Groenten

Is nachtschade slecht voor je?

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!

De nachtschade groente behoort tot de plantenfamilie met de Latijnse naam Solanaceae.

Aardappelen, tomaten, pepers en aubergines zijn allemaal gangbare nachtschades. Velen zijn rijke bronnen van voedingsstoffen en dienen als basisvoedsel voor verschillende culturen.

Sommigen geloven echter dat bepaalde groepen mensen beter af zijn met het elimineren van nachtschade. Zij beweren dat schadelijke stoffen die in deze groenten worden aangetroffen, kunnen bijdragen aan ontstekingsziekten van de darmen en andere auto-immuunziekten.

Dit artikel geeft een overzicht van de gezondheidseffecten van nachtschade groenten om u te helpen beslissen of deze voedingsmiddelen goed voor u zijn.

Wat zijn nachtschade groenten?

Nachtschade groenten zijn de eetbare delen van bloeiende planten die tot de Solanaceae familie behoren.

De oorsprong van de naam nachtschade is onduidelijk, maar zou kunnen worden gerelateerd aan hun donkere en mystieke verleden. Het gerucht gaat dat sommige nachtschades vroeger werden gebruikt als verdovende middelen en hallucinatie middelen.

De nachtschadefamilie bevat meer dan 2.000 soorten planten, maar er worden er maar weinig als voedsel gegeten. Sommigen zoals belladonna zijn zelfs giftig.

Nachtschade bevatten echter ook groenten die al honderden jaren het basisvoedsel zijn van veel samenlevingen.

Enkele van de meest geconsumeerde nachtschade groenten zijn:

  • aubergines
  • paprika’s
  • aardappelen
  • tomatillos
  • tomaten

Van deze groenten worden ook meerdere kruiden en specerijen afgeleid, waaronder cayennepeper, gemalen rode peper, chilipoeder en paprikapoeder.

Zwarte en witte peper zijn afgeleid van peperkorrels, die niet in de nachtschadefamilie voorkomen.

Bovendien bevatten verschillende kruiden en andere veel voorkomende voedingsmiddelen nachtschade groenten als ingrediënten, zoals hete saus, ketchup, marinarasaus en salsa.

Hoewel ze over het algemeen groenten worden genoemd, worden veel nachtschades botanisch beschouwd als fruit , zoals tomaten, aubergines en paprika’s.

Nachtschades behoren tot de plantenfamilie Solanacaea. Ze omvatten aardappelen, tomaten, aubergines en paprika’s.

Rijke bronnen van voedingsstoffen

Veel gezondheidswerkers moedigen u aan om nachtschade te eten vanwege hun hoge voedingsstofdichtheid.

Dit betekent dat ze veel voedingsstoffen bevatten met minder calorieën.

  • Tomaten: Tomaten zijn goede bronnen van vitamine A en C. Ze bevatten ook een antioxidant genaamd lycopeen. Deze voedingsstoffen kunnen markers van ontstekingen verminderen en het risico op verschillende chronische ziekten verlagen (12).
  • Paprika’s: Paprika’s bevatten ongelooflijke hoeveelheden vitamine C, wat veel gezondheidsvoordelen kan bieden, waaronder het helpen verbeteren van de ijzeropname (3).
  • Rode pepers: Rode pepers bevatten capsaïcine, waardoor de pepers hun pittigheid krijgen. Het is gebleken dat suppletie met capsaïcine-poeder de symptomen van brandend maagzuur helpt verlichten en kan bijdragen aan het afvallen door de calorie-inname te helpen verminderen (45).
  • Aubergines: Aubergines zijn een goede bron van voedingsvezels en leveren 2,5 gram vezels per kopje. Deze belangrijke voedingsstof helpt bij het reguleren van de stoelgang en kan het risico op hartaandoeningen verlagen (6).
  • Aardappelen: aardappelen met de schil bevatten behoorlijke hoeveelheden kalium, vitamine B6 en mangaan ( 7 ).

In tegenstelling tot de meeste nachtschades zijn aardappelen echter een zetmeelrijke groente. Een kleine aardappel bevat ongeveer 30 gram koolhydraten( 7 ).

Mensen met diabetes of anderen die hun bloedsuikerspiegel willen verlagen, moeten wellicht voorkomen dat ze te veel aardappelen eten.

Nachtschades zijn voedzame voedingsmiddelen die door hun gehalte aan vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten een aantal voordelen voor de gezondheid kunnen bieden.

Zijn ze schadelijk voor mensen met auto-immuunziekten?

Hoewel nachtschade groenten een rijke bron van voedingsstoffen zijn, beweren veel mensen dat ze schadelijk zijn en vermeden moeten worden.

Het merendeel van deze beweringen lijkt zich te centreren rond een groep van stoffen die in nachtschades worden aangetroffen en die alkaloïden worden genoemd.

