Dranken

Krijg je een bierbuik van het drinken van bier?

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €21,95

BESTEL HIER!

Het drinken van bier wordt vaak in verband gebracht met een toename van het lichaamsvet, vooral rond de buik. Dit wordt zelfs een “bierbuik” genoemd.

Maar veroorzaakt bier echt buikvet? In dit artikel bekijken we de bewijzen.

Wat is bier?

Bier is een alcoholische drank gemaakt van graan, zoals gerst, tarwe of rogge, dat gefermenteerd werd met gist (1).

Het wordt gearomatiseerd met hop, die een geweldige smaakmaker voor bier is omdat hij vrij bitter is en de zoetheid van de suiker in de granen compenseert.

Sommige biersoorten worden ook gearomatiseerd met fruit of kruiden en specerijen.

Bier wordt gebrouwen in een proces dat uit vijf stappen bestaat:

  1. Mouten: De granen worden verwarmd, gedroogd en gebroken.
  2. Maischen: De granen worden geweekt in water om hun suikers vrij te maken. Dit resulteert in een suikerrijke vloeistof die “wort” wordt genoemd.
  3. Koken: De wort wordt gekookt en hop wordt toegevoegd om het bier zijn smaak te geven.
  4. Fermenteren: Gist wordt aan de mix toegevoegd en de wort wordt gefermenteerd om alcohol en koolzuurgas te vormen.
  5. Botteling: Het bier wordt gebotteld en gerijpt.

De sterkte van een bier hangt af van de hoeveelheid alcohol die het bevat, die wordt gemeten als alcoholvolumegehalte (ABV). ABV verwijst naar de hoeveelheid alcohol in een drank van 3,4 oz (100 ml), uitgedrukt als een percentage.

Het alcoholgehalte van bier bedraagt gewoonlijk 4-6%. Het kan echter variëren van zeer zwak (0,5%) tot uitzonderlijk sterk (40%).

De belangrijkste biersoorten zijn pale ale, stout, mild, tarwebier en het populairste bier, pils. De verschillende brouwstijlen worden gemaakt wanneer brouwers de granen, brouwtijden en smaakstoffen die ze gebruiken variëren.

Bier is een alcoholische drank die wordt gemaakt door granen te laten fermenteren met gist. Er zijn veel verschillende soorten die variëren in sterkte, kleur en smaak.

Feiten over de voedingswaarde van bier

De voedingswaarde van bier kan per soort verschillen. Hieronder vindt u echter de hoeveelheden voor een portie van 355 ml gewoon bier, met een alcoholgehalte van ongeveer 4% ( 2 ):

  • Calorieën: 153
  • Alcohol: 14 gram
  • Koolhydraten: 13 gram
  • Eiwit: 2 gram
  • Vet: 0 gram

Bier bevat ook kleine hoeveelheden micronutriënten, waaronder natrium, kalium en magnesium. Het is echter geen bijzonder goede bron van deze voedingsstoffen, omdat je enorme hoeveelheden zou moeten drinken om aan je dagelijkse behoeften te voldoen.

Het is belangrijk op te merken dat bieren met een hoger alcoholgehalte ook meer calorieën bevatten. Dit komt omdat alcohol ongeveer zeven calorieën per gram bevat.

Dit is hoger dan koolhydraten en eiwitten (4 calorieën per gram), maar lager dan vet (9 calorieën per gram).

Bier is rijk aan koolhydraten en alcohol, maar arm aan bijna alle andere voedingsstoffen. De calorie-inhoud van bier hangt af van de sterkte ervan – hoe meer alcohol het bevat, hoe meer calorieën.

3 manieren waarop bier tot vetvermeerdering kan leiden

Er wordt gesuggereerd dat bier drinken het buikvet op een aantal manieren kan doen toenemen.

Deze omvatten het veroorzaken van overmatig calorieverbruik, het verhinderen dat uw lichaam vet verbrandt en het verhogen van het fyto-oestrogeengehalte van uw voeding.

Hier zijn de drie belangrijkste redenen waarom bier een bijzonder effectieve aanjager kan zijn van de toename van buikvet:

1. Het verhoogt uw calorie-inname

Bier bevat gram voor gram evenveel calorieën als frisdrank, en kan dus heel wat calorieën aan uw voeding toevoegen( 2 , 3 ).

Sommige studies hebben ook aangetoond dat het drinken van alcohol op korte termijn je eetlust kan doen toenemen, waardoor je meer gaat eten dan je anders zou doen (4).

Bovendien is aangetoond dat mensen de calorieën die ze uit alcohol consumeren niet altijd compenseren door in de plaats daarvan minder van andere voedingsmiddelen te eten (56).

Dit betekent dat regelmatig bier drinken een aanzienlijke hoeveelheid calorieën aan uw voeding kan toevoegen.

