Overige

10 Voordelen van Macadamia noten voor de gezondheid en de voeding

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Macadamia noten zijn boomnoten met een subtiele, boterachtige smaak en een romige textuur.

Macadamia’s komen oorspronkelijk uit Australië en worden nu op verschillende plaatsen in de wereld gekweekt, zoals in Brazilië, Costa Rica, Hawaï en Nieuw-Zeeland.

Net als de meeste andere noten zijn macadamia noten rijk aan voedingsstoffen en heilzame plantenstoffen. Ze zijn ook gekoppeld aan verschillende voordelen, waaronder een verbeterde spijsvertering, gezondheid van het hart, gewichtsbeheersing en beheersing van de bloedsuikerspiegel.

Hier zijn 10 gezondheids- en voedingsvoordelen van macadamia noten.

1. Rijk aan voedingsstoffen

Macadamia noten zijn calorierijke noten met veel gezonde vetten, vitamines en mineralen. Een 28 gram biedt (1):

  • Calorieën: 204
  • Vet: 23 gram
  • Eiwit: 2 gram
  • Koolhydraten: 4 gram
  • Suiker: 1 gram
  • Vezels: 3 gram
  • Mangaan: 58% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Thiamine: 22% van de ADH
  • Koper: 11% van de ADH
  • Magnesium: 9% van de ADH
  • IJzer: 6% van de ADH
  • Vitamine B6: 5% van de ADH

Macadamia noten zijn ook rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten, een soort vet dat de gezondheid van het hart kan bevorderen door het verlagen van je totale en LDL (slechte) cholesterolgehalte (2).

Deze noten zijn laag in koolhydraten en suiker en hebben een gemiddeld vezelgehalte. Deze combinatie maakt het onwaarschijnlijk dat ze je bloedsuikerspiegel doen stijgen, wat vooral gunstig kan zijn voor mensen met diabetes (3).

Macadamia noten zijn rijk aan vitaminen, mineralen en vezels, maar arm aan koolhydraten en suiker. Bovendien bevatten ze gezonde enkelvoudig onverzadigde vetten.

2. Vol met antioxidanten

Zoals de meeste noten zijn macadamia noten een goede bron van antioxidanten.

Antioxidanten neutraliseren vrije radicalen, dat zijn instabiele moleculen die cellulaire schade kunnen veroorzaken en je risico op aandoeningen als diabetes, ziekte van Alzheimer en hartziekten kunnen vergroten(45).

Bovendien hebben macadamia noten enkele van de hoogste flavonoïde niveaus van alle noten. Deze antioxidant bestrijdt ontstekingen en helpt het cholesterolgehalte te verlagen(4).

Bovendien is deze noot rijk aan tocotriënolen, een vorm van vitamine E met antioxiderende eigenschappen die het cholesterolgehalte kunnen helpen verlagen. Deze verbindingen kunnen zelfs beschermen tegen kanker en hersenziekten(6789).

Macadamia noten zitten vol met flavonoïden en tocotriënolen, antioxidanten die je lichaam beschermen tegen celbeschadiging en ziekte.

3. Kan de gezondheid van het hart verbeteren

Macadamia noten kunnen uw risico op hartaandoeningen verlagen.

Verschillende studies suggereren dat het dagelijks eten van 8-42 gram van deze noten het totale en LDL (slechte) cholesterolgehalte met maximaal 10% kan verlagen(2101112).

Interessant is dat een kleine studie bij mensen met een hoog cholesterolgehalte opmerkte dat een voeding die rijk is aan macadamia noten het niveau van deze bloedmarker net zo verlaagt als een vetarm dieet dat wordt aanbevolen door de American Heart Association(13).

Bovendien kan het dagelijks eten van 42-84 gram macadamia noten per dag het aantal markers van ontstekingen, zoals leukotriene B4, aanzienlijk verminderen. Ontsteking is een risicofactor voor hartaandoeningen (9).

Onderzoekers geloven dat de voordelen van macadamia noten voor het hart kunnen voortkomen uit hun hoge gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetten.