Alkaloïden zijn stikstofhoudende stoffen die gewoonlijk in de bladeren en stengels van nachtschades worden aangetroffen. Ze zijn vaak erg bitter en functioneren als een natuurlijk insectenwerend middel.

Maar de eetbare delen van deze planten bevatten ook enkele alkaloïden. Bijgevolg elimineren veel mensen met auto-immuunziekten nachtschade uit hun voeding, in de overtuiging dat ze bijdragen aan hun gezondheidsproblemen.

Onderzoek heeft echter nog niet aangetoond dat nachtschade groenten bijdragen aan auto-immuunziekten.

Ontstekingsdarmziekte

Ontstekingsdarmziekte (IBD) is een groep van auto-immuunziekten die worden gekenmerkt door ontsteking van het spijsverteringskanaal. Voorbeelden zijn de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa.

Bij mensen met IBD werkt het beschermende slijmvlies van de darm niet goed en laat het bacteriën en andere schadelijke stoffen in de bloedbaan terechtkomen (89).

Dit wordt ook wel verhoogde darmdoorlaatbaarheid genoemd, of “lekkende darm” genoemd(10).

Wanneer dit gebeurt, valt het immuunsysteem van het lichaam de schadelijke stoffen aan, wat leidt tot een verdere ontsteking van de darm en veel nadelige gastro-intestinale symptomen, zoals pijn, diarree en malabsorptie.

Hoewel het onderzoek hieromtrent beperkt is, suggereren enkele studies bij dieren dat de alkaloïden in nachtschade het darmslijmvlies van mensen met IBD verder kunnen verergeren.

In twee afzonderlijke studies bij muizen met IBD, bleken de alkaloïden in aardappelen de darmdoorlaatbaarheid negatief te beïnvloeden en de darmontsteking te verhogen (1112).

Het is belangrijk om op te merken dat de alkaloïden in deze studies in veel hogere concentraties waren dan de hoeveelheid die in een normale portie werd gevonden.

Bovendien suggereren twee proefbuisonderzoeken dat een vezel genaamd pectine in tomaten en capsaïcine in pepers ook de darmdoorlaatbaarheid kan verhogen(1314).

Dit beperkte onderzoek in dieren en reageerbuizen suggereert dat mensen met IBD kunnen profiteren van het elimineren of verminderen van nachtschade. Maar onderzoek is nodig bij mensen voordat er meer definitieve aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Effecten op andere auto-immuunziekten

Nog minder is bekend over de effecten van nachtschade op andere auto-immuunziekten.

Er kan echter wel een verband bestaan tussen een verhoogde darmdoorlaatbaarheid of “lekkende darm” en auto-immuunziekten zoals coeliakie, multiple sclerose en reumatoïde artritis(1516).

Sommige deskundigen geloven dat een lekkende darm kan bijdragen aan hogere ontstekingsniveaus in het hele lichaam die de ziektesymptomen verergeren (1718).

Op basis van deze overtuiging hebben sommigen gesuggereerd dat nachtschade de darmdoorlaatbaarheid kan verhogen en de symptomen van deze auto-immuunziekten kan verergeren.

Veel mensen met deze ziekten hebben de nachtschade uit hun voeding geëlimineerd en melden een verbetering van de symptomen, maar het bewijs voor deze aanbeveling is op dit moment vooral anekdotisch en moet worden bestudeerd.

Sommige dierstudies suggereren dat nachtschades negatieve effecten kunnen hebben bij mensen met IBD, maar er is meer onderzoek nodig bij mensen voordat aanbevelingen kunnen worden gedaan om nachtschades te elimineren.

Gevoeligheden en allergieën

Andere groepen mensen zonder auto-immuunziekte beweren dat het elimineren van nachtschade hun gezondheid drastisch heeft verbeterd.

Van deze mensen wordt vaak gezegd dat ze gevoelig zijn voor nachtschade.

Eén van deze groepen omvat mensen met artritis, omdat sommigen beweren dat het elimineren van nachtschade de pijn verlicht.

Er is een oudere theorie dat nachtschades een vorm van vitamine D bevatten die calcium afzettingen veroorzaakt die kunnen bijdragen aan gewrichtspijn en andere artritissymptomen.

Het is waar dat een vitamine D-achtige substantie werd ontdekt in planten in de nachtschadefamilie. En sommige studies hebben gerapporteerd dat dieren die zich voeden met deze planten calciumafzettingen hebben ontwikkeld in zachte weefsels, die gezondheidsproblemen veroorzaken(192021).

Er lijkt echter geen bewijs te zijn dat nachtschade vitamine D bevat of dat het eten van deze groenten calciumafzettingen, artritissymptomen of andere gerelateerde gezondheidsproblemen bij de mens veroorzaakt.

Naast nachtschade gevoeligheden hebben sommige mensen in zeldzame gevallen allergieën voor specifieke nachtschade groenten.

De symptomen van een allergie variëren, maar kunnen bestaan uit huiduitslag, netelroos, jeuk in de keel, zwelling en ademhalingsmoeilijkheden (2223).

