Fruit

Top 7 Voordelen van kaki fruit op het gebied van gezondheid en voeding

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

De Kaki vrucht, ook wel Persimmon genoemd, is een eetbare vrucht die afkomstig is van de Persimmon boom. Oorspronkelijk uit China, worden deze bomen al duizenden jaren gekweekt vanwege hun heerlijke fruit en prachtig hout.

Hun oranjekleurige vruchten, dadelpruimen genaamd, staan bekend om hun zoete, honingachtige smaak.

Hoewel er honderden soorten bestaan, behoren de variëteiten Hachiya en Fuyu tot de meest populaire.

De hartvormige Hachiya kaki fruit zijn wrang, wat betekent dat ze zeer rijk zijn aan plantaardige chemicaliën, tannines genaamd, die de onrijpe vrucht een droge, bittere smaak geven.

Dit type kaki moet volledig rijp zijn voor het eten.

Fuyu kaki fruit bevatten ook tannines, maar ze worden beschouwd als wrang. In tegenstelling tot hachiya-kaki’s kan men van het knapperige, tomaatvormige Fuyu-ras genieten, zelfs als het nog niet helemaal rijp is.

Kaki fruit kan vers, gedroogd of gekookt worden gegeten en wordt wereldwijd gebruikt in geleien, drankjes, taarten, curry’s en puddingen.

Kaki fruit is niet alleen lekker, maar zit ook vol met voedingsstoffen die de gezondheid op verschillende manieren ten goede kunnen komen.

Hier zijn 7 voordelen van kaki fruit, inclusief hoe u ze in uw voeding kunt opnemen.

1. Vol met voedingsstoffen

Hoewel klein van formaat, zit kaki fruit boordevol een indrukwekkende hoeveelheid voedingsstoffen.

In feite bevat één kaki fruit (168 gram) ( 1 ):

  • Calorieën: 118
  • Koolhydraten: 31 gram
  • Eiwit: 1 gram
  • Vet: 0,3 gram
  • Vezels: 6 gram
  • Vitamine A: 55% van de ADH
  • Vitamine C: 22% van de ADH
  • Vitamine E: 6% van de ADH
  • Vitamine K: 5% van de ADH
  • Vitamine B6 (pyridoxine): 8% van de ADH
  • Kalium: 8% van de ADH
  • Koper: 9% van de ADH
  • Mangaan: 30% van de ADH

Kaki fruit is ook een goede bron van thiamine (B1), riboflavine (B2), foliumzuur, magnesium en fosfor.

Deze kleurrijke vruchten zijn laag in calorieën en gevuld met vezels, waardoor ze een gewichtsverlies-vriendelijke voeding zijn.

Slechts één kaki bevat meer dan de helft van de aanbevolen inname van vitamine A, een vetoplosbare vitamine die cruciaal is voor de immuunfunctie, het gezichtsvermogen en de ontwikkeling van de foetus ( 2 ).

Naast vitaminen en mineralen bevatten kaki vruchten een breed scala aan plantaardige stoffen, waaronder looistoffen, flavonoïden en carotenoïden, die een positieve invloed kunnen hebben op uw gezondheid (3).

De bladeren van de kaki vruchten zijn ook rijk aan vitamine C, tannines en vezels, evenals een veel voorkomend ingrediënt in therapeutische theeën(4).

Kaki fruit is rijk aan belangrijke vitaminen en mineralen, waaronder vitamine A, C en B, kalium en mangaan. Ze bevatten ook heilzame plantaardige stoffen zoals tannines en flavonoïden.

2. Uitstekende bron van krachtige antioxidanten

Kaki vruchten bevatten heilzame plantaardige stoffen met antioxiderende eigenschappen.

Antioxidanten helpen bij het voorkomen of vertragen van celbeschadiging door oxidatieve stress tegen te gaan, een proces dat wordt veroorzaakt door onstabiele moleculen die vrije radicalen worden genoemd.

Oxidatieve stress is in verband gebracht met bepaalde chronische ziekten, waaronder hartziekten, diabetes, kanker en neurologische aandoeningen zoals Alzheimer (5).

Gelukkig kan het consumeren van antioxidantrijke voedingsmiddelen zoals kaki fruit helpen bij het bestrijden van oxidatieve stress en kan het risico op bepaalde chronische ziekten verminderen.

Voeding die rijk is aan flavonoïden, krachtige antioxidanten die in hoge concentraties in de schil en het vruchtvlees van kaki fruit wordt aangetroffen, is in verband gebracht met lagere percentages hart- en vaatziekten, leeftijdsgebonden mentale achteruitgang en longkanker(6).

Kaki fruit is ook rijk aan carotenoïde antioxidanten zoals bètacaroteen, een pigment dat in veel felgekleurde vruchten en groenten wordt aangetroffen.

