Fruit

Waar zijn kumquats goed voor en hoe eet je ze?

Een kumquat is niet veel groter dan een druif, maar toch vult deze hapklare vrucht je mond met een grote uitbarsting van zoetzure citrussmaak.

In het Chinees betekent kumquat ‘gouden sinaasappel’.

Ze werden oorspronkelijk in China geteeld. Nu worden ze ook in verschillende andere landen geteeld, waaronder warmere gebieden in de Verenigde Staten, zoals Florida en Californië.

In tegenstelling tot andere citrusvruchten is de schil van de kumquat zoet en eetbaar, terwijl het sappige vruchtvlees wrang is.

Dit artikel behandelt de voedings- en gezondheidsvoordelen van kumquats, evenals tips voor het eten ervan.

Een grote voedzame punch in een kleine vrucht

Kumquats zijn vooral bekend om hun rijke voorraad aan vitamine C en vezels. In feite krijg je meer vezels in een portie van hen dan de meeste andere verse vruchten(1).

Een portie van 100 gram (ongeveer 5 hele kumquats) bevat ( 2 ):

  • Calorieën: 71
  • Koolhydraten: 16 gram
  • Eiwit: 2 gram
  • Vet: 1 gram
  • Vezels: 6,5 gram
  • Vitamine A: 6% van de ADH
  • Vitamine C: 73% van de ADH
  • Calcium: 6% van de ADH
  • Mangaan: 7% van de ADH

Kumquats leveren ook kleinere hoeveelheden van verschillende B-vitamines, vitamine E, ijzer, magnesium, kalium, koper en zink.

De eetbare zaden en de schil van kumquats zorgen voor een kleine hoeveelheid omega-3-vetten (3).

Net als andere verse vruchten zijn kumquats zeer hydraterend. Ongeveer 80% van hun gewicht is afkomstig uit water( 2 ).

Het hoge water- en vezelgehalte van kumquats maakt ze tot een vullend voedingsmiddel, maar toch zijn ze relatief laag in calorieën. Dit maakt ze een geweldig tussendoortje als je naar je gewicht kijkt.

Kumquats zijn een uitstekende bron van vitamine C. Ze zijn ook rijk aan vezels en water, waardoor ze een gewichtsverlies vriendelijk voedingsmiddel zijn.

Rijk aan antioxidanten en andere plantaardige stoffen

Kumquats zijn rijk aan plantaardige stoffen, waaronder flavonoïden, fytosterolen en essentiële oliën.

Er zijn grotere hoeveelheden flavonoïden in de eetbare schil van kumquat dan in de pulp (vruchtvlees) (4).

Sommige van de flavonoïden van de vrucht hebben antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen. Deze kunnen helpen bij de bescherming tegen hartziekten en kanker (567).

De fytosterolen in kumquats hebben een chemische structuur die lijkt op die van cholesterol, wat betekent dat ze de opname van cholesterol in je lichaam kunnen helpen blokkeren. Dit kan helpen bij het verlagen van uw bloedcholesterol (6).

De etherische oliën in kumquats laten een geur achter op uw handen en in de lucht. De meest opvallende is limoneen, dat een antioxiderende werking heeft in je lichaam(68).

Bij consumptie in een heel voedingsmiddel, zoals kumquats, worden de verschillende flavonoïden, fytosterolen en etherische oliën geacht op elkaar in te werken en een synergetische werking te hebben (6).

Omdat kumquat schillen eetbaar zijn, kun je hun rijke reservoirs met plantenstoffen aanboren. Deze hebben antioxiderende, ontstekingsremmende en cholesterolverlagende eigenschappen.

Ondersteunt een gezonde immuunfunctie

In de volksgeneeskunde in sommige Aziatische landen is de kumquat gebruikt voor de behandeling van verkoudheid, hoesten en andere ontstekingen van de luchtwegen (5910).

De moderne wetenschap toont aan dat er bepaalde stoffen in kumquats zitten die je immuunsysteem ondersteunen.

Kumquats zijn een superbron van immuunondersteunende vitamine C. Daarnaast kunnen sommige plantaardige stoffen in kumquats ook helpen om uw immuunsysteem te versterken (69).

Dierlijke en proefbuisonderzoeken suggereren dat kumquat-plantbestanddelen kunnen helpen bij het activeren van immuuncellen die “natural killer cells” worden genoemd (9).

Natural killer cells helpen u te beschermen tegen infecties. Het is ook aangetoond dat ze tumorcellen vernietigen (11).

Een verbinding in kumquats die helpt bij het stimuleren van natural killer cells is een carotenoïde genaamd beta-cryptoxanthine (9).

Een gebundelde analyse van zeven grote observationele studies toonde aan dat mensen met de hoogste inname van bèta-cryptoxanthine een 24% lager risico op longkanker hadden. Het onderzoek was echter niet in staat om oorzaak en gevolg aan te tonen(12).

De vitamine C en plantaardige stoffen in kumquats helpen het immuunsysteem te versterken om infecties te bestrijden en kunnen helpen het risico op bepaalde vormen van kanker te verlagen.

Kan helpen bij de bestrijding van obesitas en aanverwante aandoeningen

De plantaardige verbindingen in kumquats kunnen helpen bij de bestrijding van obesitas en aanverwante ziekten, waaronder hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Wetenschappers testen dit bij muizen met behulp van extracten van kumquat schillen. Dit extract is vooral rijk aan de flavonoïden neocriocitine en poncirine(10).

In een voorstudie werden muizen met een normaal gewicht gedurende acht weken gevoed met een vetrijk dieet, dat aanzienlijk meer gewicht kreeg dan muizen met een vetrijk dieet plus kumquat-extract of een dieet met een laag vetgehalte. Alle groepen consumeerden ongeveer dezelfde hoeveelheid calorieën (10).

VVerdere analyse toonde aan dat het kumquat-extract de groei van de vetcellen tot een minimum hielp beperken. Eerder onderzoek suggereerde dat het flavonoïde poncirine een rol kan spelen in deze vetcelregulatie(13).

In deel twee van hetzelfde onderzoek kregen zwaarlijvige muizen twee weken lang een vetrijk dieet met een toename van 12% van hun lichaamsgewicht. Maar zwaarlijvige muizen voedden een vetrijk dieet plus kumquat-extract behielden hun gewicht. Beide groepen consumeerden ongeveer dezelfde hoeveelheid calorieën (10).

In beide delen van het onderzoek hielp het kumquat-extract ook bij het verlagen van de nuchtere bloedsuikerspiegel, het totale cholesterolgehalte, LDL (slechte) cholesterol en de triglyceriden.

Er is meer onderzoek nodig, ook onderzoek bij mensen. Hoe dan ook, aangezien kumquats met schil kunnen worden gegeten, kun je gemakkelijk profiteren van alle voordelen die ze kunnen hebben.

Voorlopig onderzoek suggereert dat de plantaardige stoffen in kumquat schillen kunnen helpen om gewichtstoename te voorkomen en een gezonder bloedsuiker- en cholesterolgehalte te bevorderen.

Hoe kumquats te eten

Kumquats kunnen het beste in hun geheel worden gegeten – ongepeld. Hun zoete smaak komt eigenlijk uit de schil, terwijl hun sap wrang is.

Het enige voorbehoud is dat als u allergisch bent voor de schil van gewone citrusvruchten , u mogelijk kumquats moet laten liggen.

Als het wrange sap niet wilt eten, kun je het eruit persen voordat je het fruit eet. Snijd of bijt gewoon een uiteinde van het fruit af en pers het uit.

Veel mensen stellen echter voor om het hele fruit in je mond te stoppen en er in te bijten, waardoor de zoete en de wrange smaken worden gemengd.

Het kan ook helpen om het fruit zachtjes tussen uw vingers te rollen voordat u gaat eten. Dit helpt om de essentiële oliën in de schil los te laten en mengt de smaken van de zoete schil en het wrange vruchtvlees.

Kauw bovendien goed op kumquats. Hoe langer je erop kauwt, hoe zoeter de smaak.

