Groenten

11 Bewezen gezondheidsvoordelen van knoflook

“Laat uw voedsel uw medicijn zijn, en laat uw medicijn uw voedsel zijn.”

Dat zijn beroemde woorden van de oude Griekse arts Hippocrates, vaak de vader van de Westerse geneeskunde genoemd.

Hij schreef vroeger zelfs knoflook voor om verschillende medische aandoeningen te behandelen.

De moderne wetenschap heeft onlangs veel van deze heilzame effecten op de gezondheid bevestigd.

Hier zijn 11 gezondheidsvoordelen van knoflook die worden ondersteund door menselijk onderzoek.

1. Knoflook bevat verbindingen met krachtige medicinale eigenschappen

Knoflook is een plant uit de Allium (ui) familie.

Het is nauw verwant aan uien, sjalotten en prei. Elk segment van een knoflookbol wordt een teentje genoemd. Er zitten ongeveer 10-20 teentjes in een enkele bol.

Knoflook groeit in vele delen van de wereld en is een populair ingrediënt in de keuken vanwege de sterke geur en heerlijke smaak.

Door de eeuwen heen werd knoflook echter vooral gebruikt voor de gezondheid en de medicinale eigenschappen(1).

Het gebruik ervan was goed gedocumenteerd door vele grote beschavingen, waaronder de Egyptenaren, Babyloniërs, Grieken, Romeinen en Chinezen (2).

Wetenschappers weten nu dat de meeste voordelen voor de gezondheid worden veroorzaakt door zwavelverbindingen die worden gevormd wanneer een knoflookteentje wordt gehakt, geplet of gekauwd.

Misschien wel de bekendste daarvan staat bekend als allicine. Allicine is echter een onstabiele verbinding die slechts kortstondig aanwezig is in verse knoflook nadat deze is gesneden of geplet (3).

Andere verbindingen die mogelijk een rol spelen bij de gezondheidsvoordelen van knoflook zijn onder meer diallyldisulfide en s-allylcysteïne (4).

De zwavelverbindingen van knoflook komen het lichaam binnen vanuit het spijsverteringskanaal en verplaatsen zich over het hele lichaam, waar het zijn krachtige biologische effecten uitoefent.

Knoflook is een plant uit de uienfamilie die gekweekt wordt voor zijn kenmerkende smaak en gezondheidsvoordelen. Het bevat zwavelverbindingen, waarvan wordt aangenomen dat ze een aantal gezondheidsvoordelen opleveren.

2. Knoflook is zeer voedzaam, maar bevat weinig calorieën

Calorie voor calorieën, knoflook is ongelooflijk voedzaam.

Een teentje (3 gram) rauwe knoflook bevat (5V):

  • Mangaan: 2% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Vitamine B6: 2% van de ADH
  • Vitamine C: 1% van de ADH
  • Selenium: 1% van de ADH
  • Vezels: 0,06 gram

Fatsoenlijke hoeveelheden calcium, koper, kalium, fosfor, ijzer en vitamine B1
Dit komt met 4,5 calorieën, 0,2 gram eiwit en 1 gram koolhydraten.

Dit wordt geleverd met 4,5 calorieën, 0,2 gram eiwit en 1 gram koolhydraten.

Knoflook bevat ook sporen van diverse andere voedingsstoffen. In feite bevat het een beetje van bijna alles wat je nodig hebt.

Knoflook is caloriearm en rijk aan vitamine C, vitamine B6 en mangaan. Het bevat ook sporen van diverse andere voedingsstoffen.

3. Knoflook kan de ziekte bestrijden, met inbegrip van de verkoudheid.

Van knoflook supplementen is bekend dat ze de functie van het immuunsysteem versterken.

Een grootschalige 12 weken durende studie wees uit dat een dagelijks knoflook supplement het aantal verkoudheden met 63% verminderde in vergelijking met een placebo (6).

De gemiddelde duur van de verkoudheidsverschijnselen werd ook met 70% verminderd, van 5 dagen in de placebogroep tot slechts 1,5 dag in de knoflookgroep.

Een ander onderzoek wees uit dat een hoge dosis verouderd knoflookextract (2,56 gram per dag) het aantal ziektedagen bij verkoudheid of griep met 61% verminderde (7).

