Vis & Vlees

Is rood vlees slecht voor u of goed? Een objectieve blik

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!

Rood vlees is het vlees van zoogdieren, dat normaal gesproken rood is als het rauw is.

Het is één van de meest omstreden voedingsmiddelen in de geschiedenis van de voeding.

Hoewel mensen het gedurende de hele evolutie hebben gegeten, geloven veel mensen dat het schade kan aanrichten.

Hieronder vindt u een overzicht van het bewijs voor de gezondheidseffecten van rood vlees. Het artikel gaat niet in op ethische en milieukwesties.

Het vlees van vandaag is niet meer wat het was

Mensen hebben gedurende de hele evolutie vlees gegeten en hebben een goed uitgerust spijsverteringssysteem om ermee om te gaan.

Traditionele populaties zoals de Masai hebben veel meer rood vlees gegeten dan de gemiddelde Westerling, maar bleven in uitstekende gezondheid( 1 ).

Het vlees dat vandaag de dag wordt gegeten is echter anders dan het vlees dat de mensen in het verleden aten. Vroeger zwierven dieren vrij rond en aten ze gras, insecten of ander natuurlijk voedsel.

Stel je een wilde koe voor op een veld 10.000 jaar geleden, die vrij rondloopt en kauwt op gras en diverse andere eetbare planten.

Het vlees van dit dier is anders dan het vlees dat afkomstig is van een koe die geboren en getogen is in een boerderij, die op basis van graan wordt gevoerd en die groeibevorderende hormonen en antibiotica toegediend krijgt.

Tegenwoordig worden sommige vleesproducten in hoge mate verwerkt nadat de dieren zijn geslacht. Ze worden gerookt, gezouten en vervolgens behandeld met nitraten, conserveringsmiddelen en diverse chemicaliën.

Daarom is het zeer belangrijk om onderscheid te maken tussen verschillende soorten vlees:

  • Verwerkt vlees: Deze producten zijn meestal afkomstig van conventioneel opgefokte koeien en ondergaan dan verschillende verwerkingsmethoden. Voorbeelden hiervan zijn worsten en spek.
  • Conventioneel rood vlees: Conventioneel rood vlees is vrij onverwerkt, maar de koeien worden meestal in de productiebedrijven gefokt. Vlees dat rauw is, wordt gedefinieerd als rood vlees. Dit omvat lamsvlees, rundvlees, varkensvlees en enkele andere.
  • Wit vlees: Vlees dat wit is wanneer het gekookt wordt, wordt gedefinieerd als wit vlees. Dit omvat vlees van gevogelte zoals kip en kalkoen.
  • Biologisch grasgevoerd vlees: Dit vlees is afkomstig van dieren die op natuurlijke wijze gevoederd en opgevoed zijn, zonder medicijnen en hormonen. Er zijn ook geen kunstmatige chemicaliën aan toegevoegd.

Bij het onderzoeken van de gezondheidseffecten van vlees is het belangrijk om te beseffen dat niet alle vlees gelijk is.

Veel studies over rood vlees, vooral die in de VS, onderzoeken vooral vlees van fabrieksdieren die gevoederd zijn met voer op basis van granen.

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen verschillende soorten vlees. Zo is bijvoorbeeld gras- en biologisch vlees qua voedingswaarde anders dan fabrieksmatig geproduceerd, verwerkt vlees.

Rood vlees is erg voedzaam

Rood vlees is één van de meest voedzame voedingsmiddelen die je kunt eten.

Het zit vol met vitaminen, mineralen, antioxidanten en diverse andere voedingsstoffen die grote effecten op de gezondheid kunnen hebben.

Een portie van 100 gram rauw rundergehakt (10% vet) bevat ( 2 ):

  • Vitamine B3 (niacine): 25% van de ADH
  • Vitamine B12 (cobalamine): 37% van de ADH (deze vitamine is onbereikbaar uit plantaardig voedsel)
  • Vitamine B6 (pyridoxine): 18% van de ADH
  • IJzer: 12% van de ADH (dit is hoogwaardig heemijzer, dat veel beter wordt opgenomen dan ijzer uit planten)
  • Zink: 32% van de ADH
  • Selenium: 24% van de ADH

Tal van andere vitamines en mineralen in kleinere hoeveelheden

Dit komt met een calorieverbruik van 176, met 20 gram hoogwaardige dierlijke eiwitten en 10 gram vet.

