Er zijn verschillende vormen van dit molecuul, en elk van hen heeft een chemische structuur die vergelijkbaar is met de belangrijkste suiker in je bloed – glucose.

Inositol speelt een rol in veel lichamelijke processen. Daarom is het onderzocht op de mogelijke voordelen voor de gezondheid.

Inositolsupplementen kunnen helpen bij de behandeling van specifieke medische aandoeningen, waaronder enkele angst- en vruchtbaarheidsstoornissen. Ze kunnen ook andere gezondheidsbevorderende effecten hebben.

Hier zijn 5 op bewijs gebaseerde gezondheidsvoordelen van Inositol.

1. Kan angst verminderen door het beïnvloeden van Serotonine

Inositol beïnvloedt de processen die neurotransmitters maken, de moleculen die verantwoordelijk zijn voor het doorgeven van informatie binnen je hersenen (1).

Serotonine is een belangrijke neurotransmitter die beïnvloed wordt door inositol. Dit molecuul heeft vele rollen in je lichaam en beïnvloedt je gedrag en stemming (2).

Onderzoekers hebben onderzocht of inositol supplementen de symptomen die gepaard gaan met aandoeningen van serotonine en de hersenen kunnen verbeteren.

Het gaat hierbij om angststoornissen, zoals de paniekstoornis, de obsessieve-compulsieve stoornis (OCD) en de posttraumatische stressstoornis (PTSS).

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat inositol het aantal paniekaanvallen bij paniekstoornissen kan verminderen (3, 4).

Een studie bij 20 mensen met paniekstoornissen toonde aan dat 18 gram inositol per dag het aantal wekelijkse paniekaanvallen met 4 verminderde – meer dan de vermindering van 2,4 per week bij mensen die een paniekmedicijn gebruiken (4).

Een ander onderzoek bij mensen met OCD vond dat 18 gram inositol per dag de symptomen beter verbeterde dan een placebo (5).

De kleine hoeveelheid onderzoek naar inositol en PTSS heeft echter geen voordelen aangetoond (6).

In feite hebben sommige onderzoekers zich afgevraagd of inositol effectief is bij de behandeling van een van deze angststoornissen (7).

Over het algemeen kan inositol voordelen hebben voor bepaalde soorten angststoornissen, maar er zijn meer onderzoeken nodig om deze effecten vast te stellen.

Inositol kan de neurotransmitters in je hersenen aantasten, waaronder serotonine. Hoge doses kunnen gunstig zijn voor de behandeling van sommige vormen van angststoornissen, zoals paniekstoornissen. Er zijn echter gemengde resultaten gerapporteerd en er is meer onderzoek nodig.

2. Kan de bloedsuikerspiegel helpen beheersen door het verbeteren van de insulinegevoeligheid

Insuline is een hormoon dat van cruciaal belang is voor de beheersing van de bloedsuikerspiegel in je lichaam.

Insulineresistentie, een probleem met het vermogen van je lichaam om te reageren op insuline, wordt beschouwd als een van de belangrijkste factoren die samenhangen met aandoeningen zoals het metabool syndroom (8).

Inositol kan worden gebruikt om moleculen te produceren die betrokken zijn bij de werking van insuline in je cellen (9).

Daarom is inositol onderzocht op zijn mogelijkheden om de gevoeligheid van het lichaam voor insuline te verbeteren – en daarmee de insulineresistentie te verminderen.

Een zes maanden durende studie bij 80 postmenopauzale vrouwen met het metabool syndroom toonde aan dat 4 gram per dag inositol de insulinegevoeligheid, de bloeddruk en het cholesterolgehalte meer verbeterde dan een placebo (10).

Ander onderzoek bij vrouwen met zwangerschapsdiabetes heeft ook voordelen van inositol aangetoond voor de insulinegevoeligheid en de bloedsuikerbeheersing (11).

Bovendien kan inositol de werking van insuline verbeteren bij vrouwen met het polycystische eierstoksyndroom (PCOS), hoewel de resultaten gemengd zijn (12, 13, 14).

Inositol speelt een rol bij de insulinesignalering en kan in sommige gevallen de gevoeligheid van het lichaam voor insuline verbeteren. Er zijn voordelen gezien bij mensen met het metabool syndroom, vrouwen die risico lopen op zwangerschapsdiabetes en vrouwen met PCOS.

Kan de vruchtbaarheid bij vrouwen verbeteren met PCOS

PCOS is een syndroom dat optreedt wanneer het lichaam van een vrouw abnormaal hoge hoeveelheden van bepaalde hormonen produceert.

Vrouwen met PCOS hebben een hoger risico op verschillende ziekten en kunnen onvruchtbaarheidsproblemen krijgen(15).

Problemen met insulinegevoeligheid kunnen een van de oorzaken zijn van verminderde vruchtbaarheid bij vrouwen met PCOS. Omdat inositol de insulinegevoeligheid kan verbeteren, is het onderzocht als mogelijke behandeling (14).

Studies hebben aangetoond dat inositol de functie van de eierstokken en de vruchtbaarheid bij vrouwen met PCOS kan verbeteren (16, 17, 18).

Deze onderzoeken hebben meestal doses van 2-4 gram per dag gebruikt en er zijn voordelen gezien bij vrouwen met normaal gewicht, overgewicht en obesitas.

In het algemeen is uit onderzoek gebleken dat inositol supplementen de regelmaat van de menstruatiecyclus, de ovulatie en het zwangerschapspercentage bij vrouwen met PCOS (19, 20, 21) kunnen verbeteren.

