Overige

Is zure room gezond? Voedingsstoffen en voordelen

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!

Zure room wordt gemaakt door room uit melk te laten gisten met melkzuurbacteriën. Deze rijke, lichtzure smaakmaker wordt vaak gebruikt als topping voor taco’s of om gebakken producten, sauzen en stoofschotels dikker te maken.

Toch vragen veel mensen zich af of het in een gezond voedingspatroon kan worden opgenomen.

Dit artikel legt uit of zure room gezond is, en gaat in op de voedingsstoffen, voordelen en nadelen.

Voedingsfeiten van zure room

Zure room bevat veel essentiële voedingsstoffen, maar de porties zijn vaak klein. Daarom biedt het meestal geen significante hoeveelheden van een voedingsstof.

Een portie gewone zure room van 2 eetlepels (30 gram) levert (1):

  • Calorieën: 59
  • Totaal vet: 5,8 gram
  • Verzadigd vet: 3 gram
  • Koolhydraten: 1,3 gram
  • Eiwit: 0,7 gram
  • Calcium: 3% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid(ADH)
  • Fosfor: 3% van de ADH
  • Kalium: 1% van de ADH
  • Magnesium: 1% van de ADH
  • Vitamine A: 4% van de ADH
  • Vitamine B2 (riboflavine): 4% van de ADH
  • Vitamine B12: 3% van de ADH
  • Choline: 1% van de ADH

Zoals je kunt zien, is gewone zure room vrij hoog in vet en calorieën.

Zure room met verminderd vetgehalte heeft een vergelijkbaar voedingsprofiel, maar met minder calorieën en ongeveer 38% minder vet (2).

Ondertussen wordt vetvrije zure room gemaakt met magere melk en additieven zoals voedingszetmeel en gommen, zodat het een romige consistentie behoudt. Het gebrek aan vet vermindert het aantal calorieën met ongeveer 60% in vergelijking met gewone, hoewel het iets meer koolhydraten kan bevatten, afhankelijk van het merk (3).

Omdat zure room in de eerste plaats een garnering is, wordt deze meestal niet in hetzelfde volume gegeten als andere zuivelproducten zoals yoghurt of melk.

Omdat andere zuivelproducten worden gemaakt van alle melkbestanddelen – niet alleen de room – leveren ze bovendien aanzienlijk meer eiwitten, koolhydraten, vitaminen en mineralen dan gewone zure room.

Zure room is geen belangrijke bron van voedingsstoffen in de meeste voedingen, omdat het in zulke kleine hoeveelheden wordt gegeten. Gewone zure room bevat vrij veel vet en calorieën.

Mogelijke gezondheidsvoordelen van zure room

Hoewel je niet moet vertrouwen op zure room als een primaire bron van voedingsstoffen, kan het toch je gezondheid op verschillende manieren ondersteunen.

Kan de absorptie van in vet oplosbare vitaminen bevorderen

Bepaalde vitaminen hebben een vetbron nodig om zo effectief mogelijk te worden geabsorbeerd in je spijsverteringskanaal.

Gezamenlijk bekend als in vet oplosbare vitamines, omvatten ze vitamine A, D, E en K. Tekorten aan deze vitamines worden geassocieerd met ziekten zoals diabetes, kanker en immuunziekten (4).

Vetoplosbare vitaminen komen voor in verschillende gezonde voedingsmiddelen, zoals fruit en groenten, maar ze leveren niet allemaal vet op zichzelf. Door ze te eten met een vetbron kan de opname door het lichaam worden verbeterd.

Gewone zure room bestaat voornamelijk uit vet .

Sommige soorten bevatten probiotica

Probiotica zijn levende microben die verschillende gezondheidsvoordelen bieden wanneer ze worden geconsumeerd, zoals een verbeterde spijsvertering en immuunfunctie( 5 ).

Zure room wordt traditioneel gemaakt door zuivelroom te fermenteren met melkzuurbacteriën, die een van de meest voorkomende probiotica in de voedselproductie zijn. Bepaalde soorten zure room kunnen dus probiotische voordelen bieden (6).

De meeste commerciële zure room wordt echter gepasteuriseerd om het risico op voedselvergiftiging te verlagen, wat betekent dat alle levende bacteriën worden vernietigd voordat ze in het eindproduct terechtkomen.

Sommige merken voegen deze micro-organismen echter na pasteurisatie weer toe aan hun zure room, zodat u nog steeds probiotische voordelen kunt plukken .

Je kunt ook proberen om thuis je eigen zure room te fermenteren.

Weinig koolhydraten

Hoewel er op zich niets mis is met koolhydraten, zijn koolhydraatarme diëten erg populair.

Veel mensen zijn dan ook blij te weten dat gewone zure room geschikt is voor verschillende koolhydraatarme diëten, waaronder ketogeen dieet en Atkins.

Zure room kan uw lichaam helpen vetoplosbare vitaminen te absorberen, en sommige soorten bevatten probiotica om uw spijsvertering en immuunsysteem te verbeteren.

