Overige

De 8 beste natuurlijke diuretica om te eten of te drinken

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!

Diuretica zijn stoffen die de hoeveelheid urine die u produceert verhogen en uw lichaam helpen zich te ontdoen van overtollig water.

Dit overtollige water wordt waterretentie genoemd. Het kan u een “gezwollen” gevoel geven en gezwollen benen, enkels, handen en voeten veroorzaken.

Verschillende factoren kunnen waterretentie veroorzaken, waaronder een aantal ernstige onderliggende gezondheidsproblemen zoals nieraandoeningen en hartfalen.

Veel mensen ervaren echter milde waterretentie als gevolg van zaken als hormonale veranderingen, hun menstruatiecyclus of gewoon inactief zijn voor lange periodes, zoals tijdens een lange vlucht.

Als u water vasthoudt als gevolg van een gezondheidstoestand of als u plotseling en ernstig water vasthoudt, moet u onmiddellijk medisch advies inwinnen bij uw arts.

Voor gevallen van milde waterretentie die niet worden veroorzaakt door een onderliggende gezondheidstoestand, kunnen er echter enkele voedingsmiddelen en supplementen zijn die kunnen helpen.

Hier zijn de top 8 natuurlijke diuretica en een blik op het bewijs achter elk daarvan.

1. Koffie

Koffie is een zeer populaire drank die is gekoppeld aan een aantal indrukwekkende gezondheidsvoordelen.

Het is ook een natuurlijk diureticum, voornamelijk vanwege het cafeïnegehalte (1).

Hoge doses cafeïne tussen 250-300 mg (het equivalent van ongeveer twee tot drie koppen koffie) hebben een diuretisch effect(2).

Dit betekent dat het drinken van een paar koppen koffie een verhoging van de urineproductie kan veroorzaken.

Het is echter onwaarschijnlijk dat een standaard portie koffie, of ongeveer één kopje, voldoende cafeïne bevat om dit effect te hebben.

Bovendien, als je een gewone koffiedrinker bent, zul je waarschijnlijk een tolerantie ontwikkelen voor de diuretische eigenschappen van cafeïne en geen effecten ervaren (23).

Het drinken van één tot twee koppen koffie kan fungeren als een diureticum en u helpen om wat watergewicht te verliezen op de korte termijn. U kunt echter een tolerantie opbouwen voor de diuretische eigenschappen van koffie en geen effecten ervaren.

2. Paardebloemextract

Paardebloemextract, ook bekend als Taraxacum officinale of “leeuwentand”, is een populair kruiden supplement dat vaak wordt ingenomen vanwege de vochtafdrijvende werking (45).

Het wordt gesuggereerd als een potentieel diureticum vanwege het hoge kaliumgehalte van de paardenbloemplant( 6 ).

Het eten van kaliumrijke voedingsmiddelen geeft aan dat je nieren meer natrium en water uitscheiden (7Vertrouwde bron).

Dit kan een goede zaak zijn, want de meeste maaltijden hebben een zeer hoog natriumgehalte en een laag kaliumgehalte, wat kan leiden tot vochtretentie (8).

In theorie betekent het hoge kaliumgehalte van paardenbloemen dat dit supplement u zou kunnen helpen om het overtollige water af te voeren, veroorzaakt door een hoge natriumopname.

Het werkelijke kaliumgehalte van paardenbloemen kan echter variëren, dus ook de effecten ervan( 6 ).

Dierstudies die de diuretische effecten van paardenbloemen hebben onderzocht, hebben verschillende resultaten opgeleverd (4).

Er zijn slechts enkele studies naar de effecten van paardenbloemen bij mensen. Een kleine menselijke studie vond echter dat het innemen van een paardenbloem supplement de hoeveelheid geproduceerde urine in de vijf uur na inname van het supplement verhoogde (9).

Over het algemeen is er weinig bekend over de diuretische effecten van paardenbloem bij mensen, dus zijn er meer studies nodig(4).

Paardebloemextract is een populair kruidensupplement waarvan men denkt dat het een diureticum is vanwege het hoge kaliumgehalte. Een kleine menselijke studie vond dat het diuretische effecten had, maar er is meer onderzoek nodig.

3. Heermoes

Heermoes is een kruidengeneesmiddel gemaakt van de paardenstaartenfamilie, of Equisetum arvense .