Rood vlees is ook rijk aan belangrijke voedingsstoffen zoals creatine en carnosine. Niet-vleeseters hebben vaak een laag gehalte aan deze voedingsstoffen, wat de spier en hersenfunctie kan beïnvloeden(345).

Grasgevoed rundvlees is zelfs voedzamer dan graangevoed rundvlees en bevat veel omega-3s, het vetzuur CLA en hogere hoeveelheden vitamine A en E(678).

Rood vlees is zeer voedzaam, vooral als het afkomstig is van dieren die op natuurlijke wijze zijn gevoederd en opgevoed. Het is een goede bron van eiwitten, ijzer, B12, zink, creatine en diverse andere voedingsstoffen.

Hartziekte, diabetes en de dood

De effecten van rood vlees op de gezondheid zijn goed bestudeerd.

De meeste van deze studies zijn echter zogenaamde waarnemingsstudies, die bedoeld zijn om associaties op te sporen, maar die geen oorzakelijk verband kunnen aantonen.

Verschillende waarnemingsstudies tonen aan dat rood vlees geassocieerd wordt met een groter risico op hart- en vaatziekten, kanker en de dood (9).

Toch heeft niet al het rood vlees dezelfde gezondheidseffecten.

Een grootschalig overzicht van 20 onderzoeken met 1.218.380 personen wees uit dat bewerkt vlees geassocieerd was met een verhoogd risico op hartaandoeningen en diabetes. Er werd echter geen verband aangetoond voor onbewerkt rood vlees(10).

In de EPIC-studie, een zeer grote waarnemingsstudie met 448.568 mensen, verhoogde verwerkt vlees het risico op overlijden, terwijl er geen effect werd gezien voor onverwerkt rood vlees(11).

Als het gaat om een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, diabetes en de dood, is het cruciaal om onderscheid te maken tussen verwerkt en onbewerkt vlees, omdat de twee enorm verschillende effecten kunnen hebben.

De waarnemingsstudies lijken het erover eens te zijn dat verwerkt vlees (niet onverwerkt rood vlees) geassocieerd wordt met een verhoogd risico op een vroege dood en vele ziekten.

Maar toch is het belangrijk om in gedachten te houden dat deze studies beperkingen hebben. Het is onmogelijk om sterke conclusies te trekken uit waarnemingsstudies.

De enige manier om oorzaak en gevolg vast te stellen is het uitvoeren van gerandomiseerde gecontroleerde proeven.

Sommige waarnemingsstudies tonen een verband aan tussen vleesconsumptie, diabetes, hartziekten en de dood. Andere studies suggereren dat dit alleen geldt voor verwerkt vlees, niet voor onverwerkt rood vlees.

Verhoogt rood vlees uw risico op kanker?

Veel waarnemingsstudies tonen aan dat de consumptie van rood vlees gepaard gaat met een verhoogd risico op kanker(121314).

De belangrijkste vorm van kanker die rood vlees zou veroorzaken is darmkanker, de vierde meest gediagnosticeerde kanker ter wereld.

Een terugkerend probleem in deze studies is dat ze verwerkt vlees en onbewerkt rood vlees lijken samen te voegen

Meta-analyses waarin onderzoekers gegevens uit vele studies analyseren tonen aan dat het verhoogde risico op darmkanker zeer laag is. Een meta-analyse vond een zwak effect voor mannen, maar geen effect voor vrouwen (1516).

Andere studies suggereren dat het niet het vlees zelf is, maar eerder de schadelijke stoffen die zich vormen wanneer het vlees wordt gebakken, die bijdragen aan het verhoogde risico (1718).

Daarom kan de kookmethode een belangrijke factor zijn bij het bepalen van de uiteindelijke gezondheidseffecten van vlees.

Verschillende waarnemingsstudies tonen aan dat roodvleeseters een groter risico op kanker lopen, maar uit grotere evaluaties, waarbij wordt gekeken naar het bewijs als geheel, blijkt dat het effect zwak en inconsequent is.

Correlatie is niet gelijk aan de oorzaak

Als je goed kijkt, zijn bijna alle studies die zouden bewijzen dat rood vlees schade veroorzaakt, observationele studies.

