Pangasius is een soort witte vis die oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië komt.

In de landen die het importeren wordt het vaak gebruikt als een goedkoop alternatief voor kabeljauw of schelvis vanwege de vergelijkbare smaak en textuur.

Ondanks zijn populariteit wordt er echter beweerd dat het enkele gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.

Dit artikel geeft een overzicht van de voeding van pangasius en of het eten ervan gezond is of risico’s met zich meebrengt.

Wat is Pangasius?

Pangasius is een soort meerval die behoort tot de Pangasiidae familie. Zijn formele wetenschappelijke naam is Pangasius bocourti, hoewel hij in de Verenigde Staten vaak basa fish of bocourti wordt genoemd.

Je hebt misschien ook wel eens pangasius gehoord die rivierschoenmaker, Vietnamese schoenmaker, pangasius of swai wordt genoemd.

Het vlees heeft een lichte, stevige textuur en een milde vissmaak – vergelijkbaar met kabeljauw of schelvis. In feite wordt het vaak verkocht als visfilet zonder botten en wordt het op dezelfde manier gebruikt.

Pangasius is afkomstig uit de Mekong en Chao Phraya rivieren, die door verschillende landen in Zuidoost-Azië stromen.

Vanwege de populariteit en de grote vraag naar export wordt deze vis ook in grote aantallen gekweekt in hokken rond de Mekong rivier.

Een van de redenen waarom Pangasius zo populair is, zijn de kosten. Het is goedkoop om te kweken en te oogsten, waardoor het competitief geprijsd is, zelfs als het naar het buitenland wordt geëxporteerd.

Pangasius is een soort meerval die in Zuidoost-Azië voorkomt. Door de lage kosten – zelfs bij import – is het een populaire vis over de hele wereld.

Voedingsfeiten

Net als andere soorten witte vis is basa arm aan calorieën en rijk aan hoogwaardige eiwitten.

Een 4,5 ons (126 gram) portie levert (1):

  • Calorieën: 158
  • Eiwit: 22,5 gram
  • Vet: 7 gram
  • Verzadigd vet: 2 gram
  • Cholesterol: 73 mg
  • Koolhydraten: 0 gram
  • Natrium: 89 mg

Door het lage caloriegehalte en het hoge eiwitgehalte kan het een gunstig voedingsmiddel zijn voor mensen die een dieet volgen – niet in tegenstelling tot andere soorten witte vis.

Het bevat ook 5 gram onverzadigde vetten, waaronder enkele omega-3 vetzuren.

Omega-3-vetzuren zijn essentiële vetten die belangrijk zijn voor het behoud van een optimale gezondheid van je lichaam en hersenen – vooral als je ouder wordt (2).

Pangasius bevat echter veel minder omega-3-vetzuren dan vette vis zoals zalm en makreel (1).

Pangasius is – net als andere witte vis – eiwitrijk en caloriearm. Het bevat ook kleine hoeveelheden gezonde omega-3 vetzuren.

Voordelen voor de gezondheid

Witte vis zoals pangasius voorziet je van hoogwaardige eiwitten en weinig calorieën.

Het eten van vis is ook gekoppeld aan een aantal gezondheidsvoordelen, waaronder een lange levensduur en een lager risico op hartziekten.

Mensen die vis eten kunnen langer leven

Uit observationele studies is gebleken dat mensen die meer vis eten langer leven dan mensen die dat niet doen (3).

In feite, in één studie, leefden degenen die de meeste vis aten – wat werd gemeten door het testen van het niveau van omega-3 vetten in hun bloedbaan – iets meer dan twee jaar langer dan degenen die het minst aten (4).

Hoewel omega-3-vetzuren in de hoogste hoeveelheden in vette vis voorkomen, kan magere vis zoals Pangasius nog steeds bijdragen aan je omega-3-inname.

Houd er rekening mee dat observationele studies geen oorzaak en gevolg kunnen aantonen. Daarom kunnen deze studies niet zeggen dat het eten van vis de oorzaak is van het feit dat mensen langer leven.

Toch suggereert onderzoek dat vis zoals basa een gezonde aanvulling is op een uitgebalanceerd dieet.

Kan het risico op hartaandoeningen verminderen

Mensen die de meeste vis eten hebben ook een lager risico op hartaandoeningen (5, 6).

Dit voordeel wordt vaak in verband gebracht met vette vis, vanwege het hoge gehalte aan omega-3-vetzuren.