Mogelijke nadelen van zure room

Houd er rekening mee dat zure room een ​​groot aantal nadelen heeft.

Rijk aan verzadigd vet

Verzadigd vet is het overheersende vet in zure room. In feite is ongeveer de helft van de calorieën in gewone zure room afkomstig van verzadigd vet.

Overmatige inname van verzadigd vet kan ertoe leiden dat sommige mensen meer LDL (slecht) cholesterol produceren. Als deze niveaus te hoog worden, kan uw risico op hartaandoeningen na verloop van tijd toenemen(7).

Bovendien zijn er aanwijzingen dat het vervangen van verzadigde vetten door onverzadigde vetten uit voedingsmiddelen zoals noten, zaden, olijven en vis uw risico op hartaandoeningen kan verlagen(7).

De American Heart Association raadt aan uw inname van verzadigd vet te beperken tot 5-6% van uw dagelijkse calorieën, of ongeveer 11-13 gram voor iemand die een dieet van 2000 calorieën volgt ( 8 ).

Binnen deze richtlijnen is er genoeg ruimte om zure room te eten, maar het is nog steeds een goed idee om je inname te beperken en de bronnen en soorten vet in je dieet te variëren.

Niet geschikt voor alle diëten

Omdat zure room gemaakt is van koemelk, is het niet geschikt voor alle diëten.

Je moet het vermijden als je een allergie hebt voor koemelk of een intolerantie voor lactose, de suiker die in melk zit.

Bovendien is zure room ongeschikt voor iedereen die een veganistisch of zuivelvrij dieet volgt.

Zure room bevat veel verzadigde vetten en moet alleen met mate worden gegeten. Het is niet geschikt voor iedereen die een zuivelvrij dieet volgt.

Kan het uw gewicht beïnvloeden?

Wanneer zure room met mate wordt gegeten, heeft het waarschijnlijk geen grote gevolgen voor uw lichaamsgewicht en kan het zelfs gewichtsverlies stimuleren. Overmatige hoeveelheden kunnen echter het tegenovergestelde doen.

Gewichtsverlies

Er zijn aanwijzingen dat routinematige zuivelinname gewichtsverlies kan bevorderen.

Een overzicht uit 2016 van 27 studies associeerde 2-4 dagelijkse porties zuivel als onderdeel van een caloriebeperkt dieet met een groter totaal gewichts- en vetverlies dan diëten met weinig of geen zuivel(6).

Bovendien helpen vetten – zoals die in zure room – de maaglediging te vertragen, waardoor je je voller en meer voldaan voelt tijdens de maaltijd. Op zijn beurt kan dit ertoe leiden dat u minder calorieën eet(7).

Gewichtstoename

Houd er rekening mee dat overconsumptie van voedsel – zure room of anderszins – kan leiden tot gewichtstoename.

Als uw gewoonte van zure room ervoor zorgt dat u elke dag meer calorieën binnenkrijgt dan u verbrandt , is gewichtstoename heel goed mogelijk.

Omdat zure room een calorierijk voedingsmiddel is, kan het gemakkelijk zijn om te veel te eten.

Wanneer je zure room met mate eet, is het onwaarschijnlijk dat je aankomt. Hoewel het eten van zuivel bijdraagt aan gewichtsverlies, moet je niet vergeten dat zure room veel calorieën bevat.

Moet je het eten?

Uiteindelijk is het aan jou om te beslissen of je zure room in je voeding opneemt. Hoewel het heel gezond is, kan te veel eten schadelijk zijn.

Gematigde inname van zure room is niet slecht voor je. In sommige gevallen kan het je zelfs helpen om meer voedzame voedingsmiddelen te eten, zoals groenten en peulvruchten. Je kunt bijvoorbeeld zure room gebruiken als basis voor een groentendip of een scheutje toevoegen aan een bord nacho’s met zwarte bonen en groenten.

Omgekeerd, als je merkt dat je vaak zure room eet of in grote porties, kan het zijn dat je je doel calorie-inname overschrijdt. Als dit het geval is, is het misschien niet de beste keuze voor jou.

Zure room is over het algemeen gezond, maar kan het beste met mate worden geconsumeerd. Beschouw het als een garnering of topping die af en toe wordt gebruikt.

Tot slot

Zure room is een rijke, pittige smaakmaker gemaakt van gefermenteerde room. Het bevat een aantal belangrijke voedingsstoffen, maar omdat het vooral een garnering is, krijg je niet veel voedingsstoffen binnen in een enkele portie.

Dit zuivelproduct kan de opname van vetoplosbare vitaminen bevorderen, en sommige soorten bevatten zelfs probiotica. Niettemin bevat het veel verzadigd vet en calorieën.

Je kunt het opnemen als onderdeel van een uitgebalanceerd eetpatroon, maar zorg ervoor dat je het met mate eet naast een verscheidenheid aan volwaardige voedingsmiddelen om een optimale gezondheid te ondersteunen.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft Office ProPlus 

 Nu €14,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image