Dit soort studies kunnen alleen maar de correlatie aantonen, of dat twee variabelen met elkaar in verband staan.

Ze kunnen ons vertellen dat individuen die veel rood vlees eten meer kans hebben om ziek te worden, maar ze kunnen niet bewijzen dat rood vlees de oorzaak is.

Eén van de grootste problemen met dergelijke studies is dat ze geplaagd worden door verschillende verwarrende factoren.

Zo zijn mensen die rood vlees eten minder gezondheidsbewust en hebben ze meer kans om te roken, overmatig te drinken, meer suiker te eten, minder te bewegen, enz.

Mensen die gezondheidsbewust zijn, gedragen zich heel anders dan mensen die dat niet zijn, en het is onmogelijk om voor al deze factoren te corrigeren.

Een ander probleem met waarnemingsstudies is dat ze meestal gebaseerd zijn op vragenlijsten over de voedingsfrequentie, waarbij van mensen wordt verwacht dat ze zich herinneren wat ze in het verleden hebben gegeten.

Het is altijd een slecht idee om gezondheidsbeslissingen te nemen op basis van waarnemingsstudies alleen. Er zijn veel gevallen in de geschiedenis waarin gerandomiseerde gecontroleerde proeven uiteindelijk precies het tegenovergestelde effect lieten zien.

Zo heeft de Nurses’ Health Study ooit aangetoond dat oestrogeenvervangingstherapie heeft bijgedragen aan het verlagen van hartziekten bij vrouwen. Later ontdekte een gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek dat het risico daadwerkelijk groter werd( 19 ).

Waarnemingsstudies kunnen niet worden gebruikt om oorzaak en gevolg vast te stellen. Er zijn veel verwarrende factoren in dergelijke studies, en studies van hogere kwaliteit laten soms precies het tegenovergestelde effect zien.

Een blik op enkele gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken

Gerandomiseerde gecontroleerde proeven zijn de gouden standaard van de wetenschap.

In deze studies worden mensen gerandomiseerd in groepen. De ene groep eet bijvoorbeeld dieet A, terwijl de andere groep dieet B eet.

Dan volgen de onderzoekers de mensen en zien ze welk dieet meer kans maakt op een bepaald resultaat.

In verschillende gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken zijn de gezondheidseffecten van rood vlees direct onderzocht.

In enkele studies zijn de effecten van rood vlees op de risicofactoren voor hartziekten onderzocht.

Een overzicht van gecontroleerde studies concludeerde dat het dagelijks eten van een halve portie of meer rood vlees geen nadelige invloed heeft op risicofactoren voor hart- en vaatziekten zoals bloedlipiden en bloeddruk(20).

Een ander onderzoek toonde aan dat mager, onverwerkt rundvlees geen negatief effect heeft op de bloedlipiden van mensen, in vergelijking met gevogelte of vis(21).

Als rijke eiwitbron kan rood vlees ook gunstig zijn voor de spiergroei bij mensen die krachttraining doen.

Een studie bij oudere vrouwen toonde aan dat het eten van 160 gram rood vlees zes dagen per week gedurende vier maanden de spiergroei verbetert als gevolg van krachttraining, in vergelijking met pasta of rijst(22).

Rood vlees verminderde ook het niveau van de ontstekingsmarker IL-6 (22).

Houd er rekening mee dat in al deze studies mager rood vlees is onderzocht. Tot nu toe zijn er geen onderzoeken gedaan naar de gezondheidseffecten van vetrijk rood vlees.

Er zijn echter genoeg studies die vetrijke diëten vergelijken met vetarme diëten.

Deze studies hebben als primair doel het verminderen van verzadigd vet, wat betekent dat de mensen in deze studies minder rood en verwerkt vlees hoeven te eten, dat toevallig veel verzadigd vet bevat.

Het Women’s Health Initiative was een studie bij meer dan 46.000 vrouwen. De ene groep kreeg de opdracht om een vetarm dieet te eten, terwijl de andere groep het standaard westerse dieet bleef eten.

Na een periode van 7,5 jaar was er bijna geen verschil (slechts 0,4 kg) in gewicht tussen de groepen. Er was ook geen verschil in het aantal hartaandoeningen of kanker (23242526).

