Overige

Beste dieet voor jicht: wat te eten, wat te vermijden

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €17,95

BESTEL HIER!

Jicht is een vorm van artritis, een ontstekingsaandoening van de gewrichten. Naar schatting 2 op de 100 mensen alleen al in Nederland hebben er last van(1).

Jicht is een vorm van artritis, een ontstekingsaandoening van de gewrichten. Naar schatting 2 op de 100 mensen alleen al in Nederland hebben er last van (2).

Gelukkig kan jicht onder controle worden gehouden met medicijnen, een jicht-vriendelijk dieet en veranderingen in de levensstijl.

Dit artikel bespreekt het beste dieet voor jicht en welke voedingsmiddelen te vermijden, ondersteund door onderzoek.

Wat is jicht?

Jicht is een vorm van artritis die gepaard gaat met plotselinge pijn, zwelling en ontsteking van de gewrichten.

Bijna de helft van de gevallen van jicht betreft de grote tenen, terwijl andere gevallen de vingers, polsen, knieën en hielen betreffen (345).

Jichtsymptomen of ‘aanvallen’ treden op als er te veel urinezuur in het bloed zit. Urinezuur is een afvalproduct dat door het lichaam wordt aangemaakt wanneer het bepaalde voedingsmiddelen verteert.

Wanneer het urinezuurgehalte hoog is, kunnen kristallen ervan zich ophopen in uw gewrichten. Dit proces leidt tot zwelling, ontsteking en hevige pijn(5).

Jichtaanvallen treden meestal ’s nachts op en duren 3 tot 10 dagen ( 6 ).

De meeste mensen die aan deze aandoening lijden, ervaren deze symptomen omdat hun lichaam het teveel aan urinezuur niet efficiënt kan verwijderen. Hierdoor hoopt het urinezuur zich op, kristalliseert het en zet het zich vast in de gewrichten.

Anderen met jicht maken te veel urinezuur aan als gevolg van erfelijkheid of hun voeding (78).

Jicht is een vorm van artritis die gepaard gaat met plotselinge pijn, zwelling en ontsteking van de gewrichten. Het ontstaat wanneer er te veel urinezuur in het bloed zit, waardoor het zich als kristallen afzet in de gewrichten.

Welke invloed heeft voeding op jicht?

Als u jicht heeft, kunnen bepaalde voedingsmiddelen een jichtaanval uitlokken door het urinezuurgehalte te verhogen.

Voedingsmiddelen die een jichtaanval uitlokken bevatten meestal veel purines, een stof die van nature in voedingsmiddelen voorkomt. Wanneer je purines verteert, maakt je lichaam urinezuur aan als afvalproduct(9).

Voor gezonde mensen is dit geen probleem, omdat zij overtollig urinezuur efficiënt uit het lichaam verwijderen.

Mensen met jicht kunnen overtollig urinezuur echter niet efficiënt verwijderen. Een dieet met een hoog purinegehalte kan dus urinezuur laten ophopen en een jichtaanval veroorzaken (5).

Gelukkig toont onderzoek aan dat het beperken van voedingsmiddelen met veel urine en het nemen van de juiste medicatie jichtaanvallen kunnen voorkomen (10).

Voedingsmiddelen die jichtaanvallen vaak uitlokken zijn orgaanvlees, rood vlees, zeevruchten, alcohol en bier. Deze bevatten een matig tot hoog gehalte aan purines (1112).

Er is echter één uitzondering op deze regel. Onderzoek toont aan dat groenten met een hoog purinegehalte geen jichtaanvallen veroorzaken ( 13 ).

En interessant genoeg kunnen fructose en met suiker gezoete dranken het risico op jicht en jichtaanvallen verhogen, ook al zijn ze niet rijk aan purine(14).

In plaats daarvan kunnen ze de urinezuurspiegel verhogen door verschillende cellulaire processen te versnellen(1516).

Uit een onderzoek met meer dan 125.000 deelnemers bleek bijvoorbeeld dat mensen die de meeste fructose consumeerden een 62% hoger risico hadden om jicht te ontwikkelen ((17).

