt uit een onderzoek dat alcoholen uit bijenwas kunnen helpen het “slechte” LDL-cholesterolgehalte met 29% te verlagen, terwijl het “goede” HDL-cholesterolgehalte met 8-15% stijgt (14).

De studies in deze review gebruikten echter hoge niveaus van geïsoleerde alcoholen afgeleid van bijenwas, waardoor het moeilijk is om te weten of de kleine hoeveelheden bijenwas in honingraat dezelfde effecten zouden produceren.

Dat gezegd hebbende, kan honing zelf hetzelfde cholesterolverlagende vermogen hebben (1516, 1718).

In een klein onderzoek kregen de deelnemers ofwel 70 gram suiker ofwel honing per dag. Na 30 dagen verhoogden de deelnemers in de honinggroep hun “goede” HDL-cholesterol met 3,3% en verlaagden ze hun “slechte” LDL-cholesterol met 5,8% (19).

Bovendien kan het vervangen van suiker door honing het triglyceridengehalte tot 19% helpen verlagen(1516171819).

Verder kunnen de antioxidanten in honing helpen om de slagaders naar je hart te verwijden. Dit kan op zijn beurt de bloeddoorstroming verbeteren en de bloeddruk verlagen, waardoor het risico op bloedstolsels, een hartaanval en een beroerte afneemt (920).

Honingraat kan uw hart ten goede komen doordat het de bloeddoorstroming en het “goede” HDL-cholesterolgehalte verhoogt, terwijl het de bloeddruk, triglyceriden en het “slechte” LDL-cholesterol verlaagt.

Kan beschermen tegen infecties

Honingraat kan het vermogen van uw lichaam versterken om bepaalde bacteriën en schimmels te bestrijden.

Zo blijkt uit reageerbuisonderzoek dat bijenwas extracten bescherming kunnen bieden tegen schimmels en ziekteverwekkende bacteriën, waaronder Staphylococcus aureus, Candida albicans, Salmonella enterica,en E. colicoli ( 21 , 22 ,23).

Honing staat ook bekend om zijn antimicrobiële eigenschappen. Onderzoek wijst uit dat het kan helpen uw darmen te beschermen tegen de intestinale parasiet Giardia lamblia (24).

Er zijn echter menselijke studies nodig om deze effecten te bevestigen.

Honingraat kan de afweer van uw lichaam tegen schimmels en sommige soorten ziekteveroorzakende bacteriën versterken. Het kan ook helpen uw darmen te beschermen tegen bepaalde parasieten. Meer onderzoek bij mensen is echter nodig.

Kan hoesten bij kinderen verminderen

Honingraat kan ook helpen bij het verminderen van hoesten bij kinderen.

Kinderen zijn vatbaar voor infecties van de bovenste luchtwegen die hoesten kunnen veroorzaken. Onderzoek suggereert dat honing kan helpen bij het onderdrukken van deze hoest (25).

In één onderzoek was het eten van slechts een halve theelepel (2,5 ml) boekweithoning 30 minuten voor het slapengaan effectiever dan hoestsiroop bij het verminderen van het hoestgerelateerde ongemak bij kinderen.

De groep kinderen die boekweithoning kregen, sliepen ook beter dan de kinderen die hoestsiroop of helemaal niets kregen(26).

Honingraat biedt waarschijnlijk dezelfde voordelen, omdat het rijk is aan honing.

Honing bevat echter sporen van de C. botulinum bacterie, die schadelijk kunnen zijn voor jonge baby’s. Om deze reden mag honing of honingraat niet worden gegeven aan kinderen jonger dan 12 maanden (2728).

Honingraat is rijk aan honing, wat het hoesten bij kinderen kan helpen verminderen. Het mag echter niet worden gegeven aan kinderen jonger dan een jaar, vanwege het risico op botulisme.

Potentieel suikeralternatief voor mensen met diabetes

Honingraat kan een goed alternatief zijn voor suiker voor mensen met diabetes.

Dat komt deels omdat honing veel zoeter is dan suiker, waardoor kleinere hoeveelheden nodig zijn om dezelfde zoetheid te bereiken. Bovendien lijkt honing de bloedsuikerspiegel minder te verhogen dan geraffineerde suiker(29).

Toch verhoogt honing nog steeds de bloedsuikerspiegel, dus mensen met diabetes moeten er niet te veel van eten.

Bovendien kunnen de alcoholen in bijenwas helpen bij het verminderen van insulineresistentie, een aandoening die bijdraagt aan hoge bloedsuikerspiegels.

Uit een kleine studie bij mensen met niet-alcoholische vette leverziekte (NAFLD) – een medische aandoening waarbij vet zich ophoopt in de lever, vaak gepaard gaand met insulineresistentie – bleek dat alcoholextracten uit bijenwas de insulinespiegel met 37% verlaagden (30).

