Fruit

11 gezondheidsvoordelen van mangosteen (en hoe je het eet)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!

Mangosteen (Garcinia mangostana) is een exotische, tropische vrucht met een lichtzoete en zure smaak.

Het komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië, maar is te vinden in verschillende tropische regio’s over de hele wereld.

De vrucht wordt soms aangeduid als paarse mangosteen vanwege de dieppaarse kleur die de schil ontwikkelt als hij rijp is. Het sappige binnenste van de vrucht is daarentegen helderwit.

Hoewel de mangosteen een relatief onbekende vrucht is, mag het niet over het hoofd worden gezien, omdat het veel voordelen voor de gezondheid kan bieden door zijn rijke aanbod aan voedingsstoffen, vezels en unieke antioxidanten.

Hier zijn 11 gezondheidsvoordelen van mangosteen.

1. Zeer voedzaam

Mangosteen is relatief laag in calorieën maar levert veel essentiële voedingsstoffen (1).

Een portie van 196 gram ingeblikte mangosteen uit blik biedt (1):

  • Calorieën: 143
  • Koolhydraten : 35 gram
  • Vezels: 3,5 gram
  • Vet: 1 gram
  • Eiwitten: 1 gram
  • Vitamine C: 9% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Vitamine B9 (foliumzuur): 15% van de ADH
  • Vitamine B1 (thiamine): 7% van de ADH
  • Vitamine B2 (riboflavine): 6% van de ADH
  • Mangaan: 10% van de ADH
  • Koper: 7% van de ADH
  • Magnesium: 6% van de ADH

De vitaminen en mineralen in mangosteen zijn belangrijk voor het behoud van vele lichaamsfuncties, waaronder DNA-productie, spiercontractie, wondgenezing, immuniteit en zenuwsignalering ( 2 , 3 , 4 ,5).

Bovendien levert 196 gram van deze vrucht bijna 14% van de ADH aan vezels – een voedingsstof die vaak ontbreekt in de voeding van mensen(6).

Mangosteen biedt een verscheidenheid aan essentiële vitaminen, mineralen en vezels, terwijl het laag in calorieën is. Deze voedingsstoffen zijn belangrijk voor het behoud van vele functies in uw lichaam.

2. Rijk aan krachtige antioxidanten

Misschien is één van de belangrijkste eigenschappen van de mangosteen wel het unieke antioxidantprofiel.

Antioxidanten zijn verbindingen die de schadelijke effecten van potentieel schadelijke moleculen, vrije radicalen genaamd, kunnen neutraliseren en die in verband worden gebracht met verschillende chronische ziekten(7).

Mangosteen bevat verschillende voedingsstoffen met een antioxiderende werking, zoals vitamine C en foliumzuur. Bovendien levert het xanthonen – een uniek type plantensamenstelling waarvan bekend is dat het sterke antioxiderende eigenschappen heeft (8).

In verschillende studies heeft de antioxidante activiteit van xanthonen geresulteerd in ontstekingsremmende, anti-kanker, anti-aging en antidiabetische effecten (9).

Zo kunnen xanthonen in mangosteen verantwoordelijk zijn voor veel van de potentiële voordelen voor de gezondheid. Toch is er meer menselijk onderzoek nodig voordat er definitieve conclusies kunnen worden getrokken.

Mangosteen bevat vitaminen met een antioxiderende werking, evenals een unieke groep van antioxiderende verbindingen die bekend staan als xanthonen.

3. Kan ontstekingsremmende eigenschappen hebben

De xanthonen die in mangosteen worden gevonden, kunnen een rol spelen bij het verminderen van de ontsteking.

Proefbuis- en dierstudies suggereren dat xanthonen een ontstekingsremmende werking hebben en het risico op ontstekingsziekten, zoals kanker, hartziekten en diabetes kunnen verlagen (9).

