Overige

11 Bewezen voordelen van olijfolie

De gezondheidseffecten van voedingsvet zijn omstreden.

Deskundigen zijn het er echter over eens dat olijfolie – vooral extra vierge – goed voor je is.

Hier zijn 11 gezondheidsvoordelen van olijfolie die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Olijfolie is rijk aan gezonde enkelvoudig onverzadigde vetten

Olijfolie is de natuurlijke olie die wordt gewonnen uit olijven, de vrucht van de olijfboom.

Ongeveer 14% van de olie is verzadigd vet, terwijl 11% meervoudig onverzadigd is, zoals omega-6 en omega-3 vetzuren ( 1 ).

Maar het voornaamste vetzuur in olijfolie is een enkelvoudig onverzadigd vet, oliezuur genaamd, dat 73% van het totale oliegehalte uitmaakt.

Studies suggereren dat oliezuur ontstekingen vermindert en zelfs gunstige effecten kan hebben op genen die verband houden met kanker (2345).

Enkelvoudig onverzadigde vetten zijn ook vrij goed bestand tegen hoge temperaturen, waardoor extra vierge olijfolie een gezonde keuze is om te koken.

Olijfolie is rijk aan enkelvoudig onverzadigd oliezuur. Dit vetzuur wordt verondersteld veel gunstige effecten te hebben en is een gezonde keuze voor het koken.

2. Olijfolie bevat grote hoeveelheden antioxidanten

Extra olijfolie is vrij voedzaam.

Naast de heilzame vetzuren bevat het bescheiden hoeveelheden vitamine E en K.

Maar olijfolie zit ook vol met krachtige antioxidanten.

Deze antioxidanten zijn biologisch actief en kunnen het risico op chronische ziekten verkleinen (67).

Ze bestrijden ook ontstekingen en helpen uw bloedcholesterol te beschermen tegen oxidatie – twee voordelen die uw risico op hartaandoeningen kunnen verlagen (89).

Extra olijfolie zit vol met antioxidanten, waarvan sommige een krachtige biologische werking hebben.

3. Olijfolie heeft sterke ontstekingsremmende eigenschappen

Chronische ontstekingen worden beschouwd als een belangrijke oorzaak van ziekten, zoals kanker, hartziekten, metabool syndroom, diabetes type 2, Alzheimer, artritis en zelfs obesitas.

Extra vergine olijfolie kan ontstekingen verminderen, wat één van de belangrijkste redenen kan zijn voor de voordelen voor de gezondheid.

De belangrijkste ontstekingsremmende effecten worden bemiddeld door de antioxidanten. De belangrijkste daarvan is oleocanthal, waarvan is aangetoond dat het op dezelfde manier werkt als ibuprofen, een ontstekingsremmend middel(10).

Sommige wetenschappers schatten dat het oleocanthal in 3,4 eetlepels (50 ml) extra vergine olijfolie een vergelijkbaar effect heeft als 10% van de volwassen dosering ibuprofen (11).

Onderzoek suggereert ook dat oliezuur, het belangrijkste vetzuur in olijfolie, het gehalte aan belangrijke ontstekingsmerkers zoals C-reactief eiwit (CRP) kan verlagen (23).

Een studie toonde ook aan dat antioxidanten in olijfolie sommige genen en eiwitten die ontstekingen veroorzaken kunnen remmen (12).

Olijfolie bevat voedingsstoffen die ontstekingen tegengaan. Deze omvatten oliezuur en de antioxidant oleocanthal.

4. Olijfolie kan helpen beroertes te voorkomen

Een beroerte wordt veroorzaakt door een verstoring van de bloedstroom naar de hersenen, hetzij door een bloedstolsel, hetzij door een bloeding.

In ontwikkelde landen is beroerte de tweede meest voorkomende doodsoorzaak, direct na hartaandoeningen ( 13 ).

Het verband tussen olijfolie en het risico op een beroerte is uitgebreid bestudeerd.

Een groot overzicht van studies in 841.000 mensen vond dat olijfolie de enige bron van enkelvoudig onverzadigd vet was dat geassocieerd wordt met een verlaagd risico op een beroerte en hartaandoeningen (14).

In een ander overzicht in 140.000 deelnemers, hadden degenen die olijfolie consumeerden een veel lager risico op een beroerte dan degenen die dat niet deden (15).