Maar zelfs het eten van magere vis is gekoppeld aan een lager cholesterolgehalte – wat het risico op hart- en vaatziekten kan verminderen (7, 8, 9).

Dit suggereert dat er andere aspecten aan het eten van hele vis kunnen zijn die het risico op hart- en vaatziekten kunnen verminderen, en dat het opnemen van witte vis in een gezond, evenwichtig dieet hart- en vaatziekten kan helpen voorkomen (10).

Biedt hoge kwaliteit eiwitten

Pangasius is – net als andere witte vis – een goede bron van hoogwaardige eiwitten.

Eiwit speelt een aantal vitale rollen in je lichaam, waaronder de groei en het herstel van je lichaamsweefsel en de productie van belangrijke enzymen (11, 12, 13).

Een 4,5-ons (126 gram) portie pangasius levert 22,5 gram hoogwaardig, compleet eiwit – wat betekent dat het alle negen essentiële aminozuren bevat die je nodig hebt uit je dieet (1).

Laag in calorieën

Het lage caloriegehalte van pangasius maakt het een uitstekend voedingsmiddel als je probeert je calorie-inname te verminderen.

In feite heeft één portie van 4,5 ons (126 gram) slechts 160 calorieën (1).

Bovendien tonen sommige onderzoeken aan dat viseiwitten je kunnen helpen je langer voller te voelen dan andere dierlijke eiwitbronnen.

Een studie wees uit dat viseiwitten de grootste invloed heeft op het gevoel van volheid, vergeleken met kip en rundvlees (14).

Pangasius is laag in calorieën en hoog in eiwitten. Het eten van magere vis zoals pangasius is gekoppeld aan een lange levensduur en een verminderd risico op hartziekten. Dit suggereert dat het een gezonde aanvulling is op een evenwichtig dieet.

Is het veilig om te eten?

Over het algemeen gaat het eten van elk type vis gepaard met een aantal risico’s.

Dit komt omdat vis industriële afvalverontreinigingen zoals kwik en polychloorbifenylen (PCB’s) kan bevatten. Deze stoffen kunnen zich ophopen in je lichaam en hebben een toxische werking (15, 16, 17).

Toch wordt gedacht dat de voordelen van het eten van vis groter zijn dan de mogelijke risico’s (18).

Onderzoek heeft uitgewezen dat residuen van zware metalen in pangasius vis binnen veilige grenzen blijven (19, 20).

Er wordt echter gesuggereerd dat de manier waarop de pangasius wordt gekweekt en de omgeving waarin hij leeft, deze vis tot een risicovoller voedsel kan maken.

De vijvers waarin meervallen zoals pangasius worden gekweekt zijn gevoelig voor besmetting. Om dit onder controle te houden, moeten viskwekers vaak chemische middelen en medicijnen gebruiken om ziekteverwekkers en parasieten te bestrijden – deze componenten kunnen de vis aantasten.

Uit sommige onderzoeken is gebleken dat geïmporteerde meervallen – waaronder pangasius-vissen uit Vietnam niet voldoen aan de internationale normen voor veiligheid.

In feite bevatten vissen uit Vietnam eerder sporen van diergeneesmiddelen, waaronder antibiotica, in concentraties die de wettelijke limieten overschrijden (21).

Een studie stelde ook vast dat 70-80% van de meervallen die naar de Europese landen Duitsland, Polen en Oekraïne werden geëxporteerd, besmet waren met de Vibrio-bacterie – een veel voorkomende oorzaak van voedselvergiftiging (19).

Om het risico op voedselvergiftiging tot een minimum te beperken, zorg je ervoor dat je pangasius goed kookt en niet eet als het rauw of onvoldoende is gekookt.

Vissen die uit Vietnam worden geïmporteerd – zoals pangasius – blijken de normen voor medicijnresten te overtreden en potentieel ziekteverwekkende bacteriën te bevatten. Zorg er altijd voor dat pangasius goed wordt gekookt voordat je het eet, om het risico op voedselvergiftiging tot een minimum te beperken.

Tot slot

Pangasius is een witte vis uit Zuidoost-Azië die een uitstekende bron is van hoogwaardige eiwitten en gezonde vetten zoals omega-3-vetzuren.

De goedkope prijs, de milde smaak en de vlokkerige, stevige textuur maken de vis wereldwijd populair.

Het kan echter een hoger risico op voedselvergiftiging met zich meebrengen, dus zorg ervoor dat je het goed kookt. (Bron)

Write A Comment