Mangosteen is ook rijk aan vezels, wat verschillende voordelen biedt. Zo blijkt uit dieronderzoek dat een vezelrijke voeding de ontstekingsreactie van je lichaam kan helpen verlagen(10).

Hoewel deze gegevens bemoedigend zijn, is er meer onderzoek nodig om beter te begrijpen hoe mangosteen de ontsteking en ziekteprogressie bij de mens beïnvloedt.

Plantaardige stoffen en vezels in mangosteen kunnen volgens dieronderzoek ontstekingsremmende effecten hebben. Meer studies zijn nodig om te begrijpen hoe deze vrucht ontstekingen bij mensen kan verminderen.

4. Kan anti-kanker effecten hebben

Bevolkingsonderzoeken tonen aan dat diëten die rijk zijn aan groenten en fruit, zoals mangosteen, in verband worden gebracht met een verminderde kans op kanker (11).

Specifieke plantaardige stoffen in mangosteen – waaronder xanthonen – hebben antioxiderende en ontstekingsremmende effecten, die de ontwikkeling en verspreiding van kankercellen kunnen helpen bestrijden (911).

Meerdere proefbuisonderzoeken tonen aan dat xanthonen de groei van kankercellen kunnen remmen, ook in borst-, maag- en longweefsel (11).

Op dezelfde manier werd in een klein aantal studies waargenomen dat deze verbinding de progressie van darm- en borstkanker bij muizen kan vertragen (11).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is er onvoldoende onderzoek gedaan bij de mens.

Proefbuis- en dieronderzoek geeft aan dat xanthonen in mangosteen bescherming kunnen bieden tegen kanker. Het ontbreekt echter aan hoogwaardig menselijk onderzoek over dit onderwerp.

5. Kan gewichtsverlies bevorderen

In de gezondheids- en welzijnsindustrie is een van de grootste claims van mangosteen op roem het potentieel om gewicht te verliezen .

Een studie vond dat muizen op een vetrijke voeding die aanvullende doses mangosteen kregen, aanzienlijk minder gewicht wonnen dan muizen in de controlegroep(12).

In een kleine studie van 8 weken hadden mensen die hun voeding aanvulden met 3, 6 of 9 ons (90, 180 of 270 ml) mangosteensap twee keer per dag de neiging om een lagere body mass index (BMI) te hebben dan de controlegroep(13).

Aanvullend onderzoek naar mangosteen en obesitas is beperkt, maar deskundigen theoretiseren dat de ontstekingsremmende effecten van de vrucht een rol spelen bij het bevorderen van de vetstofwisseling en het voorkomen van gewichtstoename (14).

Uiteindelijk zijn er meer onderzoeken nodig om beter te begrijpen hoe mangosteen kan passen in een effectief plan voor gewichtsverlies.

Sommige dierlijke en menselijke onderzoeken suggereren dat mangosteen een rol kan spelen in de preventie van gewichtsverlies en obesitas. Toch zijn er meer studies nodig.

6. Ondersteunt Bloedsuikerbeheersing

Zowel proefbuisjes als dierstudies tonen aan dat xanthoonverbindingen in mangosteen u kunnen helpen bij het handhaven van een gezonde bloedsuikerspiegel(15).

Een recent onderzoek van 26 weken bij zwaarlijvige vrouwen wees uit dat degenen die dagelijks 400 mg aanvullend mangosteenextract kregen een significante afname van insulineresistentie hadden – een risicofactor voor diabetes – in vergelijking met de controlegroep (16).

De vrucht is ook een goede bron van vezels, een voedingsstof die kan helpen bij het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel en het verbeteren van de controle op diabetes(16).

De combinatie van xanthonen en vezels in mangosteen kan helpen om de bloedsuikerspiegel in balans te houden. Er is echter meer onderzoek nodig.

Plantaardige stoffen en vezels in mangosteen kunnen bijdragen tot een verlaging van de bloedsuikerspiegel. Toch is het huidige onderzoek onvoldoende.