Het wordt al jaren als diureticum gebruikt en is in de handel zowel als thee als in capsulevorm verkrijgbaar.

Ondanks het conventionele gebruik, hebben zeer weinig studies het onderzocht (10).

Een kleine studie bij 36 mannen vond dat heermoes net zo effectief was als het diureticum hydrochlorothiazide (11).

Hoewel heermoes over het algemeen als veilig wordt beschouwd, wordt het niet aanbevolen voor langdurig gebruik. Het moet ook niet worden ingenomen door mensen met een reeds bestaande gezondheidstoestand zoals een nierziekte of diabetes (12).

Meer studies zijn nodig om de diuretische effecten ervan te bevestigen (10).

Houd er rekening mee dat kruidengeneesmiddelen ook verschillende hoeveelheden van hun actieve ingrediënt kunnen bevatten, zodat hun effecten kunnen variëren.

Heermoes is een kruidengeneesmiddel dat conventioneel wordt gebruikt als een vochtafdrijvend middel voor het mild vasthouden van water. Een kleine studie vond het net zo effectief als de diuretische medicatie hydrochlorothiazide.

4. Peterselie

Peterselie wordt al lang gebruikt als een diureticum in de volksgeneeskunde. Traditioneel werd het als thee gebrouwen en meerdere keren per dag ingenomen om het water te verminderen(10).

Studies bij ratten hebben aangetoond dat het de urinestroom kan verhogen en een licht diuretisch effect kan hebben (13).

Geen enkel menselijk onderzoek heeft echter onderzocht hoe effectief peterselie is als vochtafdrijvend middel.

Als gevolg hiervan is het op dit moment onbekend of het hetzelfde effect heeft bij mensen, en zo ja, welke doses het meest effectief zijn.

Peterselie wordt van oudsher gebruikt als diureticum en kan een licht diuretisch effect hebben. Er zijn echter geen menselijke studies, dus de effecten ervan blijven onduidelijk.

5. Hibiscus

Hibiscus is een plantenfamilie die bekend staat om het produceren van mooie en felgekleurde bloemen.

Een deel van deze plant, bekend als de kelken, is vaak gebruikt om een medicinale thee te maken die “roselle” of “zure thee” wordt genoemd.

Hoewel er weinig bewijs is, zou zure thee een aantal gezondheidsvoordelen hebben, waaronder het verlagen van de bloeddruk bij mensen met een hoge bloeddruk (14).

Het wordt ook gepromoot als een diureticum en een effectief middel voor milde vochtretentie.

Tot nu toe hebben sommige laboratorium- en dierstudies aangetoond dat het een licht diuretisch effect kan hebben(1516).

Een studie in Thailand gaf 18 mensen dagelijks 3 gram hibiscus in zure thee gedurende 15 dagen. Ze vonden echter dat dit geen effect had op de urineproductie(14).

Over het algemeen zijn de resultaten wisselend. Ondanks het zien van een diuretisch effect bij dieren, hebben kleine onderzoeken bij mensen die hibiscus gebruiken tot nu toe geen diuretisch effect aangetoond (1417).

Hibiscus kan een licht diuretisch effect hebben. Het is echter nog niet bewezen effectief te zijn in een menselijke studie.

6. Karwij

Karwij is een vederachtige plant die ook wel bekend staat als meridiaan venkel of Perzische komijn.

Het wordt vaak gebruikt als een specerij in de keuken, vooral in etenswaren zoals brood, gebak en desserts.

Oude therapieën die planten gebruiken als medicijn, zoals Ayurveda in India, gebruiken karwij voor verschillende medicinale doeleinden, waaronder spijsverteringsstoornissen, hoofdpijn en ochtendmisselijkheid (18).

In de Marokkaanse geneeskunde wordt karwij ook gebruikt als een diureticum.

Een studie bij ratten vond dat het geven van karwij-extract in vloeibare vorm de urineproductie aanzienlijk verhoogde gedurende 24 uur(19).

Dit is echter het enige onderzoek naar de diuretische effecten van karwij, dus er is nog veel meer onderzoek nodig voordat de diuretische effecten kunnen worden aangetoond, vooral bij mensen.

Het is aangetoond dat karwij de urineproductie van ratten gedurende 24 uur verhoogt. Er zijn echter geen menselijke studies, dus er is meer onderzoek nodig.