Deze lagere insulinespiegels kunnen wijzen op een verminderde insulineresistentie, waarvan ook mensen met diabetes zouden kunnen profiteren.

Houd er rekening mee dat er studies van hogere kwaliteit nodig zijn.

Honingraat heeft de neiging om de bloedsuikerspiegel minder te verhogen dan geraffineerde suiker. Bovendien kunnen de stoffen in honingraat helpen de insulineresistentie te verlagen – maar daar is meer onderzoek naar nodig.

Kan de leverfunctie verbeteren

Honingraat kan ook bijdragen aan een gezondere lever .

In een 24 weken durende studie werd een mengsel van bijenwas alcoholen dagelijks gegeven aan mensen met een leverziekte. Met name 48% van de mensen in de bijenwasgroep meldde een afname van de symptomen – zoals buikpijn, een opgeblazen gevoel en misselijkheid – tegenover slechts 8% in de placebogroep.

Bovendien werd de leverfunctie opnieuw normaal bij 28% van degenen die bijenwasalcohol kregen – tegenover geen enkele in de placebogroep (30).

Hoewel deze resultaten veelbelovend lijken, is het onduidelijk hoeveel honingraat je zou moeten consumeren om dezelfde voordelen te bereiken. Daarom zijn er meer studies bij mensen nodig voordat er sterke conclusies kunnen worden getrokken.

De bijenwas alcoholen in honingraat kunnen de leverfunctie verbeteren en de symptomen bij mensen met leverziekten verminderen. Meer studies zijn echter nodig.

Hoe te gebruiken

Honingraat kan op verschillende manieren worden geconsumeerd.

U kunt het zo eten, maar het is ook een uitstekende spread voor warm brood of Engelse muffins. Honingraat kan ook worden gebruikt als zoetstof in zelfgemaakte desserts – of bovenop pannenkoeken, havermout, of yoghurt.

Sommige mensen vinden een stukje honingraat ook lekker boven op een salade of naast fruit, vleeswaren of oude kazen.

Je kunt honingraat vinden bij je lokale natuurvoedingswinkel of boerenmarkt, maar je kunt het ook online kopen.

Als je honingraat kiest, houd er dan rekening mee dat hoe donkerder de honing is, hoe rijker de heilzame stoffen zijn, zoals antioxidanten (3132).

Honingraat is lang houdbaar bij kamertemperatuur. Hoe langer je het bewaart, hoe groter de kans dat het gaat kristalliseren – maar de gekristalliseerde vorm blijft eetbaar.

Honingraat kan worden gebruikt als zoetstof of als bijgerecht bij allerlei gerechten. U vindt honingraat waarschijnlijk op uw plaatselijke boerenmarkt en kunt het het beste op kamertemperatuur bewaren.

Mogelijke gevaren

Honingraat wordt over het algemeen als veilig beschouwd om te eten.

Omdat er honing in zit, is er echter een risico op besmetting met C. botulinum sporen. Deze zijn vooral schadelijk voor zwangere vrouwen en kinderen jonger dan 12 maanden(2728).

In sommige gevallen kan het eten van grote hoeveelheden honingraat maagverstopping veroorzaken (33).

Om het risico hierop te minimaliseren, kan het het beste zijn om het dagelijks eten van grote hoeveelheden honingraat te vermijden – of de wasachtige cellen simpelweg uit te spugen.

Bovendien kunnen mensen met allergieën voor bijengif of stuifmeel voorzichtig zijn met het eten van honingraat, omdat het een allergische reactie kan veroorzaken(34).

Het is ook belangrijk om op te merken dat ondanks de vele potentiële voordelen, honingraat zeer hoog in suiker blijft – dus het is het beste om het met mate te eten.

Het eten van kleine hoeveelheden honingraat wordt over het algemeen als veilig beschouwd. Je kunt het echter beter niet aan je kind geven of eten als je zwanger bent, vanwege het risico op botulisme. Omdat honing veel suiker bevat, is het ook beter om niet te veel honingraat te eten.

Tot slot

Honingraat is een natuurlijk bijenproduct dat bestaat uit wasachtige, zeshoekige cellen die rauwe honing bevatten.

Honing en zijn raat zijn eetbaar en bieden tal van gezondheidsvoordelen, zoals het bestrijden van infecties en het verbeteren van de gezondheid van het hart. Honingraat kan ook de leverfunctie stimuleren en dienen als suikeralternatief voor mensen met diabetes.

Honingraat blijft echter rijk aan suikers, dus moet het met mate worden geconsumeerd.(bron)