Eén onderzoek concludeerde echter dat het bewijs onvoldoende is en dat er meer onderzoek nodig is(8).

Ondanks het gebrek aan sterk bewijs, kan het toevoegen van knoflook aan je eten het proberen waard zijn als je vaak verkouden wordt.

Knoflook supplementen helpen de ernst van veel voorkomende ziekten zoals griep en verkoudheid te voorkomen en te verminderen.

4. De actieve bestanddelen in knoflook kunnen de bloeddruk verlagen.

Hart- en vaatziekten zoals hartaanvallen en beroertes zijn de grootste doodsoorzaken ter wereld.

Hoge bloeddruk of hypertensie is één van de belangrijkste oorzaken van deze ziekten.

Menselijke studies hebben aangetoond dat knoflooksupplementen een aanzienlijke invloed hebben op het verlagen van de bloeddruk bij mensen met een hoge bloeddruk (91011).

In één onderzoek was 600-1500 mg verouderd knoflookextract net zo effectief als het medicijn Atenolol bij het verlagen van de bloeddruk gedurende een periode van 24 weken (12).

Supplement doses moeten vrij hoog zijn om de gewenste effecten te hebben. De benodigde hoeveelheid is gelijk aan ongeveer vier tenen knoflook per dag.

Hoge doses knoflook lijken de bloeddruk te verbeteren voor mensen met een bekende hoge bloeddruk (hypertensie). In sommige gevallen kunnen supplementen net zo effectief zijn als reguliere medicijnen.

5. Knoflook verbetert het cholesterolgehalte, wat het risico op hartziekten kan verlagen.

Knoflook kan het totaal en het LDL-cholesterol verlagen.

Voor mensen met een hoog cholesterolgehalte lijken knoflooksupplementen het totaal en/of LDL-cholesterol met ongeveer 10-15% te verlagen (131415).

Kijkend naar LDL (de “slechte”) en HDL (de “goede”) cholesterol in het bijzonder, lijkt knoflook LDL te verlagen maar heeft geen betrouwbaar effect op HDL(910161718).

Hoge triglyceridenniveaus zijn een andere bekende risicofactor voor hartaandoeningen, maar knoflook lijkt geen significant effect te hebben op de triglyceridenniveaus (1315).

Knoflooksupplementen lijken het totale en LDL-cholesterol te verlagen, vooral bij mensen met een hoog cholesterolgehalte. HDL-cholesterol en triglyceriden lijken niet te worden beïnvloed.

6. Knoflook bevat antioxidanten die de ziekte van Alzheimer en dementie kunnen helpen voorkomen.

Oxidatieve schade door vrije radicalen draagt bij aan het verouderingsproces.

Knoflook bevat antioxidanten die de beschermende mechanismen van het lichaam tegen oxidatieve schade ondersteunen (19).

Het is aangetoond dat hoge doses knoflooksupplementen de antioxidant-enzymen bij de mens verhogen en de oxidatieve stress bij mensen met een hoge bloeddruk aanzienlijk verminderen(7920).

De gecombineerde effecten op het verlagen van cholesterol en bloeddruk, evenals de antioxidante eigenschappen, kunnen het risico op veel voorkomende hersenziekten zoals de ziekte van Alzheimer en dementie verminderen (2122).

Knoflook bevat antioxidanten die beschermen tegen celbeschadiging en veroudering. Het kan het risico op Alzheimer en dementie verminderen.

7. Knoflook kan je helpen om langer te leven

De potentiële effecten van knoflook op de levensduur zijn in principe niet te bewijzen bij de mens.

Maar gezien de gunstige effecten op belangrijke risicofactoren zoals de bloeddruk, is het logisch dat knoflook je kan helpen om langer te leven.

Het feit dat het een infectieziekte kan bestrijden is ook een belangrijke factor, omdat dit veel voorkomende doodsoorzaken zijn, vooral bij ouderen of mensen met een disfunctioneel immuunsysteem.

Knoflook heeft bekende gunstige effecten op veel voorkomende oorzaken van chronische ziekten, dus het is logisch dat het je ook kan helpen om langer te leven.

8. Atletische prestaties kunnen worden verbeterd met knoflooksupplementen

Knoflook was een van de eerste “prestatieverhogende” stoffen.

