Fruit

Limoenen: een citrusvrucht met krachtige voordelen

Limoenen zijn zuur, rond en heldergroen citrusvruchten.

Ze bevatten krachtige stoffen – hoog in vitamine C, antioxidanten en andere voedingsstoffen.

Er zijn vele soorten limoenen zoals de Key lime (Citrus aurantifolia), Perzische limoen (Citrus latifolia), woestijnlinde (Citrus glauca) en kafferlinde (Citrus hystrix).

Elk van deze soorten heeft unieke kenmerken. Zo is de Key lime kleiner, zuurder en aromatischer dan de gewone Perzische soort.

In Nederland zijn Perzische limoenen het meest algemeen verkrijgbare type.

Omdat de limoen vol met voedingsstoffen zit, kan deze helpen om uw immuniteit te verhogen, risicofactoren voor hartziekten te verlagen, nierstenen te voorkomen, de opname van ijzer te bevorderen en een gezonde huid te stimuleren.

Dit artikel geeft een overzicht van de voedingsvoordelen van limoenen, evenals het gebruik ervan en de mogelijke bijwerkingen.

Limoen voedingswaarde

Hoewel klein, zitten limoenen boordevol voedingsstoffen, met name vitamine C.

Een hele middelgrote limoen (67 gram) levert (1):

  • Calorieën: 20
  • Koolhydraten: 7 gram
  • Eiwit: 0,5 gram
  • Vet: 0,1 gram
  • Vezels: 1,9 gram
  • Vitamine C: 22% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • IJzer: 2% van de ADH
  • Calcium: 2% van de ADH
  • Vitamine B6: 2% van de ADH
  • Thiamine: 2% van de ADH
  • Kalium: 1% van de ADH

Limoenen bevatten ook kleine hoeveelheden riboflavine, niacine, foliumzuur, fosfor en magnesium.

Limoenen zijn rijk aan vitamine C en voorzien in meer dan 20% van uw dagelijkse behoeften. Ze bevatten ook kleine hoeveelheden ijzer, calcium, vitamine B6, thiamine, kalium en meer.

Gezondheidsvoordelen van limoenen

Het eten van limoen of het drinken van limoensap biedt verschillende voordelen voor de gezondheid.

Goede bron van antioxidanten

Antioxidanten zijn belangrijke verbindingen die uw cellen verdedigen tegen moleculen die vrije radicalen worden genoemd. In grote hoeveelheden kunnen vrije radicalen uw cellen beschadigen, en deze schade is gekoppeld aan chronische aandoeningen zoals hartziekten, diabetes en vele soorten kanker(2).

Limoen bevat veel actieve stoffen die als antioxidanten in uw lichaam functioneren, waaronder flavonoïden, limonoïden, kaempferol, quercetine en ascorbinezuur(34).

Kan de immuniteit versterken

Limoen is rijk aan vitamine C, een voedingsstof die uw immuunsysteem kan helpen versterken.

In onderzoeken met proefbuisjes hielp vitamine C de productie van witte bloedcellen te verhogen, die uw lichaam helpen beschermen tegen infecties en ziekten (5).

In menselijke studies hielp de inname van vitamine C de duur en de ernst van verkoudheden te verkorten (6).

Ook zou vitamine C kunnen helpen om wonden sneller te herstellen door ontstekingen te verminderen en de collageen productie te stimuleren. Collageen is een essentieel eiwit dat helpt bij het herstel van wonden(78).

Naast vitamine C zijn limoenen ook een goede bron van antioxidanten, die uw immuunsysteem helpen versterken door cellen te beschermen tegen schade door vrije radicalen(2).

Kan een gezonde huid bevorderen

Limoenen beschikken over verschillende eigenschappen die een gezonde huid kunnen bevorderen.

Ten eerste hebben ze een hoog gehalte aan vitamine C, wat nodig is om collageen te maken, een eiwit dat uw huid stevig en sterk houdt. Een middelgrote limoen (67 gram) levert meer dan 20% van de ADH voor deze voedingsstof(19).