Verschillende grote studies tonen aan dat mensen die olijfolie consumeren een veel lager risico hebben op een beroerte, de op één na grootste doodsoorzaak in de ontwikkelde landen.

5. Olijfolie beschermt tegen hartziekten

Hartziekten zijn de meest voorkomende doodsoorzaak ter wereld ( 16 ).

Uit waarnemingsstudies die enkele decennia geleden zijn uitgevoerd, is gebleken dat hartziekten minder vaak voorkomen in de landen rond de Middellandse Zee.

Dit heeft geleid tot uitgebreid onderzoek naar het mediterrane dieet, waarvan nu is aangetoond dat het het risico op hartziekten aanzienlijk verkleint(1718).

Extra vierge olijfolie is één van de hoofdingrediënten van dit dieet en beschermt op verschillende manieren tegen hart- en vaatziekten ( 19 ).

Het reduceert ontstekingen, beschermt “slechte” LDL-cholesterol tegen oxidatie, verbetert de binnenkant van uw bloedvaten en kan helpen bij het voorkomen van overmatige bloedstolling (202122232425).

Interessant is dat ook is aangetoond dat het de bloeddruk verlaagt, wat een van de sterkste risicofactoren voor hartaandoeningen en vroegtijdige sterfte is. In één studie heeft olijfolie de behoefte aan bloeddrukmedicatie met 48% teruggebracht(262728).

Tientallen – zo niet honderden – onderzoeken geven aan dat extra vierge olijfolie krachtige voordelen heeft voor het hart.

Als u een hartaandoening heeft, een familiegeschiedenis van hartaandoeningen of een andere belangrijke risicofactor, dan kunt u wellicht voldoende extra vierge olijfolie in uw dagelijkse voeding opnemen.

Extra olijfolie heeft tal van voordelen voor de gezondheid van het hart. Het verlaagt de bloeddruk, beschermt “slechte” LDL-cholesteroldeeltjes tegen oxidatie en verbetert de functie van de bloedvaten.

6. Olijfolie is niet geassocieerd met gewichtstoename en zwaarlijvigheid.

Het eten van te veel vet veroorzaakt gewichtstoename.

Talrijke studies hebben echter een verband gelegd tussen het mediterrane dieet, rijk aan olijfolie, met gunstige effecten op het lichaamsgewicht (293031).

In een studie van 30 maanden bij meer dan 7.000 Spaanse studenten werd het consumeren van veel olijfolie niet in verband gebracht met een toename van het gewicht (32).

Bovendien bleek uit een driejarig onderzoek bij 187 deelnemers dat een voeding rijk aan olijfolie gekoppeld was aan verhoogde gehaltes aan antioxidanten in het bloed, alsmede aan gewichtsverlies(33).

Het nuttigen van olijfolie lijkt de kans op gewichtstoename niet te vergroten. Een matige inname kan zelfs helpen bij het gewichtsverlies.

7. Olijfolie kan de ziekte van Alzheimer bestrijden

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende neurodegeneratieve aandoening ter wereld.

Eén van de belangrijkste kenmerken is een opbouw van zogenaamde bèta-amyloïde plaques in je hersencellen.

Een studie bij muizen toonde aan dat een stof in olijfolie deze plaques kan helpen verwijderen (34).

Daarnaast gaf een menselijke studie aan dat een mediterraan dieet rijk aan olijfolie de hersenfunctie ten goede komt (35).

Houd er rekening mee dat er meer onderzoek nodig is naar de invloed van olijfolie op de ziekte van Alzheimer.

Sommige studies suggereren dat olijfolie de ziekte van Alzheimer kan bestrijden, maar er is meer onderzoek nodig.

8. Olijfolie kan het risico op diabetes van type 2 verlagen.

Olijfolie blijkt zeer goed te beschermen tegen diabetes type 2.

Verschillende studies hebben olijfolie in verband gebracht met gunstige effecten op de bloedsuikerspiegel en de insulinegevoeligheid(3637).

Een gerandomiseerd klinisch onderzoek bij 418 gezonde mensen bevestigde onlangs de beschermende effecten van olijfolie(38).

In deze studie verlaagde een mediterraan dieet rijk aan olijfolie het risico op diabetes type 2 met meer dan 40%.