7. Bevordert een gezond immuunsysteem

Vezels en vitamine C – die beide in mangosteen zitten – zijn belangrijk voor een gezond immuunsysteem (1).

Vezels ondersteunen uw gezonde darmbacteriën – een essentieel onderdeel van de immuniteit. Aan de andere kant is vitamine C nodig voor de functie van verschillende immuuncellen en heeft het antioxiderende eigenschappen (1718).

Bovendien suggereert enig onderzoek dat bepaalde plantaardige stoffen in mangosteen antibacteriële eigenschappen kunnen hebben – wat de gezondheid van uw immuunsysteem ten goede kan komen door het bestrijden van potentieel schadelijke bacteriën (19).

In een 30 dagen durende studie bij 59 mensen, ervoeren degenen die een mangosteen bevattend supplement innamen, verminderde markers van ontsteking en aanzienlijk grotere stijgingen van het aantal gezonde immuuncellen dan degenen die een placebo innamen(20).

Uw immuunsysteem heeft veel verschillende voedingsstoffen nodig om optimaal te kunnen functioneren. Mangosteen kan een gezonde keuze zijn om naast andere voedingsstoffen te gebruiken als onderdeel van een evenwichtig voedingspatroon.

Onderzoek suggereert dat mangosteen uw aantal immuuncellen kan verhogen en ontstekingen kan verminderen – wat de gezondheid van het immuunsysteem kan bevorderen.

8. Helpt een gezonde huid te behouden

Huidbeschadiging door blootstelling aan de zon komt wereldwijd veel voor en draagt in belangrijke mate bij aan huidkanker en tekenen van veroudering (21).

Een studie bij muizen behandeld met aanvullend mangosteen extract observeerde een beschermend effect tegen ultraviolet-B (UVB) straling in de huid (22).

Bovendien bleek uit een kleine 3 maanden durende menselijke studie dat mensen die behandeld werden met 100 mg mangosteen extract dagelijks aanzienlijk meer elasticiteit in hun huid ervaren en minder ophoping van een bepaalde stof waarvan bekend is dat deze bijdraagt aan huidveroudering(23).

Onderzoekers beweren dat de antioxiderende en ontstekingsremmende werking van mangosteen de belangrijkste reden is voor deze huidbeschermende effecten, maar er zijn meer studies op dit gebied nodig.

Onderzoek suggereert dat antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen in mangosteen de huidcellen kunnen beschermen tegen schade door blootstelling aan de zon en veroudering.

9-11. Andere mogelijke gezondheidsvoordelen

Mangosteen kan ook een positieve invloed hebben op uw hart, hersenen en spijsvertering:

  1. Gezondheid van het hart. Dierstudies tonen aan dat mangosteenextracten de risicofactoren voor hartziekten zoals LDL (slechte) cholesterol en triglyceriden effectief verlagen en tegelijkertijd de HDL (goede) cholesterol verhogen (242526).
  2. Gezondheid van de hersenen. Studies geven aan dat mangosteenextract helpt bij het voorkomen van mentale achteruitgang, het verminderen van hersenontstekingen en het verbeteren van de symptomen van depressie bij muizen, hoewel menselijke studies op dit gebied ontbreken (2728).
  3. Spijsvertering. Mangosteen zit boordevol vezels. Slechts 1 kop (196 gram) levert ongeveer 14% van de ADH. Vezels zijn essentieel voor een gezonde spijsvertering , en vezelrijke diëten helpen de stoelgang te bevorderen (16).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, ontbreken menselijke studies op deze gebieden.

Het is nog te vroeg om definitieve uitspraken te doen over de rol van mangosteen in de ondersteuning van de hersenen, het hart en de spijsvertering bij de mens.

Onderzoek suggereert dat voedingsstoffen en andere plantaardige stoffen in mangosteen een optimale spijsvertering, hart en hersenfunctie kunnen ondersteunen.

