Fruit

9 Gezondheids- en voedingsvoordelen van peren

Peren zijn zoete, klokvormige vruchten waarvan al sinds de oudheid wordt genoten. Ze kunnen knapperig of zacht gegeten worden.

Ze zijn niet alleen heerlijk, maar bieden ook veel voordelen voor de gezondheid, gesteund door de wetenschap.

Hier zijn 9 indrukwekkende gezondheidsvoordelen van peren.

1. Zeer voedzaam

Peren zijn er in veel verschillende soorten. Bartlett, Bosc en D’Anjou peren behoren tot de meest populaire, maar er worden wereldwijd ongeveer 100 soorten geteeld (1).

Een middelgrote peer (178 gram) levert de volgende voedingsstoffen (2):

  • Calorieën: 101
  • Eiwitten: 1 gram
  • Koolhydraten: 27 gram
  • Vezels: 6 gram
  • Vitamine C: 12% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid(ADH)
  • Vitamine K: 6% van de ADH
  • Kalium: 4% van de ADH
  • Koper: 16% van de ADH

Deze zelfde portie levert ook kleine hoeveelheden foliumzuur, provitamine A en niacine op. Foliumzuur en niacine zijn belangrijk voor de cellulaire functie en de energieproductie, terwijl provitamine A de gezondheid van de huid en de wondgenezing ondersteunt(345).

Peren zijn eveneens een rijke bron van belangrijke mineralen, zoals koper en kalium. Koper speelt een rol in de immuniteit, de cholesterol stofwisseling en de zenuwfunctie, terwijl kalium helpt bij spiersamentrekkingen en de hartfunctie(1678).

Bovendien zijn deze vruchten een uitstekende bron van polyfenol antioxidanten, die beschermen tegen oxidatieve schade. Zorg ervoor dat u de hele peer eet, want de schil heeft tot zes keer meer polyfenolen dan het vruchtvlees(910).

Peren zijn vooral rijk aan foliumzuur, vitamine C, koper en kalium. Ze zijn ook een goede bron van polyfenol antioxidanten.

2. Kan de gezondheid van de darmen bevorderen.

Peren zijn een uitstekende bron van oplosbare en onoplosbare vezels, die essentieel zijn voor de spijsvertering. Deze vezels helpen de stoelgang in stand te houden door de ontlasting te verzachten en op te vullen (11).

Een middelgrote peer (178 gram) bevat 6 gram vezels – 22% van uw dagelijkse vezelbehoefte (212).

Bovendien voeden de oplosbare vezels de gezonde bacteriën in je darm. Als zodanig worden ze beschouwd als prebiotica, die worden geassocieerd met gezonde veroudering en een verbeterde immuniteit(12).

Met name vezels kunnen helpen bij het verlichten van constipatie. In een 4 weken durende studie kregen 80 volwassenen met deze aandoening 24 gram pectine – het soort vezels dat in fruit zit – per dag. Ze ervoeren constipatie verlichting en verhoogde niveaus van gezonde darmbacteriën (13).

Omdat de perenschil een aanzienlijke hoeveelheid vezels bevat, kun je deze vrucht het beste ongeschild eten (2).

Peren bieden voedingsvezels, waaronder prebiotica, die de stoelgang, de constipatie verlichting en de algehele spijsverteringsgezondheid bevorderen. Om de meeste vezels uit uw peer te halen, eet u deze met de schil op.

3. Bevat gunstige plantaardige stoffen

Peren bieden veel heilzame plantaardige stoffen die deze vruchten hun verschillende tinten geven.

Zo geven anthocyanen sommige peren een robijnrode tint. Deze stoffen kunnen de gezondheid van het hart verbeteren en de bloedvaten versterken (1415).

Hoewel specifiek onderzoek naar anthocyanen van peren nodig is, suggereren talrijke bevolkingsonderzoeken dat een hoge inname van anthocyanenrijk voedsel zoals bessen gepaard gaat met een verlaagd risico op hartziekten(16).