Als u één van deze symptomen ondervindt wanneer u een bepaalde nachtschade groente eet, is het verstandig om te stoppen met het eten van dat specifieke voedsel en medisch advies in te winnen voor verdere tests.

Als u met een eliminatiedieet wilt beginnen, neem dan contact op met een arts of diëtist.

Mensen die beweren dat ze nachtschade gevoeligheden hebben, hebben symptoombestrijding gevonden door ze te vermijden, hoewel er geen onderzoek is dat dit ondersteunt. Anderen hebben zeldzame allergieën voor nachtschade.

Het elimineren van nachtschades

Als je gezond bent en geen negatieve reacties hebt op nachtschade, is er geen dwingende reden om ze te vermijden.

Ze zijn rijk aan voedingsstoffen en bieden verschillende potentiële gezondheidsvoordelen.

Aan de andere kant, als u een auto-immuunziekte hebt zoals IBD of denkt dat u gevoelig bent voor nachtschade, kunt u overwegen om ze uit uw voeding te verwijderen om veranderingen in de symptomen te evalueren.

Als u besluit om dit te doen, verwijder dan alle nachtschades en producten die deze groenten bevatten voor ten minste 4 weken. Zorg ervoor dat u de ernst van uw symptomen gedurende deze periode in de gaten houdt.

Na deze eliminatieperiode moet u beginnen met het één voor één opnieuw introduceren van nachtschade groenten in uw voeding. Breng geen andere veranderingen in de levensstijl aan gedurende deze periode.

Vergelijk na het herintroduceren van nachtschade de ernst van uw symptomen tijdens uw eliminatie- en herintroductieperiode.

Als de symptomen beter waren tijdens de eliminatie en erger werden toen je de nachtschade weer opnam, kan het zijn dat je ze op lange termijn wilt blijven vermijden.

Als de symptomen niet anders waren tussen de twee periodes, moet u andere behandelingen voor uw symptomen zoeken en doorgaan met het eten van nachtschade.

De meeste mensen worden aangemoedigd om nachtschade groenten te eten. Als u echter een auto-immuunziekte heeft, kunt u overwegen om nachtschade te elimineren om eventuele veranderingen in de symptomen te evalueren.

Vervangers voor gewone nachtschade groenten

Als u besluit om de nachtschade op lange termijn te elimineren, mist u de voedingsstoffen die ze leveren.

Er zijn echter genoeg andere voedingsmiddelen om uit te kiezen die veel van dezelfde voedingsstoffen en gezondheidsvoordelen bieden.

Hier zijn een paar veranderingen die u kunt maken om gezond te eten terwijl u nachtschade vermijdt:

  • Schakel over naar zoete aardappelen. Als u overschakelt van witte aardappelen naar zoete aardappelen , kunt u nachtschade voorkomen en krijgt u veel meer vitamine A.
  • Gebruik pesto. In plaats van tomatensaus in pizza en pasta is groene pesto een heerlijk alternatief dat geen nachtschade mag bevatten. Rode pesto bevat meestal tomaten en moet worden vermeden als je nachtschade probeert te elimineren.
  • Eet citrusvruchten. Veel nachtschade bevat vitamine C, maar citrusvruchten zoals sinaasappels, mandarijnen en grapefruits zijn ook uitstekende bronnen.
  • Eet meer bladgroenten. Groene bladgroenten zoals spinazie, boerenkool en kool zijn geweldige bronnen van veel vitamines, mineralen en voedingsvezels.

Als u toch nachtschade wilt eten, maar het alkaloïdengehalte wilt verlagen, kunt u dit bereiken door uw aardappelen te schillen, groene tomaten te beperken en deze groenten volledig te koken.

Het elimineren van nachtschade betekent het missen van enkele belangrijke voedingsstoffen. Er zijn echter veel andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan voedingsstoffen en die u kunt proberen.

De belangrijkste punten

Nachtschade groenten bevatten belangrijke voedingsstoffen en bieden veel gezondheidsvoordelen. De meeste mensen worden aangemoedigd om ze op te eten.

Andere mensen kunnen ervoor kiezen om nachtschade te vermijden vanwege gevoeligheden.

Als u het gevoel heeft dat u gevoelig bent voor nachtschade, zijn er genoeg andere groenten en fruit die u in plaats daarvan kunt eten als onderdeel van een gezond eetpatroon.(bron)

Microsoft Office 365 Proplus

Het is compatibel met Windows en Mac-computers, plus mobiele apparaten met iOS-, Android- en Chromebook.​
SLECHT €14,95  SHOP NOW
Geen Abonnement, Eenmalige Betaling!

Adobe Acrobat Pro 2020 (Windows / Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €123,-VOOR €52,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Office 365 Proplus

Het is compatibel met Windows en Mac-computers, plus mobiele apparaten met iOS-, Android- en Chromebook.​
SLECHT €14,95  SHOP NOW
Geen Abonnement, Eenmalige Betaling!
close-link