Dit vet is consequent gekoppeld aan een betere hartgezondheid en een lager risico op een beroerte en een fataal hartaanval(1014).

Macadamia noten zijn rijk aan hart-gezonde enkelvoudig onverzadigde vetten. Het eten van kleine hoeveelheden per dag kan helpen om de risicofactoren voor hartziekten te verlagen, zoals een hoog cholesterolgehalte en ontstekingen.

4. Kan uw risico op metabool syndroom verlagen

Metabool syndroom is een cluster van risicofactoren, waaronder hoge bloedsuikerspiegels en cholesterol, die het risico op beroerte, hartaandoeningen en diabetes type 2 verhogen (15).

Onderzoek toont aan dat macadamia noten bescherming kunnen bieden tegen zowel het metabool syndroom als diabetes type 2.

Zo heeft een recent onderzoek voedingen die rijk zijn aan noten, waaronder macadamia noten, in verband gebracht met een verlaging van de nuchtere bloedsuikerspiegel.

De voedingen in deze review had mensen 28-84 gram noten per dag laten eten. Ze ervoeren significant verbeterde gehaltes aan hemoglobine A1c, een marker voor langdurige bloedsuiker controle (3).

Bovendien kunnen voedingsmiddelen die rijk zijn aan enkelvoudig onverzadigde vetten – die 80% van het vet in macadamia noten bevatten – helpen om de risicofactoren voor het metaboolsyndroom te verlagen, vooral bij mensen met diabetes type 2 (1016).

In het algemeen is de inname van noten ook gekoppeld aan een lagere bloedsuikerspiegel en een lager lichaamsgewicht bij mensen met het metabool syndroom of diabetes type 2(171819).

Het regelmatig eten van noten, waaronder macadamia noten, kan het risico op het metaboolsyndroom verkleinen en bijdragen aan een lagere, stabielere bloedsuikerspiegel.

5. Kan helpen bij het afvallen

Ondanks het feit dat ze rijk zijn aan calorieën, kunnen macadamia noten je helpen om af te vallen.

Dit kan deels worden verklaard door hun hoeveelheden eiwitten en vezels, twee voedingsstoffen waarvan bekend is dat ze de honger verminderen en het gevoel van volheid bevorderen (202122).

Onderzoek toont verder aan dat een deel van de vetten in noten tijdens de spijsvertering in de schil van de noot kan achterblijven. Zo kunnen macadamia en andere noten minder calorieën leveren dan eerder gedacht (232425).

In een 3 weken durende studie aten 71 jonge Japanse vrouwen dagelijks brood met ofwel 10 gram macadamia noten, kokosnoot of boter. De vrouwen uit de macadamia-groep verloren aan het eind van de studie 0,4 kg, terwijl de vrouwen uit de andere groepen op hetzelfde gewicht bleven (10)

Macadamia noten zijn ook rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten, vooral het omega-7-vet palmitoleïnezuur, dat kan beschermen tegen ongewenste gewichtstoename.

In een 12 weken durende studie werden zwaarlijvige muizen gevoed met vetrijke voedingsmiddelen met grote hoeveelheden macadamiaolie – rijk aan palmitoleïnezuur – en hadden ze significant kleinere vetcellen dan die welke geen van dit product kregen (26).

Het is echter onduidelijk of macadamia noten bij de mens dezelfde voordelen bieden.

Macadamia noten kunnen de honger verminderen en het gevoel van volheid bevorderen, wat het gewichtsverlies ten goede kan komen. Ze kunnen ook zorgen voor minder calorieën dan eerder werd aangenomen.

6. Kan de darmgezondheid verbeteren

Macadamia noten bevatten vezels, die uw spijsvertering en algehele darmgezondheid ten goede kunnen komen.

Zoals bij de meeste noten kan de oplosbare vezel in macadamia noten als een prebioticum werken, wat betekent dat het helpt bij het voeden van je heilzame darmbacteriën (2728).

