Overige

8 Natuurlijke manieren om de nierstenen thuis te bestrijden

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!

Nierstenen zijn een veelvoorkomend gezondheidsprobleem.

Het passeren van deze stenen kan ongelooflijk pijnlijk zijn, en helaas hebben mensen die nierstenen hebben ervaren meer kans om ze weer te krijgen(1).

Er zijn echter een paar dingen die je kunt doen om dit risico te verkleinen.

Dit artikel legt uit wat nierstenen zijn en beschrijft 8 manieren om ze te bestrijden.

Wat zijn nierstenen?

Ook wel bekend als renaalstenen of nefrolithiasis, nierstenen zijn samengesteld uit harde, vaste afvalstoffen die zich ophopen in de nieren en kristallen vormen.

Er bestaan vier hoofdtypen, maar ongeveer 80% van alle stenen zijn calciumoxalaatstenen. Minder vaak voorkomende vormen zijn struviet, urinezuur en cysteïne(23).

Hoewel kleinere stenen meestal geen probleem vormen, kunnen grotere stenen een verstopping in een deel van uw urinewegen veroorzaken wanneer ze uw lichaam verlaten.

Dit kan leiden tot hevige pijn, braken en bloedingen.

Nierstenen zijn een veelvoorkomend gezondheidsprobleem. In feite zal ongeveer 12% van de mannen en 5% van de vrouwen in Nederland tijdens hun leven een niersteen ontwikkelen(3).

Bovendien suggereren onderzoeken dat als u eenmaal een niersteen krijgt, u tot 50% meer kans heeft om binnen 5 tot 10 jaar een nieuwe steen te vormen (456).

Hieronder staan 8 natuurlijke manieren waarop je het risico op het vormen van een andere niersteen kunt verkleinen.

Nierstenen zijn harde steentjes die gevormd worden uit gekristalliseerde afvalproducten in de nieren. Ze zijn een veel voorkomend gezondheidsprobleem en het passeren van grote stenen kan zeer pijnlijk zijn.

1. Blijf gehydrateerd

Als het gaat om de preventie van nierstenen, is het over het algemeen aan te raden om veel vocht te drinken.

Vloeistoffen verdunnen en vergroten het volume van de steenvormende stoffen in de urine, waardoor ze minder snel kristalliseren(3).

Niet alle vloeistoffen oefenen dit effect echter in gelijke mate uit. Zo is bijvoorbeeld een hoge opname van water gekoppeld aan een lager risico op niersteenvorming (78).

Dranken zoals koffie, thee, bier, wijn en sinaasappelsap worden ook in verband gebracht met een lager risico (91011).

Aan de andere kant kan het consumeren van veel frisdrank bijdragen aan de vorming van nierstenen. Dit geldt zowel voor gesuikerde als kunstmatig gezoete frisdranken (9).

Met suiker gezoete frisdranken bevatten fructose, waarvan bekend is dat het de uitscheiding van calcium, oxalaat en urinezuur verhoogt. Dit zijn belangrijke factoren voor het risico op nierstenen(1213).

Sommige studies hebben ook een hoge inname van met suiker gezoete en kunstmatig gezoete cola’s in verband gebracht met een verhoogd risico op nierstenen, vanwege hun fosforzuurgehalte (1415).

Het gehydrateerd blijven is belangrijk om nierstenen te voorkomen. Toch kunnen sommige dranken het risico verkleinen, terwijl andere het risico vergroten.

2. Verhoog uw inname van citroenzuur

Citroenzuur is een organisch zuur dat in vele soorten fruit en groenten voorkomt, met name in citrusvruchten. Citroenen en limoenen zijn bijzonder rijk aan deze plantaardige stof (16).

Citroenzuur kan op twee manieren helpen om calciumoxalaat nierstenen te voorkomen (17):

  1. Voorkomen van steenvorming: Het kan zich binden met calcium in de urine, waardoor het risico op nieuwe steenvorming wordt verkleind(1819).
  2. Voorkomen van steenvergroting: Het bindt met bestaande calciumoxalaatkristallen, waardoor ze niet groter worden. Het kan u helpen deze kristallen te passeren voordat ze in grotere stenen veranderen (1619).

