Fruit

7 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van kersen

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Kersen zijn één van de meest geliefde fruitsoorten, en niet zonder reden.

Ze zijn niet alleen heerlijk, maar bevatten ook vitaminen, mineralen en plantaardige stoffen met krachtige gezondheidseffecten.

Hier zijn 7 indrukwekkende gezondheidsvoordelen van kersen.

1. Boordevol voedingsstoffen

Kersen zijn kleine steenvruchten die in verschillende kleuren en smaken verkrijgbaar zijn. Er zijn twee hoofdcategorieën: zure en zoete kersen, of Prunus cerasus L. en Prunus avium L., respectievelijk.

Hun kleuren kunnen variëren van geel tot diep zwartachtig rood.

Alle rassen zijn zeer voedzaam en zitten vol met vezels, vitaminen en mineralen.

Een 154 gram zoete, rauwe kersen zonder pit levert (1):

  • Calorieën: 97
  • Eiwit: 2 gram
  • Koolhydraten: 25 gram
  • Vezels: 3 gram
  • Vitamine C: 18% van de dagelijkse waarde (ADH)
  • Kalium: 10% van de ADH
  • Koper: 5% van de ADH
  • Mangaan: 5% van de ADH

Deze voedingsstoffen, met name vezels, vitamine C en kalium, komen de gezondheid op vele manieren ten goede.

Vitamine C is essentieel voor het behoud van uw immuunsysteem en de gezondheid van uw huid, terwijl kalium nodig is voor het samentrekken van de spieren, zenuwfunctie, de bloeddrukregeling en vele andere kritische lichaamsprocessen(23).

Kersen zijn ook een goede bron van vezels, die helpt om uw spijsverteringssysteem gezond te houden door het voeden van gunstige darmbacteriën en het bevorderen van de stoelgang (4).

Bovendien leveren ze B-vitaminen, mangaan, koper, magnesium en vitamine K.

Kersen zijn een goede bron van vitamine C, kalium, vezels en andere voedingsstoffen die uw lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren.

2. Rijk aan antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen

De hoge concentratie aan plantaardige stoffen in kersen is wellicht verantwoordelijk voor de vele voordelen van deze vrucht voor de gezondheid.

Hoewel de hoeveelheid en het soort kan variëren afhankelijk van het ras, zitten alle kersen vol met antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen.

Dit hoge gehalte aan antioxidanten kan helpen bij de bestrijding van oxidatieve stress, een aandoening die verband houdt met meerdere chronische ziekten en vroegtijdige veroudering(5).

In feite bleek uit één onderzoek dat het eten van kersen effectief de ontsteking reduceerde in 11 van de 16 studies en markers van oxidatieve stress in 8 van de 10 studies (6).

Kersen zijn vooral hoog in polyfenolen, een grote groep van plantaardige chemicaliën die cellulaire schade helpen bestrijden, ontstekingen verminderen en de algemene gezondheid bevorderen (67).

In feite kunnen polyfenolrijke voedingsstoffen beschermen tegen vele chronische aandoeningen, waaronder hartziekten, diabetes, mentale achteruitgang en bepaalde vormen van kanker(8).

Deze steenvruchten bevatten ook carotenoïde pigmenten zoals bètacaroteen en vitamine C, die beide ook ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen hebben (6).

Alle kersen hebben een hoog gehalte aan antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen, wat het risico op chronische ziekten kan verlagen en de algehele gezondheid kan bevorderen.

3. Kan het herstel van fysieke inspanning stimuleren

Onderzoek toont aan dat de ontstekingsremmende en anti-oxidante stoffen in kersen kunnen helpen bij het verlichten van door training veroorzaakte spierpijn, schade en ontstekingen (69).

Zure kersen en hun sap lijken effectiever te zijn dan zoete variëteiten, hoewel beide atleten kunnen helpen.

Zure kersensap en concentraat zijn gevonden om spierherstel te versnellen, door training veroorzaakte spierpijn te verminderen en krachtverlies te voorkomen bij topsporters, zoals wielrenners en marathonlopers (6).