Deze vriendelijke bacteriën produceren op hun beurt korte-keten vetzuren (SCFA’s), zoals acetaat, butyraat en propionaat, die ontstekingen kunnen verminderen en beschermen tegen aandoeningen zoals het prikkelbare darmsyndroom (PDS), de ziekte van Crohn en ulceratieve colitis (2930, 31).

Er zijn aanwijzingen dat SCFA’s zelfs het risico op diabetes en obesitas kunnen verkleinen (323334).

De oplosbare vezel in macadamia noten helpt bij de spijsvertering door het voeden van uw heilzame darmbacteriën. Dit kan op zijn beurt je darmgezondheid verbeteren.

7–9. Andere mogelijke voordelen

Uit nieuw onderzoek blijkt dat macadamia noten een aantal extra gezondheidsvoordelen kunnen bieden, waaronder ( 7 ,8353637):

  1. Het verstrekken van anti-kanker eigenschappen. Macadamia noten bevatten flavonoïden en tocotriënolen, plantaardige stoffen die volgens studies met proefbuisjes kunnen helpen bij het bestrijden of doden van kankercellen. Er is echter meer onderzoek nodig.
  2. Verbetering van de gezondheid van de hersenen. Proefbuis- en dieronderzoek toont aan dat tocotriënolen ook hersencellen kunnen beschermen tegen aandoeningen als Alzheimer en Parkinson. Toch is er menselijk onderzoek nodig.
  3. Het stimuleren van je lange levensverwachting. Regelmatige inname van noten, waaronder macadamia noten, kan het risico op vroegtijdige sterfte met ongeveer een derde verminderen.

Houd er rekening mee dat deze potentiële eigenschappen verre van bewezen zijn. Er zijn meer menselijke studies nodig.

Het regelmatig eten van macadamia noten kan het risico op vroegtijdige sterfte verkleinen en helpen bij de bescherming tegen kanker en hersenaandoeningen. Het is belangrijk om op te merken dat er meer onderzoek nodig is voordat er sterke conclusies kunnen worden getrokken.

10. Makkelijk toe te voegen aan uw voeding

Macadamia noten zijn te vinden in de meeste supermarkten, maar kunnen ook online worden besteld. Ze zijn veelzijdig en gemakkelijk te verwerken in de meeste maaltijden.

Over het algemeen zijn rauwe macadamia noten de gezondste vorm. Droog geroosterde noten bieden een goed alternatief als u geen tijd heeft om ze zelf te roosteren, maar probeer weg te blijven van olie geroosterde versies, die onnodige toegevoegde vetten bevatten.

U kunt hele macadamia noten als tussendoortje nuttigen, ze vermalen en op soepen en warme gerechten strooien, of ze vervangen door croutons in salades.

Macadamia boter is een andere manier om van deze noot te genieten. Net als pindakaas kan hij op brood, crackers en fruitschijfjes worden gestrooid, of aan havermout of yoghurt worden toegevoegd.

Tot slot kunnen deze noten worden geweekt en vermalen tot een pasta om zuivelvrije kaas of melk te maken. Deze pasta kan ook als basis dienen voor verschillende desserts.

Macadamia noten kunnen één tot vijf maanden op kamertemperatuur worden bewaard, idealiter in een luchtdichte verpakking. Door ze in de koelkast te bewaren, blijven ze nog langer vers – tot een jaar ( 38 ).

Macadamia noten zijn een veelzijdige aanvulling in de meeste maaltijden. Ze kunnen in hun geheel worden gegeten, gemalen, rauw, geroosterd of als notenboter en vormen een interessante aanvulling op hoofdgerechten, snacks en desserts.

De belangrijkste punten

Macadamia noten zijn rijk aan vitaminen, mineralen, vezels, antioxidanten en gezonde vetten.

Hun mogelijke voordelen zijn onder meer gewichtsverlies, verbeterde darmgezondheid en bescherming tegen diabetes, metabool syndroom en hartaandoeningen.

Als u nieuwsgierig bent naar deze noot, probeer hem dan vandaag nog toe te voegen aan uw maaltijd.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image