Een gemakkelijke manier om meer citroenzuur te consumeren is om meer citrusvruchten te eten, zoals grapefruit, sinaasappels, citroenen of limoenen.

U kunt ook proberen om wat limoen- of citroensap aan uw water toe te voegen.

Citroenzuur is een plantaardige stof die de vorming van nierstenen kan helpen voorkomen. 

Citrusvruchten zijn geweldige voedingsbronnen.

3. Beperk levensmiddelen met een hoog gehalte aan oxalaten

Oxalaat (oxaalzuur) is een antinutriënt dat in veel plantaardig voedsel wordt aangetroffen, waaronder bladgroenten, fruit, groenten en cacao(20).

Ook produceert uw lichaam er aanzienlijke hoeveelheden van.

Een hoge inname van oxalaat kan de uitscheiding van oxalaat in de urine verhogen, wat problematisch kan zijn voor mensen die de neiging hebben om calciumoxalaat kristallen te vormen (21).

Oxalaat kan calcium en andere mineralen binden, waardoor kristallen worden gevormd die tot steenvorming kunnen leiden(21).

Voedingsmiddelen met een hoog oxalaatgehalte zijn echter ook zeer gezond, dus een streng laagoxalaat dieet is niet meer aan te bevelen voor alle steenvormende personen.

Een oxalaatarm dieet wordt alleen gesuggereerd voor mensen met hyperoxalurie, een aandoening die wordt gekenmerkt door een hoog gehalte aan oxalaat in de urine (17).

Raadpleeg uw zorgverlener of diëtist voordat u uw dieet wijzigt om te weten te komen of u baat hebt bij het beperken van uw inname van oxalaatrijk voedsel.

Voedingsmiddelen met een hoog oxalaatgehalte kunnen voor sommige mensen problematisch zijn. Vraag echter advies aan een deskundige op het gebied van gezondheid voordat u deze voedingsmiddelen beperkt, omdat dit niet voor alle steenvormers noodzakelijk is.

4. Neem geen hoge doses vitamine C

Studies geven aan dat vitamine C (ascorbinezuur) supplementen geassocieerd zijn met een hoger risico op het krijgen van nierstenen (222324).

Een hoge inname van supplementen met vitamine C kan de uitscheiding van oxalaat in de urine verhogen, omdat een deel van de vitamine C in het lichaam kan worden omgezet in oxalaat (2526).

Een Zweedse studie onder mannen van middelbare leeftijd en oudere mannen schatte dat degenen die vitamine C supplementeren twee keer zoveel kans hebben om nierstenen te ontwikkelen als degenen die deze vitamine niet supplementeren(23).

Houd er echter rekening mee dat vitamine C uit voedselbronnen, zoals citroenen, niet in verband wordt gebracht met een verhoogd risico op stenen (27).

Er is enig bewijs dat het nemen van hoge doses vitamine C supplementen het risico op calciumoxalaat nierstenen bij mannen kan verhogen.

5. Zorg voor voldoende calcium

Het is een veelvoorkomend misverstand dat je je calciuminname moet verminderen om het risico op de vorming van calciumhoudende stenen te verkleinen.

Dit is echter niet het geval. In feite is een maaltijd met veel calcium geassocieerd met een verlaagd risico op de vorming van nierstenen(28293031).

Een studie plaatste mannen die eerder calciumhoudende nierstenen hadden gevormd op een dieet dat 1.200 mg calcium per dag bevatte. Het dieet was ook laag in dierlijke eiwitten en zout(29).

De mannen hadden ongeveer 50% minder kans om binnen 5 jaar een andere niersteen te ontwikkelen dan de controlegroep, die een calciumarm dieet van 400 mg per dag volgde.

Voedingscalcium heeft de neiging zich te binden met oxalaat in de voeding, waardoor het niet kan worden geabsorbeerd. De nieren hoeven dan niet door het urinewegstelsel te gaan.

Zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt zijn goede voedingsbronnen van calcium.