Bovendien zijn er aanwijzingen dat kersenproducten de trainingsprestaties kunnen verbeteren.

Een onderzoek onder 27 duurlopers toonde aan dat degenen die dagelijks 480 mg zure kersen in poedervorm consumeerden gedurende 10 dagen voor een halve marathon gemiddeld 13% snellere racetijden hadden en minder spierpijn hadden dan een placebogroep (10).

Hoewel bij de meeste onderzoeken naar het verband tussen kersen en lichaamsbeweging getrainde atleten zijn betrokken, kan zure kersensap ook niet-atleten ten goede komen.

Een studie bij 20 actieve vrouwen merkte op dat degenen die 2 ons (60 ml) zure kersensap twee keer per dag dronken gedurende 8 dagen sneller herstelden en minder spierbeschadiging en -pijn hadden in vergelijking met de placebogroep na het voltooien van herhaalde sprintoefeningen (1).

Hoewel veelbelovend, zijn deze bevindingen gerelateerd aan geconcentreerde kersenproducten, zoals sap en poeder. Het is onduidelijk hoeveel verse kersen je zou moeten eten om vergelijkbare resultaten te produceren.

Het consumeren van kersen, vooral zure kersenproducten zoals sap en poeder, kan de sportprestaties verbeteren en spierbeschadiging en -pijn verminderen.

4. Kan de gezondheid van het hart ten goede komen

Het verhogen van uw inname van fruit dat rijk is aan voedingsstoffen zoals kersen is een smakelijke manier om uw hart te beschermen.

Veel studies tonen aan dat fruitrijke voeding gepaard gaat met een verlaagd risico op hartaandoeningen (12).

Kersen zijn in dit opzicht bijzonder gunstig, omdat ze rijk zijn aan voedingsstoffen en verbindingen waarvan bekend is dat ze de gezondheid van het hart bevorderen, waaronder kalium en polyfenol-antioxidanten.

Slechts 154 gram ontpitte, zoete kersen levert 10% van de ADH voor kalium, een mineraal dat essentieel is om je hart gezond te houden.

Het is nodig om een ​​regelmatige hartslag te behouden en helpt overtollig natrium uit uw lichaam te verwijderen en uw bloeddruk te reguleren (13).

Daarom is een hogere inname van kalium geassocieerd met een verlaagd risico op hartziekten en beroertes(14).

Bovendien zijn kersen rijk aan krachtige polyfenol-antioxidanten, waaronder anthocyanen, flavonolen en catechinen, die kunnen helpen uw hart gezond te houden door bescherming te bieden tegen cellulaire schade en ontstekingen te verminderen (15).

In feite bleek uit een studie bij 84.158 mensen dat een hogere inname van polyfenolen – vooral anthocyanen, flavonolen en catechinen – gepaard ging met een significant verlaagd risico op hartziekten gedurende 5 jaar (16).

Kersen zitten vol met kalium en polyfenol antioxidanten, die krachtige hartbeschermende eigenschappen hebben.

5. Kan de symptomen van artritis en jicht verbeteren

Door hun krachtige ontstekingsremmende werking kunnen kersen de symptomen van artritis en jicht verminderen, een vorm van artritis die wordt veroorzaakt door een ophoping van urinezuur die kan leiden tot extreme zwelling, ontsteking en pijn in uw gewrichten.

Veel studies tonen aan dat kersen helpen bij het remmen van oxidatieve stress en het verminderen van ontsteking door het onderdrukken van ontstekingseiwitten, die kunnen helpen bij het verminderen van de symptomen die gerelateerd zijn aan artritis.

Bovendien kunnen ze het urinezuurgehalte in uw lichaam verlagen, waardoor ze vooral gunstig zijn voor mensen met jicht.

Een studie bij 10 vrouwen toonde aan dat het eten van 2 porties (10 ons of 280 gram) zoete kersen na een snelle nachtelijke verlaging van de ontstekingsmerker C-reactief eiwit (CRP) en een aanzienlijke verlaging van de urinezuurspiegels 5 uur na consumptie(17).

Een ander onderzoek bij 633 mensen met jicht toonde aan dat degenen die verse kersen aten gedurende 2 dagen 35% minder jichtaanvallen hadden dan degenen die de vrucht niet aten.

