Groenten

7 Voeding en gezondheidsvoordelen van Okra

Okra is een bloeiende plant die bekend staat om zijn eetbare peulvruchten. Hij wordt gekweekt in warme en tropische klimaten, zoals die in Afrika en Zuid-Azië.

Okra wordt ook wel “lady’s finger” genoemd en is er in twee kleuren – rood en groen. Beide soorten smaken hetzelfde, en de rode wordt groen wanneer ze gekookt worden.

Biologisch geclassificeerd als een vrucht, wordt okra over het algemeen gebruikt als groente in de keuken.

Het wordt vaak gebruikt in de Zuid-Amerikaanse keuken en is een populaire toevoeging aan gumbo. Het kan echter een slijmerige textuur hebben, wat sommige mensen onaantrekkelijk vinden.

Hoewel het niet één van de meest voorkomende voedingsmiddelen is, zit okra boordevol voedingsstoffen.

Hier zijn 7 voedings- en gezondheidsvoordelen van okra.

1. Rijk aan voedingsstoffen

Okra heeft een indrukwekkend voedingsprofiel.

Een 100 gram rauwe okra bevat (1):

  • Calorieën: 33
  • Koolhydraten: 7 gram
  • Eiwit: 2 gram
  • Vet: 0 gram
  • Vezels: 3 gram
  • Magnesium: 14% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid(ADH)
  • Foliumzuur: 15% van de ADH
  • Vitamine A: 14% van de ADH
  • Vitamine C: 26% van de ADH
  • Vitamine K: 26% van de ADH
  • Vitamine B6: 14% van de ADH

Okra is een uitstekende bron van vitamine C en K1. Vitamine C is een in water oplosbare voedingsstof die bijdraagt aan uw algehele immuunfunctie, terwijl vitamine K1 een in vet oplosbare vitamine is die bekend staat om zijn rol bij de bloedstolling(23).

Daarnaast bevat okra weinig calorieën en koolhydraten en wat eiwitten en vezels. Veel groenten en fruit bevatten geen eiwitten, wat okra enigszins uniek maakt.

Het eten van voldoende eiwitten wordt geassocieerd met voordelen voor gewichtsbeheersing, bloedsuikercontrole, botstructuur en spiermassa (45).

Okra is rijk aan vele voedingsstoffen en bijzonder hoog in vitamine C en K. Deze vrucht is uniek, want hij levert eiwitten, een voedingsstof die veel andere vruchten en groenten missen.

2. Bevat heilzame antioxidanten

Okra bevat veel antioxidanten die uw gezondheid ten goede komen.

Antioxidanten zijn stoffen in voedsel die schade afweren van schadelijke moleculen die vrije radicalen worden genoemd (6).

De belangrijkste antioxidanten in okra zijn polyfenolen, waaronder flavonoïden en isoquercetine, maar ook vitamine A en C (7).

Onderzoek toont aan dat het eten van een dieet met veel polyfenolen de gezondheid van het hart kan verbeteren door het verlagen van uw risico op bloedstolsels en oxidatieve schade (8).

Polyfenolen kunnen ook de gezondheid van de hersenen ten goede komen door hun unieke vermogen om de hersenen binnen te dringen en te beschermen tegen ontstekingen(9).

Deze afweermechanismen kunnen uw hersenen helpen beschermen tegen verouderingsverschijnselen en uw cognitie, leervermogen en geheugen verbeteren (9).

Okra is rijk aan antioxidanten die het risico op ernstige ziekten kunnen verminderen, ontstekingen kunnen voorkomen en kunnen bijdragen aan de algehele gezondheid. Het bevat met name polyfenolen die kunnen bijdragen aan de gezondheid van hart en hersenen.

3. Kan het risico op hartziekten verlagen

Een hoog cholesterolgehalte wordt in verband gebracht met een groter risico op hartaandoeningen.

Okra bevat een dikke gel-achtige stof genaamd slijmstof, die zich kan binden aan cholesterol tijdens de spijsvertering, waardoor het wordt uitgescheiden met de ontlasting in plaats van geabsorbeerd in je lichaam.

Een 8 weken durend onderzoek verdeelde muizen willekeurig in 3 groepen en voerde hen een vetrijk dieet met 1% of 2% okra poeder of een vetrijk dieet zonder okra poeder.

De muizen op het okra dieet verwijderden meer cholesterol in hun ontlasting en hadden een lager totaal cholesterolgehalte in het bloed dan de controlegroep (10).

Een ander mogelijk voordeel van okra voor het hart is het gehalte aan polyfenolen. Een 4-jarig onderzoek bij 1.100 mensen toonde aan dat degenen die een dieet rijk aan polyfenolen aten, lagere ontstekingsmarkers hadden die geassocieerd worden met hart-en vaatziekten(11).

Uit dieronderzoek blijkt dat okra zich kan binden aan cholesterol in uw darmen en het cholesterolgehalte in het bloed kan verlagen. Het is ook rijk aan polyfenolen, die schadelijke ontstekingen tegengaan en uw hart beschermen.