Zowel waarnemingsstudies als klinische studies suggereren dat olijfolie, in combinatie met een mediterraan dieet, het risico op diabetes type 2 kan verlagen.

9. De antioxidanten in olijfolie hebben eigenschappen tegen kanker

Kanker is één van de meest voorkomende doodsoorzaken ter wereld.

Mensen in de mediterrane landen hebben een lager risico op sommige vormen van kanker, en veel onderzoekers geloven dat olijfolie de reden kan zijn (39).

De antioxidanten in olijfolie kunnen oxidatieve schade als gevolg van vrije radicalen verminderen, wat een belangrijke oorzaak van kanker zou kunnen zijn (4041).

Veel proefbuisonderzoeken tonen aan dat verbindingen in olijfolie kankercellen kunnen bestrijden (4243).

Er is meer onderzoek nodig om vast te stellen of olijfolie inderdaad het risico op kanker verlaagt.

Voorlopig bewijs suggereert dat olijfolie het risico op kanker kan verlagen, maar verder onderzoek is nodig.

10. Olijfolie kan helpen bij de behandeling van reumatische artritis

Reumatische artritis is een auto-immuunziekte die wordt gekenmerkt door misvormde en pijnlijke gewrichten.

Hoewel de exacte oorzaak niet goed wordt begrepen, houdt het in dat uw immuunsysteem per ongeluk normale cellen aanvalt.

Olijfolie supplementen lijken ontstekingsmarkers te verbeteren en oxidatieve stress te verminderen bij personen met reumatoïde artritis(4445).

Olijfolie lijkt bijzonder heilzaam in combinatie met visolie, een bron van ontstekingsremmende omega-3-vetzuren.

In een studie heeft olijfolie en visolie de greepkracht, gewrichtspijn en ochtendstijfheid bij mensen met reumatoïde artritis aanzienlijk verbeterd (46).

Olijfolie kan helpen bij het verminderen van gewrichtspijn en zwelling door reumatische artritis. De gunstige effecten zijn sterk verhoogd in combinatie met visolie.

11. Olijfolie heeft antibacteriële eigenschappen

Olijfolie bevat veel voedingsstoffen die schadelijke bacteriën kunnen remmen of doden (47).

Een daarvan is Helicobacter pylori , een bacterie die in je maag leeft en maagzweren en maagkanker kan veroorzaken.

Proefbuisonderzoeken hebben aangetoond dat extra vierge olijfolie acht stammen van deze bacterie bestrijdt, waarvan er drie resistent zijn tegen antibiotica (48).

Een studie bij mensen suggereerde dat 30 gram extra vierge olijfolie, dagelijks ingenomen, de Helicobacter pylori- infectie bij 10-40% van de mensen in slechts twee weken kan elimineren ( 49 ).

Extra olijfolie heeft antibacteriële eigenschappen en is bijzonder effectief gebleken tegen Helicobacter pylori, een soort bacterie die maagzweren en maagkanker kan veroorzaken.

Zorg ervoor dat u het juiste soort krijgt

Het kopen van de juiste soort olijfolie is uitermate belangrijk.

Extra vierge olijfolie houdt een deel van de antioxidanten en bioactieve bestanddelen van de olijven vast. Om deze reden wordt het als gezonder beschouwd dan de meer geraffineerde soort olijfolie.

Toch is er veel fraude op de olijfoliemarkt, aangezien veel oliën met “extra vierge” op het etiket zijn verdund met andere geraffineerde oliën.

Bestudeer daarom de etiketten zorgvuldig om er zeker van te zijn dat u echte extra vierge olijfolie krijgt. Het is altijd een goed idee om ingrediëntenlijsten te lezen en te controleren op kwaliteitscertificering.

Tot slot

Uiteindelijk is de kwaliteit van de extra vierge olijfolie ongelooflijk gezond. Door de krachtige antioxidanten is het goed voor je hart, hersenen, gewrichten en meer.

In feite is het misschien wel het gezondste vet ter wereld.(bron)

UITVERKOOP!!!

BEPERKT AANTAL OP= OP €17,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Goedkoopste van Nederland en Belgie!!
MS Office 365 Proplus voor Windows / Mac en Chromebook
eenmalige aankoop geen abonnement!
Tijdelijk €14,95

 
OPENEN
close-image