Bovendien bleek uit de studie dat wanneer de kersen consumptie werd gecombineerd met de jichtmedicatie allopurinol, jichtaanvallen 75% minder waarschijnlijk waren dan tijdens periodes waarin geen van beide kersen of allopurinol werden geconsumeerd (18).

Onderzoek wijst uit dat de krachtige ontstekingsremmende eigenschappen van kersen gunstig kunnen zijn voor mensen met artritis en jicht.

6. Kan de kwaliteit van de slaap verbeteren

Het eten van kersen of het drinken van zure kersensap kan helpen om de kwaliteit van uw slaap te verbeteren.

Deze slaapbevorderende voordelen kunnen worden toegeschreven aan de hoge concentratie aan plantaardige stoffen in de vrucht. Bovendien bevatten kersen melatonine, een stof die uw slaap-waakcyclus helpt reguleren(19).

Een studie bij 20 mensen toonde aan dat degenen die 7 dagen lang zure kersensapconcentraat dronken een aanzienlijke toename van het melatoninegehalte, de slaapduur en de slaapkwaliteit ondervonden in vergelijking met een placebo(19).

Ook een 2 weken durende studie bij oudere volwassenen met slapeloosheid toonde aan dat het drinken van 1 kopje (240 ml) zure kersensap voor het slapen gaan de slaaptijd met 84 minuten deed toenemen(20).

Deze studies gebruiken echter geconcentreerde kersenproducten. Het is onduidelijk of het eten van verse kersen voor het slapen gaan hetzelfde effect zou hebben.

Uiteindelijk zijn er meer studies nodig om beter te begrijpen hoe het consumeren van kersen en kersenproducten de slaap kan bevorderen.

Kersen bevatten ontstekingsremmende stoffen en melatonine, die de kwaliteit van de slaap van sommige mensen kunnen helpen verbeteren.

7. Gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding

Kersen zijn veelzijdig en ongelooflijk lekker.

Zowel de zoete als de zure soorten passen goed bij veel voedingsmiddelen. Bovendien maken verwante producten, zoals gedroogde kersen, kersenpoeder en kersensap, interessante toevoegingen aan veel recepten.

Hier zijn enkele manieren om kersen in uw voeding op te nemen:

  • Geniet ervan vers als zoete snack.
  • Combineer gedroogde kersen met pure chocoladeschilfers , ongezoete kokosvlokken en gezouten amandelen voor een heerlijke zelfgemaakte trailmix.
  • Maak een kersencompote van bevroren taart of zoete kersen en schep er yoghurthavermout of chia pudding op.
  • Voeg gehalveerde, ontpitte kersen toe aan een fruitsalade.
  • Verwerk gedroogde kersen in gebakken producten voor een kick van natuurlijke zoetheid.
  • Voeg een beetje zure kersensap toe aan bruisend water en bedek met een partje citroen voor een leuke cocktail.
  • Voeg verse of gekookte kersen toe aan ijs, taarten, crumbles en andere desserts.
  • Maak een zelfgemaakte kersenbarbecuesaus voor bij vlees- of gevogeltegerechten.
  • Maak een kersensalsa met in blokjes gesneden kersen en verse kruiden zoals basilicum voor bij hartige maaltijden.
  • Voeg bevroren kersen toe aan je favoriete smoothie.

De mogelijkheden om kersen in je keuken te gebruiken zijn eindeloos, dus wees niet bang om te experimenteren.

Kersen kunnen op vele manieren worden gebruikt in zowel zoete als hartige recepten.

De belangrijkste punten

Kersen zijn zeer voedzaam en bieden een groot aantal voordelen voor de gezondheid.

Ze bevatten niet alleen een reeks krachtige plantaardige stoffen die ontstekingen kunnen helpen verminderen, maar ze kunnen ook de slaap verbeteren, de gezondheid van het hart stimuleren en het herstel na het sporten bespoedigen.

Bovendien zijn zowel zoete als zure soorten absoluut heerlijk en kunnen ze in diverse recepten worden gebruikt.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image