Als je de schil zacht wilt maken voordat je de vruchten eet, kun je ze ongeveer 20 seconden in kokend water dompelen en ze daarna onder koud water afspoelen. Dit is echter niet nodig.

Wat de kumquat zaden betreft, kun je ze eten (hoewel ze bitter zijn), uitspugen of eruit halen als je de vruchten snijdt.

Kumquats zijn een vrucht zonder gedoe. 

Was ze gewoon en stop ze heel in je mond om de smaken van de zoete schil en het wrange vruchtvlees te laten versmelten.

Tips voor het kopen en gebruiken van kumquats

Kumquats die in de Verenigde Staten worden geteeld, zijn in het seizoen van november tot juni, maar de beschikbaarheid kan variëren afhankelijk van waar je woont.

Als u wacht tot het einde van het seizoen om ze te zoeken, kunt u ze missen.

Kijk voor kumquats in supermarkten, gastronomische winkels en Aziatische kruidenierswinkels. Als u in een land woont waar de vruchten worden geteeld, kunt u ze ook vinden op boerenmarkten.

De meest voorkomende variëteit die in de Verenigde Staten wordt verkocht is de Nagami, die een ovale vorm heeft. De Meiwa variëteit is ook populair, en is rond en iets zoeter.

Als je kumquats niet kunt vinden in plaatselijke supermarkten, kun je ze ook online bestellen.

Als u ze kunt vinden en zich kunt veroorloven, kies dan voor biologische kumquats, omdat u meestal de schil eet. Als biologisch niet beschikbaar is, was ze dan goed voor het eten, omdat ze residuen van bestrijdingsmiddelen kunnen bevatten (14).

Bij het selecteren van kumquats, geef ze een lichte knijp om de kumquats te vinden die stevig zijn. Kies vruchten die oranje van kleur zijn, niet groen (wat kan betekenen dat ze onrijp zijn). Pas op met zachte plekken of verkleurde schil.

Als u ze eenmaal thuis hebt gekregen, kunt u de vruchten maximaal twee weken in de koelkast te bewaren. Als u ze op uw keukentafel bewaart, zijn ze maar een paar dagen houdbaar.

Als u kumquats hebt die u niet kunt eten voordat ze slecht worden, overweeg dan om er een puree van te maken en bewaar deze in de vriezer.

Naast het eten van ze in hun geheel, zijn er ook andere toepassingen voor kumquats:

  • Chutneys, marinades en sauzen voor vlees, kip of vis
  • Marmelade, jam en gelei
  • Gesneden in salades (fruit of bladgroen)
  • In sandwiches gesneden
  • Toegevoegd aan vulling
  • Gebakken in brood
  • Gebakken in desserts zoals cake, taart of koekjes
  • Gepureerd of in plakjes gesneden voor het beleg
  • Gekonfijte
  • Garneer
  • Kleine dessertbekers (wanneer gehalveerd en uitgehaald)
  • Gesneden en gedrenkt in kokend water voor de thee

Controleer de winkels op kumquats rond november tot en met juni. Eet ze uit de hand, snijd ze in salades of gebruik ze voor het maken van sauzen, geleien en gebakken producten.

Conclusie

De kumquat heeft veel meer te bieden dan alleen een pittige naam.

Een van de meest ongewone dingen aan deze hapklare orbs is dat je de schil eet, het zoete deel van de vrucht. Dit maakt ze een makkelijke snack om mee te nemen.

Omdat je de schil eet, kun je profiteren van de rijke voorraden antioxidanten en andere plantaardige stoffen die daar te vinden zijn.

De vitamine C en plantaardige stoffen in kumquats kunnen je immuunsysteem helpen ondersteunen. Sommige daarvan kunnen zelfs helpen bij de bescherming tegen overgewicht, hartziekten, diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker, hoewel er meer menselijk onderzoek nodig is.

Als u nog geen kumquats hebt geprobeerd, zoek ze dan vanaf november tot in de komende maanden. Ze zouden wel eens één van je nieuwe favoriete vruchten kunnen worden.(Bron)