7. Groene en zwarte thee

Zowel zwarte als groene thee bevatten cafeïne en kunnen fungeren als diuretica.

Bij ratten is aangetoond dat zwarte thee een licht diuretisch effect heeft. Dit wordt toegeschreven aan het cafeïnegehalte (20).

Net als bij koffie kun je echter een tolerantie ontwikkelen voor de cafeïne in thee.

Dit betekent dat de diuretische werking alleen optreedt bij mensen die niet regelmatig thee drinken (3).

Het cafeïnegehalte van groene en zwarte thee heeft een mild vochtafdrijvend effect. Dit effect slijt echter af naarmate mensen er een tolerantie voor opbouwen. Het is daarom onwaarschijnlijk dat het werkt als een diureticum bij mensen die regelmatig deze thee drinken.

8. Nigella Sativa

Nigella sativa , ook bekend als ‘zwarte komijn’, is een specerij die wordt gepromoot vanwege zijn geneeskrachtige eigenschappen, waaronder zijn diuretisch effect (21).

Dierstudies hebben aangetoond dat Nigella sativa-extract de urineproductie kan verhogen en de bloeddruk kan verlagen bij ratten met een hoge bloeddruk (222324).

Dit effect kan deels verklaard worden door de diuretische effecten (25).

Er zijn echter geen studies bij mensen uitgevoerd. Daarom is het onduidelijk of Nigella sativa een diuretisch effect heeft bij mensen of dieren die geen hoge bloeddruk hebben.

Bovendien waren de doses die in de studies werden gebruikt veel hoger dan de hoeveelheden die je zou krijgen door dit kruid aan je voeding toe te voege (25).

Dierstudies hebben aangetoond dat Nigella sativa een effectief diureticum kan zijn voor dieren met een hoge bloeddruk. De effecten bij mensen en dieren met een normale bloeddruk zijn onbekend.

Andere manieren om uw vochtretentie te verminderen

Andere strategieën kunnen u ook helpen om het vasthouden van vocht te verminderen.

Deze omvatten:

  • Bewegen: Lichaamsbeweging kan helpen om extra vocht af te voeren door de bloedstroom naar uw weefsels te verhogen en u te laten zweten (2627).
  • Verhoog uw magnesiuminname: Magnesium is een elektrolyt dat helpt bij het reguleren van de vochtbalans. Van magnesium supplementen is aangetoond dat ze helpen bij het verminderen van de vochtretentie bij vrouwen met het premenstrueel syndroom (28).
  • Eet kaliumrijke voedingsmiddelen: Het eten van kaliumrijke voedingsmiddelen kan de urineproductie verhogen en het natriumgehalte verlagen, waardoor de vochtretentie wordt verminderd(29).
  • Blijf gehydrateerd: Sommige mensen denken dat uitdroging het risico op vochtretentie kan verhogen(32).
  • Eet minder zout: Een voeding met veel zout kan vochtretentie bevorderen.

Bewegen, minder zout consumeren en meer kaliumrijke voedingsmiddelen eten kan helpen bij het verminderen van vochtretentie. Vrouwen met het premenstrueel syndroom kunnen ook baat hebben bij het innemen van een magnesium supplement.

Belangrijkste punten

Het opnemen van sommige van deze voedingsmiddelen en dranken in uw voeding kan helpen bij een milde vochtretentie.

Velen van hen hebben echter geen solide bewijs voor hun effecten, dus ze kunnen een beetje een schot in de roos zijn.

Dat gezegd hebbende, kan het combineren van sommige met andere gezonde veranderingen, zoals gezond eten , sporten en voldoende water drinken, helpen om van dat gezwollen gevoel af te komen.(bron)

Microsoft Office 365 Proplus

Het is compatibel met Windows en Mac-computers, plus mobiele apparaten met iOS-, Android- en Chromebook.​
SLECHT €14,95  SHOP NOW
Geen Abonnement, Eenmalige Betaling!

Adobe Acrobat Pro 2020 (Windows / Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €123,-VOOR €52,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Office 365 Proplus

Het is compatibel met Windows en Mac-computers, plus mobiele apparaten met iOS-, Android- en Chromebook.​
SLECHT €14,95  SHOP NOW
Geen Abonnement, Eenmalige Betaling!
close-link