2. Bier kan vetverbranding verhinderen

Het drinken van alcohol kan uw lichaam verhinderen vet te verbranden. Dat komt omdat uw lichaam voorrang geeft aan de afbraak van alcohol boven andere bronnen van brandstof, waaronder opgeslagen vet.

In theorie zou regelmatig drinken dus kunnen bijdragen tot een toename van lichaamsvet.

Studies die dit hebben onderzocht, hebben echter gemengde resultaten opgeleverd. Op lange termijn lijkt het regelmatig maar matig drinken van bier in porties van minder dan 500 ml per dag niet te leiden tot een toename van het lichaamsgewicht of van het buikvet(78).

Toch zou meer drinken na verloop van tijd wel eens tot een aanzienlijke gewichtstoename kunnen leiden.

3. Het bevat fyto-oestrogenen

De bloemen van de hopplant worden gebruikt om bier zijn smaak te geven.

Deze plant staat erom bekend zeer rijk te zijn aan fyto-oestrogenen, plantaardige stoffen die de werking van het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen in je lichaam kunnen nabootsen (9).

Omwille van hun fyto-oestrogeengehalte werd gesuggereerd dat hop in bier bij mannen hormonale veranderingen zou kunnen teweegbrengen die het risico op de opslag van buikvet verhogen.

Maar hoewel het mogelijk is dat mannen die bier drinken blootgesteld worden aan hogere gehaltes aan fyto-oestrogenen, is het niet bekend welke invloed deze plantaardige stoffen hebben op hun gewicht of buikvet, als ze dat al hebben (8).

Bier kan het aantal calorieën dat je consumeert verhogen en verhinderen dat je lichaam vet verbrandt. De effecten van de fyto-oestrogenen op het buikvet zijn onbekend.

Veroorzaakt bier echt buikvet?

Het vet dat rond uw buik wordt opgeslagen, wordt beschouwd als het gevaarlijkste type vet voor uw gezondheid.

Wetenschappers noemen dit type vet visceraal vet (10).

Visceraal vet is metabolisch actief, wat betekent dat het de hormonen in je lichaam kan verstoren.

Dit kan de manier waarop uw lichaam functioneert veranderen en uw risico op ziekten zoals het metabool syndroom, diabetes type 2, hartaandoeningen en kanker verhogen (1112).

Zelfs mensen met een normaal gewicht hebben een verhoogd risico op gezondheidsproblemen als ze een grote hoeveelheid buikvet hebben (13).

Sommige studies hebben een verband gelegd tussen een hoge alcoholinname van dranken zoals bier en een verhoogd risico op een toename van buikvet(14).

In feite bleek uit één onderzoek dat mannen die meer dan drie drankjes per dag dronken 80% meer kans hadden op veel buikvet dan mannen die niet zo veel dronken (15).

Interessant is dat andere studies hebben gesuggereerd dat het drinken van bier in matige hoeveelheden van minder dan 500 ml per dag dit risico niet met zich meebrengt (7816).

Andere factoren kunnen echter bijdragen tot dit verschil. Zo kunnen mensen die matige hoeveelheden bier drinken ook een gezondere levensstijl hebben dan mensen die grotere hoeveelheden consumeren(7).

De meeste studies tonen aan dat bierconsumptie verband houdt met zowel een toename van de tailleomtrek als van het lichaamsgewicht. Dit wijst erop dat bier drinken niet specifiek gewicht op je buik zet. Het maakt je gewoon dikker in het algemeen (17).

Dit risico op gewichtstoename kan nog groter zijn bij mensen die reeds overgewicht hebben dan bij mensen met een normaal gewicht die bier drinken (18).

Algemeen wordt aangenomen dat hoe meer je drinkt, hoe groter het risico op gewichtstoename en het ontwikkelen van een bierbuik (819).

Het drinken van grote hoeveelheden bier wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op gewichtstoename en buikvet.

Mannen lopen een groter risico dan vrouwen

Het verband tussen gewichtstoename en het drinken van alcohol is sterker bij mannen dan bij vrouwen. Dit wordt toegeschreven aan het feit dat mannen de neiging hebben zwaarder te drinken dan vrouwen, misschien wel drie keer zoveel (7202122).

Mannen hebben ook veel meer kans op een androïde vetverdeling, wat betekent dat ze vet rond de buik opslaan als ze aankomen (2324).

Bovendien drinken mannen vaker bier dan vrouwen. Dit kan belangrijk zijn omdat bier meer calorieën bevat dan veel andere bronnen van alcohol.

Zo bevat 45 ml sterke drank ongeveer 97 calorieën en een standaard portie van 148 ml rode wijn 125 calorieën. Een standaard portie bier van 355 ml bevat meer dan beide, namelijk 153 calorieën( 2 , 25 , 26 ).