Aan de andere kant blijkt uit onderzoek dat vetarme zuivelproducten, sojaproducten en vitamine C-supplementen jichtaanvallen kunnen helpen voorkomen door het urinezuurgehalte in het bloed te verlagen (1118).

Volvette en vetrijke zuivelproducten lijken geen invloed te hebben op de urinezuurspiegel ( 13 ,19).

Voedingsmiddelen kunnen uw urinezuurspiegel verhogen of verlagen, afhankelijk van hun purinegehalte. Fructose kan echter het urinezuurniveau verhogen, ook al is het niet rijk aan purine.

Welke voedingsmiddelen moet u vermijden?

Als u vatbaar bent voor plotselinge jichtaanvallen, vermijd dan de belangrijkste boosdoeners – voedingsmiddelen met een hoog purinegehalte.

Dit zijn voedingsmiddelen die meer dan 200 mg purines per 100 gram bevatten ( 20 ).

Je moet ook voedingsmiddelen met veel fructose vermijden, evenals voedingsmiddelen met een matig purinegehalte, die 150-200 mg purines per 3,5 ons bevatten. Deze kunnen een jichtaanval uitlokken.

Hier zijn een paar belangrijke voedingsmiddelen met een hoog purinegehalte, voedingsmiddelen met een matig hoge purine en voedingsmiddelen met een hoog fructosegehalte die u moet vermijden ( 6 ,1120):

  • Alle orgaanvlees: Deze omvatten lever, nieren, zwezerik en hersenen
  • Wild: Voorbeelden zijn fazant, kalfsvlees en hertenvlees
  • Vis: Haring, forel, makreel, tonijn, sardines, ansjovis, schelvis en meer
  • Andere zeevruchten: Sint-jakobsschelpen, krab, garnalen en kuit
  • Suikerhoudende dranken: Vooral vruchtensappen en suikerhoudende frisdranken
  • Toegevoegde suikers: Honing, agavesiroop en fructose-glucosestroop
  • Gisten: Voedingsgist, biergist en andere gistsupplementen

Daarnaast moeten geraffineerde koolhydraten zoals wit brood, gebak en koekjes worden vermeden. Hoewel ze niet hoog zijn in purines of fructose, bevatten ze weinig voedingsstoffen en kunnen ze het urinezuurgehalte verhogen (21).

Als je jicht hebt, moet je voedingsmiddelen zoals orgaanvlees, wild vlees, vis en zeevruchten, suikerhoudende dranken, geraffineerde koolhydraten, toegevoegde suikers en gist vermijden.

Welke voedingsmiddelen moet je eten?

Hoewel een jicht-vriendelijk dieet veel voedingsmiddelen elimineert, zijn er nog genoeg voedingsmiddelen met een laag purinegehalte waarvan u kunt genieten.

Voedingsmiddelen worden als laag-purine beschouwd als ze minder dan 100 mg purines per 100 gram bevatten.

Hier zijn enkele voedingsmiddelen met een laag purinegehalte die over het algemeen veilig zijn voor mensen met jicht ( 20 ,22):

  • Vruchten: Alle vruchten zijn over het algemeen prima voor jicht. Kersen kunnen zelfs aanvallen helpen voorkomen door het urinezuurgehalte te verlagen en ontstekingen te verminderen(2324).
  • Groenten: Alle groenten zijn prima, ook aardappelen, erwten, champignons, aubergines en donkergroene bladgroenten.
  • Peulvruchten: Alle peulvruchten zijn prima, inclusief linzen, bonen, sojabonen en tofu.
  • Noten: Alle noten en zaden.
  • Volkoren granen: Deze omvatten haver, bruine rijst en gerst.
  • Zuivelproducten: Alle zuivel is veilig, maar zuivel met een laag vetgehalte lijkt bijzonder heilzaam te zijn(1118).
  • Eieren
  • Dranken: Koffie , thee en groene thee .
  • Kruiden en specerijen: Alle kruiden en specerijen.
  • Plantaardige oliën: Inclusief koolzaad ,kokosnoot ,olijf en vlas oliën .