Peren met een groene schil zijn voorzien van luteïne en zeaxanthine, twee verbindingen die nodig zijn om je zicht scherp te houden, vooral als je ouder wordt(17).

Ook hier zijn veel van deze heilzame plantaardige stoffen geconcentreerd in de schil (151819).

Peren bevatten veel heilzame plantenstoffen. Die in rode peren kunnen de gezondheid van het hart beschermen, terwijl die in groene peren de gezondheid van de ogen kunnen bevorderen.

4. Beschikken over ontstekingsremmende eigenschappen

Hoewel een ontsteking een normale immuunrespons is, kan een chronische of langdurige ontsteking uw gezondheid schaden. Het is gekoppeld aan bepaalde ziekten, waaronder hart- en vaatziekten en diabetes type 2(20).

Peren zijn een rijke bron van flavonoïde antioxidanten, die helpen bij het bestrijden van ontstekingen en die het risico op ziekte kunnen verlagen (14).

Verschillende grote onderzoeken koppelen een hoge inname van flavonoïden aan een verlaagd risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Dit effect kan te wijten zijn aan de ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen van deze verbindingen (212223).

Bovendien bevatten peren verschillende vitaminen en mineralen, zoals koper en vitamine C en K, die ook ontstekingen tegengaan( 6 ,2425).

Peren zijn een rijke bron van flavonoïden, die antioxidanten zijn die ontstekingen kunnen helpen verminderen en beschermen tegen bepaalde ziekten.

5. Kan anti-kanker effecten bieden

Peren bevatten verschillende bestanddelen die anti-kanker eigenschappen kunnen vertonen. Zo is bijvoorbeeld aangetoond dat hun anthocyaan- en kaneelzuurgehalte kanker bestrijdt(152627).

Enkele studies geven aan dat voedingsmiddelen die rijk zijn aan fruit, waaronder peren, bescherming kunnen bieden tegen sommige vormen van kanker, waaronder die van de long, de maag en de blaas(2829).

Sommige bevolkingsonderzoeken suggereren dat flavonoïde-rijke vruchten zoals peren ook bescherming kunnen bieden tegen borst- en eierstokkanker, waardoor deze vrucht een bijzonder slimme keuze is voor vrouwen(303132).

Hoewel het eten van meer fruit het risico op kanker kan verlagen, is er meer onderzoek nodig. Peren moeten niet worden beschouwd als een vervanging voor de behandeling van kanker.

Peren bevatten veel krachtige plantaardige stoffen die kankerbestrijdende eigenschappen kunnen hebben. Er is echter meer onderzoek nodig.

6. Gekoppeld aan een lager risico op diabetes

Peren – met name rode rassen – kunnen het risico op diabetes helpen verkleinen.

Een grote studie bij meer dan 200.000 mensen ontdekte dat het eten van 5 of meer wekelijkse porties van anthocyaanrijke vruchten zoals rode peren geassocieerd werd met een 23% lager risico op diabetes type 2 (3334).

Bovendien merkte een studie bij muizen op dat plantaardige stoffen, waaronder anthocyanen, in de schil van peren zowel anti-diabetes als ontstekingsremmende effecten vertoonden ( 35 ).

Bovendien vertraagt de vezel in peren de spijsvertering, waardoor je lichaam meer tijd heeft om af te breken en koolhydraten te absorberen. Dit kan ook helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel, wat mogelijk helpt bij het voorkomen en beheersen van diabetes (11).

Peren kunnen helpen het risico op diabetes type 2 te verkleinen door hun vezel- en anthocyaangehalte.

7. Kan een impuls geven aan de gezondheid van het hart

Peren kunnen uw risico op hartaandoeningen verlagen.

Hun procyanidine antioxidanten kunnen de stijfheid in het hartweefsel verminderen, LDL (slechte) cholesterol verlagen en HDL (goede) cholesterol verhogen (363738).

De schil bevat een belangrijke antioxidant, quercetine genaamd, waarvan wordt aangenomen dat het de gezondheid van het hart ten goede komt door het verminderen van ontstekingen en het verlagen van risicofactoren voor hartziekten, zoals hoge bloeddruk en cholesterolniveaus(3940).

Een studie bij 40 volwassenen met het metabool syndroom, een cluster van symptomen die het risico op hartziekten verhoogt, ontdekte dat het eten van 2 middelgrote peren per dag gedurende 12 weken de risicofactoren voor hartziekten verlaagt, zoals hoge bloeddruk en tailleomvang(41).

Een groot, 17 jaar durend onderzoek bij meer dan 30.000 vrouwen toonde aan dat elke dagelijkse portie van 80 gram fruit het risico op hart- en vaatziekten met 6-7% verlaagt. Voor de context weegt 1 middelgrote peer ongeveer 178 gram (242).

Bovendien zou een regelmatige inname van peren en ander witvlezig fruit het risico op een beroerte verlagen. Een 10-jarige studie bij meer dan 20.000 mensen stelde vast dat elke 25 gram witvlezige vruchten die dagelijks worden gegeten, het risico op een beroerte met 9% afneemt(43).

Peren zijn rijk aan krachtige antioxidanten, zoals procyanidinen en quercetine, die de gezondheid van het hart kunnen bevorderen door de bloeddruk en het cholesterolgehalte te verbeteren. Het regelmatig eten van peren kan ook het risico op een beroerte verlagen.

8. Kan u helpen om af te vallen

Peren zijn laag in calorieën, hoog in water en vol met vezels. Deze combinatie maakt ze een gewichtsverliesvriendelijke voeding, omdat vezels en water je kunnen helpen om vol te blijven.

Als je vol zit, ben je natuurlijk minder geneigd om door te eten.

In een studie van 12 weken verloren 40 volwassenen die dagelijks 2 peren aten tot 12,7 cm van hun tailleomvang(41).

Bovendien bleek uit een studie van 10 weken dat vrouwen die 3 peren per dag aan hun gebruikelijke voeding toevoegden, gemiddeld 1,9 pond (0,84 kg) verloren. Ze zagen ook verbeteringen in hun lipide profiel, een marker van de gezondheid van het hart (44).

Het regelmatig eten van peren kan je helpen om je vol te voelen vanwege de grote hoeveelheden water en vezels. Dit kan op zijn beurt weer helpen om af te vallen.

9. Makkelijk toe te voegen aan uw eten

Peren zijn het hele jaar door verkrijgbaar en gemakkelijk te vinden in de meeste supermarkten.

Heel gegeten – met een handvol noten als je wilt – vormen ze een geweldige snack. Het is ook gemakkelijk om ze toe te voegen aan je favoriete gerechten, zoals havermout, salades en smoothies.

Populaire bereidingswijzen zijn onder andere roosteren en pocheren. Peren vullen vooral kip of varkensvlees goed aan. Ze zijn ook mooi te combineren met kruiden zoals kaneel en nootmuskaat, kazen zoals Gouda en brie en ingrediënten zoals citroen en chocolade.

Hoe je ze ook wilt eten, vergeet niet de schil erbij te betrekken om de meeste voedingsstoffen te krijgen.

Peren zijn op grote schaal beschikbaar en gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding. U kunt ze in hun geheel met de schil opeten of in hoofdgerechten verwerken. Deze vruchten zijn vooral lekker als ze geroosterd of gepocheerd worden.

Tot slot

Peren zijn een krachtpatser en bevatten vezels, vitamines en nuttige plantaardige stoffen.

Deze voedingsstoffen worden verondersteld om ontstekingen te bestrijden, de gezondheid van de darm en het hart te bevorderen, te beschermen tegen bepaalde ziekten, en zelfs om te helpen bij gewichtsverlies.

Zorg ervoor dat u de schil eet, want deze bevat veel van de voedingsstoffen van dit fruit.(bron)

UITVERKOOP!!!

BEPERKT AANTAL OP= OP €17,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Goedkoopste van Nederland en Belgie!!
MS Office 365 Proplus voor Windows / Mac en Chromebook
eenmalige aankoop geen abonnement!
Tijdelijk €14,95

 
OPENEN
close-image