Dranken

Is karnemelk goed voor u? Voordelen, risico’s en vervangers

Karnemelk is een gefermenteerd zuivelproduct.

De meeste hedendaagse karnemelk wordt gekweekt, wat betekent dat er nuttige bacteriën aan zijn toegevoegd. Het is anders dan de traditionele karnemelk, die vandaag de dag zelden in westerse landen wordt aangetroffen.

In dit artikel wordt gekweekte karnemelk simpelweg karnemelk genoemd.

Dit zuivelproduct wordt het vaakst gebruikt bij het bakken. Het is bijvoorbeeld een veel voorkomend ingrediënt in koekjes, muffins, snelbrood en pannenkoeken. Het kan ook worden geserveerd als toetje of als een romige basis in soepen, aardappelsalades of saladedressings.

Dit artikel geeft een overzicht van de voedingswaarde, de voordelen en de nadelen van karnemelk en vertelt u hoe u vervangers kunt maken voor in de winkel gekochte variëteiten.

Wat is karnemelk?

Traditionele karnemelk is het vloeibare restje dat overblijft nadat de volle melk tot boter is gekarnd. Deze soort karnemelk komt vandaag de dag zelden voor in westerse landen, maar komt nog steeds veel voor in delen van Nepal, Pakistan en India

Karnemelk bestaat tegenwoordig voornamelijk uit water, de melksuikerlactose en het melkeiwit caseïne .

Het is gepasteuriseerd en gehomogeniseerd en er zijn melkzuurproducerende bacterieculturen toegevoegd, waaronder Lactococcus lactis of Lactobacillus bulgaricus .

Melkzuur verhoogt de zuurgraad van de karnemelk en voorkomt ongewenste bacteriegroei, wat de houdbaarheid verlengt. Het geeft karnemelk ook zijn lichtzure smaak, die het resultaat is van de fermentatie van lactose door bacteriën, de belangrijkste suiker in melk ( 1 ).

Karnemelk is dikker dan melk. Wanneer de bacteriën in de drank melkzuur produceren, wordt de pH-waarde verlaagd en stolt de caseïne, het primaire eiwit in de melk.

Wanneer de pH-waarde wordt verlaagd, wordt de karnemelk gestremd en dikker. Dit komt omdat een lagere pH de karnemelk zuurder maakt. De pH-schaal varieert van 0 tot 14, waarbij 0 het zuurst is. Koemelk heeft een pH van 6,7-6,9, vergeleken met 4,4-4,8 voor karnemelk.

Hedendaagse karnemelk is een gekweekt, gefermenteerd zuivelproduct dat vaak wordt gebruikt bij het bakken. Het bevat bacteriën die het zuur en dikker maken dan gewone melk.

Voedingswaarde karnemelk

Karnemelk bevat veel voedingsstoffen in een kleine portie.

Een kopje (245 ml) gekweekte karnemelk bevat de volgende voedingsstoffen (2):

  • Calorieën: 98
  • Eiwit: 8 gram
  • Koolhydraten: 12 gram
  • Vet: 3 gram
  • Vezels: 0 gram
  • Calcium: 22% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Natrium: 16% van de ADH
  • Riboflavine: 29% van de ADH
  • Vitamine B12: 22% van de ADH
  • Pantotheenzuur: 13% van de ADH

Een portie karnemelk is een goede bron van verschillende voedingsstoffen, waaronder eiwitten, calcium en riboflavine.

Gezondheidsvoordelen van karnemelk

Karnemelk kan verschillende gezondheidsvoordelen bieden, waaronder een verbeterde bloeddruk en een betere gezondheid van de botten en de mond.

Kan makkelijker te verteren zijn dan andere zuivelproducten

Het melkzuur in karnemelk kan het gehalte aan lactose makkelijker verteerbaar maken. Lactose is de natuurlijke suiker in zuivelproducten.

Veel mensen zijn lactose-intolerant, wat betekent dat ze niet het enzym hebben dat nodig is om deze suiker af te breken. Ongeveer 65% van de mensen wereldwijd ontwikkelt een zekere mate van lactose-intolerantie na de kindertijd ( 3 ).

Sommige mensen met lactose-intolerantie kunnen gekweekte melkproducten drinken met weinig tot geen bijwerkingen, omdat de lactose wordt afgebroken door de bacterie(4).