Voedingsmiddelen die u met mate kunt eten

Afgezien van orgaanvlees, wild vlees en bepaalde vissoorten, kunnen de meeste vleessoorten met mate worden geconsumeerd. U moet uzelf beperken tot 115-170 gram hiervan een paar keer per week ( 20 ).

Ze bevatten een matige hoeveelheid purines, die wordt geschat op 100-200 mg per 100 gram. Te veel eten kan dus een jichtaanval uitlokken.

  • Vlees: Deze omvatten kip, rundvlees, varkensvlees en lamsvlees.
  • Andere vissen: Verse zalm of zalm in blik bevat over het algemeen minder purines dan de meeste andere vissoorten.

Voedingsmiddelen die u moet eten bij jicht zijn alle fruit en groenten, volkoren granen, magere zuivelproducten, eieren en de meeste dranken. Beperk uw consumptie van niet-organisch vlees en vis zoals zalm tot porties van 115-170 gram een paar keer per week.

Een jichtvriendelijk menu voor één week

Het eten van een jichtvriendelijk dieet zal u helpen de pijn en zwelling te verlichten en toekomstige aanvallen te voorkomen.

Hier is een voorbeeld van een jichtvriendelijk menu voor een week.

maandag

  • Ontbijt: Havermout met Griekse yoghurt en 1/4 kop (ongeveer 31 gram) bessen.
  • Lunch: Quinoa salade met gekookte eieren en verse groenten.
  • Diner: Volkoren pasta met geroosterde kip, spinazie, paprika en magere feta.

dinsdag

  • Ontbijt: Smoothie met 74 gram bosbessen, 15 gram spinazie, 59 ml Griekse yoghurt en 59 ml magere melk.
  • Lunch: Volkoren sandwich met eieren en salade.
  • Diner: Roergebakken kip en groenten met zilvervliesrijst.

woensdag

  • Ontbijt: Havermout – 1/3 kop (27 gram) havermout, 1/4 kop (59 ml) Griekse yoghurt, 1/3 kop (79 ml) magere melk, 1 eetlepel (14 gram) chiazaad , 1/4 kop (ongeveer 31 gram) bessen en 1/4 theelepel (1,2 ml) vanille-extract. Laat een nacht staan.
  • Lunch: Kikkererwten en verse groenten in een volkoren wrap.
  • Diner: In kruiden gebakken zalm met asperges en cherrytomaatjes.

donderdag

  • Ontbijt: Chiazaadpudding – 2 eetlepels (28 gram) chiazaad, 1 kop (240 ml) Griekse yoghurt en 1/2 theelepel (2,5 ml) vanille-extract met gesneden fruit naar keuze. Laat een nacht in een kom of glazen pot zitten.
  • Lunch: Overgebleven zalm met salade.
  • Diner: Quinoa, spinazie, aubergine en fetasalade.

vrijdag

  • Ontbijt: Wentelteefjes met aardbeien.
  • Lunch: Volkoren sandwich met gekookte eieren en salade.
  • Diner: Roergebakken tofu en groenten met zilvervliesrijst.

zaterdag

  • Ontbijt: Frittata van champignons en courgette.
  • Lunch: Overgebleven roergebakken tofu en bruine rijst.
  • Diner: Huisgemaakte kipburgers met een frisse salade.

zondag

  • Ontbijt: Omelet van twee eieren met spinazie en champignons.
  • Lunch: Kikkererwten en verse groenten in een volkoren wrap.
  • Diner: Taco’s met roerei – roerei met spinazie en paprika op volkoren tortilla’s.

Een jichtvriendelijk dieet heeft tal van opties voor een gezond en lekker menu. Het bovenstaande hoofdstuk geeft een voorbeeld van een jicht-vriendelijk menu voor een week.

Andere veranderingen in levensstijl die u kunt aanbrengen

Naast uw dieet zijn er verschillende veranderingen in uw levensstijl die u kunnen helpen uw risico op jicht en jichtaanvallen te verlagen.

Gewicht verliezen

Als u jicht heeft, kan het dragen van overgewicht uw risico op jichtaanvallen verhogen.

Dat komt omdat overgewicht je resistenter kan maken tegen insuline, wat leidt tot insulineresistentie. In deze gevallen kan het lichaam insuline niet goed gebruiken om suiker uit het bloed te verwijderen. Insulineresistentie bevordert ook hoge urinezuurniveaus( 25 ,26).

