Fruit

Lychees 101: voedingsfeiten en gezondheidsvoordelen

De lychee (Litchi chinensis) – ook wel lychee of lichee genoemd – is een kleine tropische vrucht uit de zeepbessenfamilie.

Andere populaire vruchten in deze familie zijn ramboetan en longan.

Lychees worden verbouwd in subtropische gebieden over de hele wereld en zijn vooral populair in hun geboorteland China, maar ook in Zuidoost-Azië.

Bekend om hun zoete en bloemrijke smaak, worden ze meestal vers gegeten en soms gebruikt in ijsjes of verwerkt tot sap, wijn, sherbert en gelei.

Ze zijn een goede bron van verschillende vitamines, mineralen en gezonde antioxidanten.

Lychees hebben een oneetbare, rozerode, leerachtige schil, die voor consumptie wordt verwijderd. Het vruchtvlees is wit en omringt een donker zaad in het midden.

Voedingsfeiten

Lychees bestaan voornamelijk uit water en koolhydraten – die respectievelijk 82% en 16,5% van het fruit uitmaken (1).

Een 100 gram portie verse lychees levert de volgende voedingsstoffen. De onderstaande tabel toont de belangrijkste voedingsstoffen in verse lychees (1):

  • Calorieën: 66
  • Eiwit: 0,8 gram
  • Koolhydraten: 16,5 gram
  • Suiker: 15,2 gram
  • Vezels: 1,3 gram
  • Vetten: 0,4 gram

Koolhydraten en vezels

Naast water zijn lychees voornamelijk samengesteld uit koolhydraten.

Een enkele lychee – vers of gedroogd – bevat 1,5-1,7 gram koolhydraten (1).

Het merendeel van de koolhydraten in lychees is afkomstig van suikers, die verantwoordelijk zijn voor hun zoete smaak. Ze zijn relatief laag in vezels.

Vitamines en mineralen

Lychees zijn een goede bron van verschillende vitaminen en mineralen, waaronder:

  • Vitamine C: De meest overvloedige vitamine in lychees. Eén lychee levert ongeveer 9% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) voor vitamine C (1).
  • Koper: Lychees zijn een goede bron van koper. Onvoldoende koperopname kan nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid van het hart (2).
  • Kalium: Een essentiële voedingsstof die de gezondheid van het hart kan verbeteren wanneer het in voldoende hoeveelheden wordt gegeten (3).

Lychees bestaan voornamelijk uit water en koolhydraten, waarvan de meeste suikers. Vergeleken met veel andere vruchten zijn ze vezelarm. Ze zijn ook hoog in vitamine C en bieden fatsoenlijke hoeveelheden koper en kalium.

Andere plantaardige stoffen

Net als ander fruit zijn lychees een goede bron van verschillende plantaardige antioxidanten .

In feite bevatten ze naar verluidt hogere gehaltes aan antioxidant polyfenolen dan verschillende andere veel voorkomende vruchten (4).

Antioxidanten in lychees zijn onder meer:

  • Epicatechine: Een flavonoïde die de gezondheid van het hart kan verbeteren en het risico op kanker en diabetes kan verlagen (56).
  • Rutine: Een flavonoïde die kan helpen bij de bescherming tegen chronische ziekten, zoals kanker, diabetes en hartziekte (67).

Oligonol

Oligonol is een voedingssupplement dat vaak wordt genoemd in verband met lychees.

Het is een gepatenteerd mengsel van antioxidanten (proanthocyanidinen) afkomstig van lycheeschil en groene thee, ontwikkeld door de Amino Up Chemical Corporation in Japan.

De antioxidanten zijn chemisch gewijzigd om hun opname uit de darm te verhogen (8).

Verschillende studies geven aan dat Oligonol het buikvet, vermoeidheid en de ontsteking na het sporten kan verminderen (9101112).

Aangezien het echter niet van nature in lycheevruchten voorkomt, zijn de gezondheidseffecten ervan niet van toepassing op lychees.

Zoals de meeste groenten en fruit zijn lychees een goede bron van antioxidanten en andere gezonde plantaardige stoffen. Deze omvatten epicatechine en rutine. Verse lychees bevatten geen Oligonol, zoals vaak wordt beweerd.

Mogelijke gezondheidsvoordelen

De gezondheidseffecten van lychees zijn nog niet onderzocht.

Het opnemen van verschillende soorten groenten en fruit in uw voeding kan echter uw gezondheid verbeteren en uw risico op verschillende chronische ziekten verlagen (131415).

Lychees bevatten verschillende gezonde mineralen, vitaminen en antioxidanten, zoals kalium, koper, vitamine C, epicatechine en rutine. Deze kunnen helpen bij de bescherming tegen hartaandoeningen, kanker en diabetes (36716).

Dierstudies geven ook aan dat lychee-extract kan helpen bij de bestrijding van leverkanker(17).

Toch zijn er nog meer studies nodig om de gezondheidsvoordelen van lychees bij de mens te bevestigen.

De gezondheidseffecten van lychees zijn niet direct bestudeerd. Ze bevatten echter wel verschillende voedingsstoffen en antioxidanten die belangrijk zijn voor de gezondheid.

Nadelige effecten en individuele zorgen

Wanneer ze met mate worden gegeten als onderdeel van een gezond voedingspatroon, hebben lychees geen bekende nadelige gevolgen voor de gezondheid.

Lychees zijn echter wel in verband gebracht met hersenontsteking in Zuid- en Zuidoost-Azië.

Of lychees verantwoordelijk zijn is niet helemaal duidelijk, maar wetenschappers hebben de hypothese geformuleerd dat de toxine hypoglycine A verantwoordelijk kan zijn. Verdere studies zijn nodig(1819).

Daarnaast kunnen lychees in zeldzame gevallen een allergische reactie veroorzaken (18).

Hoewel lychees in delen van Azië in verband zijn gebracht met hersenontsteking, is het niet zeker dat zij de boosdoener zijn. Het eten van lychees met mate zou veilig moeten zijn voor de meeste mensen.

Tot slot

Lychees zijn populair in Zuidoost-Azië en China, maar komen minder vaak voor in andere landen.

Ze hebben een zoete en bloemige smaak en zijn een goede bron van vitamine C en verschillende heilzame antioxidanten. Hierdoor zijn ze een uitstekende aanvulling op een gezond voedingspatroon.(bron)