4. Kan kankerremmende eigenschappen hebben

Okra bevat een soort eiwit, lectine genaamd, dat de groei van menselijke kankercellen kan remmen.

Een reageerbuisstudie met borstkankercellen toonde aan dat de lectine in okra de groei van kankercellen tot 63% kan voorkomen(12).

Een andere reageerbuisstudie in metastatische melanoomcellen in muizen ontdekte dat okra-extract kankerceldood veroorzaakte(13).

Houd in gedachten dat deze studies werden uitgevoerd in reageerbuisjes met geconcentreerde en geëxtraheerde componenten van okra. Meer menselijk onderzoek is nodig voordat conclusies kunnen worden getrokken.

Okra bevat een eiwit, lectine genaamd, dat wordt onderzocht op zijn rol bij de preventie en behandeling van kanker. Meer menselijk onderzoek is nodig.

5. Kan de bloedsuikerspiegel verlagen

Het handhaven van een gezonde bloedsuikerspiegel is zeer belangrijk voor uw algehele gezondheid. Voortdurend hoge bloedsuikerspiegel kan leiden tot prediabetes en diabetes type 2.

Onderzoek bij muizen geeft aan dat het eten van okra of okra-extract kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen(14).

In één studie vertoonden ratten die vloeibare suiker en gezuiverde okra kregen minder bloedsuikerpieken dan dieren in de controlegroep (15).

Onderzoekers suggereerden dat de okra de suikerabsorptie in het spijsverteringskanaal verminderde, wat leidde tot een stabielere bloedsuikerrespons (15).

Dat gezegd hebbende, okra kan interfereren met metformine, een veelgebruikt diabetes medicijn. Daarom wordt het eten van okra niet aanbevolen voor mensen die dit medicijn nemen (15).

Het eten van okra is in verband gebracht met de beheersing van de bloedsuikerspiegel. Sommige onderzoeken suggereren echter dat het kan interfereren met diabetesmedicijnen.

6. Gunstig voor zwangere vrouwen

Foliumzuur (vitamine B9) is een belangrijke voedingsstof voor zwangere vrouwen. Het helpt het risico op een neurale buisdefect, dat de hersenen en de ruggengraat van een zich ontwikkelende foetus aantast, te verlagen (16).

Het wordt aanbevolen dat alle vrouwen in de vruchtbare leeftijd elke dag 400 mcg foliumzuur innemen.

Uit een onderzoek onder 12.000 gezonde volwassen vrouwen bleek dat de meesten gemiddeld slechts 245 mcg foliumzuur per dag innamen (17).

Een andere studie die 6.000 niet-zwangere vrouwen gedurende 5 jaar volgde, ontdekte dat 23% van de deelnemers onvoldoende foliumzuurconcentraties in hun bloed hadden (18).

Okra is een goede bron van foliumzuur: een 100 gram levert 15% van de dagelijkse behoefte van een vrouw aan deze voedingsstof.

Het eten van okra kan zwangere vrouwen helpen om aan hun dagelijkse foliumzuurbehoefte te voldoen. Folaat is belangrijk voor het voorkomen van neurale buisdefecten.

7. Gemakkelijk toe te voegen aan uw maaltijd

Hoewel okra misschien geen hoofdbestanddeel in uw keuken is, is het vrij gemakkelijk te bereiden.

Als u okra koopt, zoek dan naar gladde en zachte groene peulen zonder bruine vlekken of droge uiteinden. Bewaar ze tot vier dagen in de koelkast voordat u ze bereidt.

Meestal wordt okra gebruikt in soepen en stoofschotels zoals gumbo. Het bevat slijm, een dikke substantie die kleverig wordt bij verhitting. Om slijmerige okra te voorkomen, volgt u deze eenvoudige kooktechnieken:

  • Kook okra op hoog vuur.
  • Zorg ervoor dat je pan of koekenpan niet te dicht op elkaar zit, omdat dit de hitte zal verminderen en slijmerigheid zal veroorzaken.
  • Okra inmaken kan de slijm factor verminderen.
  • Koken in een zure tomatensaus vermindert het slijm.
  • Snijd okra in plakjes en rooster het in de oven.
  • Grill het tot het licht geroosterd is.

Okra kan slijmerig worden als het gekookt wordt. Om dit te voorkomen, volgt u de eenvoudige kookmethoden hierboven.

Tot slot

Okra is een voedzaam voedingsmiddel met veel gezondheidsvoordelen.

Het is rijk aan magnesium, foliumzuur, vezels, antioxidanten, en vitamine C, K1, en A.

Okra kan gunstig zijn voor zwangere vrouwen, de gezondheid van het hart en de bloedsuikerspiegel. Het kan zelfs eigenschappen tegen kanker hebben.

Okra koken kan eenvoudig zijn. Voeg het toe aan uw boodschappenlijstje om een ​​nieuw ingrediënt te proberen met krachtige gezondheidseffecten.(bron)