Een gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek vergeleek het Atkins dieet (hoog in rood vlees) met het Ornish dieet (een vetarm vegetarisch dieet zonder rood vlees). Het wordt de A tot Z studie van het gewichtsverlies genoemd(27).

Na een jaar had de Atkins-groep meer gewicht verloren en had ze grotere verbeteringen in enkele van de belangrijkste risicofactoren voor ziekte.

Veel andere studies vergeleken een laag koolhydraatgehalte (hoog in rood vlees) en een laag vetgehalte (laag in rood vlees) diëten. In deze studies leidde een dieet met weinig koolhydraten tot veel betere gezondheidsresultaten (282930).

Alles bij elkaar genomen suggereren deze studies dat onbewerkt rood vlees geen nadelige invloed heeft op de gezondheid en zelfs voordelen kan hebben.

Meer studies moeten echter onderzoeken of het invloed heeft op harde eindpunten zoals hartziekten en kanker. Ook de rol van kookmethodes en verwerkingstechnieken moet verder worden bestudeerd.

Verschillende gerandomiseerde gecontroleerde proeven geven aan dat de inname van onbewerkt rood vlees geen negatieve gezondheidseffecten heeft. Het kan zelfs voordelen hebben.

Optimalisatie van rood vlees

Wanneer vlees op hoge temperatuur wordt gebakken, kan het schadelijke stoffen vormen.

Dit zijn onder meer heterocyclische aminen (HA’s), polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) en geavanceerde glycatie-eindproducten (AGE’s).

Deze stoffen kunnen bij dieren kanker veroorzaken.

Als vlees echt uw risico op kanker verhoogt, wat nog moet worden bewezen, kan dit de reden zijn (313233).

Maar dit geldt niet alleen voor vlees, ook andere voedingsmiddelen kunnen bij oververhitting schadelijke stoffen vormen.

Hier zijn enkele tips om ervoor te zorgen dat uw vlees deze schadelijke stoffen niet vormt:

  1. Gebruik mildere bereidingswijzen zoals stoven en stomen in plaats van grillen en braden.
  2. Minimaliseer het bakken bij hoge temperaturen en stel uw vlees nooit bloot aan een vlam.
  3. Eet geen verkoold en/of gerookt voedsel. Als uw vlees verbrand is, snijdt u de verkoolde stukken weg.
  4. Als u uw vlees marineert in knoflook, rode wijn, citroensap of olijfolie, kan dit de HA’s aanzienlijk verminderen.
  5. Als u op een hoog vuur moet bakken, draai uw vlees dan regelmatig om om om te voorkomen dat het verbrandt.

Veel mensen houden van de smaak van gebakken en gegrild vlees. Maar als u wilt genieten van vlees en de volledige voordelen wilt genieten zonder de mogelijk schadelijke gevolgen, gebruik dan zachtere bereidingswijzen en vermijd verbrand vlees.

Om de vorming van schadelijke stoffen bij het bakken van vlees te voorkomen, kiest u voor zachtere bereidingswijzen en vermijdt u het verbranden van uw vlees.

Tot slot

Als je voorbij de paniekzaaierij en sensationele krantenkoppen kijkt, realiseer je je dat er geen sterk bewijs is dat rood vlees in verband wordt gebracht met ziekten bij mensen.

Er zijn alleen waarnemingsstudies, die vaak geen onderscheid maken tussen rood vlees en verwerkt vlees.

Ze vertrouwen ook op vragenlijsten over voedselfrequentie en kunnen eenvoudigweg geen rekening houden met gecompliceerde verstorende factoren zoals gezondheidsbewustzijn.

Waarnemingsstudies geven hints en zijn nuttig voor het genereren van theorieën, maar ze kunnen ze niet testen.

Zolang je kiest voor onbewerkt en bij voorkeur met gras gevoed rood vlees, zorg ervoor dat je zachtere kookmethodes gebruikt en vermijd verbrande/verkoolde stukken, is er waarschijnlijk niets om je zorgen over te maken.

Goed gebakken rood vlees is waarschijnlijk zeer gezond.

Het is zeer voedzaam en zit vol met gezonde eiwitten, gezonde vetten, vitaminen en mineralen, samen met verschillende voedingsstoffen waarvan bekend is dat ze de functie van zowel je lichaam als je hersenen positief beïnvloeden.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft Office ProPlus 

 Nu €14,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image