Kan sterke botten ondersteunen

Karnemelk is een goede bron van calcium en fosfor, evenals vitamine D als het is verrijkt. Volvette variëteiten zijn ook rijk aan vitamine K2 (56).

Deze voedingsstoffen zijn belangrijk voor het behoud van de botsterkte en het voorkomen van degeneratieve botaandoeningen zoals osteoporose, maar veel mensen krijgen er niet voldoende van binnen(78910).

Een 5-jarig onderzoek bij mensen van 13-99 jaar stelde vast dat mensen met een fosforinname die 2 tot 3 keer hoger is dan de aanbevolen hoeveelheid van 700 mg per dag, hun botmineralendichtheid met 2,1% en het gehalte aan botmineralen met 4,2% verhoogden (8).

Een hogere inname van fosforrijke voedingsmiddelen werd ook geassocieerd met een hogere calciumopname. Het eten van meer calcium en fosfor werd in verband gebracht met een 45% lager algemeen risico op osteoporose bij volwassenen met normale bloedwaarden van deze twee mineralen (8).

Er zijn ook aanwijzingen dat vitamine K2 gunstig is voor de gezondheid van de botten en de behandeling van osteoporose, vooral in combinatie met vitamine D. Vitamine K2 bevordert de botvorming en voorkomt botafbraak (1112).

Kan de mondgezondheid verbeteren

Parodontitis is de ontsteking van uw tandvlees en de ondersteunende structuren van uw tanden. Het is een veel voorkomende aandoening en wordt veroorzaakt door parodontale bacteriën.

Gefermenteerde zuivelproducten zoals karnemelk kunnen een ontstekingsremmende werking hebben op de huidcellen in de mond (13).

De inname van calcium uit gefermenteerde zuivelproducten wordt in verband gebracht met een aanzienlijke vermindering van parodontitis. Niet-zuivelvoedingsmiddelen lijken dit effect niet te hebben(141516).

Dit kan vooral nuttig zijn voor mensen die een orale ontsteking hebben als gevolg van bestralingstherapie, chemotherapie of de ziekte van Crohn (1317).

Kan helpen om uw cholesterolgehalte te verlagen

In een kleine 8 weken durende studie bij 34 volwassenen, die 45 gram of ongeveer 1/5 kopje gereconstitueerde karnemelk (karnemelkpoeder gemengd met water) dagelijks consumeerden, verminderde het totale cholesterol en triglyceriden met respectievelijk 3% en 10%, vergeleken met een placebo (18).

Bovendien merkten deelnemers die het onderzoek begonnen met verhoogde LDL (slechte) cholesterolwaarden een afname van 3% in dit type cholesterol (18).

Sfingolipiden in karnemelk kunnen verantwoordelijk zijn voor dit effect doordat ze de opname van cholesterol in uw darmen remmen. Sfingolipiden maken deel uit van het melkvetbolletjesmembraan (MFGM) in karnemelk (18).

Gekoppeld aan lagere bloeddruk

Er zijn aanwijzingen dat karnemelk kan helpen om uw bloeddruk te verlagen .

In een onderzoek bij 34 mensen met een normale bloeddruk verlaagde dagelijkse consumptie van karnemelk de systolische bloeddruk (het hoogste getal) met 2,6 mm Hg, de gemiddelde arteriële bloeddruk met 1,7 mm Hg en het plasma-angiotensine-I-converterend enzym met 10,9%, vergeleken met een placebo ( 19 ).

De gemiddelde arteriële bloeddruk is de gemiddelde druk in de slagaders van een persoon tijdens één hartslag, terwijl het plasma-angiotensine-I-converterend enzym de bloeddruk onder controle houdt door het vloeistofvolume in uw lichaam te reguleren ( 19 ).

Hoewel deze resultaten bemoedigend zijn, is meer onderzoek nodig.

Karnemelk is een goede bron van vitaminen en mineralen waarvan bekend is dat ze helpen om sterke botten te behouden. Het bevat ook verbindingen die de gezondheid van de mond en het hart kunnen verbeteren.

Nadelen van karnemelk

Karnemelk kan ook verschillende nadelen hebben met betrekking tot het zoutgehalte en het potentieel om allergische reacties te veroorzaken bij sommige individuen.