Studies hebben voedingen met een hoog gehalte aan bètacaroteen in verband gebracht met een lager risico op hart- en vaatziekten, longkanker, darmkanker en stofwisselingsziekten (7).

Bovendien bleek uit een studie bij meer dan 37.000 mensen dat mensen met een hoge inname van bèta-caroteen een significant lager risico hadden op het ontwikkelen van diabetes type 2 (8).

Kaki fruit is een uitstekende bron van krachtige antioxidanten zoals carotenoïden en flavonoïden. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze stoffen zijn gekoppeld aan een verminderd risico op bepaalde ziekten, waaronder hart- en vaatziekten en diabetes.

3. Kan de gezondheid van het hart ten goede komen

Hartaandoeningen zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak en hebben een negatieve invloed op het leven van miljoenen mensen (9).

Gelukkig kunnen de meeste soorten hartaandoeningen worden voorkomen door het verminderen van risicofactoren, zoals een ongezond eetpatroon.

De krachtige combinatie van voedingsstoffen in kaki fruit maakt ze een uitstekende keuze voor het stimuleren van de gezondheid van het hart.

Kaki fruit bevat flavonoïde antioxidanten, waaronder quercetine en kaempferol.

Het consumeren van een voeding die rijk is aan flavonoïden is in verschillende studies in verband gebracht met een verminderd risico op hartziekten.

Zo vond een studie bij meer dan 98.000 mensen dat de mensen met de hoogste inname van flavonoïden 18% minder sterfgevallen door hartaandoeningen hadden, vergeleken met de mensen met de laagste inname (10).

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan flavonoïden kunnen de gezondheid van het hart ondersteunen door de bloeddruk te verlagen, het “slechte” LDL-cholesterol te verlagen en de ontsteking te verminderen (11).

Bovendien kunnen de tannines die onrijpe kaki vruchten hun mondbitterheid geven, de bloeddruk verlagen.

Veel dierstudies hebben aangetoond dat looizuur en galzuur, beide gevonden in kaki fruit, effectief zijn bij het verlagen van hoge bloeddruk, een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten(121314).

Kaki fruit bevat flavonoïde antioxidanten en tannines, die de gezondheid van het hart ten goede komen doordat ze de bloeddruk verlagen, de ontsteking verminderen en het cholesterolgehalte verlagen.

4. Kan helpen om ontstekingen te verminderen

Aandoeningen zoals hartziekten, artritis, diabetes, kanker en obesitas zijn allemaal gekoppeld aan chronische ontstekingen.

Gelukkig kan het kiezen van voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan ontstekingsremmende stoffen helpen om ontstekingen te verminderen en het risico op ziekten te verlagen.

Kaki fruit is een uitstekende bron van de krachtige antioxidant vitamine C. Eén kaki bevat zelfs 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Vitamine C helpt de cellen te beschermen tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen en bestrijdt ontstekingen in het lichaam.

Vitamine C vermindert de schade door vrije radicalen door het afstaan van een elektron aan deze instabiele moleculen, waardoor ze geneutraliseerd worden en voorkomen wordt dat ze nog meer schade aanrichten.

C-reactief eiwit en interleukine-6 zijn stoffen die door het lichaam worden geproduceerd als reactie op een ontsteking.

Een acht weken durende studie bij 64 zwaarlijvige mensen ontdekte dat het supplementeren met 500 mg vitamine C tweemaal daags het gehalte aan C-reactief eiwit en interleukine-6​​ aanzienlijk verminderde(15).

Bovendien hebben grote studies een hogere inname van vitamine C via de voeding in verband gebracht met een verminderd risico op ontstekingsziekten zoals hartaandoeningen, prostaatkanker en diabetes(161718).

Kaki fruit bevat ook carotenoïden, flavonoïden en vitamine E, allemaal krachtige antioxidanten die ontstekingen in het lichaam bestrijden(192021).

Kaki fruit is rijk aan de krachtige antioxidant vitamine C, die helpt bij het verminderen van ontstekingen, een veel voorkomende oorzaak van veel ziekten.

5. Rijk aan vezels

Het hebben van te veel cholesterol, vooral “slechte” LDL-cholesterol, kan het risico op hartziekten, beroertes en hartaanvallen verhogen.

Voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan oplosbare vezels, zoals groenten en fruit, kunnen helpen het hoge cholesterolgehalte te verlagen door het lichaam te helpen overtollige hoeveelheden uit te scheiden.

Kaki fruit is een vezelrijke vrucht waarvan is aangetoond dat ze het LDL-cholesterolgehalte verlagen.