Het werd van oudsher gebruikt in oude culturen om vermoeidheid te verminderen en de arbeidscapaciteit van arbeiders te verbeteren.

Met name werd het gegeven aan Olympische atleten in het oude Griekenland (1).

Knaagdier studies hebben aangetoond dat knoflook helpt bij de uitoefening van de prestaties, maar zeer weinig menselijke studies zijn gedaan.

Mensen met een hartaandoening die 6 weken lang knoflookolie innamen, hadden een 12% verlaging van de piekhartslag en een betere trainingscapaciteit(23).

Een onderzoek onder negen wedstrijdrenners vond echter geen prestatievoordelen (24).

Andere studies suggereren dat door training veroorzaakte vermoeidheid kan worden verminderd met knoflook(2).

Knoflook kan de fysieke prestaties bij proefdieren en mensen met een hartaandoening verbeteren. De voordelen voor gezonde mensen zijn nog niet overtuigend.

9. Eten van knoflook kan helpen bij het ontgiften van zware metalen in het lichaam.

Bij hoge doses is aangetoond dat de zwavelverbindingen in knoflook bescherming bieden tegen orgaanschade door zware metaalvergiftiging.

Een vier weken durende studie bij werknemers van een auto accufabriek (overmatige blootstelling aan lood) toonde aan dat knoflook het loodgehalte in het bloed met 19% verminderde. Het verminderde ook veel klinische tekenen van toxiciteit, waaronder hoofdpijn en bloeddruk(25).

Drie doses knoflook per dag waren zelfs beter dan de drug D-penicillamine in het verminderen van de symptomen.

In één studie werd aangetoond dat knoflook de loodtoxiciteit en de daarmee samenhangende symptomen aanzienlijk vermindert.

10. Knoflook kan de gezondheid van de botten verbeteren

Geen enkel menselijk onderzoek heeft de effecten van knoflook op het botverlies gemeten.

Knaagdierstudies hebben echter aangetoond dat het botverlies kan worden geminimaliseerd door het verhogen van het oestrogeengehalte bij vrouwen (26272829).

Een onderzoek bij vrouwen in de menopauze wees uit dat een dagelijkse dosis droog knoflookextract (gelijk aan 2 gram rauwe knoflook) een marker van oestrogeen tekort significant verlaagt (30).

Dit suggereert dat dit supplement een gunstig effect kan hebben op de gezondheid van de botten bij vrouwen.

Voedingsmiddelen zoals knoflook en uien kunnen ook een gunstig effect hebben op artrose(31).

Knoflook lijkt een aantal voordelen te hebben voor de gezondheid van de botten door het verhogen van het oestrogeengehalte bij vrouwen, maar er zijn meer menselijke studies nodig.

11. Knoflook is gemakkelijk op te nemen in je voeding en smaakt absoluut heerlijk.

Dit laatste is geen gezondheidsvoordeel, maar is toch belangrijk.

Knoflook is heel gemakkelijk (en heerlijk) op te nemen in je huidige voeding.

Het is een aanvulling op de meeste hartige gerechten, met name soepen en sauzen. De sterke smaak van knoflook kan ook een punch toevoegen aan de anders saaiere recepten.

Knoflook is er in verschillende vormen, van hele tenen en gladde pasta’s tot poeders en supplementen zoals knoflookextract en knoflookolie.

Houd er echter rekening mee dat knoflook een aantal nadelen heeft, zoals een slechte adem. Er zijn ook mensen die er allergisch voor zijn.

Als u een bloedingsstoornis heeft of bloedverdunnende medicijnen gebruikt, bespreek dan met uw arts voordat u uw knoflookinname verhoogt.

Een veel voorkomende manier om knoflook te gebruiken is om een paar tenen verse knoflook te persen met een knoflookpers en deze vervolgens te mengen met extra vierge olijfolie en een beetje zout.

Dit is een gezonde en super bevredigende dressing.

Knoflook is heerlijk en gemakkelijk toe te voegen aan uw dieet. U kunt het gebruiken in hartige gerechten, soepen, sauzen, dressings en meer.

Tot slot

Duizenden jaren lang werd aangenomen dat knoflook geneeskrachtige eigenschappen had.

De wetenschap heeft het nu bevestigd. (Bron)