Voor de meeste volwassenen is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor calcium 1.000 mg per dag. De ADH is echter 1.200 mg per dag voor vrouwen boven de 50 jaar en iedereen boven de 70 jaar.

Het krijgen van genoeg calcium kan helpen bij het voorkomen van niersteenvorming bij sommige mensen. Calcium kan zich binden aan oxalaat en voorkomen dat het wordt geabsorbeerd.

6. Minder zout

Een voeding met veel zout houdt verband met een verhoogd risico op nierstenen bij sommige mensen (3032).

Een hoge inname van natrium, een bestanddeel van keukenzout, kan de calciumuitscheiding via de urine verhogen, wat een van de belangrijkste risicofactoren is voor nierstenen (33).

Dit gezegd zijnde, hebben sommige studies bij jongere volwassenen geen associatie gevonden(313435).

De meeste voedingsrichtlijnen bevelen aan om de inname van natrium te beperken tot 2300 mg per dag. De meeste mensen consumeren echter veel meer dan die hoeveelheid(3637).

Eén van de beste manieren om de inname van natrium te verminderen is door te bezuinigen op verpakte, bewerkte voedingsmiddelen (38).

Als je geneigd bent om nierstenen te vormen, kan het beperken van natrium helpen. Natrium kan de hoeveelheid calcium die u uitscheidt in de urine doen toenemen.

7. Verhoog uw magnesiuminname

Magnesium is een belangrijk mineraal dat veel mensen niet in voldoende mate consumeren(39).

Het is betrokken bij honderden metabole reacties in je lichaam, waaronder energieproductie en spierbewegingen(40).

Er zijn ook aanwijzingen dat magnesium kan helpen bij het voorkomen van de vorming van calciumoxalaat nierstenen(354142).

Hoe dit precies werkt is niet helemaal duidelijk, maar er is gesuggereerd dat magnesium de opname van oxalaat in de darm kan verminderen(434445).

Desalniettemin zijn niet alle studies het hierover eens (3034).

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor magnesium is 420 mg per dag. Als je de inname van magnesium in je voeding wilt verhogen, zijn avocado’s, peulvruchten en tofu allemaal goede voedingsbronnen.

Om maximaal voordeel te behalen, moet u magnesium samen met voedingsmiddelen met een hoog oxalaatgehalte consumeren. Als dat geen optie is, probeer dan dit mineraal binnen 12 uur na het eten van oxalaatrijke voedingsmiddelen(45).

Sommige studies tonen aan dat het verhogen van uw magnesiuminname kan helpen om de opname van oxalaat te verminderen en het risico op nierstenen te verkleinen.

8. Eet minder dierlijke eiwitten

Een voeding die veel dierlijke eiwitten bevat, zoals vlees, vis en zuivel, gaat gepaard met een hoger risico op nierstenen.

Een hoge inname van dierlijke eiwitten kan de uitscheiding van calcium verhogen en het citraatgehalte verlagen (4647).

Bovendien zijn dierlijke eiwitbronnen rijk aan purines. Deze verbindingen worden afgebroken tot urinezuur en kunnen het risico op de vorming van urinezuurstenen verhogen(4849).

Alle voedingsmiddelen bevatten purines in wisselende hoeveelheden.

Nier-, lever- en ander orgaanvlees bevatten een hoog gehalte aan purines. Aan de andere kant bevatten plantaardige voedingsmiddelen weinig van deze stoffen.

Een hoge inname van dierlijke eiwitten kan het risico op het ontwikkelen van nierstenen verhogen.

Tot slot

Als je een niersteen hebt gehad, is de kans groot dat je binnen 5 tot 10 jaar weer een niersteen ontwikkelt. Gelukkig kan het nemen van bepaalde voedingsmaatregelen dit risico helpen verkleinen.

U kunt bijvoorbeeld proberen uw vochtinname te verhogen, voedsel te consumeren dat rijk is aan bepaalde voedingsstoffen, minder dierlijke eiwitten te eten en natrium te vermijden.

Een paar eenvoudige maatregelen kunnen een grote bijdrage leveren aan het voorkomen van pijnlijke nierstenen.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft Office ProPlus 

 Nu €14,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image