Uit onderzoek blijkt dat afvallen kan helpen de insulineresistentie te verminderen en het urinezuurgehalte te verlagen (2728).

Dat gezegd hebbende, vermijd crash diëten – dat wil zeggen, proberen om heel snel gewicht te verliezen door heel weinig te eten. Uit onderzoek blijkt dat snel gewichtsverlies het risico op jichtaanvallen kan verhogen (293031).

Meer bewegen

Regelmatig bewegen is een andere manier om jichtaanvallen te voorkomen.

Lichaamsbeweging kan niet alleen helpen om een gezond gewicht te behouden, maar kan ook het urinezuurniveau laag houden (32).

Uit een onderzoek bij 228 mannen bleek dat degenen die dagelijks meer dan 8 km hardliepen, 50% minder kans hadden op jicht. Dit was ook deels te danken aan het feit dat ze minder gewicht droegen(33).

Gehydrateerd blijven

Gehydrateerd blijven kan helpen het risico op jichtaanvallen te verkleinen.

Dat komt omdat een adequate waterinname het lichaam helpt overtollig urinezuur uit het bloed te verwijderen, door het weg te spoelen in de urine(3435).

Als u veel sport, is het nog belangrijker om gehydrateerd te blijven, omdat u veel water kunt verliezen door te zweten.

Beperk de inname van alcohol

Alcohol is een veel voorkomende trigger voor jichtaanvallen (3637).

Dat komt doordat het lichaam prioriteit kan geven aan het verwijderen van alcohol boven het verwijderen van urinezuur, waardoor urinezuur zich ophoopt en kristallen vormt( 38 ).

Een studie bij 724 mensen toonde aan dat het drinken van wijn, bier of sterke drank het risico op jichtaanvallen verhoogt. Eén tot twee drankjes per dag verhoogde het risico met 36%, en twee tot vier drankjes per dag verhoogde het met 51% (39).

Probeer een vitamine C-supplement

Uit onderzoek blijkt dat vitamine C-supplementen jichtaanvallen kunnen helpen voorkomen door het urinezuurgehalte te verlagen(404142).

Het lijkt erop dat vitamine C dit doet door de nieren te helpen meer urinezuur te verwijderen in de urine(4243).

Uit één onderzoek bleek echter dat vitamine C-supplementen geen effect hadden op jicht(44).

Onderzoek naar vitamine C-supplementen bij jicht is nieuw, dus er zijn meer studies nodig voordat er sterke conclusies kunnen worden getrokken.

Afvallen, sporten, gehydrateerd blijven, alcohol beperken en eventueel vitamine C innemen kunnen ook jichtaanvallen helpen voorkomen.

Tot slot

Jicht is een vorm van artritis waarbij plotselinge pijn, zwelling en ontsteking van de gewrichten optreedt.

Gelukkig kan een jichtvriendelijk dieet de symptomen helpen verlichten.

Voedingsmiddelen en dranken die vaak jichtaanvallen uitlokken zijn orgaanvlees, vlees van wild, sommige vissoorten, vruchtensap, suikerhoudende frisdranken en alcohol.

Aan de andere kant kunnen fruit, groenten, volkoren granen, sojaproducten en magere zuivelproducten jichtaanvallen helpen voorkomen door het urinezuurniveau te verlagen.

Enkele andere veranderingen in de levensstijl die jichtaanvallen kunnen helpen voorkomen, zijn een gezond gewicht, lichaamsbeweging, een goede vochtbalans, minder alcohol drinken en eventueel vitamine C-supplementen innemen.(bron)

Windows 10 Professional
Windows 10 Home upgraden naar Windows 10 Pro

Normaal €119 tijdelijk slechts €11,95

BESTEL HIER!

Adobe Acrobat Pro DC 2020 Windows 

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €167 VOOR €79,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €17,95

BESTEL HIER!
close-link
Windows 10 Professional
Windows 10 Home upgraden naar Windows 10 Pro

Normaal €119 tijdelijk slechts €11,95

BESTEL HIER!
close-link