Inositol is een veelbelovend middel om verschillende aspecten van de voortplantingsfunctie bij vrouwen met PCOS te verbeteren, waaronder de regelmaat van de menstruatiecyclus, de eisprong en de vruchtbaarheid. Doses voor deze doeleinden zijn meestal 2-4 gram per dag.

Kan de symptomen van een depressie verminderen

Vanwege de effecten op de neurotransmitters in de hersenen is inositol onderzocht als behandeling voor depressie.

Uit onderzoek is gebleken dat 12 gram inositol per dag gedurende vier weken de symptomen van een depressie kan verminderen ten opzichte van een placebo(22).

Een andere kleine studie meldde dat 6 gram per dag de depressie bij 9 van de 11 deelnemers verbeterde(23).

Uit ander onderzoek is echter gebleken dat het toevoegen van inositol aan de standaardmedicatie voor depressie de symptomen niet meer verbetert dan de medicatie alleen(24).

Bovendien is inositol niet effectief gebleken in het verminderen van depressies bij mensen die eerder niet reageerden op standaard medicatie(25).

Hoewel sommige onderzoeken hebben aangetoond dat depressies met inositol verminderen, zijn de resultaten gemengd. Het is mogelijk dat inositol de symptomen niet verbetert bij mensen die medicijnen gebruiken of die niet reageren op standaardmedicatie.

Goed veiligheidsrecord met geen tot weinig bijwerkingen

Inositol komt van nature voor in je lichaam en in verschillende voedingsmiddelen.

De hoeveelheid die uit voeding wordt verkregen kan variëren van minder dan 1 gram tot enkele grammen, afhankelijk van de samenstelling van je dieet (26).

Zelfs als het als voedingssupplement wordt gegeven, heeft het een zeer goede veiligheidsreputatie.

In onderzoeksstudies variëren de doseringen van ongeveer 2 tot 18 gram per dag (4, 13).

Bij hogere doses van 12-18 gram zijn enkele milde bijwerkingen gemeld. Deze bestaan voornamelijk uit buikpijn, maagklachten en winderigheid (1, 27).

Echter, het licht verminderen van de dosis inositol bleek deze symptomen te verbeteren in sommige onderzoeken (1).

Inositol supplementen zijn zelfs aan zwangere vrouwen gegeven in doses van ongeveer 4 gram per dag, zonder dat dit effect heeft (11).

Inositol is een van nature voorkomende stof met een goed veiligheidsverleden. Bij hogere doseringen van 12 gram of meer kan de maag van streek raken. Deze symptomen kunnen echter worden verbeterd door de dosering te verlagen.

Andere mogelijke voordelen

Inositol is onderzocht op verschillende andere voordelen voor de gezondheid, waaronder:

  • Gewichtsverlies: Dit supplement kan bij vrouwen met PCOS een kleine mate van gewichtsverlies veroorzaken(28, 29)
  • Bloedlipiden: Er zijn enkele verbeteringen in de bloedlipiden gerapporteerd, zoals cholesterol (10, 30).
  • Bloeddruk: Verschillende onderzoeken hebben kleine verlagingen van de bloeddruk bij vrouwen met PCOS gerapporteerd (10, 12) .

Hoewel er andere gezondheidseffecten van inositol kunnen zijn, hebben veel van die effecten op dit moment zeer beperkt bewijs.

Door zijn vele rollen in het lichaam kan inositol tal van gezondheidseffecten hebben, waaronder gewichtsverlies en verbeteringen in de bloedlipiden of de bloeddruk in specifieke groepen. Toekomstig onderzoek kan andere belangrijke effecten van dit molecuul aan het licht brengen.

Bronnen en doseringen

Inositol komt voor in verschillende soorten voedsel, maar de hoogste concentraties komen voor in bonen, vruchten, noten en granen.

De hoeveelheid die normaal gesproken per dag wordt geconsumeerd kan variëren van minder dan 1 gram tot enkele grammen, afhankelijk van het voedsel dat je eet (26).

Hoewel er verschillende vormen zijn, verwijst inositol in supplementen meestal naar het molecuul myo-inositol, dat meer dan 90% van het inositolgehalte in je cellen uitmaakt (31, 32).

Studies naar inositolsupplementen hebben hogere hoeveelheden gebruikt dan normaal gesproken in voeding, met doses tot 18 gram per dag (1, 4).

Doses voor insulinegevoeligheid en vruchtbaarheid zijn meestal veel lager dan die voor neurologische aandoeningen zoals angststoornissen en depressie (4, 13).

Inositol is in vrij kleine hoeveelheden aanwezig in verschillende voedingsmiddelen. Er zijn verschillende vormen van inositol, maar de meeste supplementen bevatten myo-inositol. Doseringen van inositol supplementen die in studies worden gebruikt, variëren over het algemeen van 2 tot 18 gram per dag.

Tot slot

Inositol is een koolhydraat dat van nature in je lichaam en bepaalde voedingsmiddelen voorkomt.

Het speelt vele rollen in je lichaam, waaronder het beïnvloeden van het niveau van de neurotransmitters en de manier waarop je lichaam met glucose omgaat.

Het kan effectief zijn bij het verbeteren van sommige angststoornissen en de gevoeligheid van je lichaam voor insuline.

Daarnaast lijkt inositol verschillende gezondheidsvoordelen te bieden voor vrouwen met het polycystische eierstoksyndroom (PCOS), waaronder het verbeteren van de menstruatiefunctie en de vruchtbaarheid.

Dit molecuul heeft een goede veiligheidsreputatie en er zijn weinig nadelige effecten gezien bij zowel matige als hoge doseringen.

Vanwege de vele functies zal in de toekomst onderzoek worden gedaan naar de betekenis van inositol voor de gezondheid en medische toepassingen. (Bron)

Write A Comment