Een andere reden waarom mannen meer risico lopen om een bierbuik te krijgen, is het effect van alcohol op het mannelijk geslachtshormoon testosteron. Het is aangetoond dat het drinken van alcoholische dranken zoals bier het peil van testosteron verlaagt(272829).

Dit is belangrijk om te weten, omdat lage testosteronniveaus het risico op gewichtstoename kunnen verhogen, vooral rond de buik (30313233).

In feite heeft 52% van de zwaarlijvige mannen een testosteronniveau aan de lage kant van het normale bereik (34).

Dit onderzoek suggereert dat mannen veel meer kans hebben om een bierbuik te ontwikkelen.

Mannen hebben de neiging meer te drinken dan vrouwen, wat kan resulteren in meer gewichtstoename. Het drinken van alcohol kan ook het niveau van het mannelijk geslachtshormoon testosteron verlagen, waardoor hun risico op buikvet toeneemt.

Veroorzaken andere soorten alcohol buikvet?

De meest waarschijnlijke manier waarop bier bijdraagt tot buikvet is door de overtollige calorieën die het aan uw voeding toevoegt.

Andere soorten alcohol zoals sterke drank en wijn bevatten minder calorieën per standaarddrank dan bier. Dit betekent dat ze minder gemakkelijk gewichtstoename en buikvet veroorzaken.

Interessant is dat sommige studies het drinken van matige hoeveelheden wijn in verband hebben gebracht met een lager lichaamsgewicht(35).

De reden hiervoor is onduidelijk, hoewel er wordt gesuggereerd dat wijndrinkers gezondere, evenwichtiger diëten hebben in vergelijking met bier- en gedistilleerde dranken (736).

Bovendien hebben studies aangetoond dat de hoeveelheid alcohol die je consumeert en de frequentie waarmee je dat doet ook van belang zijn voor je taille.

Eén van de meest risicovolle gedragingen voor het ontwikkelen van een bierbuik lijkt zelfs overmatig drinken te zijn. Studies hebben uitgewezen dat het drinken van meer dan vier drankjes in één keer je risico op buikvet kan verhogen, ongeacht de drank die je kiest (19373839).

Bovendien bleek uit één onderzoek dat mensen die één drankje per dag dronken, de minste hoeveelheid vet hadden. Degenen die in het algemeen minder consumeerden, maar vier of meer drankjes dronken op drinkdagen, liepen het grootste risico op gewichtstoename (37).

Andere alcoholische dranken bevatten minder calorieën dan bier. Toch loopt u bij zware alcoholische dranken een groter risico op het krijgen van buikvet.

Hoe kom je van je bierbuikje af?

De beste manier om van een bierbuik af te komen is door dieet en lichaamsbeweging.

Als je zwaar drinkt, moet je ook overwegen om je alcoholgebruik te beperken of het helemaal op te geven.

Probeer overmatig drinken, of het drinken van veel alcohol in één of twee dagen, te vermijden.

Helaas is er niet één perfect dieet om buikvet te verminderen. Diëten met weinig bewerkt vlees, suikerhoudende dranken en geraffineerde graanproducten worden echter in verband gebracht met een kleinere taille (4041).

Dus als je probeert af te vallen en je gezondheid te verbeteren, schakel dan over op een dieet dat voornamelijk is gebaseerd op hele, onbewerkte voedingsmiddelen en verminder de toegevoegde suikers (424344).

Lichaamsbeweging is ook een zeer effectieve manier voor zowel mannen als vrouwen om buikvet te verliezen. Zowel cardio- als hoge intensiteitsoefeningen kunnen helpen (45464748495051).

Daarnaast heeft lichaamsbeweging veel geweldige gezondheidsvoordelen bovenop gewichtsverlies, waardoor het één van de beste dingen is die je kunt doen om je gezondheid te verbeteren.

De beste manier om van je bierbuik af te komen is door je alcoholinname te verminderen, regelmatig te bewegen en je dieet te verbeteren.

Tot slot

Bier drinken kan leiden tot gewichtstoename van elk type – inclusief buikvet.

Hou er rekening mee dat hoe meer je drinkt, hoe groter het risico op gewichtstoename is.

Het lijkt erop dat matig drinken van één biertje per dag (of minder) niet in verband staat met het krijgen van een “bierbuik”.

Als je echter veel bier drinkt of regelmatig overmatig drinkt, loop je een zeer hoog risico op een toename van buikvet, evenals verschillende andere ernstige gezondheidsproblemen.

Om het risico op gewichtstoename zo klein mogelijk te houden, moet je ervoor zorgen dat je alcoholinname binnen de aanbevolen grenzen blijft en dat je een gezonde, actieve levensstijl leidt.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €21,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office 2021 en 2019 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN