Overige

7 Bewezen gezondheidsvoordelen van paranoten

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!

Paranoten zijn noten die hun oorsprong vinden in het regenwoud van de Amazone in Brazilië, Bolivia en Peru. Hun zachte, boterachtige textuur en nootachtige smaak worden meestal rauw of geblancheerd gegeten.

Deze noten hebben een hoge energiedichtheid, zijn zeer voedzaam en één van de meest geconcentreerde voedingsbronnen van het mineraal selenium.

Het eten van paranoten kan uw gezondheid op verschillende manieren ten goede komen, waaronder het reguleren van uw schildklier, het verminderen van ontstekingen en het ondersteunen van uw hart, hersenen en immuunsysteem.

Hier zijn 7 bewezen gezondheids- en voedingsvoordelen van paranoten.

1. Boordevol voedingsstoffen

Paranoten zijn zeer voedzaam en hebben een hoge energiedichtheid.

Een portie paranoten van 28 gram bevat de volgende voedingsstoffen (12):

  • Calorieën: 187
  • Eiwit: 4,1 gram
  • Vet: 19 gram
  • Koolhydraten : 3,3 gram
  • Vezels : 2,1 gram
  • Selenium : 988% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Koper : 55% van de ADH
  • Magnesium : 33% van de
  • Fosfor : 30% van de ADH
  • Mangaan : 17% van de ADH
  • Zink : 10,5% van de ADH
  • Thiamine: 16% van de ADH
  • Vitamine E: 11% van de ADH

Paranoten zijn rijk aan selenium, met slechts één noot die 96 mcg bevat, of 175% van de ADH. De meeste andere noten leveren gemiddeld minder dan 1 mcg( 3 ).

Daarnaast hebben ze hogere concentraties magnesium, koper en zink dan de meeste andere noten, hoewel de exacte hoeveelheden van deze voedingsstoffen kunnen variëren afhankelijk van het klimaat en de bodem( 3 ).

Tot slot zijn paranoten een uitstekende bron van gezonde vetten. De vetten in paranoten bestaan voor 36% uit meervoudig onverzadigde vetzuren, een type vet waarvan is aangetoond dat het goed is voor de gezondheid van het hart (14).

Paranoten hebben een hoge energiedichtheid en zijn rijk aan gezonde vetten, selenium, magnesium, koper, fosfor, mangaan, thiamine, en vitamine E.

2. Rijk aan selenium

Paranoten zijn een rijke bron van selenium. In feite bevatten ze meer van dit mineraal dan welke andere noot dan ook met een gemiddelde van 96 mcg per noot. Sommige bevatten echter wel 400 mcg per noot(13).

De ADH voor selenium is 55 mcg per dag voor volwassenen. De gemiddelde paranoot bevat dus 175% van de benodigde hoeveelheid van dit mineraal(12).

Selenium is een spoorelement dat van vitaal belang is voor het goed functioneren van je lichaam. Het is essentieel voor de schildklier en beïnvloedt het immuunsysteem en de celgroei(5).

Sterker nog, hogere niveaus van selenium zijn gekoppeld aan een verbeterde immuunfunctie en betere resultaten voor kanker, infecties, onvruchtbaarheid, zwangerschap, hart-en vaatziekten en stemmingsstoornissen(6).

Hoewel een seleniumtekort zeldzaam is, hebben veel mensen over de hele wereld onvoldoende selenium binnengekregen om optimaal te kunnen functioneren. Zo is een suboptimale seleniumstatus aangetroffen bij mensen in Europa, het Verenigd Koninkrijk en het Midden-Oosten(7).

Paranoten zijn een zeer effectieve manier om uw seleniuminname op peil te houden of te verhogen. Uit een studie onder 60 mensen bleek zelfs dat het eten van twee paranoten per dag net zo effectief was als het slikken van een seleniumsupplement om de seleniumspiegel te verhogen (8).

Paranoten zijn rijk aan selenium. Eén noot kan 175% van de ADH bevatten. Selenium is een essentieel sporenelement dat van vitaal belang is voor het immuunsysteem, de schildklier en de celgroei.

3. Ondersteunt de schildklierfunctie

Je schildklier is een kleine, vlindervormige klier die in je keel zit. Ze scheidt verschillende hormonen af die essentieel zijn voor de groei, de stofwisseling en de regeling van de lichaamstemperatuur.

Schildklierweefsel bevat de hoogste concentratie selenium, omdat het nodig is voor de productie van het schildklierhormoon T3, en van eiwitten die uw schildklier beschermen tegen beschadiging(910).

Een lage seleniuminname kan leiden tot celbeschadiging, verminderde schildklieractiviteit, en auto-immuunziekten zoals Hashimoto’s thyroiditis en de ziekte van Graves. Het kan ook uw risico op schildklierkanker verhogen(59).

Een grote studie in China toonde aan dat mensen met lage seleniumniveaus een significant hogere prevalentie hadden van schildklieraandoeningen, zoals hypothyreoïdie, thyreoïditis en een vergrote schildklier, vergeleken met mensen met normale niveaus(11).

Dit benadrukt hoe belangrijk het is om voldoende selenium binnen te krijgen. Slechts één paranoot per dag zou genoeg selenium moeten leveren om een goede schildklierfunctie te behouden (1).

De schildklier produceert hormonen die nodig zijn voor de groei, de stofwisseling en het reguleren van de lichaamstemperatuur. Eén paranoot bevat genoeg selenium om de productie van schildklierhormonen en eiwitten die uw schildklier beschermen te ondersteunen.

4. Kan mensen met schildklieraandoeningen helpen

Selenium zorgt niet alleen voor een goede werking van de schildklier, maar kan ook de symptomen verbeteren bij mensen met schildklieraandoeningen.

Hashimoto’s thyroiditis is een auto-immuunaandoening waarbij het schildklierweefsel geleidelijk wordt vernietigd, wat leidt tot hypothyreoïdie en een reeks symptomen zoals vermoeidheid, gewichtstoename en een koud gevoel.

Verschillende reviews hebben aangetoond dat suppletie met selenium de immuunfunctie en de stemming kan verbeteren bij mensen met Hashimoto’s thyroiditis (12, 1314).

Twee andere reviews concludeerden echter dat er niet genoeg bewijs is om de rol van selenium bij de behandeling van de ziekte vast te stellen. Daarom is verder onderzoek nodig (1516).

Ondertussen is de ziekte van Graves een schildklieraandoening waarbij te veel schildklierhormoon wordt geproduceerd, wat leidt tot symptomen als gewichtsverlies, zwakte, slaapproblemen en uitpuilende ogen.

Studies hebben aangetoond dat suppletie met selenium de schildklierfunctie kan verbeteren en de progressie van sommige symptomen bij mensen met deze ziekte kan vertragen. Meer onderzoek is echter nodig (17).

Er is geen onderzoek gedaan naar het gebruik van paranoten als seleniumbron, specifiek bij mensen met thyreoïditis of de ziekte van Graves. Desalniettemin kan het eten van paranoten een goede manier zijn om ervoor te zorgen dat uw seleniumstatus voldoende is.

Supplementen met selenium kunnen gunstig zijn voor mensen met schildklieraandoeningen zoals Hashimoto’s thyroiditis en de ziekte van Graves. Toch is verder onderzoek nodig.

5. Kan ontstekingen verminderen

Paranoten zijn rijk aan antioxidanten , dit zijn stoffen die helpen om uw cellen gezond te houden. Ze doen dit door schade te bestrijden die wordt veroorzaakt door reactieve moleculen die vrije radicalen worden genoemd.

Paranoten bevatten verschillende antioxidanten, waaronder selenium, vitamine E en fenolen zoals galluszuur en ellaginezuur ( 3 ).

Selenium verhoogt het niveau van een enzym dat bekend staat als glutathion peroxidase (GPx), dat helpt ontstekingen te verminderen en het lichaam te beschermen tegen oxidatieve stress – een onbalans tussen antioxidanten en vrije radicalen die kan leiden tot celbeschadiging(181920).

De ontstekingsremmende effecten van paranoten kunnen worden bereikt door eenmalige, grote doses en kleine doses over een langere periode.

Een studie bij 10 mensen toonde aan dat een portie van 20 of 50 gram (respectievelijk 4 of 10 noten) een aantal ontstekingsmarkers significant verminderde, waaronder interleukine-6 (IL-6) en tumor necrose factor-alfa (TNF-alfa) (21).

Een ander onderzoek, dat drie maanden duurde gaf mensen die een behandeling voor nierfalen ondergingen één paranoot per dag. Hieruit bleek dat hun selenium- en GPx-niveaus waren gestegen, terwijl hun niveaus van ontstekingsmarkers en cholesterol significant waren gedaald(22).

Uit vervolgstudies bleek echter dat zodra mensen stopten met het eten van paranoten, deze metingen weer terugvielen naar hun oorspronkelijke niveau. Dit toont aan dat langdurige veranderingen in het dieet nodig zijn om de voordelen van paranoten te benutten(2324).

Paranoten bevatten antioxidanten zoals selenium, vitamine E en fenolen. Slechts één noot per dag kan al leiden tot minder ontstekingen. Toch moet je inname consistent zijn om het voordeel te blijven ervaren.

6. Goed voor je hart

Paranoten bevatten hart-gezonde vetzuren, zoals meervoudig onverzadigde vetten, en zijn rijk aan antioxidanten, mineralen en vezels, die allemaal kunnen helpen uw risico op hartaandoeningen te verlagen( 25 ).

Een studie bij 10 gezonde volwassenen onderzocht de effecten van het eten van paranoten op het cholesterolgehalte. Ze kregen 5, 20 of 50 gram paranoten of een placebo.

Na 9 uur had de groep die een portie van 20 of 50 gram had gekregen lagere niveaus van LDL (slecht) cholesterol en hogere niveaus van HDL (goed) cholesterol, vergeleken met groepen die lagere doses hadden gekregen (26).

Een andere studie analyseerde de effecten van het eten van paranoten bij zwaarlijvige mensen met een seleniumtekort die onder behandeling waren voor een nierziekte.

Uit de studie bleek dat het eten van paranoten met 290 mcg selenium per dag gedurende 8 weken het HDL-cholesterolgehalte significant verhoogde. Het verbeteren van uw HDL-cholesterolgehalte kan uw risico op hart- en vaatziekten verlagen (19).

Verder bleek uit een 16 weken durende studie bij zwaarlijvige tieners dat het eten van 15-25 gram paranoten per dag de bloedvatfunctie verbeterde en het LDL-cholesterol- en triglyceridengehalte verlaagde(27).

De effecten van paranoten op de gezondheid van het hart zijn veelbelovend. Toch is verder onderzoek nodig om de optimale dosis te bepalen en te bepalen welke bevolkingsgroepen het meeste baat hebben bij paranoten.

Het eten van paranoten kan de gezondheid van het hart bevorderen door het LDL (slechte) cholesterol te verlagen, het HDL (goede) cholesterol te verhogen en de functie van de bloedvaten te verbeteren.

7. Misschien goed voor je hersenen

Paranoten bevatten ellaginezuur en selenium, die beide goed kunnen zijn voor uw hersenen.

Ellaginezuur is een soort polyfenol in paranoten. Het heeft zowel antioxiderende als ontstekingsremmende eigenschappen die beschermende en antidepressieve effecten kunnen hebben op uw hersenen (282930).

Selenium kan ook een rol spelen bij de gezondheid van de hersenen door te werken als een antioxidant (31).

In één studie aten oudere volwassenen met een verstandelijke beperking gedurende zes maanden één paranoot per dag. Naast een verhoogde seleniumspiegel, verbeterde hun verbale vloeiendheid en mentale functie (31).

Lage seleniumniveaus worden in verband gebracht met neurodegeneratieve ziekten zoals Alzheimer en Parkinson, dus het is belangrijk om te zorgen voor een adequate inname(3233).

Bovendien suggereert sommige onderzoeken dat suppletie met selenium kan helpen om een slecht humeur, dat significant wordt geassocieerd met een inadequate seleniuminname, te verzachten. De resultaten zijn echter tegenstrijdig en verder onderzoek is nodig(3435).

Paranoten bevatten ellaginezuur, dat mogelijk een beschermend effect heeft op de hersenen. Daarnaast kan selenium het risico op bepaalde hersenziekten verminderen en de mentale prestaties en stemming verbeteren. Maar verder onderzoek is nodig.

Gezondheidsrisico’s van het eten van paranoten

Paranoten bieden een aantal indrukwekkende gezondheidsvoordelen, maar het eten van te veel paranoten kan schadelijk zijn.

Een inname van 5.000 mcg selenium, de hoeveelheid die ongeveer in 50 paranoten van gemiddelde grootte zit, kan leiden tot toxiciteit. Deze gevaarlijke aandoening staat bekend als selenose en kan leiden tot ademhalingsproblemen, hartaanvallen en nierfalen(36).

Bovendien is een teveel aan selenium, vooral uit supplementen, in verband gebracht met een verhoogd risico op diabetes en prostaatkanker(373839).

Gemeenschappen in het Amazonegebied met traditionele voedingsgewoonten die van nature rijk zijn aan selenium hebben echter geen negatieve effecten of tekenen van seleniumvergiftiging laten zien(40).

Toch is het belangrijk om uw dagelijkse inname van paranoten te beperken.

De bovengrens van seleniuminname voor volwassenen is 400 mcg per dag. Daarom is het belangrijk om niet te veel paranoten te eten en op de voedingswaarde-etiketten te letten op het seleniumgehalte.

Beperk uw inname tot één tot drie paranoten per dag is een slimme manier om te voorkomen dat u te veel selenium binnenkrijgt( 25 ).

Bovendien kunnen mensen met notenallergieën allergisch zijn voor paranoten en moeten ze deze vermijden.

Seleniumvergiftiging is een zeldzame maar gevaarlijke, mogelijk levensbedreigende aandoening. De veilige bovengrens voor de inname van selenium is 400 mcg. Het is belangrijk om uw inname te beperken tot 1-3 paranoten per dag of te controleren hoeveel selenium er in de noten zit die u koopt.

Tot slot

Paranoten zijn krachtige voedingsstoffen en leveren gezonde vetten, antioxidanten, vitaminen en mineralen. Ze zijn bijzonder rijk aan selenium, een mineraal met krachtige antioxiderende eigenschappen.

Het eten van paranoten kan ontstekingen verminderen, de hersenfunctie ondersteunen en de werking van de schildklier en de gezondheid van het hart verbeteren.

Om te voorkomen dat het consumeren van te veel selenium, beperk uw inname tot een tot drie paranoten per dag.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft Office ProPlus 

 Nu €14,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image