Hoe mangosteen te eten

Mangosteen is gemakkelijk te bereiden en te eten – alhoewel het moeilijk te vinden kan zijn afhankelijk van waar je woont. Het seizoen van het fruit is relatief kort, wat de beschikbaarheid ervan vaak beperkt maakt.

U kunt er het beste naar zoeken op de Aziatische specialiteitenmarkten, maar wees u ervan bewust dat verse mangosteen vrij duur kan zijn. Bevroren of ingeblikte vormen kunnen goedkoper en gemakkelijker te vinden zijn – maar denk eraan dat ingeblikte versies vaak toegevoegde suiker bevatten.

De vrucht kan ook worden gevonden in de vorm van sap of als een supplement in poedervorm.

Als u toevallig een verse voorraad scoort, kies dan voor vruchten met een gladde, donkerpaarse buitenste schil. De schil is niet eetbaar, maar kan gemakkelijk met een kartelmesje worden verwijderd.

Het binnenste vruchtvlees is wit en zeer sappig als het rijp is. Dit deel van de vrucht kan rauw worden gegeten of worden toegevoegd aan smoothies of tropische fruitsalades voor een heerlijke oppepper.

Verse mangosteen kan moeilijk te verkrijgen zijn, maar bevroren, ingeblikte of gemalen vormen komen vaker voor. Het binnenste van de mangosteen kan uit zichzelf worden gegeten of in een smoothie of salade worden genoten.

Misschien niet voor iedereen geschikt

Er zijn zeer weinig nadelige gezondheidseffecten gemeld door het consumeren van mangosteen in zijn hele vorm is waarschijnlijk veilig voor de meeste mensen.

Meer geconcentreerde vormen – zoals supplementen, sappen of poeders – zijn echter niet 100% risicovrij.

Eerder onderzoek suggereert dat xanthonen die gevonden worden in kruidensupplementen het proces van bloedstolling kunnen vertragen (29).

Omdat mangosteen een rijke bron van xanthonen is, kan het een goed idee zijn om geconcentreerde bronnen ervan te vermijden als u een bloedstollingsaandoening heeft of bloedverdunnende medicijnen gebruikt.

Onderzoek om te bepalen of mangosteen supplementen veilig zijn voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven is op dit moment onvoldoende, dus het is waarschijnlijk het beste om het tijdens deze levensfasen te vermijden.

Raadpleeg altijd uw arts of een andere gekwalificeerde gezondheidsprofessional voordat u belangrijke wijzigingen aanbrengt in uw voedingsgewoonten of een nieuw voedingssupplement neemt.

Mangosteen is waarschijnlijk veilig voor de meeste mensen, maar kan het risico op bloedingen verhogen. Raadpleeg uw zorgverlener voordat u een nieuw supplement neemt of uw voedingsgewoonten drastisch wijzigt.

Tot slot

Mangosteen is een tropische vrucht afkomstig uit Zuidoost-Azië.

Het wordt vereerd om zijn vele potentiële voordelen voor de gezondheid – waarvan de meeste verband houden met zijn voedingsprofiel en unieke antioxidantgehalte. Toch zijn veel van deze waargenomen voordelen nog niet wetenschappelijk bewezen in menselijke studies.

Verse mangosteen kan moeilijk te verkrijgen zijn, omdat het een relatief onbekende vrucht is. Maar ingeblikte, ingevroren en supplementen komen vaker voor.

De sappige, delicaat zoete smaak maakt het een heerlijke toevoeging aan smoothies en fruitsalades. Probeer het voor zijn culinaire aantrekkingskracht of mogelijke voordelen voor de gezondheid – het is hoe dan ook een overwinning.(bron)

Adobe Photoshop Elements 2021 (Windows/Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP €49,50
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.

Adobe Photoshop Elements 2021 (Windows/Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP €49,50
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!
close-link