Eén studie vond dat volwassenen die drie keer per dag gedurende 12 weken koekjesrepen met kakivezels consumeerden, een aanzienlijke daling in LDL-cholesterol ondervonden, vergeleken met degenen die repen aten die geen kakivezel bevatten(22).

Vezels zijn ook belangrijk voor regelmatige stoelgang en kunnen helpen de hoge bloedsuikerspiegel te verlagen.

Oplosbare vezelrijke voedingsmiddelen zoals kaki fruit vertragen de vertering van koolhydraten en de opname van suiker, wat helpt bij het voorkomen van bloedsuikerpieken.

Een studie bij 117 mensen met diabetes toonde aan dat een verhoogde consumptie van oplosbare voedingsvezels leidde tot aanzienlijke verbeteringen in de bloedsuikerspiegel (23).

Bovendien helpen vezels de “goede” bacteriën in je darmen te voeden, wat een positieve invloed kan hebben op je spijsvertering en algemene gezondheid(24).

Vezelrijke voedingsmiddelen zoals kaki fruit kunnen helpen om het cholesterolgehalte te verlagen, de bloedsuikerspiegel te verlagen en uw spijsverteringsstelsel gezond te houden.

6. Ondersteuning van een gezonde visie

Kaki vruchten leveren veel vitamine A en antioxidanten die essentieel zijn voor de gezondheid van de ogen.

In feite levert één kaki 55% van de aanbevolen inname van vitamine A.

Vitamine A ondersteunt de werking van de conjunctive membranen en het hoornvlies. Bovendien is het een essentieel bestanddeel van rhodopsine, een eiwit dat nodig is voor een normaal gezichtsvermogen(25).

Kaki fruit bevat ook luteïne en zeaxanthine, carotenoïde antioxidanten die een gezond gezichtsvermogen bevorderen.

Deze stoffen komen in hoge concentraties voor in het netvlies, een lichtgevoelige weefsellaag achter in het oog.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan luteïne en zeaxanthine kunnen het risico op bepaalde oogziekten verminderen, waaronder leeftijdsgebonden maculadegeneratie, een ziekte die het netvlies aantast en verlies van het gezichtsvermogen kan veroorzaken (26).

In feite vond een studie bij meer dan 100.000 mensen dat degenen die de hoogste hoeveelheden luteïne en zeaxanthine consumeerden een 40% lager risico hadden op het ontwikkelen van leeftijdsgebonden maculadegeneratie dan degenen die de minste hoeveelheden consumeerden (27).

Kaki vruchten zijn rijk aan vitamine A, luteïne en zeaxanthine – allemaal voedingsstoffen die een gezond gezichtsvermogen ondersteunen.

7. Heerlijk en gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding

Er kunnen kaki vruchten worden toegevoegd aan diverse gerechten om een extra voedingsboost te geven.

Deze vruchten kunnen vers worden genoten als een eenvoudig tussendoortje of worden gebruikt in heerlijke recepten. In feite zijn ze uitstekend te combineren met zowel zoet als hartige gerechten.

Hier zijn enkele manieren om kaki fruit aan uw voeding toe te voegen:

  • Snijd de kaki op een salade voor een smaakvolle toevoeging.
  • Bedek je ochtendyoghurt of havermout met verse of gekookte kaki’s voor een uitbarsting van natuurlijke zoetheid.
  • Rooster kaki fruit in de oven en besprenkel met honing voor een smakelijk en gezond dessert.
  • Meng gedroogde of verse kaki fruit in een muffin, brood of cakemix.
  • Combineer met bessen en citrusvruchten voor een heerlijke fruitsalade.
  • Gril de kaki en serveer met gebakken brie voor een smakelijk voorgerecht.
  • Bak kaki fruit met kip of vlees voor een unieke smaakcombinatie.
  • Meng bevroren kaki vruchten in je favoriete smoothierecept voor extra voedingsstoffen.
  • Snijd kaki fruit in plakjes en droog ze in de oven om natuurlijke fruitreepjes te maken.

Kaki fruit smaakt heerlijk in zowel zoete als hartige gerechten, waaronder havermout, vleesgerechten, gebak en smoothies.

Conclusie

Kaki vruchten zijn zoete, veelzijdige vruchten vol vitamines, mineralen, vezels en heilzame plantaardige stoffen.

Bovendien kunnen ze de gezondheid van het hart bevorderen, ontstekingen verminderen, een gezond gezichtsvermogen ondersteunen en uw spijsverteringsstelsel gezond houden.

Daarnaast zijn ze lekker en passen ze goed bij veel voedingsmiddelen.

Met alle voordelen die kaki fruit te bieden heeft, zou het toevoegen van deze smakelijke vruchten aan je eetgewoonten een ‘no-brainer’ moeten zijn.(Bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image