Zo ontdekte een studie bij meer dan 4.000 vrouwen dat degenen die meer vitamine C aten een lager risico hadden op rimpels en een droge huid naarmate ze ouder werden(10).

Ten tweede zijn de limoenen rijk aan antioxidanten, die kunnen helpen om leeftijdsgebonden huidveranderingen tegen te gaan.

Oxidatieve stress is een aandoening die het gevolg is van een onbalans tussen vrije radicalen en antioxidanten in uw lichaam. Het kan leiden tot tekenen van vroegtijdige veroudering.

Een muisstudie wees uit dat het drinken van een citrusdrank een positief effect had op sommige van deze symptomen door bijvoorbeeld rimpels te verminderen en de productie van collageen te verhogen (11).

Kan het risico op hartaandoeningen verlagen

Hartziekten zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak (12).

Onderzoek toont aan dat limieten verschillende risicofactoren voor hartziekten kunnen verlagen.

Om te beginnen hebben limoenen een hoog gehalte aan vitamine C, wat kan helpen bij het verlagen van de hoge bloeddruk, een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten (13).

Ook kan vitamine C beschermen tegen atherosclerose – een ziekte waarbij plaque zich ophoopt in uw slagaders, waardoor deze te nauw worden (14).

Een dierlijk onderzoek wees uit dat het voeden van konijnen met limoenschillen en sap de progressie van atherosclerose heeft helpen vertragen (15).

Kan nierstenen voorkomen

Nierstenen zijn kleine minerale kristallen die vaak pijnlijk zijn om te passeren.

Ze kunnen zich in uw nieren vormen wanneer uw urine zeer geconcentreerd is of wanneer u hoge gehaltes aan steenvormende mineralen, zoals calcium in uw urine heeft(16).

Citrusvruchten zoals limoenen hebben een hoog citroenzuurgehalte, wat nierstenen kan voorkomen door het verhogen van het citraatgehalte en het binden van steenvormende mineralen in de urine (17).

Uit een studie bleek dat mensen die meer citrusvruchten aten een significant lager risico op nierstenen hadden(18).

Verhoogt de ijzeropname

IJzer is een essentiële voedingsstof die nodig is om rode bloedcellen te maken en zuurstof te transporteren in het lichaam.

Een laag ijzergehalte in het bloed kan bloedarmoede door ijzer tekort veroorzaken. Tekenen van bloedarmoede door ijzertekort zijn vermoeidheid, moeite met ademhalen tijdens inspanning, bleekheid en droge huid en haar (19).

Mensen op een veganistisch of vegetarisch dieet lopen een groter risico op een tekort aan ijzer, omdat plantaardige producten een vorm van ijzer bevatten die niet zo goed wordt opgenomen als het ijzer uit vlees en andere dierlijke producten(20).

Voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan vitamine C, zoals limoenen, kunnen helpen ijzer tekort te voorkomen door de absorptie van ijzer uit plantaardig voedsel te verbeteren.

Een studie bij mensen die een vegetarisch dieet volgen, ontdekte bijvoorbeeld dat het drinken van een glas limonade (250 ml) naast een plantaardige maaltijd de ijzeropname met wel 70% verhoogde (21).

Kan uw risico op bepaalde vormen van kanker verlagen

Kanker is een ziekte die wordt gekenmerkt door abnormale celgroei.

Citrusvruchten hebben verbindingen die in verband worden gebracht met een lager risico op bepaalde vormen van kanker (22).

Met name flavonoïden – die fungeren als antioxidanten – kunnen helpen bij het stoppen van de expressie van genen die de voortgang van kanker bevorderen (23).

Bovendien blijkt uit studies met proefbuisjes dat citrusvruchten de groei of verspreiding van dikke darm, keel, alvleesklier, borst, beenmerg, lymfomen en andere kankercellen kunnen onderdrukken (3242526).

Limoenen kunnen helpen de immuniteit te verbeteren, risicofactoren voor hartaandoeningen te verminderen, nierstenen te voorkomen, de ijzeropname te bevorderen, een gezonde huid te stimuleren en het risico op bepaalde vormen van kanker te verlagen.

Hoe gebruik je limoenen

Er zijn oneindig veel manieren om limoenen te gebruiken binnen en buiten je keuken.

Ze worden gewaardeerd om hun sap en het bloemige aroma van hun schil – dat is één van de redenen waarom ze worden beschouwd als een hoofdingrediënt in de Zuidoost-Aziatische en Mexicaanse keuken.

In andere delen van de wereld – zoals India – worden limoenen vaak ingemaakt om hun houdbaarheid te vergroten en vervolgens toegevoegd aan gerechten voor een smaakmaker.

Limoenschil en sap zijn veel voorkomende ingrediënten in desserts en bakkerijproducten, zoals limoentaart, koekjes en ijs.

Deze citrusvruchten kunnen ook worden gebruikt in hartige gerechten en om smaak toe te voegen aan zowel alcoholische als niet-alcoholische dranken.

Buiten uw keuken worden limoenen gebruikt als natuurlijk reinigingsmiddel en om geuren te neutraliseren. Sommige studies tonen aan dat ze antimicrobiële eigenschappen hebben(2728).

Het limoensap kan gemengd worden met azijn en water en gebruikt worden als reinigingsspray voor een niet-toxische reiniging.

Limoenen zijn verkrijgbaar bij supermarkten – vaak te vinden naast citroenen en andere citrusvruchten. Kies de citrusvruchten die zwaar aanvoelen voor hun grootte, helder van kleur zijn en een minimale verkleuring hebben.

Er zijn oneindig veel manieren om limoenen te gebruiken binnen en buiten je keuken. Ze voegen smaak en pit toe aan uw maaltijden en kunnen worden gebruikt als een natuurlijk schoonmaakmiddel.

Mogelijke bijwerkingen

Limoenen zijn over het algemeen veilig om te consumeren met weinig tot geen bijwerkingen.

Als u echter allergisch bent voor andere citrusvruchten, vermijd dan limoenen, want die kunnen voedselallergiesymptomen veroorzaken, zoals zwelling, netelroos en ademhalingsmoeilijkheden. Als dit gebeurt, zoek dan onmiddellijk medische hulp.

Bovendien kunnen sommige mensen zure reflux ervaren door het eten van limoenen of het drinken van het sap vanwege de zuurgraad. Andere spijsverteringssymptomen kunnen brandend maagzuur, misselijkheid , braken en slikproblemen zijn.

Limoenen zijn zeer zuur en kunnen het beste met mate worden genoten. Het eten van veel limoenen kan het risico op gaatjes verhogen, omdat het zuur in limoenen – en andere citrusvruchten – het tandglazuur kan aantasten(29).

Om uw tanden te beschermen, moet u uw mond spoelen met gewoon water na het eten van limoenen of het drinken van het sap.

In sommige gevallen kan het rechtstreeks op uw huid aanbrengen van limoenen uw huid gevoeliger maken voor de UV-straling van de zon en ontstekingen veroorzaken. Dit staat bekend als fytofotodermatitis (3031).

Limoenen zijn over het algemeen veilig om te eten, te drinken en aan te raken, maar sommige mensen kunnen een negatieve reactie hebben op het eten of op hun huid aanbrengen.

De belangrijkste conclusie

Limoenen zijn rijk aan vitamine C en antioxidanten, die beide voordelen voor de gezondheid kunnen bieden.

Het eten van limoenen of het drinken van het sap kan de immuniteit verbeteren, risicofactoren voor hartziekten verminderen, nierstenen voorkomen, de ijzeropname stimuleren en een gezonde huid bevorderen.

Vermijd limoenen als u allergisch bent voor citrusvruchten. Toch zijn deze citrusvruchten voor de meeste mensen een gezonde en veelzijdige aanvulling op een evenwichtig eetpatroon – dus probeer limoenen in uw recepten op te nemen om hun indrukwekkende voordelen voor de gezondheid te benutten(bron)

UITVERKOOP!!!

BEPERKT AANTAL OP= OP €17,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Goedkoopste van Nederland en Belgie!!
MS Office 365 Proplus voor Windows / Mac en Chromebook
eenmalige aankoop geen abonnement!
Tijdelijk €14,95

 
OPENEN
close-image