Overige

Palmsuiker – een gezond suikeralternatief of een grote, dikke leugen?

De schadelijke effecten van toegevoegde suiker worden steeds duidelijker.

Hierdoor wenden mensen zich tot natuurlijke alternatieven.

Een zoetstof die de laatste jaren erg populair is geworden, is palmsuiker.

Deze suiker is afkomstig van de kokospalmboom en wordt aangeprezen als voedzamer en lager op de glycemische index dan suiker.

Dit artikel scheidt de feiten van de fictie om te bepalen of palmsuiker echt een gezond suikeralternatief is.

Wat is palmsuiker en hoe wordt het gemaakt?

Palmsuiker wordt ook wel gula djawa genoemd.

Het is een natuurlijke suiker gemaakt van palmsap, de suikerachtige circulerende vloeistof van specifieke palmbomen zoals “de arengpalm“. Het wordt vaak verward met kokossuiker, die vergelijkbaar is, maar gemaakt is van een ander soort palmboom.

Palmsuiker wordt gemaakt in een natuurlijk 2-stappen proces:

  1. Er wordt een snede gemaakt op de bloem van de kokospalm en het vloeibare sap wordt opgevangen in bakken.
  2. Het sap wordt onder hitte geplaatst totdat het meeste water is verdampt.

Het eindproduct is bruin en gegranuleerd. De kleur is vergelijkbaar met die van ruwe suiker, maar de korrelgrootte is meestal kleiner of meer variabel.

Palmsuiker is het gedehydrateerde sap van specifieke palmbomen.

Is het voedzamer dan gewone suiker?

Gewone tafelsuiker en hoogfructose-maïsstroop bevatten geen vitale voedingsstoffen en leveren dus “lege” calorieën.

Palmsuiker houdt echter wel een groot deel van de voedingsstoffen in de palmboom vast.

Het meest opvallend zijn de mineralen ijzer, zink, calcium en kalium, samen met enkele korte-keten vetzuren zoals polyfenolen en antioxidanten.

Vervolgens bevat het een vezel die inuline wordt genoemd, wat de opname van glucose kan vertragen en verklaart waarom palmsuiker een lagere glycemische index heeft dan gewone tafelsuiker(1).

Hoewel palmsuiker enkele voedingsstoffen bevat, zou je veel meer uit echt voedsel halen.

Palmsuiker is erg calorierijk (hetzelfde als gewone suiker) en je zou er een belachelijke hoeveelheid van moeten eten om aan je behoefte aan de bovenstaande voedingsstoffen te voldoen.

Palmsuiker bevat kleine hoeveelheden mineralen, antioxidanten en vezels. Het hoge suikergehalte weegt echter op tegen de mogelijke voordelen.

Palmsuiker kan een lagere glycemische index hebben.

De glycemische index (GI) is een maat voor de snelheid waarmee voedingsmiddelen de bloedsuikerspiegel verhogen.

Glucose krijgt een GI van 100. Ter vergelijking: voedingsmiddelen met een GI van 50 verhogen de bloedsuikerspiegel half zo snel als zuivere glucose.

Tafelsuiker heeft een GI van ongeveer 60, terwijl palmsuiker is gemeten met een GI van 54( 2 ).

Het is echter belangrijk om op te merken dat de GI sterk kan variëren tussen individuen en ook kan verschillen tussen partijen palmsuiker.

Hoewel het inulinegehalte waarschijnlijk de suikeropname enigszins vertraagt, is het onduidelijk of dit bescheiden verschil in GI enige gezondheidsrelevantie heeft.

Palmsuiker veroorzaakt een iets lagere stijging van de bloedsuikerspiegel dan gewone tafelsuiker. De respectieve voordelen voor de gezondheid zijn echter waarschijnlijk bescheiden.

Het is nog steeds vol met fructose

Toegevoegde suiker is ongezond omdat het een aanzienlijke stijging van de bloedsuikerspiegel veroorzaakt. Het is ook arm aan voedingsstoffen en levert vrijwel geen vitaminen of mineralen, maar dat is slechts het topje van de ijsberg.

Een andere mogelijke reden waarom toegevoegde suiker zo ongezond is, is het hoge fructosegehalte.

Hoewel niet alle wetenschappers ervan overtuigd zijn dat fructose een serieus probleem is bij gezonde mensen, zijn de meesten het erover eens dat overmatige fructose het metaboolsyndroom bij zwaarlijvige personen kan bevorderen (34).

Reguliere tafelsuiker (sucrose) is 50% fructose en 50% glucose, terwijl hoogfructose-maïsstroop ongeveer 55% fructose en 45% glucose is.

Ondanks de veelvuldige beweringen dat palmsuiker effectief fructosevrij is, wordt het gemaakt van 70-80% sacharose, wat de helft van de fructose is.

Om deze reden levert palmsuiker bijna dezelfde hoeveelheid fructose als gewone suiker, gram voor gram.

Overtollige toegevoegde suikers kunnen allerlei problemen veroorzaken, zoals het metaboolsyndroom, overgewicht, diabetes en hartziekten.

Hoewel palmsuiker een iets beter voedingsprofiel heeft dan tafelsuiker, zouden de gezondheidseffecten grotendeels gelijk moeten zijn.

Gebruik palmsuiker met mate, net zoals je gewone tafelsuiker zou gebruiken.

Palmsuiker is hoog in fructose. Er zijn aanwijzingen dat een hoge inname van fructose het metaboolsyndroom bij zwaarlijvige mensen kan bevorderen.

Tot slot

Aan het eind van de dag is palmsuiker geen wondermiddel.

Het lijkt erg op gewone tafelsuiker, hoewel het niet zo verwerkt is en weinig voedingsstoffen bevat. Als je palmsuiker gaat gebruiken, gebruik het dan spaarzaam.

Palmsuiker hoort in hetzelfde straatje als de meeste suikeralternatieven. Het is gezonder dan geraffineerde suiker, maar zeker erger dan helemaal geen suiker. (Bron)