Kan veel natrium bevatten

Melkproducten bevatten goede hoeveelheden natrium, waardoor het belangrijk is om het voedingswaarde-etiket te controleren als u uw natriuminname moet beperken.

Veel natrium consumeren gaat gepaard met een verhoogd risico op hoge bloeddruk, vooral bij mensen die gevoelig zijn voor zout. Hoge bloeddruk is een risicofactor voor hartaandoeningen (20).

Voor mensen die gevoelig zijn voor zout, kunnen natriumrijke diëten het hart, de nieren, de hersenen en de bloedvaten beschadigen (21).

Natriumarme voedingsmiddelen worden gedefinieerd als 140 mg natrium of minder per portie. Ter vergelijking: 1 kopje (240 ml) karnemelk kan 300-500 mg van deze voedingsstof bevatten.

Met name magere karnemelk bevat vaak zelfs meer natrium dan vetrijke versies (222).

Kan bij sommige mensen allergische reacties of spijsverteringsproblemen veroorzaken

Karnemelk bevat lactose, een natuurlijke suiker die veel mensen niet kunnen verdragen.

Hoewel karnemelk door sommige mensen met lactose-intolerantie gemakkelijker lijkt te worden verteerd, kunnen velen nog steeds gevoelig zijn voor het lactosegehalte.

Symptomen van lactose-intolerantie zijn onder andere maagklachten, diarree en winderigheid.

Mensen die allergisch zijn voor melk – in plaats van intolerant – mogen helemaal geen karnemelk consumeren. Melkallergie kan bij sommige mensen braken, piepende ademhaling, netelroos, maagklachten en zelfs anafylaxie veroorzaken ( 23 ).

Sommige karnemelk kan rijk zijn aan zout en bevat verbindingen zoals lactose, wat voor sommige mensen problematisch kan zijn.

Hoe maak je karnemelk vervangers

Als er geen karnemelk beschikbaar is of als u liever iets anders gebruikt, zijn er verschillende vervangingen.

Gezuurde karnemelk

Om gezuurde karnemelk te maken, heb je melk en een zuur nodig. Als de twee worden gemengd, stremt de melk.

Gezuurde karnemelk kan gemaakt worden met zuivelmelk met een willekeurig vetgehalte. Het kan ook gemaakt worden met niet-zuivelmelk alternatieven, zoals soja, amandel- of cashewnootmelk. Zuren zoals citroensap, witte azijn of appelciderazijn werken goed.

De verhouding is 1 kopje (240 ml) melk op 1 eetlepel (15 ml) zuur. Meng de twee ingrediënten voorzichtig en laat het mengsel 5–10 minuten staan ​​tot het begint te stremmen.

Gewone yoghurt

Net als karnemelk is gewone yoghurt een gefermenteerd zuivelproduct. U kunt gewone yoghurt gebruiken als vervanger van karnemelk bij het bakken in een verhouding van 1:1.

Als het recept 1 kopje (240 ml) karnemelk vereist, kunt u 1 kopje (240 ml) yoghurt vervangen.

Wijnsteencrème

Wijnsteen is een bijproduct van de wijnproductie. Het is een zuur dat vaak gebruikt wordt bij het bakken als zuurdesem. Dit komt omdat de combinatie van wijnsteencrème en zuiveringszout kooldioxidegas oplevert.

Meng 1 kopje (240 ml) melk en 1 3/4 theelepel (6 gram) wijnsteencrème en laat het een paar minuten zitten.

Om te voorkomen dat het mengsel klonterig wordt, meng je de slagroom met een paar eetlepels melk voordat je het aan de rest van de melk toevoegt.

Er kunnen verschillende vervangingen worden gemaakt voor karnemelk bij het bakken. Velen gebruiken een combinatie van een zuur en zuivel- of niet-zuivelmelk.

Tot slot

Karnemelk is een melkproduct dat rijk is aan vitaminen en mineralen en dat verschillende voordelen kan bieden voor uw botten, hart en mondgezondheid.

Toch kan het problemen veroorzaken bij mensen met lactose-intolerantie of een melkallergie.

Als u melk verdraagt, is karnemelk een geweldige en veelzijdige aanvulling op een gezonde voeding .(bron)